Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

    Beste BD'rs,

    een vraag: ik woon nu wettelijk samen en vroeg me af of er gevolgen zijn voor het netto loon?

    Greetz, RonnyE

  • #2
    Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

    Veel minder over aan het einde van de maand, als wat je alleen woonde, en als er dan nog kinderen bijkomen, oei daar wil ik zelfs nog niet beginnen over klappen


    Maar op uw loonbriefje zie je dat verschil niet (als het dat is wat je bedoelde )
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #3
      Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

      Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
      Veel minder over aan het einde van de maand, als wat je alleen woonde, en als er dan nog kinderen bijkomen, oei daar wil ik zelfs nog niet beginnen over klappen
      Dju, had je dat geen zeven maanden geleden kunnen zeggen


      Ik vraag me dat ook af.
      Wij zijn ook van plan om voor een samenlevingscontractje te gaan. Dus ik volg dit topic met interesse.
      Mvg Tim

      Comment


      • #4
        Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

        mja ik weet het niet, wat als partner geen inkomen heeft?

        Bedrijfsvoorheffing en dergelijke is afhankelijk daarvan?

        Greetz, RonnyE

        Comment


        • #5
          Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

          Paren die anno 2003 trouwen, doen dat maar best uit romantische overwegingen. In hun huwelijksbootje hoeven ze niet veel fiscale meevallers te verwachten. Tot 2005, wanneer een nieuwe belastingregeling van kracht wordt, is het vaak voordeliger zonder boterbriefje samen te wonen.


          Comment


          • #6
            Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

            Sorry, er zit dus wel een verschil op, wettelijk samen wonen is een papierke op het gemeente huis gaan tekenen (ver hetzelfde als trouwen). Dit is dus niet het zelfde als beide uw domicilie op hetzelfde adres hebben .


            Sorry 'k behoor tot de catheogrie die niet graag papiertjes gaat tekenen op het stadhuis/gemeentehuis . Ik behoor dus tot degene met beide dezelfde domicilie, geen rekening houden met mijn antwoord aub
            To make your dreams come true, wake up

            Comment


            • #7
              Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

              als een van de partners geen inkomen heeft (of leeft van een beurs bvb) maakt dit een groot verschil uit voor de belastingen (positief voor degenen die wettelijk samenwonen/gehuwd)
              pbase

              Comment


              • #8
                Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

                Oorspronkelijk geplaatst door bnotebaert Bekijk bericht
                als een van de partners geen inkomen heeft (of leeft van een beurs bvb) maakt dit een groot verschil uit voor de belastingen (positief voor degenen die wettelijk samenwonen/gehuwd)
                Hieronder verstaan we dus, degene die 1 belastingbrief ontvangen. En niet 2
                To make your dreams come true, wake up

                Comment


                • #9
                  Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bnotebaert Bekijk bericht
                  als een van de partners geen inkomen heeft (of leeft van een beurs bvb) maakt dit een groot verschil uit voor de belastingen (positief voor degenen die wettelijk samenwonen/gehuwd)
                  dat is dus mijn situatie

                  Mijn partner is beursstudent en heeft geen inkomen. We wonen wettelijk samen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

                    Langs de andere kant, geen 2x huishuur (of afbetaling) , geen 2x energie, geen 2x internet, enz enz, de rekening eens maken, he, misschien heft het ene het andere op
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

                      Oorspronkelijk geplaatst door RonnyE Bekijk bericht
                      Mijn partner is beursstudent en heeft geen inkomen. We wonen wettelijk samen
                      Hallo Ronny,

                      Het is altijd moeilijk om op basis van beperkte gegevens hierop een sluitend antwoord te geven, maar volgens de algemene regels maakt dit wel degelijk een verschil.

                      Sinds aanslagjaar 2005 worden partners die een verklaring van wettelijke samenwoonst hebben afgelegd door de fiscus gelijkgesteld met gehuwden. Gewoon eenzelfde domicilie hebben of een samenlevingscontract ondertekend hebben is dus niet voldoende.

                      Dat heeft ook gevolgen voor de bedrijfsvoorheffing: indien de echtgeno(o)t(e) van een werknemer geen persoonlijke beroepsinkomsten heeft, wordt er een voordeligere schaal van bedrijfsvoorheffing op de beroepsinkomsten toegepast. Een wettelijk samenwonende wordt voor de fiscus gelijkgesteld met een echtgeno(o)t(e).

                      Je kan dus best je personeelsdienst of je sociaal secretariaat van je wettelijke samenwoonst op de hoogte brengen. Zij kunnen je hierbij verder helpen.

                      Groetjes
                      K@rel
                      Is this the real life? Is this just fantasy?
                      Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

                        Ronny,
                        Wettelijk samenwonen is gelijkgesteld met gehuwd zijn (zowel voor hetero als niet hetero).
                        Dat betekent dat je het kleine voordeel in de bedrijfsvoorheffing van 20 euro per maand als alleenstaande netto kwijt bent. Net zoals je alleenstaande partner als die een loontrekkend inkomen heeft.
                        Als jullie wettelijk samenwonen betekent dat dit voordeel wegvalt. Heeft je partner geen inkomen, val je onder schaal 2 van de bedrijfsvoorheffing en krijg je korting. Hoeveel; hangt af van je inkomen. Kan gerust een 200 euro netto/maand zijn. Let wel; een vervangingsinkomen zoals bv. een werkloosheidsuitkering, ziekteuitkering, ... is een inkomen, tenzij het minder is dan 183 euro per maand voor 2007 (186 voor 2008)! Dan wordt dit gelijkgesteld als geen beroepsinkomen hebben.
                        Jullie worden ook beschouwd in de personenbelasting als een koppel en dat betekent dat het huwelijkscoefficiënt van toepassing is. Maw kan je een deel van je inkomen toewijzen aan je partner. Nu doet de Administratie dat zelf wel.

                        Groetjes
                        Patrick
                        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

                          Als je partner geen, of een bescheiden inkomen heeft, ben je inderdaad beter af met een officieel samenleefcontract, dus van op het stadhuis. Afhankelijk van de latere situatie kan je dit annuleren, en eventueel het jaar erop weer officieel gaan bevestigen.Dit kan je zoveel doen als je wil.

                          Ik leef al zeven jaar samen, met een zelf opgesteld samenleefcontract, dat in een wettelijke vorm werd gegoten door een notaris. Onze overeenkomst werd, daar waar nodig en/of nuttig, aangepast, na overleg met ons, door de notaris, en in het samenleefcontract opgenomen. We zijn over deze formule heel tevreden. Een officiële beschrijving van onze persoonlijke eigendommen op het ogenblik van samenwonen werd hieraan ook toegevoegd, en voor de rechtbank bevestigd. Zo kan er nooit ten onrechte beslag op woden gelegd.
                          The problem of the male brain:
                          On the left side, there's nothing right.
                          On the right side, there's nothing left.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

                            Bezie niet alleen het inkomen maar ook de uitgaven en de eventuele belastingsaftrek dat hoger kan zijn als samenwonenden of gehuwden.
                            Je moet het totaalpakket bezien en meestal doe je winst door het officiëel te doen. Alles hangt ook af van wat je allemaal hebt en doet, elke situatie is anders.
                            Bezie ook op het vlak van verzekeringen en zo ... ook daar kan je soms een voordeel bij hebben.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wettelijk samenwonen en de gevolgen voor uw loon?

                              @ PatrickL en K@rel: bedankt voor jullie reacties!

                              Inderdaad dit is nu onze situatie. Wij wonen sinds kort wettelijk samen (via gemeentehuis contract) en dus ook op hetzelfde adres. Geen gescheiden rekeningen en dergelijke we doen alles samen

                              Belastingsvoordeel is me wel duidelijk. Mijn partner is doctoraatstudent en heeft geen inkomen, enkel beurs. Hij zal niet belast worden hierop.

                              Als ik jullie dan begrijp is het zo dat bij mijn loonberekening dan via de bedrijfsvoorheffing een aanpassing gebeurd (in mijn/ons voordeel)?

                              Greetz, RonnyE

                              Comment

                              Working...
                              X