Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    bij de weg:
    vab en touring melden dat er bijna 30% meer "sneeuwongevallen" zijn als vorig jaar: 2700-tal interventies erbij...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Bouk,
      welke beweging maakt een auto die optrekt?
      de snuit gaat omhoog: minder druk/gewicht op de voorwielen, en meer druk achteraan.

      maar bij sneeuw is dat ook het nadeel,
      het initiele gewicht mist achteraan, dus gemakkelijker slippen...
      aha bedankt voor de uitleg.
      had vroeger een baal cement voorin in mijn VW kever liggen voor een betere wegligging (motor achterin hè).
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        aha bedankt voor de uitleg.
        had vroeger een baal cement voorin in mijn VW kever liggen voor een betere wegligging (motor achterin hè).
        grt,bouk.
        Kever ken ik wel, maar niet echt technisch,
        maar als je te veel gewicht achteraan hebt, en te weinig vooraan,
        dan komt volgens mij je stuurgedrag in gevaar...

        tegenwoordig zijn auto's met achterwielaandrijving en motor voorin beter gemaakt (betere gewichtsverdeling blijkbaar)
        wat zou moeten maken dat huidige achterwielaandrijving minder problemen zou moeten veroorzaken als vroeger...
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          tegenwoordig zijn auto's met achterwielaandrijving en motor voorin beter gemaakt (betere gewichtsverdeling blijkbaar)
          wat zou moeten maken dat huidige achterwielaandrijving minder problemen zou moeten veroorzaken als vroeger...
          Daarom heeft BMW de startbatterij in de kofferbak gezet. Maar nog steeds kunnen we lachen met BMW-chauffeurs die zelfs met winterbanden niet normaal kunnen vertrekken in 5 cm verse sneeuw.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Daarom heeft BMW de startbatterij in de kofferbak gezet. Maar nog steeds kunnen we lachen met BMW-chauffeurs die zelfs met winterbanden niet normaal kunnen vertrekken in 5 cm verse sneeuw.
            Volgens bepaalde artikels is de gewichtsverdeling 50:50 voor/achteras.
            De 50:50-aslastverdeling in de BMW 3 Reeks Berline.
            Een consequente gewichtsbesparing op de juiste plaatsen en de achterwielaandrijving zorgen voor een evenwichtige lastverdeling tussen de twee assen.
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Om 6u deze ochtend was er al meer dan 1000km file. Het zal wel aan al die smeerlappen gelegen hebben die winterbanden gestoken hebben zeker! Ze zeiden ook dat alle tunnels in Brussel afgesloten waren. Ik ben maar te voet gaan werken om vast te stellen dat er geen kat op de baan was. Er is gewoon niemand in Brussel geraakt denk ik De bussen hebben wel steile hellingen vermeden.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Bouk,
                welke beweging maakt een auto die optrekt?
                de snuit gaat omhoog: minder druk/gewicht op de voorwielen, en meer druk achteraan.

                maar bij sneeuw is dat ook het nadeel,
                het initiele gewicht mist achteraan, dus gemakkelijker slippen...
                Vind ik toch wel een verwarrende stelling. Waarom zou je achteraan gewicht moeten hebben bij het vertrekken, als je voorwielaandrijving hebt ?

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Vind ik toch wel een verwarrende stelling. Waarom zou je achteraan gewicht moeten hebben bij het vertrekken, als je voorwielaandrijving hebt ?
                  kort en cru gesteld:
                  voorwielaandrijving:
                  gewicht zit vooraan -> Auto trekt op -> voorkant verliest druk -> Meer druk achteraan -> minder grip op aangedreven wielen

                  Achterwielaandrijving:
                  gewicht zit (best case 50:50 anders vooraan) -> Auto trekt op -> voorkant verliest druk -> Meer druk achteraan -> meer grip op aangedreven wielen
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    als de motor voorin zit, heb je daar toch meer druk op de banden dan achter.
                    dus snap ik dat doorslip verhaal niet zo..?
                    grt,bouk.
                    Zoals Koeno aanhaalt.
                    Een voorwielaandrijving slipt in het algemeen sneller door dan achterwielaandrijving en de logica is normaal.
                    Bij snel optrekken heft het voorste zich waardoor de druk afneemt, achteraan neemt de druk op de wielen net toe.
                    Bij een defige wagen heb je een perfecte 50/50 verhouding bij de gewichtverdeling, dus in stilstand heeft zowel de voorkant als de achterkant eenzelfde belasting en bij optrekken krijgt het achterste al snel het voordeel.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      .......
                      Bij een defige wagen heb je een perfecte 50/50 verhouding bij de gewichtverdeling........
                      en wat met de invloed bestuurder/passagiers..
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Daarom heeft BMW de startbatterij in de kofferbak gezet. Maar nog steeds kunnen we lachen met BMW-chauffeurs die zelfs met winterbanden niet normaal kunnen vertrekken in 5 cm verse sneeuw.
                        Dan ligt dat niet aan die BMW maar aan de chauffeur ... geef die eender welke voorwielaandrijver en ge ziet hem tegen 5 km/u met de neus tegen de voorruit en het zweet op het voorhoofd.

                        En die batterij steekt niet altijd achteraan ... dat hangt af van de eventuele opties dat je neemt en het type motor.
                        Je kan dus een 3-reeks tegenkomen met een batterij vooraan en een andere met een batterij achteraan.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          en wat met de invloed bestuurder/passagiers..
                          grt,bouk.
                          Zitten toch tussen de assen,
                          Maar zullen waarschijnlijk in mindere maten ook meespelen.
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                            bij de weg:
                            vab en touring melden dat er bijna 30% meer "sneeuwongevallen" zijn als vorig jaar: 2700-tal interventies erbij...
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Dan ligt dat niet aan die BMW maar aan de chauffeur ... geef die eender welke voorwielaandrijver en ge ziet hem tegen 5 km/u met de neus tegen de voorruit en het zweet op het voorhoofd.

                              En die batterij steekt niet altijd achteraan ... dat hangt af van de eventuele opties dat je neemt en het type motor.
                              Je kan dus een 3-reeks tegenkomen met een batterij vooraan en een andere met een batterij achteraan.
                              En toch had ik gisteren met mijn golfje helemaal geen probleem om te rijden, terwijl een mercedes C-klasse break gewoon door wat gas te geven bijna dwars op de weg stond.
                              Het voordeel van voorwielaandrijving is veeleer dat die zichzelf rechttrekt (dus gewoon gas blijven geven), terwijl achterwielaandrijving een auto verder in de mizerie duwt, als die zijdelings begint te gaan. En ook ESP kan dat "probleem" niet volledig oplossen.
                              Een sportief bestuurder heet dat een levendig weggedrag, maar de modale burger kan veel makkelijker een voorwielaandrijver in bedwang houden. Zeker op glad wegdek.

                              Het klopt dat een voorwielaandrijver bij fel optrekken minder grip heeft op die voorwielen. Alleen kan je in dergelijk weer niet fel optrekken, en zorgt dat meer gewicht op de voortrein nu voor meer grip.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                                Daarom heeft BMW de startbatterij in de kofferbak gezet. Maar nog steeds kunnen we lachen met BMW-chauffeurs die zelfs met winterbanden niet normaal kunnen vertrekken in 5 cm verse sneeuw.
                                Dat heeft enkel te maken met het feit dat ze het tractiecontrolesysteem niet begrijpen. Bij BMW moet je de DSC (dynamic control system) gedeeltelijk uitschakelen bij dergelijk weer zodat je in DTC (Dynamic traction control) rijdt. Dit is een deelfunctie van de DSC. Deze ingreep kan je met een knopje op het dasbord bedienen. Dit beantwoort aan de vraag naar meer tractie op de achterwielen die anders geneutraliseerd wordt door de DSC. Dus dit heeft helemaal niks te maken met BMW maar wel met de chauffeur.
                                Ik heb deze morgen op verschillende hellingen gestaan en ben gemakkelijk, met wel wat slip (gecontroleerde) op de achterwielen, kunnen naar boven rijden.
                                Dit zou eigenlijk een taak van de rijopleidingen moeten zijn. Mensen hun eigen wagen leren gebruiken, maar dat doen ze blijkbaar niet.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X