Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnepanelen

    Ben ik de enige in Vlaanderen die met een dak - perfect naar het zuiden gericht - nog geen zonnepanelen heeft geplaatst en het ook waarschijnlijk niet zal doen?

    Mijn argument is dat ik sinds het begin van mijn professionele loopbaan al menig project, waarvan de winstgevendheid gebaseerd was op subsidies en belastingsvoordelen, heb zien mislukken dat ik er nu ook niet aan begin.

    De laatste berichten in de pers rond dit onderwerp blijken mij gelijk te geven.

    Zijn er nog op dit forum die hetzelfde denken of andere argumenten hebben?
    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

  • #2
    Re: Zonnepanelen

    Ik denk dat de kostprijs voor heel wat mensen de belangrijkste factor is om geen zonnepanelen te laten plaatsen.
    En iemand die in een huurwoning of apartement woont kan ook niet zomaar zonnepanelen plaatsen.

    Met de subsidies zal er wel winst uit te halen zijn, zonder subsidies zal je er niet veel aan overhouden, tenzij ze na 25 jaar nog hun volle rendement halen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Zonnepanelen

      op mijn dak, westelijk gericht, liggen er wel. Tot nader order is het zo dat de groene stroomcertificaten voor twintig jaar gewaarborgd zijn. Weliswaar aan de prijs van het moment van installeren. Het enige dat verandert is dat hoe later geplaatst hoe lager de gewaarborgde prijs.
      Niemand kan echter voorspellen of er ooit een idiote regering komt die de certificaten gewoon afschaft en dus contractbreuk pleegt met de burger. Zelfs in dat geval blijft de geproduceerde stroom voor mij gratis en dat haalt een beetje de vaste kosten naar beneden, en de uitstoot of de noodzaak van kernenergie naar beneden. Alle beetjes helpen en geld op de bank brengt niet eens de inflatie op.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Zonnepanelen

        Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
        Ben ik de enige in Vlaanderen die met een dak - perfect naar het zuiden gericht - nog geen zonnepanelen heeft geplaatst en het ook waarschijnlijk niet zal doen?

        Mijn argument is dat ik sinds het begin van mijn professionele loopbaan al menig project, waarvan de winstgevendheid gebaseerd was op subsidies en belastingsvoordelen, heb zien mislukken dat ik er nu ook niet aan begin.

        De laatste berichten in de pers rond dit onderwerp blijken mij gelijk te geven.

        Zijn er nog op dit forum die hetzelfde denken of andere argumenten hebben?
        Ja, ik heb er vorig jaar anders over gedacht.
        De belastingsvoordelen heb je al in de eerste 2 jaar, en die geven je 40% van de investering terug.
        De groene stroom certificaten zijn contractueel gegarandeerd voor 20 jaar op dit moment, wat mij een terugbetalingstermijn van 4 jaar oplevert.
        De voorspelde opbrengst wordt moeiteloos met 20% overschreden, zelfs met de sombere zomer van vorig jaar.
        Voor mij is dit alvast de beste investering die ik kon doen.
        De besparing op de electriciteitsrekening kan alleen maar groter worden gezien de stroomprijzen sneller stijgen dan de inflatie.

        Is het risicoloos?
        Neen. Er kan altijd iets defect gaan, of de overheid zou zware contractbreuk moeten plegen. Maar zonder risico krijg je als particulier minder interest dan de inflatie.

        Heb je veel centen nodig?
        Meestal niet, want als je al een paar jaar je hypotheek hebt afbetaald kan je een groene lening aangaan voor het volle bedrag zonder notariskosten als je bank een beetje welwillend is. Ik had minder dan 500€ nodig om te starten, daarna zijn de certificaten en de korting op de electriciteitsfactuur meer dan voldoende om de lening af te betalen.

        Ik kan het alleen maar aanraden (en ik kan je ook een installateur opgeven die proper werkt en zijn beloftes nakomt, stuur maar een PM).

        Wil je nog meer weten, google dan eens zonstraal forum, en je komt op een forum met een schat aan informatie.

        Comment


        • #5
          Re: Zonnepanelen

          Mijn moeder had het ook berekend: verlies.

          Zonnepanelen zullen NOOIT 20 jaar meegaan, hoop en al een jaar of 10.
          Foldertjes maken het mooi, maar...

          We kennen ook verschillende mensen die het hebben gedaan: zij waren er van overtuigd dat het winstgevend was, tot ze het hebben laten leggen. *kuch*
          (Traveler) Supra Super Slim XS7 .:. f=5.8-17.4 mm .:. 7.0 megapixels | Gimp, Photoshop Express en iPad Apps.

          Comment


          • #6
            Re: Zonnepanelen

            Oorspronkelijk geplaatst door Swisi Bekijk bericht
            Mijn moeder had het ook berekend: verlies.

            Zonnepanelen zullen NOOIT 20 jaar meegaan, hoop en al een jaar of 10.
            Foldertjes maken het mooi, maar...

            We kennen ook verschillende mensen die het hebben gedaan: zij waren er van overtuigd dat het winstgevend was, tot ze het hebben laten leggen. *kuch*
            Daar geloof ik géén zak van, tenzij je moeder geen belasting betaalt.

            Ofwel kunnen ze niet rekenen, ofwel vergeten ze om GSC's aan te vragen, en houden ze rekening met de belastingsverlaging?
            Post maar eens een berekening. Ik vind de fout wel.

            En er zijn wel degelijk installaties waar de panelen al langer liggen dat 10 jaar. Er zijn er zelfs uit de jaren 80 die nog altijd werken. Dat zal je met een windmolen niet lukken.
            Het enige wat waarschijnlijk na 10-12 jaar begeeft is de omvormer. Een nieuwe heb je voor 1000-1500 €.

            Comment


            • #7
              Re: Zonnepanelen

              Om rechtstreeks OT te zijn...ik ben er zo ene.
              perman
              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

              Comment


              • #8
                Re: Zonnepanelen

                En ik heb er wel geplaatst zie mijn handtekening. Reeds in november 2007, ik heb dus nog recht op 450 euro per GSC. Maar eigenlijk heb ik ze te vroeg geplaatst. Nu zijn de prijzen van een installatie gehalveerd terwijl de GSC van 450 naar 350 zijn gedaald.

                Had ik het geweten had ik ze dus pas in 2010-2011 geplaatst. Al onze spaarcenten zitten er in en ik hoop maar ben bijna zeker dat die panelen meer dan 10 jaar zullen meegaan

                De laatste tijd zijn mensen met zonnepanelen nogal negatief in de media gekomen. Terwijl de particuliere installaties slechts 7% van de totale kost aan GSC vertegenwoordigd.

                Ik heb mijn investering na 6 jaar terug verdiend, in het najaar nog 2 jaar te gaan dus.
                Alles wat de panelen daarna nog opwekken is winst voor me (als ik mijn interest op mijn spaargeld dat anders vast had gestaan niet meereken).

                Hoorde vandaag op de radio dat de verkoop van zonnepanelen echt aan het pieken is.

                En dan nog iets over die steun, dat deze versneld wordt afgebouwd is maar normaal. De prijs van de installaties is zoals ik al schreef gehalveerd.
                Mensen die tegen de steunmaatregel zijn moeten dan ook tegen elke andere vorm van steun zijn he. BVB Iemand die nieuwe ramen plaatst kan 40% in de belastingen brengen. Zijn buur is misschien huurder en kan dat niet maar betaald daar ook mee voor. En zo zijn er nog tal van zaken die met ons belastingsgeld worden betaald waar de ene voordeel uit haald en de andere niet.

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnepanelen

                  Zonder subsidies, zou ik er geen geplaatst hebben.
                  Ruw geteld zou dan de installatie 16jaar moeten produceren om ze betaald te hebben, met het risico dat er iets stuk kan gaan (omvormer).

                  (Subsidies kosten geld, maar hebben ook voor werkgelegenheid gezorgd in de 'groene' sector. Die 'groene' firma's betalen ook belastingen, doen ook investeringen in materieel. Er vloeit op die manier toch een deel terug naar de staat.)
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnepanelen

                    Hier ook. 120m² dak pal op het zuiden, en absoluut geen zin om panelen te leggen.

                    - het sop is de kool niet waard zonder subsidie
                    - levensduur panelen absoluut niet gegarandeerd
                    - ik vind mijn dak veel mooier zonder
                    - we hebben geïnvesteerd in betere isolatie - effecten daarvan zijn onmiddellijk merkbaar, en zelfs zonder subsidie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnepanelen

                      Met dank voor de reacties allemaal.

                      Een ander punt zou ook kunnen zijn dat de prijs van PV panelen zo hoogt is net omdat ze gesubsidieerd worden. Nu de sector stillaan rijp begint te worden, zullen de prijzen misschien dalen tot op een niveau dat ze rendabel worden voor een particulier zonder subsidies... Dus is een paniek aankoop op dit moment misschien niet nodig.

                      Aan de andere kant denkt de overheid eraan om zonnepanelen te gaan belasten: dat zal de terugverdientijd weer doen stijgen.
                      Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                      Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnepanelen

                        Wij hebben al jaren zonnepanelen. Deze waren destijds heel erg goedkoop omdat we deze met subsidie konden aanvragen. Het is ook heel handig, we kunnen zo 1000kwat per jaar terugdraaien van onze energie rekening.

                        Het is alleen jammer dat ze nu net zijn opgehaald voor onderhoud, omdat de dragers niet voldeden aan eisen zodat ze 10 jaar meegingen of iets dergelijks. Net nu de zomer weer begint!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonnepanelen

                          Wij hebben er wel liggen, met maximum subsidie. Het enige waar ik voor vrees, is dat de Vlaamse overheid toch een achterpoortje gaat vinden om contractbreuk met de GSC te plegen. Maar dan gaan er veel steigeren denk ik, en niet zozeer de particulieren. Heel veel bedrijven hebben hier ook fors in geïnvesteerd.
                          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                          And why do we fall, Bruce?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonnepanelen

                            Ik ben voorstander van de groene gedachte.
                            Maar niet voor zonnepanelen (toch niet zoals ze nu zijn).
                            Geef toe, de meeste doen het voor de subsidie, zonder da is het nooit rendabel.
                            Vergeet ook niet dat je ze moet extra verzekeren tegen schade van bv zware hagel.
                            Ik dacht dat +- 2 jaar geleden een massa zonnepanelen gebroken zijn toen die zware hagel over belgie gekomen was. Die kost moet je ook doorrekenen. En wie hoopte op de brandverzekering was er aan voor de moeite en kon er niet veel mee lachen.

                            De technologie is ook zo zwaar vervuilend om ze te fabriceren dat je pas ecologische winst gaat maken als ze 3000 jaar blijven liggen of zo !!!

                            Geef toe, dat is niet de manier om ons kinderen en kleinkinderen ook nog een mooie bol achter te laten.

                            We staan voor extreem hoge uitdagingen voor de toekomst. Er zal echt veel moeten veranderen.

                            Er is op technologisch vlak wel een nieuw soort zonnepaneel ontworpen waarvan het rendement dubbel zou zijn van de huidige en minder vervuilend.
                            We kunnen dan nog eens opnieuw kijken als het op de markt komt of het dan niet de moeite zal worden.

                            Wat ik wel een goed invest vind momenteel zijn zonneboilers, kost niet veel, is zeer eenvoudige en milieuvriendelijke technologie, en kassa kassa in je verwarmingsbudget.

                            O btw, voor zonnepanelen is al een oplossing in de maak hoe de staat de subsidie terug zal nemen en ze doen geen contractbreuk hoor. Er gaan er veel NIE kunnen lachen denk ik.

                            Vergeet ook niet dat belgie de groenstroom productieaandeel van 13% MOET halen tegen 2020. (initieel is zelfs 20% voorzien volgens europa maar vlaanderen moet maar 13% halen).
                            Gezien we nu nog maar aan 6% zitten speelt dat ergens ook in het voordeel van potentieel investeerders omdat de regering het ergens ook niet wil ontmoedigen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonnepanelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              O btw, voor zonnepanelen is al een oplossing in de maak hoe de staat de subsidie terug zal nemen en ze doen geen contractbreuk hoor. Er gaan er veel NIE kunnen lachen denk ik.
                              Verklaar je nader AUB.

                              Ik geef toe: het milieu is niet mijn eerste bekommernis, wel hoe ik mijn gezinsbudget zal rondkrijgen de volgende jaren.
                              Milieu is belangrijk dat ontken ik absoluut niet maar ik verwacht niet dat dit de hoofdbekommernis is van de meesten die zonnepanelen plaatsen...
                              Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                              Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

                              Comment

                              Working...
                              X