Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Overige forums > Chit Chat

Winteruur

Reageren

Discussietools Weergave
  #26 (permalink)  
Oud 25 oktober 2009, 20:11
theokus is lid van de Belgiumdigital VZW theokus's schermafbeelding
theokus theokus is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar theokus
Standaard Re: Winteruur

Het is nu 21:11 uur en het voelt aan alsof het 22:11 uur is
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 07:24
bouk is lid van de Belgiumdigital VZW bouk's schermafbeelding
bouk bouk is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BjZ Bekijk bericht
Vergeet ook de tijd in je camera niet te verzetten
wat is daar het voordeel/nut van?
grt,bouk.
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 10:11
Lucas1711 Lucas1711 is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
Als we op vakantie gaan hoor ik inderdaad niemand klagen over dat uurverschil van de éne op de andere dag.
Voor mij kan het in de zomer niet lang genoeg licht zijn, zodat we lang kunnen buiten genieten van het goede weer.
Nu het toch kouder en natter wordt deze tijd van het jaar zit ik er niets mee in dat het 's avonds vlugger donker is. De avond aktiviteit vind deze tijd toch binnen plaats, dus laat het buiten maar donker zijn. Zodoende is het 's morgens wat vlugger licht en dat is ook aangenaam.
Dus ik ben voorstander van het zomeruur : dat het maar vlug eind maart 2010 is !
Dit klopt absoluut niet: ons zomeruur is enkel uitgevonden voor economische redenen. Het winteruur is al een uur dichter bij ons natuurlijk ritme. In de zomer staat de zon op het hoogst rond 15u 'smiddags , dit zou eigenlijk rond 12u moeten vallen. Reken maar dat vele moderne kwaaltjes (slapeloosheid) oa. hier mee te maken hebben. Het winteruur is al een verbetering maar eigenlijk moeten we nog opschuiven. De eerste politicus die het zomeruur wil afschaffen krijgt mijn stem...

PS werkgevers zouden hiermee eigenlijk rekening moeten houden vroeger werken, vroeger stoppen dus evenveel tijd om van het mooie weer te genieten...
.
  #29 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 10:15
Destn's schermafbeelding
Destn Destn is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
Dit klopt absoluut niet: ons zomeruur is enkel uitgevonden voor economische redenen. Het winteruur is al een uur dichter bij ons natuurlijk ritme. In de zomer staat de zon op het hoogst rond 15u 'smiddags , dit zou eigenlijk rond 12u moeten vallen. Reken maar dat vele moderne kwaaltjes (slapeloosheid) oa. hier mee te maken hebben. Het winteruur is al een verbetering maar eigenlijk moeten we nog opschuiven. De eerste politicus die het zomeruur wil afschaffen krijgt mijn stem...

PS werkgevers zouden hiermee eigenlijk rekening moeten houden vroeger werken, vroeger stoppen dus evenveel tijd om van het mooie weer te genieten...
.
Ik snap het niet goed..

Dat zomeruur is toch beter dan het huidige uur?

Ik zou voorstellen om altijd het zomeruur aan te houden, wat is er daar mis mee?
  #30 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 10:39
Lucas1711 Lucas1711 is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
...
Dat zomeruur is toch beter dan het huidige uur?

...
neen dus , maar ik weet dat het zeer onpopulair is . De meeste mensen vinden dit "beter" omdat men "na de dagtaak" nog meer lichturen overheeft. Maar eigenlijk - naar het zonneuur bekeken staan we gewoon midden in de nacht op om 's avond nog lichturen extra te hebben. Velen willen die extra uren dan nog eens gebruiken voor fysieke activiteiten als sporten. Op die momenten ben je compleet tegen je bioritme bezig en op lange termijn KAN dit als je er een beetje gevoelig voor bent ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken.
Voor mij is van zomer- naar wintertijd fysiek duidelijk een verbetering merkbaar, het omgekeerde kost weken aanpassing. De vergelijking met een vakantie houdt trouwens geen steek want dan gooi je toch je ritme om (langer slapen) en ben je (normaal toch ) meer ontspannen.
  #31 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 10:42
Destn's schermafbeelding
Destn Destn is offline
Senior Member

Citaat:
neen dus , maar ik weet dat het zeer onpopulair is . De meeste mensen vinden dit "beter" omdat men "na de dagtaak" nog meer lichturen overheeft. Maar eigenlijk - naar het zonneuur bekeken staan we gewoon midden in de nacht op om 's avond nog lichturen extra te hebben. Velen willen die extra uren dan nog eens gebruiken voor fysieke activiteiten als sporten. Op die momenten ben je compleet tegen je bioritme bezig en op lange termijn KAN dit als je er een beetje gevoelig voor bent ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken.
Voor mij is van zomer- naar wintertijd fysiek duidelijk een verbetering merkbaar, het omgekeerde kost weken aanpassing. De vergelijking met een vakantie houdt trouwens geen steek want dan gooi je toch je ritme om (langer slapen) en ben je (normaal toch ) meer ontspannen.
Ik ben gewoon veel sneller moe in de winter (zoals meerdere mensen), en volgens sommigen zou dat te wijten zijn aan een tekort aan zonlicht waardoor ons een lichaam te weinig Vitamine B (??) aanmaakt.

Dus lijkt me dat wel beter te zijn. Of anders gewoon verhuizen naar de evenaar
  #32 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 10:45
bouk is lid van de Belgiumdigital VZW bouk's schermafbeelding
bouk bouk is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
Of anders gewoon verhuizen naar de evenaar
en hoeveel zon uur/daglicht denk je daar per dag te krijgen.
grt,bouk.
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 11:29
Flandrien's schermafbeelding
Flandrien Flandrien is offline
Member

ik noem het zomeruur gewoon de poor man's jet lag
Met citaat reageren
  #34 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 11:35
Kariboe is lid van de Belgiumdigital VZW Kariboe's schermafbeelding
Kariboe Kariboe is offline
Senior Member

Citaat:
De meeste mensen vinden dit "beter" omdat men "na de dagtaak" nog meer lichturen overheeft. Maar eigenlijk - naar het zonneuur bekeken staan we gewoon midden in de nacht op om 's avond nog lichturen extra te hebben. Velen willen die extra uren dan nog eens gebruiken voor fysieke activiteiten als sporten. Op die momenten ben je compleet tegen je bioritme bezig en op lange termijn KAN dit als je er een beetje gevoelig voor bent ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken.
Inderdaad... het feit dat het 's avonds langer licht is, is voor mij inderdaad net het positieve van het zomeruur...
En van dat bioritme zal ook wel juist zijn, maar mijn bioritme neigt inderdaad meer naar de nacht : langer wakker 's avonds en denderend goed slapen naar de morgen toe. Het is altijd zo geweest
Dus wat mij betreft - mogen ze het zomeruur blijven aanhouden...
Greetz, Kariboe
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 17:18
BjZ's schermafbeelding
BjZ BjZ is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
wat is daar het voordeel/nut van?
grt,bouk.
Dan kan je in de exif zien hoe laat de foto is gemaakt, vind ik zelf zo af en toe nog wel eens nuttig.
  #36 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 17:20
Sannepoes Sannepoes is offline
Moderator

Dat zomeruur, tja... Wel, langer licht in de zomer, is langer volk in het cafe op de hoek van de straat. Wat wil zeggen langer lawaai en ik die niet kan slapen... Geef mij maar vroeg donker
Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 26 oktober 2009, 18:53
purlut purlut is nu online
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
Dat zomeruur, tja... Wel, langer licht in de zomer, is langer volk in het cafe op de hoek van de straat. Wat wil zeggen langer lawaai en ik die niet kan slapen... Geef mij maar vroeg donker
Allen even goed opletten en terug naar de rekenklas ...
Of we nu het zomeruur of winteruur invoeren, het wordt daarmee niet langer of korter licht. Je verschuift alleen maar de dagelijkse dagtaken op een uurgordel.

Aan de evenaar duurt een dag 12 uur, een nacht 12 uur.

Het enige wat me aan heel het gedoe stoort is het steeds moeten aanpassen aan de asynchrone situaties. En als je steeds als een biologische klok hebt geleefd, vraagt dat aardig wat inspanning om te wennen....
  #38 (permalink)  
Oud 27 oktober 2009, 02:10
Ann75 Ann75 is offline
Banned

Stuur een bericht via MSN naar Ann75

Wij hier aan de westkust van Canada mogen nog een weekje wachten voordat we het uur verzetten. In de provincie Saskatchewan doen ze niet mee aan het uur verzetten, dus daar laten ze alles hun gewone gang gaan.

Wij verzetten het uur in het najaar een week later terug dan Belgie en in de lente zetten wij het uur 2 weken eerder verder dan in Belgie. Ze dachten hiermee electriciteit te sparen, maar tot nu toe is daar nog niet veel van bewezen, maar de omzetting blijft nu hetzelfde...wel fijner in de lente.

Ik heb er gelukkig nooit last van, maar voor mij mochten ze dat uur gewoon gerust laten.

Groetjes uit Canada,
Ann
Met citaat reageren
  #39 (permalink)  
Oud 27 oktober 2009, 02:26
VerSeg's schermafbeelding
VerSeg VerSeg is offline
Senior Member

Citaat:
De meeste mensen vinden dit "beter" omdat men "na de dagtaak" nog meer lichturen overheeft.
Niet iedereen werkt van 9 tot 5, er zijn ook mensen die tot 20u00 werken (grootwarenhuizen) ... dit geeft ook deze mensen de kans om eens wat daglicht te zien in de zomer!

Citaat:
Voor mij is van zomer- naar wintertijd fysiek duidelijk een verbetering merkbaar, het omgekeerde kost weken aanpassing.
Omdat je van zomeruur naar winteruur een uurje meer "kan" slapen, andersom verlies je een uur!

Citaat:
De vergelijking met een vakantie houdt trouwens geen steek want dan gooi je toch je ritme om (langer slapen) en ben je (normaal toch ) meer ontspannen.
Als ik op vakantie ga waar een groot verschil is in uur, dan heb ik daar veel langer last van dan bij de overschakeling naar winteruur of zomeruur. Je moet trouwens twee keer op korte tijd een aanpassing doen ... voor de meesten op 8 à 10 dagen.

Mocht men altijd het zomeruur behouden, dan zou er ook niemand last hebben van de verandering.
Trouwens waarom klaag je niet in de winter, want eigenlijk staan we dan nog steeds een uur voor.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten