De meeste installateurs verkopen je een omvormer die ondergedimensioneerd is, omdat die inderdaad een beter rendement halen, goedkoper zijn, maar opgelet ook sneller stuk gaan omdat ze veel meer op hun maximum of hoger draaien.
Vandaar dat 2 of 3 traps omvormers het beste van beide combineert: weinig rendementsverlies bij zeer bewolkt of regenweer en geen aftopping van rendement bij volle zon en vooral bij opklaringen (typisch Belgisch).
Op een installatie van van enkele tientallen panelen is de meerkost van zo'n omvormer echt verwaarloosbaar.
Kijk hier maar eens (zoek op datum 13/5/2012), en zie wat de gevolgen zijn van een ondergedimensioneerde omvormer van Fronius(is wel overdreven)
En kijk hier om mijn installatie (zoek op datum 14/5/2012) met een overgedimensioneerde omvormer van Fronius.
Op dagen met opklaringen gaat het rendement zelfs nog veel hoger. Klik maar dagen met lagere opbrengst en kijk naar de pieken.
Vorig jaar heeft mijn installatie 1215 kWh/kWp gehaald. (combinatie van Sunpowers en Fronius plus)
Als je meer info wil kan je verwijzen naar het zonnestraal forum.
Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V
Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V
Als dat het opgenomen vermogen van mijn panelen zou zijn, dan gaan deze er vandaag nog af, met het afgegeven vermogen kan ik beter leven.
In het boekje staat duidelijk dat wat aangegeven is met het symbool netstekker, is wat naar het net gaat, en wat aangegeven met het panelen symbool, is wat van je panelen komt,
de opbrengst van de panelen zelf kan je niet terugroepen op het display.
Wat het bijzonderste is, is dat ik sinds 8 november tot op vandaag met mijn 16 panelen reeds méér dan 2.200 Kwh heb staan op mijn groene teller, en dat uit de donkerste zes maanden van het jaar.![]()
Laatst gewijzigd door demeyereg; 26 mei 2012 om 08:17
Nikon D800/ AF-S Nikkor 24mm f1.4 G/ AF-S Nikkor 35mm f1.4 G/ AF-S Nikkor 50mm f1.4 G/ AF-S Nikkor 85mm f1.4 G/ Nikon SB-700
'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.
Van macro naar kinderen en sport en ...terug naar de natuur !
Nikon D800/ AF-S Nikkor 24mm f1.4 G/ AF-S Nikkor 35mm f1.4 G/ AF-S Nikkor 50mm f1.4 G/ AF-S Nikkor 85mm f1.4 G/ Nikon SB-700
Ik denk dat je hier een redeneringfout maakt. Mijn omvormer (Sunnyboy) geeft als opbrengst 10.600 kWh aan, terwijl de groene teller 10.800 aangeeft. Méér dus. Als ik me niet vergis (ik heb het ooit ergens gelezen) rekent die omvormer een gemiddelde "verlies" aan. Als je een installatie hebt met meer rendement dan telt die omvormer wat te weinig bij. Bovendien zou die groene teller maar max. 1% foutmarge mogen hebben, de kWh meter in de omvormer is dan weer minder nauwkeurig.
Willy
Hombre
BD0017BE
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Het kan zijn dat ik me vergis, maar ik dacht dat het verschil tussen de GSC-teller en de omvormer gelijk is aan wat de omvormer zelf verbruikt.
Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
BD0993BE
Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250
Binnenkort komen ze nog 16panelen van 180W leggen , ik heb al en installatie met 27 panelen van 180W. Dan zou mijn verbruik bijna volledig weg moeten zijn.
eos 350D eos 7D eos 5DII 24/105 1:4 L is usm 100-400 1:4,5-5,6 l is usm sigma 150 1:2,8 apo macro DG hsm 70/200 1:2,8L isII usm
Nadat Vlaanderen eeuwen vol gezet is met "koterij"... gaan ze die koterij nu eindelijk proberen te verbergen met zonnepanelen.
Grappig toch!![]()
Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
en dezer dagen draaien uw zonnepanelen vast overuren waardoor je een teveel aan zo gezegde "groene stroom" binnenhaalt, maar da's goed voor mensen die zich geen zonnepanelen kunnen permitteren en uw overschot hen gratis ter beschikking komt...![]()
Zonnepanelensector gaat netvergoeding juridisch aanvechten...
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120529_177
De sector zou installaties moeten aanbieden die het net van de leveranciers NIET nodig hebben.
Misschien kan dat reeds maar ik weet&ken er dus niets van
Dus enkel een installatie voor eigen gebruik.
En dus ook korte metten maken met die subsidies en certificaten ed.
Ik vermoed ook, dat alles op termijn betaalbaar blijft en dat de leveranciers anders
zouden gaan piepen
Zou ook rechtvaardiger zijn voor klanten zonder zonnepanelen.
Het probleem momenteel is dat de energie niet kan opgeslagen worden .Mijn leverancier zegde 3 jaar geleden dat de toekomst er waarschijnlijk in zal bestaan om het overschot aan wat de panelen opwekken te gebruiken om waterstof aan te maken en deze dan te gebruiken bij geen zon.
eos 350D eos 7D eos 5DII 24/105 1:4 L is usm 100-400 1:4,5-5,6 l is usm sigma 150 1:2,8 apo macro DG hsm 70/200 1:2,8L isII usm
energie opslaan,
het kan misschien stom klinken,
maar waarom niet als er energie teveel is water omhoogpompen in bijvoorbeeld een soort wachtbekken
of soort watertoren
of,...
en als energie nodig is het water laten terugstromen=> motor als generator?
of denk ik nu te simpel?
Fuji Digitaal fototoestel
Die van mij liggen er ook op en zijn gekeurd sinds vandaag, maar ben helemaal niet tevreden van het geleverde werk. Mijn Ide-dak is volledig gedeukt en verfrommeld
Klachtenmail is reeds vertrokken, morgen nog wat telefoontjes plegen.
ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it
Gisteren mijn belastingen laten berekenen. IPV +3200€ te betalen wordt dat 800€ terug te krijgen, en volgend jaar naar schatting ongeveer 1.400€ terug, reken daarbij nog eens 5 certificaten à 270€ en gratis 5.000 Kw aan electriciteit. dat maakt brutweg gerekend ook nog eens 2.370 €![]()
Kon inderdaad niet blijven duren, deze van ons liggen er wel niet om de koterij te verbergen.![]()
Kan je mooi materiaal van kopen.![]()
Vorige week met taxonweb zelf de belastingen berekend. Man man man wij worden rijk!
3 jaar geleden heb ik voor de zonnepanelen een bedrag van een lening heropgenomen. De lening voor ons huis was afbetaald en ik kon die hypothecaire lening dus opnieuw gebruiken zonder notariskosten om de zonnepanelen te bekostigen.
Natuurlijk moeten we die lening over 10 jaar terugbetalen, maar daar zijn ook fiscale voordelen aan.
Blijkt nu dat, als ik die lening niet zou hebben, het bedrag terug te krijgen zo'n 2000 euro minder zou zijn!
Kort samengevat: ik heb 3,5 jaar fiscaal voordeel voor de aankoop van de zonnepanelen, en nu blijkt de fiscus het saldo van de kosten op de resterende 7 jaar ook terug te betalen.
Zo te zien heb ik de zonnepanelen dus zowat gratis gekregen.
En dan brengen ze nu per jaar zo'n 5,5 keer 450 euro op, en moeten we zo'n 5500 kWh niét betalen, aan het nieuwe Elegant.
De elektriciteit stroomt bij ons letterlijk van het dak!
Zonnige groeten aan alle zonnepanelers.
Peter
Laatst gewijzigd door tklapgat; 6 juni 2012 om 10:07