Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zekering - stroomkring plaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zekering - stroomkring plaatsen

    Heeft iemand een advies, uitleg of tekening hoe je een stroomkring of zekering bijplaatst in een zekeringenkast?

    Liefst geen opmerking à la "laat een vakman komen", want ze komen niet.

    dankuwel!

  • #2
    Re: zekering - stroomkring plaatsen

    Je hebt een 2-polige automaat van 16A dan wel 20A. De 16A mag je gebruiken voor een kring die bedraad is met 1.5mm² (typisch verlichting) en de 20A voor 2.5mm² wat dan een typische kring voor stopcontacten is.

    Zonder te weten hoe je bestaande kast eruit ziet is het gissen hoe de bedrading is gedaan maar wanneer ik een huishoudelijke kast maak werk ik met VOB-st draad van 6mm² voor de interne bedrading (mbv een verdeelblok voor het gemak van werken).
    Als je enkelfasig bent aangesloten is het heel gemakkelijk, tak gewoon af van de verdeelblok (als de elektricien net dat ietsje meer heeft gegeven tijdens de installatie) of anders kan je ook de draden na de differentieelschakelaar bijsteken. Het gebruik van soepele draad vereist draadbuisjes trouwens!

    Heb je ene 3-fasig net mag je 2 van de 3 aansluitpunten gebruiken, heb je 3F+N dan 1 draad bij de N steken en de andere op 1 van de 3 fasen.

    Ook niet vergeten de aarding van deze kring aan te sluiten!!!

    PS: voor wat het kost, laat toch maar een elektricien komen

    Comment


    • #3
      Re: zekering - stroomkring plaatsen

      merci voor de tips.
      ze moeten willen komen he! al enkele gebeld, maar voor enkel een zekering aan te sluiten komen ze niet hoor.
      Dus heb ik zelf materiaal gehaald, ben handig en met wat gezond verstand zou het moeten lukken he.

      Comment


      • #4
        Re: zekering - stroomkring plaatsen

        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Je hebt een 2-polige automaat van 16A dan wel 20A. De 16A mag je gebruiken voor een kring die bedraad is met 1.5mm² (typisch verlichting) en de 20A voor 2.5mm² wat dan een typische kring voor stopcontacten is.

        Zonder te weten hoe je bestaande kast eruit ziet is het gissen hoe de bedrading is gedaan maar wanneer ik een huishoudelijke kast maak werk ik met VOB-st draad van 6mm² voor de interne bedrading (mbv een verdeelblok voor het gemak van werken).
        Als je enkelfasig bent aangesloten is het heel gemakkelijk, tak gewoon af van de verdeelblok (als de elektricien net dat ietsje meer heeft gegeven tijdens de installatie) of anders kan je ook de draden na de differentieelschakelaar bijsteken. Het gebruik van soepele draad vereist draadbuisjes trouwens!

        Heb je ene 3-fasig net mag je 2 van de 3 aansluitpunten gebruiken, heb je 3F+N dan 1 draad bij de N steken en de andere op 1 van de 3 fasen.

        Ook niet vergeten de aarding van deze kring aan te sluiten!!!

        PS: voor wat het kost, laat toch maar een elektricien komen
        inderdaad, je moet er adereindhulsjes voor gebruiken of solderden dat mag ook volgens het arei

        Comment


        • #5
          Re: zekering - stroomkring plaatsen

          als je zoeen domme vragen steld kan je het idd beter door een vakman laten doen.
          ten eerste mag je er zelf niet aan foefelen (tegen de wet) je moet ook je installatie laten herkeuren (wat een probleem is als je er zelf aan prutst zonder kennis van zaken) je hebt ook een probleem dat je problemen kan krijgen met de verzekering als er ooit brand is. want je bent wettelijk niet in regel.
          Laten doen door een vakman dus, ze zijn ervoor opgeleid maar ook voor verzekerd, jij niet.

          Comment


          • #6
            Re: zekering - stroomkring plaatsen

            In principe mag je zelf aan je installatie werken. Dat is geen probleem. Doch je hebt wel gelijk dat bij het toevoegen van een stroomkring je de installatie moet laten herkeuren. (kleinere wijzigingen hoeven niet noodzakelijk gekeurd te worden bijvoorbeeld het plaatsen van een extra stopcontact of een extra lichtpunt op een bestaande kring voor zover er nog bij mogen op die kring)

            Mijn advies is toch in ieder geval iemand met kennis ter zake dit te laten doen. En als je er zelf geen kaas van gegeten hebt er mooi af te blijven. Het zou niet de eerste zijn die door te blunderen ernstige brokken maakt. (Op mijn vorig werk een stagair gehad die in een bord een kringetje voor een stopcontact moest bijplaatsen en er 400V in plaats van 230V op gestoken had, gelukkig had ik zijn werk gecontroleerd voor we een toestel van enkele duizenden euros aansloten)

            Mvg,
            Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

            Comment


            • #7
              Re: zekering - stroomkring plaatsen

              Toevallig ben ik electricien.
              Heb je al een oplossing gevonden?
              Wijzigingen dienen opgenomen te worden op het electrisch schema.
              Normaal dient elke huisinstallatie om de 25J herkeurd te worden, maar wie doet dat.
              Belangrijk is het wel om te weten waarvoor alles dient:
              - De automaat (16A, 20A) dient om de apparaten te beveiligen.
              - De differentieel ( 40A 30ma of 300ma) de 30mA voor vochtige ruimtes, de 300ma voor de rest. Deze dient vooral om U te beschermen.
              - De aarding is verbonden met alle metalen behuizingen van toestellen en dient om lekstromen af te voeren, kort samengevat.

              Waarom ik wel hamer om na 25j de aarding laten te controleren is dus uw veiligheid. Dit kan door een elctricien gedaan worden. Deze zal dan dan de aarding door meten en kijken of de installatie nog voldoet, keuring wel of niet is dan aan U.

              Keuringsorgaan

              Hier kan je het vademecum downloaden
              Last edited by eos550; 4 maart 2012, 08:41.
              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: zekering - stroomkring plaatsen

                Raadseltje : Het is zwart en hangt aan een draadje ?

                Comment


                • #9
                  Re: zekering - stroomkring plaatsen

                  Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                  Heeft iemand een advies, uitleg of tekening hoe je een stroomkring of zekering bijplaatst in een zekeringenkast?

                  Liefst geen opmerking à la "laat een vakman komen", want ze komen niet.

                  dankuwel!
                  Wat wil je juist doen? Een volledige kring bij zetten, schakelaars, verlichting, stopcontacten. Leg eens uit, dan kan ik U helpen. Als je het vademecum download zal je zien wat ik bedoel. Achteraan zit een situatieschema, dat ik heel belangrijk voor ons. Daar baseren wij ons op. Ben je handig met paint? Kan Je daar in het klad iets in tekenen. Stuur eventueel maar door via pm.

                  Een electricien zal voor zoiets niet snel komen, brengt niet veel op he. Zelf vind ik dat wat kort door de bocht. Ik hoor dat vaak van oudere dames in de straat, ze bellen iemand vaak voor een lamp te vervangen en blijven met een defecte lamp zitten tot ze een vrijwilliger of vriendelijke buur vinden.
                  Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                  flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: zekering - stroomkring plaatsen

                    als je zoeen domme vragen steld kan je het idd beter door een vakman laten doen.
                    ten eerste mag je er zelf niet aan foefelen (tegen de wet) je moet ook je installatie laten herkeuren (wat een probleem is als je er zelf aan prutst zonder kennis van zaken) je hebt ook een probleem dat je problemen kan krijgen met de verzekering als er ooit brand is. want je bent wettelijk niet in regel.
                    Laten doen door een vakman dus, ze zijn ervoor opgeleid maar ook voor verzekerd, jij niet.
                    Als ge zo een domme antwoorden geeft kan je beter niet antwoorden en is het bewezen dat je niet kan lezen, onnozelaar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: zekering - stroomkring plaatsen

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Raadseltje : Het is zwart en hangt aan een draadje ?
                      Een doe-het-zelf elektricien.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: zekering - stroomkring plaatsen

                        Als deze de spanning niet afzet kan dat gebeuren.
                        Kittelt eventjes in de vingertjes, al gevoeld dus.

                        !!!!VOOR JE DIT GAAT DOEN? ZET ALTIJD DE SPANNING AF!!!!

                        Goed,

                        het eerste wat je moet doen is dus de verdeelkast openen. Je zal zien dat er 4 plastic bouten (of het lijkt er toch op) zitten. Er staan 2 streepjes op, draai deze naar het andere streepje.

                        Als de zekeringkast open is zal je zien dat de zekeringen langs 1 kant met elkaar doorverbonden zijn. Dit kan zijn door draadbrugjes of een doorverbindingslat(Afb1). Meestal langs de bovenkant.


                        Afb1: doorverbindingslat.


                        Plaats de zekering bij naast de toepasselijke kring, in dit geval naast de 300mA kring.
                        Verbind deze zekering mee door met de andere zekeringen door een nieuwe langere doorverbindingslat of draadbrugjes. Ik heb de verbindingen er snel eventjes met paint bijgetekend. Aan de onderzijde komt op deze illustratie (Afb2) uw kabel toe.

                        Afb2: doorverbinding zekeringen


                        De aarding sluit je aan op de aardingsstrook:


                        Als het niet duidelijk is laat maar horen.
                        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                        flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: zekering - stroomkring plaatsen

                          zeer mooi uitgelegd, maar wat is de sectie van de draadbruggetjes ?
                          Last edited by notex; 5 maart 2012, 13:39.

                          Comment


                          • #14
                            Re: zekering - stroomkring plaatsen

                            best mag de sectie van de bruggetjes 6 mm2 zijn.
                            perman
                            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                            Comment


                            • #15
                              Re: zekering - stroomkring plaatsen

                              Hey juppekes

                              Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht

                              Als de zekeringkast open is zal je zien dat de zekeringen langs 1 kant met elkaar doorverbonden zijn. Dit kan zijn door draadbrugjes of een doorverbindingslat(Afb1). Meestal langs de bovenkant.

                              Ik ben het niet echt met je eens hoor

                              Volgens mij wordt de stroomtoevoer bijna altijd aan de onderkant van de zekeringen aangebracht (denk zelfs dat dit het reglement is)

                              Ik heb al heel wat zekeringskasten open gezien, en ik hen nog nooit ene gezien dat de stroomtoevoer aan de bovenkant van de zekeringen zit

                              En ik heb het ook zo op school geleerd (20 jaar geleden) maar ik denk niet dat dit nu opeens zou veranderd zijn
                              Bootjes

                              Comment

                              Working...
                              X