Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

    Welke olie gebruik je het beste?
    SAE 30, 10W30, 5W30???
    Synthetisch??

    Wat is nu het beste?
    Canon EOS 500D + EF 18-55 IS + EF-S 55-250mm IS

  • #2
    Re: welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

    Denk hetgeen in de gebruiksaanwijzing aangegeven is

    Comment


    • #3
      Re: welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

      Bij deze volstaat wat WD40 :

      Bij deze zal het al iets anders zijn :

      Maar bij deze ... hmmm :


      Om maar aan te tonen ... er zijn zoveel soorten en types grasmachines dat je met "een grasmachine" gewoonweg niets weet.

      Best is zoals reeds aangehaald ... de voorschriften van de fabricant volgen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

        hoe kleiner het eerste getal, en hoe groter het tweede getal, hoe "polyvalenter" je olie, dus goed voor een performatn gevruik in heel diverse (temperatuur) omstandigheden. Olie met een vast getal is zeer goed in een heel beperkt aantal gevallen: doorgaans gaat die beter bestand zijn tegen hitte dan een "polyvalente" olie. Als je echt de hoge toeren gaat opzoeken bij racen kan je best syntetische olie overwegen .. maar denk niet dat dit bij je grasmachien van toepassing is.

        gras wordt doorgaans niet in de winter gemaaid, dus is dat heel klein getal vooraan in de olie code is niet echt nodig: dat klein getal wilt zeggen dat de olie bij lagere temperaturen nog steeds goed vloeibaar is. Sommige (oudere) motoren hebben echter de extra viscositeit nodig bij de start om de cilinders goed gesmeerd te krijgen.

        Sommige (voornamelijk goedkopere) olieën die additieven gebruiken om de viscositeit te verlagen bij lage temperatuur benadelen de hittebestendigheid van de olie, en is dus niet aan te bevelen als je de moter extreem gaat belasten.

        dus ik zou eerder voor 10W30 dan voor 5W30 gaan voor een typisch 4-tact grasmachien. Heb je een tweetact grasmachien, dan moet je 2tact olie kopen die je met de benzine mengt, of in het oliereservoir als je een machien hebt dat zelf de olie in de benzine mengt.

        Comment


        • #5
          Re: welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

          Bij den Brico heb ik al wel "speciale olie" voor grasmachines gezien, maar vroeger deden we altijd gewone motorolie (eender welke we in huis hadden) op de grasmachine, en er is nooit zo'n motortje vastgelopen.
          Aan het toerental dat zo'n motortje draait zal elke soort motorolie wel voldoende smering geven.
          Ik denk dat die zelfs nog voldoende gesmeerd wordt met plantaardige olie (frituurolie bijvoorbeeld).

          Bij een tweetakt moet er inderdaad specifieke tweetakt-olie worden gebruikt (meestal gemengd in de benzine), om te voorkomen dat er teveel kool-afzetting komt in de bougie, cilinderkop en uitlaat.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

            toen ik jonger was kiepte ik ook de twee takt olie "speciaal voor bosmaaiers en kettingzagen" in mijn MT5ke .. want de tweetakt olie speciaal voor brommerkes was toen duurder .. en mijn MT5ke heeft daar toen nooit last van gehad. Wat toerental betreft denk ik dat sommige kettingzagen niet moeten onderdoen voor brommerkes .. dus dat zal wel goed gezeten hebben .. die dat mijn brommerke gekocht had nadat ik nen oto (allé toen meer een wrak gezien mijn jong budget) bij 't halen van mijn rijbewijs, heb ik toch nooit horen klagen dat mijn machien abnormale snelle slijtage had, in tegendeel

            denk dat het etiquet "speciaal voor ..." meer te maken heeft met de doelgroep dan met de eigenschappen van de olie .. alhoewel 'k kan me best inbeelden dat sommige toestellen typisch een hoger toerental halen (vb. moto's) dan andere (grasmaaiers), en dat je daardoor met hogere temperaturen moet rekening houden .. dus zou de olie speciaal voor grasmaaiers wel eens goedkopere olie kunnen zijn die minder smering geeft bij hoge temperaturen aagezien een grasmaaien geen super hoge toerentallen haalt

            Comment


            • #7
              Re: welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              nog voldoende gesmeerd wordt met plantaardige olie (frituurolie bijvoorbeeld).
              Dan krijg je wel honger, van de geur tijdens het maaien

              Volgens mij is eender welke olie goed, maar als je in een DHZ zaak gaat kijken hebben ze daar normaal gezien wel "grasmaaier" olie.

              Comment


              • #8
                Re: welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

                Wat een verschil allemaal.
                heb 10w40 olie gekocht... en er staat op voor grasmachines en landbouwtoestellen.
                Dus zal dit wel in orde zijn...
                Canon EOS 500D + EF 18-55 IS + EF-S 55-250mm IS

                Comment


                • #9
                  Re: welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

                  Ik gebruik sinds jaren de olie van de Brico.
                  In het begin kocht ik de aanbevolen olie (weet niet meer welke referentie) en mijn grasmaaier was bijna niet te starten.
                  Met de Brico olie (die niet overeenstemt met de aanbevolen referentie van Honda) heb ik geen enkel probleem meer.
                  Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke olie gebruk je het beste voor een grasmachine?

                    Oorspronkelijk geplaatst door satpet Bekijk bericht
                    In het begin kocht ik de aanbevolen olie (weet niet meer welke referentie) en mijn grasmaaier was bijna niet te starten.
                    Met de Brico olie (die niet overeenstemt met de aanbevolen referentie van Honda) heb ik geen enkel probleem meer.
                    Een Honda dat niet start? Dan heb jij ofwel héél veel pech ofwel scheelt er wel echt iets heel erg met je grasmachine.
                    Ik heb nog nooit gehad dat die niet wou starten, onze eerste Honda heb ik eigenlijk mishandeld want op de 12 jaar dat we die hadden heb ik nooit naar die olie gekeken, nooit een bougie vervangen en nooit de messen laten slijpen ... dat werkte gewoon perfect en na die 12 jaar was daar gewoon nog niks aan. We hebben die met spijt weggedaan voor een zelftrekker/mulcher maar ook deze werkt nu al enkel jaren prima.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X