Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen .....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Zonnepanelen .....

    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Van horen zeggen hoor je veel liegen he, ik weet 100% zeker dat de terugdraaiende meter wel degelijk werkt..... ik heb kennissen genoeg die al zonnepanelen hebben MET terugdraaiende meter.......
    Klopt 100%, maar men broedt wel op een systeem met zogenaamde "slimme" tellers.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #32
      Re: Zonnepanelen .....

      Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
      Zover ik heb horen vertellen is de terug draaiende teller al niet meer van toepassing en valt daar niets te verdienen.
      Hypotheek aftrek heb ik niet. (geen hypotheek meer)
      En gaan lenen doe ik niet.
      En Djivan, het is niet dat ik niets wil kopen. Maar iets kopen voor geld in de put te gooien.......
      Wacht toch nog maar even af.
      Wij hebben één teller en die draait goed achteruit hoor. In zoverre dat ik nu elektrisch aan het verwarmen ben omdat mijn teller voor het ogenblik 380 kw lager staat dan vorig jaar deze tijd.
      Dus zoveel mogelijk van die 380 aan het proberen opmaken nu, voor ik de tellerstand moet doorgeven. Een beetje valsspelen kan, maar 380 kw liegen......
      Laat je dus maar niks wijsmaken ivm de tellers.
      Onze centen voor de zonnepanelen liggen dus niet in een put maar op de top van een berg .
      Maar groot gelijk dat je nog wacht, want er is zelfs een spreekwoord dag zegt 'Hij die niet wacht wordt niet geacht' .
      En hoe meer er zonnepanelen hebben hoemeer taksen en andere belastingen ze er gaan op leggen... dus, wacht maar verder .

      Comment


      • #33
        Re: Zonnepanelen .....

        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
        Zover ik heb horen vertellen is de terug draaiende teller al niet meer van toepassing en valt daar niets te verdienen.
        Hypotheek aftrek heb ik niet. (geen hypotheek meer)
        En gaan lenen doe ik niet.
        En Djivan, het is niet dat ik niets wil kopen. Maar iets kopen voor geld in de put te gooien.......
        Wacht toch nog maar even af.
        Was je zeven jaar geleden niet begonnen met "wachten" dan had je nu reeds véél geld verdiend.

        Hier vijf jaar geleden een installatie gelegd van 5.120 Wp 20.000€ rufus.
        Nu binnen gehaald 26 GSC à 270€ = 7.020€
        kapitaalsaftrek via belastingen ongeveer 8.000€
        Gratis elektriciteit ongeveer 6.500€
        Jaarlijkse aftrek hypotheek nu 5 maal 970€ netto = 4.850€
        Dat heeft ons nu dus reeds 26.300€ opgebracht rufus, daar moeten wij van aftrekken (over 10 jaar) 1.500€ notariskosten + 1.500€ rente op hypotheek,
        wil dus zeggen dat wij reeds met een netto winst zitten van 3.300€ en een gratis installatie, dat na amper vijf jaar.
        Vanaf dit jaar komen daar nu natuurlijk netvergoeding en turteltax bij, zal hier bij de eindafrekening samen zo een 600€ zijn.
        En ook niet te vergeten dat ons aardgasverbruik ook met méér dan de helft gezakt is, door gebruik van een simpel warmtepompje.
        Ivan zal dat kunnen beamen.

        U zegt gaan lenen doe ik niet, ik was dus ook van dat gedacht, maar mijn schoonbroer en schoonzoon zijn elk bankbedienden hoger kader bij Dexia en bij KBC.
        Zij hebben mij toen aangeraden daar een lening op te nemen en deze als hypotheek te laten schrijven bij ons huis, kosten notaris en rente zoals gezegd 3.000€
        teruggave via belastingen 9.700€ netto over 10 jaar.
        Dan hoef je niet lang na te denken, maar veel mensen wisten dat niet.
        Daarom dat ik zei doe maar eens navraag bij een notaris wat een hypotheek je kan opleveren via de belastingen, en die mogelijkheid is er nog steeds, zij het gedeeltelijk.
        Last edited by Guest42; 11 oktober 2016, 08:38.

        Comment


        • #34
          Re: Zonnepanelen .....

          Dat laatste moet je nog eens nakijken.

          Mijn hypotheek is al afbetaald, maar een bijkomende nemen bleek niet aftrekbaar te zijn (zou afgeschaft zijn, en vervangen door woonbonus).
          Situatie hier:
          Panelen gelegd in 2010 - 4500Wp à 16000€
          Groene lening op 14 jaar à 120€ per maand (geen notariskosten).

          Leningskost per jaar (1ste 14 jaar): 1440€
          Kosten per jaar (netvergoeding): 330€
          Fiscale aftrek installatie: 40%: ca 3200€ teruggekregen van de belasting in jaar 2 en 3= 6400€ totaal

          Opbrengsten per jaar
          GSC's (20 jaar) : 4x350€= 1400€
          Stroom: 880€ per jaar

          Na 4 jaar was de installatie betaald.

          Situatie nu:

          Kostprijs zou 6000€ zijn, geen groene lening meer, geen GSC's, en geen fiscale aftrek.

          Dat zou nog altijd netto 500€ per jaar opleveren, wat betekent dat je de installatie pas op 12jaar terug verdient...

          Comment


          • #35
            Re: Zonnepanelen .....

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            was je zeven jaar geleden niet begonnen met "wachten" dan had je nu reeds véél geld verdiend.
            .................................................. ..............................

            Ivan zal dat kunnen beamen.
            Ik kan daar maar dit op antwoorden : en .

            Comment


            • #36
              Re: Zonnepanelen .....

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Klopt 100%, maar men broedt wel op een systeem met zogenaamde "slimme" tellers.
              Die slimme tellers zijn er al, daar broeden ze niet op. Alleen is dat per definitie op proef omdat er nog geen aangepaste wetgeving is om de tarieven toe te passen ... er is enkel dat prosumententarief nu.

              Die schaffen ook de terugdraaiende teller niet af en dus ook de voordelen niet, maar die gaan er wel voor zorgen dat men niet meer FORFAITAIR belast wordt op het vermogen van de omvormer (ook al werkt die niet, vandaag betaal je er toch kosten op, iemand met een 100 %installatie en ideale ligging betaalt evenveel als iemand met wat mindere zonnepanelen en een slechtere ligging ... dat kan toch niemand ok vinden ?).

              Die teller houdt wel bij hoeveel er nu juist opgezet en afgenomen wordt en dan kan men dus juist het gebruik van het net aanrekenen.
              Last edited by Empe; 11 oktober 2016, 01:38.

              Comment


              • #37
                Re: Zonnepanelen .....

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Dat laatste moet je nog eens nakijken.

                Mijn hypotheek is al afbetaald, maar een bijkomende nemen bleek niet aftrekbaar te zijn (zou afgeschaft zijn, en vervangen door woonbonus).
                Woonbonus IS de Vlaamse fiscale aftrekmogelijkheid. De oude belgische fiscale mogelijkheid/heden zijn ofwel afgeschaft, sterk verminderd of niet combineerbaar met de vlaamse.

                Als je hypotheek al is afbetaald dan kan je geen bijkomende vragen, wel een nieuwe. Was voorheen de hypotheek nog lopend, dan kon je een heropname doen zonder notariskosten en dergelijke en opnieuw inbrengen in de belastingaangifte. Nu is dat veranderd, je kan natuurlijk nog altijd een al terugbetaald kapitaal heropnemen en nog steeds de notariskosten en dergelijke uitsparen, maar het zal fiscaal beschouwd worden als een NIEUWE lening en dat heeft gevolgen : je zal moeten kiezen tussen de stelstels (er is immers Woonbonus 1, Woonbonus 2 en nu dus Woonbonus 3).

                Men kan dus nog altijd een hypotheeklening inbrengen om van een belastingvermindering te genieten. Maar geen Groene Lening (zonder hypotheekinschrijving) meer (want dat was federaal en dus afgeschaft).

                Zelfs een andere lening kan nog, maar die is meestal verwaarloosbaar want bedrag beperkt tot de hoogte van het kadastraal inkomen van het pand.

                Soit, slechts ter info, want je conclusie is juist : het zal NU minstens 12 tot 15 jaar duren eer nieuwe installeerders puur financieel voordeel gaan doen.

                De straffe verhalen genre Demeyereg uit de oude doos zijn verleden tijd (voor partikulieren).
                Last edited by Empe; 11 oktober 2016, 03:05.

                Comment


                • #38
                  Re: Zonnepanelen .....

                  Onze buur heeft een paar jaar geleden zonnepanelen geplaatst wanneer er niks meer van GSC's waren, geen belastingaftrek, nada, nul.

                  Hij betaalde voor z'n ganse installatie van 18 panelen ongeveer 7.500 euro.

                  Hij betaalde vóór z'n panelen aan electraverbruik ongeveer 1.000 euro per jaar.
                  Nu betaalt hij enkel nog het prosumententarief van ongev 450 euro en anders niks omdat hij (net als wij) Ecopower als leverancier heeft gekozen en daarvoor één aandeel van 250 euro gekocht heeft (wat jaarlijks ook 3 % opbrengt).

                  Hij heeft dus op vandaag nog altijd een profijt van 550 euro wat dus ongeveer 7,33 % is op jaarbasis.
                  En daar is hij heel tevreden mee.

                  Terugverdientijd speelt geen rol, want wanneer men een geldelijke belegging doet, dan kijkt men toch ook niet op welke termijn de belegde som verdubbeld is !?!?
                  En ik weet echt niet met welke veilige belegging je je belegging nog kan laten verdubbelen op relatief korte tijd.

                  Ik heb het hier waarschijnlijk al eens geschreven, het enige nadeel met zonnepanelen is dat je geld op je dak ligt en je het niet meer voor iets anders kan gebruiken.
                  Wie dus geen 7.500 euro kan missen plaatst er inderdaad beter geen, maar die zal zich dan nog vele andere zaken ook moeten ontzeggen .

                  Bovendien zijn de meesten die tegen zonnepanelen zijn, mensen die het zich niet kunnen permitteren en/of een slecht georiënteerd dak hebben, zodat plaatsing van zonnepanelen geen nut heeft.
                  Alle anderen die ze niet hebben laten een mooie opbrengst aan hun neus voorbijgaan, wat natuurlijk hun goed recht is.
                  Last edited by Guest17; 11 oktober 2016, 08:33.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Zonnepanelen .....

                    Maar zelfs bij Ecopower betaal je nu een jaarlijkse vaste kost, dus in elk geval is zijn rendement wat gezakt.

                    Wat terugverdientijd betreft heb ik een andere mening.
                    Ik leg geen panelen omdat ze mooi zijn, maar wel om die investering te zien renderen.
                    Je moet ook rekening houden dat je ooit wel eens een panne kan krijgen en dan kosten hebt. En als je ze binnen 20-30 jaar van je dak moet laten halen zal dat ook niet gratis zijn.

                    Feit is dat vandaag het rendement echt niet zo fantastisch is, maar ik zou ze waarschijnlijk ook leggen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Zonnepanelen .....

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Dat laatste moet je nog eens nakijken.

                      Mijn hypotheek is al afbetaald, maar een bijkomende nemen bleek niet aftrekbaar te zijn (zou afgeschaft zijn, en vervangen door woonbonus)
                      Dat zou kunnen Tommy, daarom dat ik zeg vraag eens raad bij een notaris of bank, wat ik geschetst heb is onze eigen situatie vijf jaar geleden.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Zonnepanelen .....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Onze buur heeft een paar jaar geleden zonnepanelen geplaatst wanneer er niks meer van GSC's waren, geen belastingaftrek, nada, nul.

                        Weer aan het liegen of weer iets van die buurman die ook vroeger al eens met zijn klak naar de getallen smeet ?

                        Tot en met 2014 kon je nog groenestroomcertificaten krijgen. Pas na 14 juni 2015 in dienst genomen installaties krijgen geen groenestroomcertificaten. Maar bewijs gerust het tegendeel ... ik wacht trouwens nog altijd op die fakturen van die buurman die je ging tonen ...

                        Installaties in gebruik genomen van 1 januari 2013 tot 31 december 2013: De minimumsteun voor deze installaties bedraagt per groenestroomcertificaat 93 euro gedurende 15 jaar. Voor één groenestroomcertificaat moet wel meer dan 1.000 kWh elektriciteit opgewekt worden. Als u zonnepanelen plaatst is het aantal kWh dat recht geeft op één groenestroomcertificaat afhankelijk van de zogenaamde bandingfactor. Deze bandingfactor kan elke 6 maanden geactualiseerd worden, een overzicht (externe website) vindt u op de website van VREG.

                        Installaties in gebruik genomen vanaf 1 januari 2014 tot 30 juni 2014: De minimumsteun voor deze installaties bedraagt per groenestroomcertificaat 93 euro gedurende 15 jaar. Voor één groenestroomcertificaat moet wel meer dan 1.000 kWh elektriciteit opgewekt worden. Deze bandingfactor kan elke 6 maanden geactualiseerd worden, een overzicht (externe website)vindt u op de website van VREG.

                        Installaties in gebruik genomen vanaf 1 juli 2014 tot 1 januari 2015: De minimumsteun voor deze installaties bedraagt per groenestroomcertificaat 93 euro gedurende 15 jaar. Voor één groenestroomcertificaat moet wel meer dan 1.000 kWh elektriciteit opgewekt worden. Deze bandingfactor kan elke 6 maanden geactualiseerd worden, een overzicht (externe website) vindt u op de website van VREG.

                        Installaties in gebruik genomen vanaf 1 januari tot 14 juni 2015: De minimumsteun voor deze installaties bedraagt per groenestroomcertificaat 93 euro gedurende 15 jaar. Voor één groenestroomcertificaat moet wel meer dan 1.000 kWh elektriciteit opgewekt worden. Deze bandingfactor kan elke 6 maanden geactualiseerd worden, een overzicht (externe website) vindt u op de website van VREG. De bandingfactoren gelden voor grote installaties, geïnstalleerd van 1 januari tot 1 juli 2015.

                        Installaties gekeurd vanaf 14 juni 2015: Installaties kleiner dan 10 kW die vanaf 14 juni 2015 gekeurd worden, krijgen geen certificaten meer. Grote installaties krijgen wel nog certificaten.
                        Installaties groter dan 10 kW komen nog wel in aanmerking voor certificaten, zij vallen in het systeem met de bandingfactoren en krijgen 93 euro per groenestroomcertificaat. Een overzicht van de bandingfactoren die gelden vanaf 1 juli 2015 tot 1 augustus 2016 (externe website) vindt u op de website van VREG. U vindt daar ook de bandingfactoren die gelden vanaf 1 augustus 2016 (externe website).
                        Het zou natuurlijk kunnen dat juist die buur geen certificaten meer zou kunnen krijgen, maar dat is dan omwille van een of andere uitzondering op de algemene regel.

                        En let ook op : met de datum van AREI keuring en datum van eerste indienstname kon gespeeld worden (zo pakte Huts nog gauw wat hogere certificaatopbrengst mee).

                        En dan gaat het nog om de ' kleine ' installaties ... de grote installaties die nu gezet worden zullen nog altijd kunnen genieten van groenestroomcertificaten (ok, niet meer de superwinsten als vroeger, maar toch ...).

                        Terugverdientijd is best heel belangrijk in dit geval. Het zal idd. meer dan 13 jaar duren eer men pas geldelijk rendement heeft en ondertussen is de installatie ook al lang geen 7500 euro meer waard natuurlijk. Als je 7500 euro spaart of belegt gedurende 13 jaar dan is het wel de bedoeling dat je die 7500 terugkrijgt + de winsten (er zal wel verlies zijn omwille van inflatie, maar je centen heb je terug).

                        Zo'n zonnepanelen installatie ... hoe lang gaat die mee .... 25 jaar ? Dan is er 12 x 550 euro ' winst ' = 6.600 euro ... die heb je dan nodig om een nieuwe installatie te laten plaatsen, weg winst.

                        OK, heel grof geschets, maar iedereen zal wel zien welke richting ik aantoon.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Zonnepanelen .....

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Bovendien zijn de meesten die tegen zonnepanelen zijn, mensen die het zich niet kunnen permitteren en/of een slecht georiënteerd dak hebben, zodat plaatsing van zonnepanelen geen nut heeft.
                          Alle anderen die ze niet hebben laten een mooie opbrengst aan hun neus voorbijgaan, wat natuurlijk hun goed recht is.
                          Even aanvullen , mensen die tegen zonnepanelen zijn zijn inderdaad mensen die geen zonnepanelen kunnen plaatsen maar er wel moeten voor betalen onder de vorm van "turteltax". Ook de media is hier voor verantwoordelijk door mensen op die manier tegen elkaar op te zetten.

                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #43
                            Re: Zonnepanelen .....

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Onze buur heeft een paar jaar geleden zonnepanelen geplaatst wanneer er niks meer van GSC's waren, geen belastingaftrek, nada, nul.
                            Dan heeft je buur zich niet goe laten informeren hoor Ivan, de GSC's zijn inderdaad een korte tijd stil gelegd geweest,
                            maar dan terug opgenomen aan een tarief van 93€ per GSC en gebonden aan een bandingsfactor, wil zeggen dat het niet per 1000 Kwh was maar evengoed 1300 Kwh kon zijn.
                            De tijd dat er geen waren zijn er jammer genoeg een aantal plaatsers geweest die er geen groene teller hebben tussen geplaatst, hopelijk heeft je buur er wel eentje staan, want ik denk dat hij met de nodige bewijzen van plaatsings data en keuringsdata deze nu toch nog kan aanvragen, laat hem maar eens informeren.

                            Hier wat info ivm. die bandingsfactoren
                            De bandingfactor wordt gebruikt om het aantal groenestroom- en warmte-krachtcertificaten te berekenen.
                            Last edited by Guest42; 11 oktober 2016, 19:15.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Zonnepanelen .....

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Situatie nu:

                              Kostprijs zou 6000€ zijn, geen groene lening meer, geen GSC's, en geen fiscale aftrek.

                              Dat zou nog altijd netto 500€ per jaar opleveren, wat betekent dat je de installatie pas op 12jaar terug verdient...
                              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                              Soit, slechts ter info, want je conclusie is juist : het zal NU minstens 12 tot 15 jaar duren eer nieuwe installeerders puur financieel voordeel gaan doen.

                              De straffe verhalen genre Demeyereg uit de oude doos zijn verleden tijd (voor partikulieren).
                              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht

                              Terugverdientijd is best heel belangrijk in dit geval. Het zal idd. meer dan 13 jaar duren eer men pas geldelijk rendement heeft en ondertussen is de installatie ook al lang geen 7500 euro meer waard natuurlijk. Als je 7500 euro spaart of belegt gedurende 13 jaar dan is het wel de bedoeling dat je die 7500 terugkrijgt + de winsten (er zal wel verlies zijn omwille van inflatie, maar je centen heb je terug).

                              Zo'n zonnepanelen installatie ... hoe lang gaat die mee .... 25 jaar ? Dan is er 12 x 550 euro ' winst ' = 6.600 euro ... die heb je dan nodig om een nieuwe installatie te laten plaatsen, weg winst.

                              OK, heel grof geschets, maar iedereen zal wel zien welke richting ik aantoon.

                              Ik zit er dus niet zo ver naast.

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Was je zeven jaar geleden niet begonnen met "wachten" dan had je nu reeds véél geld verdiend.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Maar groot gelijk dat je nog wacht, want er is zelfs een spreekwoord dag zegt 'Hij die niet wacht wordt niet geacht' .
                              En hoe meer er zonnepanelen hebben hoe meer taksen en andere belastingen ze er gaan op leggen... dus, wacht maar verder .
                              Kijk, ik ben niet al zeven jaar aan het wachten. Ik zit nu in een huurpand en daar ga ik geen panelen op leggen.
                              We hebben nu een ander huis gekocht en ben dus aan het onderzoeken of het nu nog wel zo lonend is om die panelen te leggen.
                              Qua ligging draait de zon daar perfect volledig over het hellend vlak.
                              Wat lenen betreft heb ik geen alwetend oordeel. Wat ik wel weet is dat lenen altijd geld kost.
                              Wat de banken je ook vertellen.
                              Maar soit, als we eenmaal verhuisd zijn ga ik nog wel eens wat bedrijven aanschrijven.
                              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Zonnepanelen .....

                                Ik ga hoogstwaarschijnlijk volgende week de aankoop doen bij Opteco....
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                                Comment

                                Working...
                                X