Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
    Ik wissel altijd zelf mijn wielen in de winter.(een drietal sets wielen met de banden erop) Om zeker te zijn dat ik de wielbouten niet te vast aandraai heb ik mij hiervoor een momentsleutel aangeschaft. Hierop 100 à 110 Nm en je zal je bouten er altijd af krijgen. En vet op de bouten wordt door sommigen afgeraden omdat de bout hierdoor nog vaster zou komen te zitten. Maar of dat waar is weet ik niet met zekerheid.
    Een momentsleutel gebruiken is perfect, beter kan niet.

    Wellicht is het inderdaad waar dat gewoon vet niet wenselijk is bij de moderne materialen als magnesium, aluminium etc.

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Zelfs in mijn Clio steekt een heel handige krik waarmee ik probleemloos de auto omhoog krijg. Er zit ook nog een echt reservewiel in, geen "noodwiel" waarmee je meteen naar de garage moet rijden.
      De wielsleutel is ook sterk genoeg, maar ik moet er wel op gaan staan om de wielmoeren los te krijgen.
      Bij al mijn vorige auto's zat ook beter materiaal bij maar de vraag is hoe oud uw Clio is.
      Neem eens een recente versie ervan en het bijgeleverde zal vermoedelijk ook al een pak minder zijn.
      Een volwaardig reservewiel zie je steeds minder en minder, meestal nu zo'n klein noodwiel of zelfs helemaal niets meer buiten een reparatieset en een pompje.
      Zo lang het maar bij een gaatje van een nagel of zo blijft valt dat nog snel te fixen.
      Zo'n spuitbus gebruik ik nooit meer, heel uw velg hangt dan vol langs binnen en 9/10 kunnen ze uw band niet deftig meer herstellen nadien ... als je het gat er trouwens zelf al mee kon dichten.
      Best is zo'n herstelkit dat ze ook in bandencentrales gebruiken, precies zo'n stuk vettige koord dat ze er in wringen en dan de band terug oppompen. Is de properste en snelste manier om het op te lossen.
      Nu ja, zo lang een nagel in de band blijft steken gaat die niet zo snel af ... dus best nooit uithalen voor ge in de garage bent maar uw band wat bij oppompen.
      Probleem is als uw band redelijk snel afgaat en ge nog een stuk rijdt (meestal als je op de snelweg een platte band krijgt) ... uw band is dan al vervormd voordat ge aan de kant geraakt en een nieuwe heb je dan toch aan je been.
      Die runflats zijn een goede oplossing om niet direct vast te staan maar ze zijn meestal ook veel sneller voor de vuilbak want herstellen kunnen ze bijna nooit.
      Wat de sleutel betreft ... zo'n kruissleutel is inderdaad het beste en schoonst van al is dat ik er thuis nog ene liggen heb van jaren geleden, gewoon vergeten terug in de auto te steken toen die nieuw was. Maar ja, het is maar dan 15 jaar geleden dat ik nog eens lekke band had en dan denkt ge niet direct om zoiets na te kijken.
      Banden zijn toch fameus verbeterd want vroeger had men toch vaker een lekke band.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Bij al mijn vorige auto's zat ook beter materiaal bij maar de vraag is hoe oud uw Clio is.
        Neem eens een recente versie ervan en het bijgeleverde zal vermoedelijk ook al een pak minder zijn.
        Een volwaardig reservewiel zie je steeds minder en minder, meestal nu zo'n klein noodwiel of zelfs helemaal niets meer buiten een reparatieset en een pompje.
        Zo lang het maar bij een gaatje van een nagel of zo blijft valt dat nog snel te fixen.
        Zo'n spuitbus gebruik ik nooit meer, heel uw velg hangt dan vol langs binnen en 9/10 kunnen ze uw band niet deftig meer herstellen nadien ... als je het gat er trouwens zelf al mee kon dichten.
        Best is zo'n herstelkit dat ze ook in bandencentrales gebruiken, precies zo'n stuk vettige koord dat ze er in wringen en dan de band terug oppompen. Is de properste en snelste manier om het op te lossen.
        Nu ja, zo lang een nagel in de band blijft steken gaat die niet zo snel af ... dus best nooit uithalen voor ge in de garage bent maar uw band wat bij oppompen.
        Probleem is als uw band redelijk snel afgaat en ge nog een stuk rijdt (meestal als je op de snelweg een platte band krijgt) ... uw band is dan al vervormd voordat ge aan de kant geraakt en een nieuwe heb je dan toch aan je been.
        Die runflats zijn een goede oplossing om niet direct vast te staan maar ze zijn meestal ook veel sneller voor de vuilbak want herstellen kunnen ze bijna nooit.
        Wat de sleutel betreft ... zo'n kruissleutel is inderdaad het beste en schoonst van al is dat ik er thuis nog ene liggen heb van jaren geleden, gewoon vergeten terug in de auto te steken toen die nieuw was. Maar ja, het is maar dan 15 jaar geleden dat ik nog eens lekke band had en dan denkt ge niet direct om zoiets na te kijken.
        Banden zijn toch fameus verbeterd want vroeger had men toch vaker een lekke band.
        Mijn auto is net 10 jaar oud geworden. Misschien zit er in de nieuwere Clio's ook slechter materiaal, al denk ik dat het krikje dat nu in mijn Clio zit ook niet zo heel erg duur is. Het is geen topkwaliteit, maar het is geen probleem om de wagen daarmee op te krikken.

        Ik heb nog een spuitbus bij, dat is er nog een die ik vroeger op de motor altijd bij had.
        Met zo'n spuitbussen heb ik twee keer een band van mijn eigen motor mee dicht gekregen, en telkens heb ik die band gewoon verder versleten zonder dat ik er ook problemen mee heb gehad (ik heb er ooit nog meer dan 8.000km mee doorgereden).
        Ik heb er ook eens iemand van de motorclub mee "gedepanneerd", maar die heeft de volgende dag een nieuwe band laten leggen.

        De herstelkit met koord wordt ook wel door motorrijders gebruikt als tijdelijke oplossing.

        Als je een nagel ziet zitten in een band, dan mag je die er inderdaad nooit uit trekken als je ver van huis staat. Een tubeless band loopt meestal niet leeg zolang de nagel blijft zitten.

        Die runflat banden zijn wel heel erg duur, maar ik denk dat ze verplicht zijn bij wagens waar er geen reservewiel bijgeleverd wordt (het is mogelijk dat dat niet zo is, maar ik heb het ooit ergens gehoord of gelezen).

        Als je met een veel te lage bandenspanning blijft doorrijden, dan kan een band inderdaad zo beschadigd geraken dat die uiteindelijk zelfs kan doorscheuren.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Die runflat banden zijn wel heel erg duur, maar ik denk dat ze verplicht zijn bij wagens waar er geen reservewiel bijgeleverd wordt (het is mogelijk dat dat niet zo is, maar ik heb het ooit ergens gehoord of gelezen).
          De omgekeerde wereld denk ik, er is geen reservewiel bij omdat je runflats hebt

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
            De omgekeerde wereld denk ik, er is geen reservewiel bij omdat je runflats hebt
            Dat kan natuurlijk ook, dan sparen ze ook de krik uit, want als je geen resevewiel hebt, dan heb je die ook niet nodig.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Dat kan natuurlijk ook, dan sparen ze ook de krik uit, want als je geen resevewiel hebt, dan heb je die ook niet nodig.
              In mijn BMW zit noch een krik noch een reservewiel. Ik rij in de winter met runflats en in de zomer met gewone banden omwille van het comfort. Ik heb in dit verband vorig jaar in maart aan BMW gevraagd mij een reservewiel(tje) te leveren. Dit is een OEM accessoire van BMW en is aangepast aan het model. Maar omdat de vraag zo groot is heb ik er nog steeds geen kunnen bemachtigen. In de zomer rij ik dus maar (voorlopig althans) zonder reservewiel en neem het risico van een lekke band erbij. En als ik op reis ga steek ikeen set reservevelgen met runflatbanden erop voor alle zekerheid. Men gaat er bij BMW van uit dat je nog een 90 à 100km kan rijden met een lekke band. En je mag ook altijd beroep doen op de gratische BMW-bijstand over heel Europa om je te laten depaneren en dit gedurende 5jaar. En zelfs als je zonder runflats rijdt.
              Het gebruik van runflatbanden is volgens mij vooral een kwestie van plaatswinst. BMW beweert dat het vooral met veiligheid te maken heeft, maar ik heb daar zo mijn twijfels over. Veel BMW-rijders smijten ze er vlug af omdat ze zeer hard aanvoelen. Bovendien meen ik te weten dat men er zelfs al stillaan afstand van aan het doen is. Het nieuwe model in de 1reeks coupe, de M1 coupe zou er al geen meer hebben. Als hulpmiddel is er dan een kit bij met compressor en een spuitbus om je tijdelijk te helpen.
              Eigenlijk heb ik persoonlijk de laatste 10 jaar slechts enkele keren een nagel of vijs in een band gehad. Best is die dan te laten steken en er zo vlug als het kan mee naar de garage te rijden. Het is nog voorgevallen dat ik al enkele weken met een nagel rondreed vooraleer ik het opmerkte. Wat lucht bijvullen en je kan toch nog gemakkelijk tot in een garage of bandencentrale geraken.
              Belangrijk uiteraard is de slijtage van je banden in het oog te houden en niet tot aan de limiet rijden.
              Last edited by enero; 18 januari 2011, 07:22.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Klopt allemaal.
                Ik heb in geen 15 jaar een band gehad (van mijn auto's) die zodanig lek of beschadigd was dat ik er niet nog een heel eind mee kon rijden, en ik rij toch zo'n 24000 km per jaar met bepaald niet nieuwe auto's en banden.
                Op een lange reis naar en in een land zonder een dicht net van servicestations zoals Noorwegen ofzo zou ik wel een volwaardig reservewiel meenemen...

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                  Ik bedoelde het als een vraag met een knipoog omdat Kirsten schreef wel altijd een kruissleutel bij zich te hebben maar geen reservewiel.

                  Verder zie ik het nut van goed gereedschap wel in.
                  Maar ook van een beetje (koper)vet aan de wielbouten en niet al te vast zetten.
                  Wel, ook omdat ik zelf mijn jaarlijkse banden wissel doe (zomerbanden <-> winterbanden)
                  en dan komt zo'n kruissleutel best van pas hoor.

                  Ik leg hem steeds in de wagen zodat ik geen halve dag verspeel door achter de kruissleutel te lopen zoeken.

                  @ Jer0en; spring maar flink door ja, tot één van uw bouten/moeren het begeeft, een vreugde dansje zal er op dat moment niet vanaf kunnen...
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    op een kruissleutel kan je ook een langere buis steken om zo nog meer kracht uit te kunnen oefenen ... en een wielbout afbreken ? Dan moet je toch al serieus wat kracht zetten vrees ik, is me nog nooit overkomen.

                    Op mijn eigen wagen zet ik de alu velgen ook altijd vast met een momentsleutel en een beetje kopervet op de bouten zodat deze altijd los gaan ... heb dit ooit met mijn firmawagen voorgehad : alu velgen gemonteerd (van mijn eigen centjes ) met een anti-diefstal slot en met een compressor in de bandencentrale vastgezet ... dan enkele keren langs de self carwash met hoge druk spuit geweest en ja hoor : anti-diefstal bouten zaten vast aan de velg. Valt blijkbaar regelmatig voor, enorm veel moeite gehad om één velg los te krijgen voor de winter (om de winterbanden op hun eigen velgen te plaatsen) ... dus nu altijd kopervet op de bouten doen

                    Heb net trouwens de velgen (19") voor mijn vrouwtje haar nieuwe wagen besteld, die ga ik met titanium bouten vastzetten, veel beter volgens de leverancier, en geen risico op oxidatie tussen de alu velg en de titanium bouten, volgens hem zou ik zelfs geen kopervet meer moeten gebruiken nu ... maar ga dit toch nog doen om zeker te zijn ... daarna winterbanden monteren op de originele 16" alu velgen en het vrouwtje is weer gesteld ...

                    Mark
                    Last edited by LamboCars; 18 januari 2011, 14:07.
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                      op een kruissleutel kan je ook een langere buis steken om zo nog meer kracht uit te kunnen oefenen ... en een wielbout afbreken ? Dan moet je toch al serieus wat kracht zetten vrees ik, is me nog nooit overkomen.
                      Als je een wielbout kunt afbreken door die proberen los te draaien ... dan moet ge inderdaad al een krak zijn.
                      Dat de sleutel breekt ... dat heb ik dus al ondervonden.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Ik heb nog een spuitbus bij, dat is er nog een die ik vroeger op de motor altijd bij had.
                        Nooit meer voor mij!
                        Eén keer zoiets gebruikt en dan kunnen ze ten eerste uw band nooit meer herstellen en ten tweede zit heel uw velg vol van die plakkerige smurrie dat ge er met moeite nog af krijgt. Op een moto maakt het nog geen verschil voor de band zelf, die moet ge in principe toch best vervangen om veilig te blijven.
                        Met die spuitbus was de band inderdaad hersteld ... tot die minder dan een uur later terug plat was.

                        De herstelkit met koord wordt ook wel door motorrijders gebruikt als tijdelijke oplossing.
                        Het is het enige goede alternatief t.o.v. een vervanging ... je kan het zelf, je maakt niet alles vuil met die kleverige boel en je geraakt meestal nog wel thuis of in de garage.

                        Die runflat banden zijn wel heel erg duur, maar ik denk dat ze verplicht zijn bij wagens waar er geen reservewiel bijgeleverd wordt (het is mogelijk dat dat niet zo is, maar ik heb het ooit ergens gehoord of gelezen).
                        Een collega heeft dezelfde wagen als de mijne, bij mij zit er een klein reservewiel in en bij hem een herstelkit ... geen van beiden heeft origineel runflats.

                        Als je met een veel te lage bandenspanning blijft doorrijden, dan kan een band inderdaad zo beschadigd geraken dat die uiteindelijk zelfs kan doorscheuren.
                        En als uw band door reden x plots helemaal plat is, dan is die de tijd dat je stopt al vervormd ... vooral op een snelweg. Dat moeten geen kilometers zijn maar enkele tientallen meters. Runflats zijn nog erger, daar kunt ge wel mee verder bollen maar als ze een lek hebben mogen/kunnen ze zelfs niet meer hersteld worden.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                          En je mag ook altijd beroep doen op de gratische BMW-bijstand over heel Europa om je te laten depaneren en dit gedurende 5jaar.
                          Ah ... hebben ze dat verminded? Vroeger was dit zolang je eerste eigenaar bleef.

                          Bovendien meen ik te weten dat men er zelfs al stillaan afstand van aan het doen is. Het nieuwe model in de 1reeks coupe, de M1 coupe zou er al geen meer hebben.
                          Een kennis met een nieuwe 5-reeks heeft standaard gewone banden gekregen, geen runflats.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Ah ... hebben ze dat verminded? Vroeger was dit zolang je eerste eigenaar bleef.
                            Wel ik ben er eigenlijk niet helemaal zeker van. In elk geval was het met mijn Z3coupe waarmee ik zelf 10 jaar heb gereden toch nog tot op het einde. Maar ik "meen" ergens gehoord of gelezen te hebben dat ze dat tot 5j. hebben teruggebracht.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                              Wel ik ben er eigenlijk niet helemaal zeker van. In elk geval was het met mijn Z3coupe waarmee ik zelf 10 jaar heb gereden toch nog tot op het einde. Maar ik "meen" ergens gehoord of gelezen te hebben dat ze dat tot 5j. hebben teruggebracht.
                              Klopt...

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Als je een wielbout kunt afbreken door die proberen los te draaien ... dan moet ge inderdaad al een krak zijn.
                                Dat de sleutel breekt ... dat heb ik dus al ondervonden.
                                tja... er zijn er altijd wel die erin slagen dat te doen waarvan iedereen beweert "da kan ni"...
                                heb het al meerdere malen gezien en gehoord dus het kan effectief gebeuren.
                                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                                Comment

                                Working...
                                X