Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke muziekinstallatie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke muziekinstallatie?

    Mijn hifiketen van ongeveer 15 jaar oud is aan vervanging toe.
    Graag had ik wat input gekregen omtrent een nieuwe installatie.
    Eventueel zou ik dit willen combineren met een deftige homecinema installatie.
    Wat ik zoal zou willen:
    - Goeie, degelijke versterker waar er redelijk wat lawaai kan uitkomen
    - deftige boxen, zo draadloos mogelijk
    - streamen of aansluiten op wifi is essentieel
    - cd/dvd/blu ray
    - budget nog niet bepaald maar 'k vermoed dat ik wel boven de 1000€ en meer zal moeten zitten

    alvast bedankt,

    greetz, Elo

  • #2
    Re: Welke muziekinstallatie?

    2 zaken uit elkaar houden. Voor muziek niets beter dan een hifi installatie. Ik ben na jaren Yamaha hifi versterkers over gegaan naar een yamaha receiver met surround. Klonk goed maar wat koud vond ik. Tot over 3 jaar ik eens een marantz receiver hoorde spelen in een zaak. Was meteen verkocht door de warme klank.

    Ik werk hier thuis met speakers van Dali. Niet zo goedkoop maar klinken goed.
    Maar ik blijf erbij als het enkel voor muziek is ga voor een gewone versterker met een paar goede zuilen.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #3
      Re: Welke muziekinstallatie?

      Oorspronkelijk geplaatst door elo Bekijk bericht
      - deftige boxen, zo draadloos mogelijk
      Ik gebruik 2,5mm2-kabels. Die zijn meestal niet inbegrepen. Vergulde contacten, wel.

      Comment


      • #4
        Re: Welke muziekinstallatie?

        Kwaliteit en draadloos gaan niet samen.

        Mijn tips, koop U een receiver van Marantz, Pioneer of Onkyo van ca 400-500€, en start met 2 goeie vloerstaanders.
        Kijk maar eens naar luidsprekermerken als B&W, Kef, Dali, Focal,...
        Je moet ze wel eerst horen voor je beslist!

        Voeg later een center toe, en dan heb je echt al iets deftig staan wat het geluid van je TV vele malen overklast.

        Nadien kan je nog een sub of een stel rears bijkopen, maar dat hangt van je smaak af.
        Je vindt regelmatig pareltjes van speakers tweedehands aangeboden.
        Ik vond een center aan 10% van de nieuwprijs, en die was nog geen 5 jaar oud en van een deftig merk.

        Hou je weg van goedkope of duurdere complete setjes, en schrap vooral Bose van je lijst.

        Comment


        • #5
          Re: Welke muziekinstallatie?

          Hallo,

          Waarome Bose schrappen?

          We hebben voor in het appartement een Bose Lifestyle 48 center gekocht (en laten installeren).
          Als het echt moet kan het draadloos, maar bij ons alles met de kabel.
          In de living 5 speakers + subwoofer, in de keuken 2 ingebouwde speakers en op het terras 2 "paddestoelen".
          Overal ongelooflijk goed geluid en heel flexibel kwestie van muziekbronkeuze voor elke ruimte.
          Maar ja, ieder zijn keuze

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Welke muziekinstallatie?

            Ik heb maar twee luidsprekers: van B&W. Die bevielen mij het best kwa klankkleur. Ben ook voor dat warme,... kwestie van smaak, misschien.
            Ge moet ze op de juiste hoogte zetten, en in de juiste richting en op de juiste afstand, en best op pinnekes,
            Mijn Technics viel thuis een beetje tegen,... maar een Mardinges zat er toen finantieel nog niet in.
            Komt nog.
            Hoewel... geen 5000 euro... dat geef ik er niet aan.

            Comment


            • #7
              Re: Welke muziekinstallatie?

              Bose is vooral overprijsd, en je mist een belangrijk stuk van je frequentieweergave.

              Kijk maar eens in winkels waar je Bose kan beluisteren. Het kan nooit in dezelfde ruimte naast andere speakers.., en dat heeft een reden.

              Een goeie speaker weegt wel,wat, en heeft vooral volume.
              Alleen de Bose 801 is het overwegen waard, maar ook die is te duur voor wat het is.

              Comment


              • #8
                Re: Welke muziekinstallatie?

                Ben zelf ook een fan van B&W (heb er zelf), maar "Warme" klank zou ik het niet noemen. De filosofie van B&W is net om de klank zo weinig mogelijk te kleuren, en zo zuiver mogelijk weer te geven. Persoonlijk hou ik van een dergelijke klank, maar het is altijd best om in een deftige zaak goed te luisteren.
                Ik hou het zelf wel bij gewone stereo : voor muziek is dat nog altijd de beste oplossing. Hoewel ik films ook "beluister" via die stereo. Dan mis je nu en dan de surround effecten, maar ik zie het nog altijd niet zitten om wat bijkomende kabels in mijn living te trekken enkel daarvoor.
                Draadloos bestaat wel, maar de kwaliteit bij de betaalbare dingen is redelijk beperkt. Ben bv. ooit meegegaan toen mijn zus haar draadloze koptelefoon kocht (van Sennheiser), en ze is gewoon met het duurste ding thuisgekomen omdat de rest op niets trok.
                Bose zou ik ook links laten liggen : hun systeem zorgt voor een eerder artificiële klank waar ik geen voorstander van ben.

                B&W en Marantz zorgt voor een mooie combinatie, maar er zijn merken legio die het goed doen. Beste is een degelijk winkel zoeken, en je daar "audiofiel" laten verwennen. Het is 1 van de branches waar duurder meestal effectief ook beter is. Waar je dan je lijn trekt moet je uiteraard zelf bepalen.
                Mijn stereo is nu 18 jaar oud denk ik, was toen een dikke 1750 € en is eigenlijk niet meer dan een behoorlijk basissysteem. Als je echt iets goed wil zal je daarmee niet toekomen, zeker niet als je wel een surround-systeem wil.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Welke muziekinstallatie?

                  Ik heb de mijne onlangs nog vervangen door een Nad versterker en Klipsch RF 83 luidsprekers.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke muziekinstallatie?

                    Als het een echte HiFi-keten is, dan kan die na 15 jaar eigenlijk niet end of life zijn, hoogstens zin in wat anders.

                    Een goede versterker waar lawaai uitkomt? Streekt zich wat tegen hé ... een goede versterker levert deftige muziek en vooral kwalitatief.
                    Zo draadloos mogelijk spreek alles wat HiFi en deftig is tegen.
                    Streamen of WiFi kan een bijkomende vereiste zijn en wel handig in deze moderne tijden, het heeft wel niets met HiFi te maken maar de meeste moderne toestellen zijn erop voorzien.
                    Budget 1000€ ... als het echt HiFi moet zijn, dan zal dat inderdaad een instapprijsje zijn.

                    Wat het echt moet zijn, dat hangt natuurlijk van jezelf af ... we kunnen hier allemaal beginnen zeggen dat dit of dat nog beter zal zijn maar veel hangt af van wat je verlangt en vooral het budget.
                    Beste is dan ook eens te gaan kijken en vooral luisteren, er zijn al heel wat installaties die voor dat budget iets aanvaardbaar geven van klank en waar de meeste mensen tevreden mee zullen zijn.

                    Bose ... als ik dat zo afzonderlijk hoor spelen dan klinkt dat inderdaad redelijk voor wat het is, maar vergelijkend met echte kwalitatieve boxen is het toch nog iets héél anders.
                    Een goede box heeft vooral zijn volume (inhoud klankkast) nodig en een goede aansturing nodig.
                    Voor echte HiFi (audio) is er niets beter dan een stereo HiFi versterker, alles wat meerkanaals is boet in op kwaliteit ... al is dat bij de topmerken al veel verbeterd de laatste jaren.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke muziekinstallatie?

                      Ik heb 400€ betaald voor een receiver Pioneer VSX921, 900€ voor een paar Kef IQ90, en 45€ voor een Iq9c.

                      Als bron gebruik ik vooral de digicorder, muziek via netwerk en een oude DVD speler.

                      Klinkt allemaal behoorlijk goed hoor, en vermogen zat!
                      Dus, ja het kan met 1500€.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke muziekinstallatie?

                        Mijn B&W DM 602 S-en zijn niet meer te krijgen, maar ik heb voor u ff opgezocht dat een paar gebruikers ze inderdaad als "warm" van timbre omschrijven, wat ze "top" vinden. De geraadpleegde experts vinden ze daarentegen maar niks,... omdat ze onvoldoende en te oude testgegevens hadden.
                        Ge moet ze natuurlijk eerst inspelen, en er nu naar luisteren,... experts,... en niet afgaan op wat toen werd gezegd.
                        Ne Stradivarius moet ook eerst een paar jaartjes rijpen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke muziekinstallatie?

                          Met oude "hifi" installatie heb ik misschien wat overdreven, het is een oude Pioneer mini keten. Het doet inderdaad wat het moet doen maar mp3 en streaming is iets wat ik nu echt wel wil.
                          Ook esthetisch past het niet erg meer, ook op dit gebied willen we stilletjes aan wel iets beter.
                          Mijn vrouw is allergisch aan zichtbare kabels in de living dus vandaar dat ik zoveel mogelijk draadloos zou willen gaan (maar blijkbaar niet echt haalbaar). Binnen een aantal jaar komt de living in zijn geheel aan de beurt en dan zal er mogelijkheid zijn om kabeltjes in te werken.
                          Ik had ook al gekeken naar Bose maar inderdaad wat prijzig en wat de experts zeggen is dat er beter of minstens even goed te vinden is voor een lagere prijs, dat je vooral betaalt voor de naam "Bose". Maar qua esthetiek zou het wel in aanmerking kunnen komen. Qua kwaliteit is Bose ook wel voldoende. Er kan inderdaad wel een verschil in klankkleur zijn maar voor een leek zoals mezelf zal dit waarschijnlijk niet echt bepalend zijn.
                          Volgens mij is dit een kwestie van gewoonte.
                          Mijn broer heeft een Bose installatie en is er heel tevreden over, de kwaliteit is echt wel goed.
                          Verder heb ik net zitten kijken naar "Sonos" zij hebben ook een draadloos gamma.
                          Toch jammer dat een cinema surround systeem niet echt combineerbaar is maar 'k ga deze piste voorlopig nog niet verlaten.

                          Veel dank voor jullie comments,

                          Elo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke muziekinstallatie?

                            Moeilijke bevalling. Ik ga mij niet echt uitlaten over merken, maar kabeltjes lijken mij inderdaad beter. Je kan eventueel de uitgaven ook wat splitsen en bijvoorbeeld een AV versterker nemen voor twee zones, waarbij je begint met 2 deftige speakers voor muziek. Wanneer de living onder handen genomen wordt kan je dan voor een surround set gaan.
                            Het vervelende is wel dat die versterkers evolueren. De vraag is dus hoeveel geld je daaraan moet geven. De beste investering zal waarschijnlijk de boxen zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke muziekinstallatie?

                              Bos is heel duur voor wat het maar is. Het enige voordeel is de grootte van de satellieten. De duurste boxen bieden nog goede geluidskwaliteit, maar zijn hopeloos overpriced. Niet kopen dus!

                              Hier thuis staan er 2 vloerstaanders, B&W CM8 met een Rotel RCX-1500 versterker. TOP geluid, als je elektronische muziek beluisteren zou ik wel nog een subwoofer kopen, anders is het prima zonder.
                              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                              Comment

                              Working...
                              X