Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows Fotogalerie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Windows Fotogalerie

    Heeft iemand een idee hoe ik Windows Fotogalerie (onder Vista) kan verwijderen? Het staat niet tussen de lijst van programma's. Ik vermoed dat het een onderdeel is van Windows Live Essentials, dat ik helaas waarschijnlijk nodig heb om Live Messenger te kunnen gebruiken.
    Sinds dat stom programma voorkomt in de lijst van "Aanbevolen standaardprogramma's" om fotobestanden - zoals DNG's - te openen, kan ik minder en minder andere programma's kiezen om een foto te openen. Eerst weigerde het systeem via "openen met ..." Photome te selecteren en nu zelfs irfanview.
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

  • #2
    Re: Windows Fotogalerie

    En waarom zou dat met die fotogalerie te maken hebben ?

    In uiterste nood kan je toch altijd gewoon bladeren naar het programma dat je wil gebruiken ?
    Je kan de lijst met de programma's ook al langer maken, door op het pijltje te drukken dat rechts staat van "andere programma's" in de lijst van standaardprogramma's.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Windows Fotogalerie

      Ik snap eigenlijk ook het probleem niet goed. Wil je bv. Irfanview als standaard programma gebruiken om foto's te bekijken dan stel je dat zo in.
      Wil je standaard CS5 om je DNG files te openen dan stel je dat toch in?

      Comment


      • #4
        Re: Windows Fotogalerie

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        En waarom zou dat met die fotogalerie te maken hebben ?

        In uiterste nood kan je toch altijd gewoon bladeren naar het programma dat je wil gebruiken ?
        Je kan de lijst met de programma's ook al langer maken, door op het pijltje te drukken dat rechts staat van "andere programma's" in de lijst van standaardprogramma's.
        Dat laatste dacht ik te doen, maar met Photome en Irfanview lukt het niet meer. De lijst wordt dus niet langer sinds daar (vanzelf) "Windows Fotogalerie" in voorkomt.
        Gelukkig kan ik nog omgekeerd te werk gaan : ik open bv. irfanview en daarin kies ik "Bestand openen ..." en blader vervolgens naar de map met DNG's. Dat is minder handig dan irfanview te doen opstarten door op een DNG-bestand (bijvoorbeeld op 'n SD-kaartje) te dubbelklikken.
        Photoshop CS3 komt gelukkig (voorlopig ?) nog voor in het lijstje programma's in het contextmenu.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: Windows Fotogalerie

          Heeft helemaal niets te maken met Fotogallerie maar met standaard functionaliteit van het OS.
          Lijst is nooit beperkend en je kan altijd naar een specifiek programma verwijzen!

          Voor de rest bestaat nog steeds de help en supportsite van Microsoft als je iets niet kan vinden!

          Hierbij een van de standaard functionaliteiten van een OS :
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Windows Fotogalerie

            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
            Dat laatste dacht ik te doen, maar met Photome en Irfanview lukt het niet meer. De lijst wordt dus niet langer sinds daar (vanzelf) "Windows Fotogalerie" in voorkomt.
            Gelukkig kan ik nog omgekeerd te werk gaan : ik open bv. irfanview en daarin kies ik "Bestand openen ..." en blader vervolgens naar de map met DNG's. Dat is minder handig dan irfanview te doen opstarten door op een DNG-bestand (bijvoorbeeld op 'n SD-kaartje) te dubbelklikken.
            Photoshop CS3 komt gelukkig (voorlopig ?) nog voor in het lijstje programma's in het contextmenu.
            Als Irfanview niet in die lijst staat, dan kan je op het moment dat je die link legt naar die "DNG"-extentie gewoon bladeren naar de plaats waar je irfanview.exe staat.
            Op die manier kan je elk willekeurig programma linken, dus ook zonder dat het in die lijst vermeld is.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: Windows Fotogalerie

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Heeft helemaal niets te maken met Fotogallerie maar met standaard functionaliteit van het OS.
              Lijst is nooit beperkend en je kan altijd naar een specifiek programma verwijzen!

              Voor de rest bestaat nog steeds de help en supportsite van Microsoft als je iets niet kan vinden!
              Hierbij een van de standaard functionaliteiten van een OS :
              http://www.microsoft.com/netherlands...tipswv3.aspx#4
              Dat dacht ik ook zolang het werkte. Na installatie van Windows Live Essentials, zag ik in de lijst plots Fotogalerie staan en werkt het wijzigen van voornoemde lijst dus niet meer voor Photome en Irfanview.
              Daarbij doorloop ik de normale procedure : Standaardprogramma's > Een bestandstype of protocol aan een bepaald programma koppelen > Ander programma > Openen met ... > Ander programma > ... irfanview (i_view32.exe).
              Dat tracht ik de hele tijd uit te leggen en ik hoop dat er een oplossing bestaat zonder dat ik Live Essentials moet verwijderen (omdat ik dan "Messenger" kwijtspeel). In de FAQ leggen ze alleen uit hoe je hun s***programma kunt uitbreiden - typisch MS .
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

              Comment


              • #8
                Re: Windows Fotogalerie

                Als je Messenger wil installeren, dan kan je toch kiezen wat je allemaal wil installeren?
                Je was toch niet verplicht die Fotogallerie te installeren?
                Typisch gebruikers zeker die niet lezen wat er staat?

                Last edited by VerSeg; 5 april 2011, 14:37.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Windows Fotogalerie

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Als je Messenger wil installeren, dan kan je toch kiezen wat je allemaal wil installeren? Je was toch niet verplicht die Fotogallerie te installeren?
                  Typisch gebruikers zeker die niet lezen wat er staat?
                  Er zijn van die gebruikers. Ikzelf let gewoonlijk vrij goed op als ik iets installeer. Eigenlijk heb ik zelfs niet eens voor de Live Messenger willen kiezen omdat ik al jaren MSN Messenger gebruikte. MS stelt je soms echter voor de keuze : updaten of het werkt niet meer. Het was een zeer grote update omdat Live Essentials blijkbaar mee geïnstalleerd moest worden. En passant heeft die Fotogalerie zich (m.i. stiekem) geïnstalleerd.
                  Gisteren trachtte ik Live Essentials te desinstalleren. Dat lukte niet : Windows bleef maar bezig, doch "Live Essentials" bleef gewoon staan (in de lijst "Programma's en onderdelen"). Als ik het na een tiental minuten opnieuw probeerde, kreeg ik de boodschap dat ik moest wachten. Helemaal aan het begin van dat "verwijderen of wijzigen" kon ik wel aanvinken wat er verwijderd moest worden. Toen zag ik dat de lijst slechts 1 item bevatte, nl. Live Messenger (hetgeen er toch ergens op wijst dat ik ooit gekozen heb voor alleen dat programma).

                  Hoe dan ook : door te dubbelklikken op een JPG-bestand, opende gisterennamiddag zelfs ook al die stomme Fotogalerie en de lijst van aanbevolen programma's werd alsmaar korter. Toen heb ik IrfanView gedesinstalleerd en meteen daarna opnieuw geïnstalleerd (met aanvinken van heel veel extensies van fotoformaten). Nu staat Irfanview opnieuw in de lijst en werkt het gelukkig weer als standaardprogramma voor jpg's.

                  MS is in ieder geval zeer opdringerig. Vandaag heb ik dat alweer ervaren met hun stomme Mediaplayer (sorry, maar veel MS-programma's vind ik ondanks hun fancy look gewoon mislukte gedrochten). Nochtans had ik als standaardprogramma om mp3's te spelen steeds 1by1. MS vond het blijkbaar nodig om dat alweer te verdringen en te vervangen door hun brol. Wellicht gebeuren zo'n dingen officiëel om gebruikers te beschermen tegen malware e.d. maar als je een beetje oplet is er m.i. geen gevaar.
                  Het beste OS van MS vond en vind ik nog steeds Windows98. 't Zal wel zo lek zijn als een zeef, maar het was logisch, functioneel en je kon er zelf 't een en ander in terugvinden en veranderen. 'k Heb nooit problemen gehad met virussen of opdringerige software.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment

                  Working...
                  X