Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Straf dat als we hier honderden keren het voordeel van winterbanden aanhalen, dat er sommigen dat wat weglachen maar als ze zelf eens een opmerking willen maken net zelf het nut van winterbanden aanhalen.

    Die 4x4 haalt inderdaad niets uit in remmen en dat weet ik ook wel, zomerbanden zijn dus effectief slechter, al beweer je het nu eigenlijk zelf.

    Opzet geslaagd.
    Ik heb nergens beweert dat winterbanden geen voordelen hebben. Ik zeg alleen dat ik ze niet gebruik, omdat ze te duur zijn en ik ze te weinig kan gebruiken. Ik weiger om continu 600€ in de garage te laten liggen. (en of dat nu de winterbanden, of de zomerbanden zijn : of het een of het ander ligt daar dan, hé...).
    Het rijgedrag is nog altijd veel belangrijker dan welke technische oplossing ook.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
      Wij van wc-eend adviseren wc-eend.
      Vanaf welke profieldiepte vervang jij je banden ? Als je slicks hebt ???
      Het advies van bandenleveranciers is trouwens niet 1.6 maar 2.5 mm...
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        En dat is een veel zwaarder probleem dan het al of niet hebben van winterbanden...
        Oh ja : bij minder dan 4 mm. is een winterband geen winterband meer . Ook een van die regeltjes die elke winterbandfanaat zou moeten kennen...
        Bij minder dan 4mm gaan mijn zomerbanden er ook af daar ze dan te weinig water kunnen wegwerken.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Vanaf welke profieldiepte vervang jij je banden ? Als je slicks hebt ???
          Het advies van bandenleveranciers is trouwens niet 1.6 maar 2.5 mm...
          Zowel zomer als wintebanden gaan er hier af bij een groefdiepte van minder dan 4mm,
          lang geleden heb ik door aquaplanning éénmaal aan 140 Km/h de stuurcontrole verloren,
          gelukkig zonder gevolgen, maar ik kan je zeggen dat het maar een raar gevoel geeft,
          beste wat je op zo een moment kan doen, is je koppeling indrukken, en zeer voorzichtig
          bijsturen, tot je weer grip hebt, op dat moment had ik banden liggen waar het profiel nog twee
          mm bedroeg, een paar dagen later lagen er vier nieuwe op.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            ........
            lang geleden heb ik door aquaplanning éénmaal aan 140 Km/h de stuurcontrole verloren,
            gelukkig zonder gevolgen.....
            beste wat je op zo een moment kan doen....
            of..met dat weer gewoon je snelheid aanpassen.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
              Sinds gisterenavond terug uit Oostenrijk , ben ik blij dat mijn pa zijn wagen ook met winterbanden is uitgerust.
              Winterbanden op de piste: de inlanders zullen raar gekeken hebben.
              Filmpje...

              On our way home after a week of skiing on the Austrian mountains. It was the most wonderfull week of my life so far. Hope to get back very soon...


              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Vanaf welke profieldiepte vervang jij je banden ? Als je slicks hebt ???
                Het advies van bandenleveranciers is trouwens niet 1.6 maar 2.5 mm...
                Zomerbanden tot 1,6mm houden is inderdaad ook niet echt het beste ... in droge periodes misschien nog goed maar bij hevige regen zit je zelfs met 2mm al in een gevarenzone. Een 3mm is wat de meesten ook aanbevelen als je het voor jezelf veilig wil houden bij regenweer.

                Winterbanden met minder dan 3mm hebben in sneeuw al helemaal geen effect meer en vanaf 4mm is die al wel fameus aan het minderen (eigenlijk mindert elke band al van zodra hij begint te verslijten).
                Bij winterbanden wordt 4mm als minimum "aanbevolen", als is de wetgeving daar inderdaad niet zo streng op.

                De profieldiepte van een nieuwe winterband ligt gemiddeld rond de 9,5mm, die van een nieuwe zomerband rond de 7,5mm. (Kan dus afwijken)
                Dit wil zeggen dat je met een zomerband 4,5mm kan gebruiken voor die eigenlijk voor regenweer niet meer ideaal is (3mm), een winterband kan je 5mm gaan gebruiken voor het ideale er af is.
                Tot de wettelijke slijtage bereikt is, dan heeft een winterband wat meer reserve maar dat is een vals vergelijk want men moet het bruikbare deel bekijken, in de sneeuw zal die natuurlijk niet zo slijten.

                Die adviezen schelen natuurlijk ook afhankelijk van de bron, slimmen bandenboeren die wat stock hebben doen daar graag nog een millimeterke bij en die dat niet kunnen volgen zeggen al snel dat je nog wat verder kan opdat je niet elders zou gaan kijken.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Profieldiepte.....
                  Met afschuw herinner ik me de baan van Puttgarden naar Lübeck begin Augustus 2009. Ik kwam terug uit Denemarken en er was een wolkbreuk zoals ik niet eerder heb meegemaakt. Zicht kwasi nul en ik had zeer recente banden.
                  Nu kan ik niks anders dan constateren dat een aantal mensen veel betere ogen, veel betere ruitenwissers, en nog een veel beter profiel op de banden hebben als ik toen (Uniroyal). Of dit denken te hebben.
                  Dit soort gedrag vond ik crimineel.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    En dat bewijst de voor velen geldende regel dat de techniek grenzen verlegt....
                    En het bevestigt ook dat er veel (vul maar in naar smaak) op de weg zitten.
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                      En dat bewijst de voor velen geldende regel dat de techniek grenzen verlegt....
                      En het bevestigt ook dat er veel (vul maar in naar smaak) op de weg zitten.
                      Je redenering is dus dat iedereen met slicks moet gaan rondrijden en dat we de kreukelzones beter weer uit de auto's halen, zodat niemand nog harder dan 20km zal rijden zonder voor zijn leven te vrezen?

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                        Je redenering is dus dat iedereen met slicks moet gaan rondrijden en dat we de kreukelzones beter weer uit de auto's halen, zodat niemand nog harder dan 20km zal rijden zonder voor zijn leven te vrezen?
                        Nee, als je mijn vorige reacties had gelezen dan zou je weten dat ik stel dat winterbanden, ABS, ASR.... heel nuttig zijn, maar dat ze enkel zin hebben als je je rijstijl aan de omstandigheden aanpast. Ze zijn niet zaligmakend.
                        Al deze vooruitgang dient ervoor om je veiligheid te verhogen, niet om je harder te laten rijden.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                          .....
                          Al deze vooruitgang dient ervoor om je veiligheid te verhogen, niet om je harder te laten rijden.
                          en das waar.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                            Al deze vooruitgang dient ervoor om je veiligheid te verhogen, niet om je harder te laten rijden.
                            Kleine toevoeging ...

                            Deze vooruitgang dient voor sommigen eerder om de tijd te laten stil staan.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Kleine toevoeging ...

                              Deze vooruitgang dient voor sommigen eerder om de tijd te laten stil staan.
                              Daar zal men helaas "amen" voor moeten zeggen.
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                                Een reactie over wat het best is , canon of nikon zou zo lang niet duren
                                Daar ben ik niet zo zeker van. Ook de "To UV or not to UV" topics worden uitgesponnen tot barbes à papa. En daar doe ik vlijtig aan mee !!
                                Last edited by mnoach; 13 februari 2013, 16:51.
                                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                                Comment

                                Working...
                                X