Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Zeg je nu zelf dat je geen winterbanden nodig hebt als er 12 cm. sneeuw is gevallen zoals in Kortrijk en omstreken ?
    Het nut van zomerbanden in de sneeuw ... dan sta je nooit in de file want alle anderen zijn al weg.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
      Sorry maar dat klopt gewoonweg niet, men verstaat onder slip dat er een snelheidsverschil is tussen bandoppervlak en ondergrond, en dat is wel degelijk het geval bij maximale grip (meestal ergens tussen 10 en 20% slip afhankelijk van de band).
      100% slip daarvoor moet de auto stil blijven staan en de wielen doorspinnen, kan alleen bij snelheid nul. Een auto in beweging waarvan de wielen dubbel zo snel draaien als de snelheid van de auto welf heeft 50% slip enz enz.





      Ik heb een standalone EMS met traction/launch control op mijn circuit auto en de programmatie is zodanig dat er altijd wordt gestreefd naar een beperkte hoeveelheid wielspin (percentage wordt gelogd) om zo snel mogelijk te starten. Kijk ook maar eens naar een Formule 1 start in slow-motion.

      Of hier op een straatauto met launch control (1e run zonder LC, volgende runs mét LC) http://www.youtube.com/watch?v=E-xVVPO8L8s
      sorry maar je definitie van wielslip klopt nog altijd niet : link of link.

      Het is dus niet zo dat als de wagen blijft stilstaan bij acceleren, dat je een slip hebt van 100%, maar van - oneindig. Als de banden blokkeren, terwijl u remt is de slip trouwens 100%. Bij remmen is de slip dus positief, bij acceleren negatief...

      De definitie is namelijk : slip = (snelheid voertuig - snelheid contactvlak banden)/(snelheid voertuig) * 100%.

      Stel wagen 0 m/s, snelheid banden : 5 m/s : (0-5)/0 = -oneindig. Stel wagen 5 m/s, banden 0 m/s : (5-0)/5 = 100%
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Zonder over de exacte formule te gaan doorbomen: voor het nut van de discussie is enkel delta V tussen oppervlak band en weg en de snelheid van het voertuig belangrijk. Positief, negatief is al niet relevant en in de praktijk hebben banden nu eenmaal het meeste grip bij 10 tot 20 procent slip.

        Je stelling dat de grip maximaal is bij 0 slip is nog altijd fout en je bovenstaande post heeft er zelfs niks mee te maken.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Nooit bij stil gestaan. Normaal fysisch gesproken is de dynamische wrijvingscoëfficiënt altijd kleiner dan de statische...
          Ik neem aan dat het gedrag van het rubber bij een hogere temperatuur er iets/alles mee te maken heeft ???

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Nooit bij stil gestaan. Normaal fysisch gesproken is de dynamische wrijvingscoëfficiënt altijd kleiner dan de statische...
            Ik neem aan dat het gedrag van het rubber bij een hogere temperatuur er iets/alles mee te maken heeft ???
            Bij lagere slip-percentages zit die slip enkel in de vervorming van de band. Het contactoppervlak met de grond van de band krijgt dat een hoekverdraaiing t.o.v. van de onbelaste stand. Iets belasten zonder te vervormen is onmogelijk. Op een bepaald ogenblik wordt het koppel dat moet geleverd worden te groot, en dan slipt de band wel volledig door.
            Die Delta-V waarover hierboven sprake is minder eenvoudig te bepalen dan je zou verwachten.
            Voor de rest is het weldegelijk zo dat die dynamische wrijvingscoëfficient weldegelijk lager is dan de statische. Maar dat zie je ook in de grafieken die het verband tussen slip en die coëfficient aangeven.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Bij al die verhelderende (?) uitleg mijn feitelijke vaststelling:
              De straat waar ik woon is zoals altijd een bevroren sneeuwpiste. Door de "wijk" komt sowieso weinig verkeer, door mijn straat een enkeling. Met zomerbanden ben ik verplicht in 2e versnelling te vertrekken om weg te raken. Met winterbanden kan ik in 1e vertrekken. En als ik de straat indraai "van onderaf" glij ik niet meer rechtdoor tot de banden weer grip vinden om de bocht te nemen. Met zomerbanden zat ik eens in de haag op de hoek, zonder veel erg, gelukkig. En neen, ik rijd niet als een zot. Traag rijden is hier voldoende om te glijden.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                In onze straat is het het ook glad, maar ik heb met mijne Golf (met zomer banden) niets gevoeld bij het vertrekken.
                Zacht vertrekken natuurlijk, het is de eerste keer dat ik een automaat (DSG) gekocht heb en na bijna 4 jaar ben ik er nog altijd tevreden over.
                mvg FrançoisVM
                Canon 7D

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
                  In onze straat is het het ook glad, maar ik heb met mijne Golf (met zomer banden) niets gevoeld bij het vertrekken.
                  Zacht vertrekken natuurlijk, het is de eerste keer dat ik een automaat (DSG) gekocht heb en na bijna 4 jaar ben ik er nog altijd tevreden over.
                  Ik had ook zeer veel voorbehoud bij de keuze van een Steptronic in mijn laatste BMW ivm controle bij glad wegdek.Nu is dit trouwens ook een DSG (dubbele ontkoppeling) bij de laatste BMW's. Wel ik moet zeggen dat dit met de huidige electronische snufjes qua tractiecontrole samen met de automatische bak veel beter gaat dan met mijn vroegere manuele bak. De wagen schakelt beter en veiliger op en af dan als je het zelf zou doen. Voor mij dus in de toekomst geen manuele bak meer. Ik heb tevens shifters zodat ik ten alle tijde manueel kan overnemen. Dus de huidige technologie van de automatische versnellingsbakken is echt de moeite waard en ik zou durven zeggen veiliger voor diegenen die een wagen niet zo goed aanvoelen.
                  Uiteraard moet je het gas doseren, maar dat is tevens zo bij een manuele bak. Maar zonder winterbanden zou het bij mij niet gaan in de omstandigheden die wij de laatste weken hebben gekend. 340 PK op de achterwielen is niet niks. En nogmaals de investering in winterbanden is voor mij meer dan nuttig.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Bij lagere slip-percentages zit die slip enkel in de vervorming van de band. Het contactoppervlak met de grond van de band krijgt dat een hoekverdraaiing t.o.v. van de onbelaste stand.
                    Dit blijft gewoon onzin. Die vervorming waarover je spreekt is zéér beperkt (niet eens centimeters) en EENMALIG op het moment dat de band wordt belast (wanneer de vervorming wegvalt flext de band uiteraard terug). Van zodra de belasting om het oppervlak wordt overgebracht zal enige vervorming optreden maar de maximale vervorming wordt enorm snel bereikt, een fractie van een seconde. Het volledige verschil in snelheid tussen wagen en wiel na die eerste fractie van een seconde is effectief slip.

                    Hier staan nog wat duidelijke grafieken in http://www.mathworks.com/products/si...sbrake.html#12

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Deze morgen van geraardsbergen naar ieper gereden, 5 wagens zien liggen ten velden met de wieltjes omhoog of op zen kant, en nog een paar die wat korter geworden zijn.
                      of zij al dan niet met winterbanden uitgerust waren kan ik niet bevestigen, zelf heb ik niets gewaar geworden.

                      grts
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Hoe herken je in feite een winterband ?
                        Bovendien meen ik me een recente test van winterbanden te herinneren van TA waarbij bleek dat er een enorm verschil in efficiëntie op zat.

                        Comment


                        • De betere zomerband zal in winterweer beter presteren dan een mindere winterband. Niet alleen het rubber, ook het profiel is van belang.
                          Vervang betere en mindere hierboven door nieuwe en versleten, zelfde verhaal.

                          Zijn er eigenlijk slicks met winterrubber? 't Is maar een vraag...

                          Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                            Deze morgen van geraardsbergen naar ieper gereden, 5 wagens zien liggen ten velden met de wieltjes omhoog of op zen kant, en nog een paar die wat korter geworden zijn.
                            of zij al dan niet met winterbanden uitgerust waren kan ik niet bevestigen, zelf heb ik niets gewaar geworden.

                            grts
                            Winterbanden zijn niet zaligmakend maar ze helpen wel , zij die er niet mee rijden weten het niet .Mjn zoon rijd nu met een firmawagen en daar worden ze niet op voorzien en hij weet het verschil .

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Hoe herken je in feite een winterband ?
                              Bovendien meen ik me een recente test van winterbanden te herinneren van TA waarbij bleek dat er een enorm verschil in efficiëntie op zat.
                              Zoals met zomerbanden zijn er ook goeie en minder goeie winterbanden. Daar bestaan uiteraard tests voor, maar voor wat ze waard zijn natuurlijk.. Vroeger had ik zo'n een Oostenrijks merk, waarvan ik mij de naam niet meer herinner. Toen waren de beste winterbanden afkomsstiguit landen waar ze veel ervaring hebben met sneeuw. Dit zal nu ook al verleden tijd zijn denk ik. Persoonlijk zweer ik nog steeds bij Michelin Alpin. Evenals hun zomerbanden, duurder maar beter dan vele andere.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                                .. Vroeger had ik zo'n een Oostenrijks merk, waarvan ik mij de naam niet meer herinner....
                                Semperit.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X