Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke MacBookPro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke MacBookPro?

    Dag allen,
    Onze reislaptop moeten we vervangen. We hebben een imac en graag willen we een Apple erbij.
    Wat willen we ermee doen? Mee op reis om daar de foto's te kunnen bekijken. Gevolg is, dat ik dan ook wat LR werk zal doen.
    Thuis zal de laptop steeds meer gebruikt worden voor tekstverwerking en "spelen" met de foto's.
    Ik werk met raw-bestanden.
    Eerst leek de MacBook Air een goede oplossing.
    Nu, na veel lezen, neigen we naar de MacBook Pro met retina scherm.
    Maar nu de specs. Het gaat om de 256 GB flash-opslag uitvoering met een geheugen van 8GB.
    Op de imac hebben we nu een geheugen van 16GB.
    Is 8GB genoeg of moet er nog eens €240 tegen aan worden gemikt?
    Altijd mooi natuurlijk, meer geheugen, maar is het echt nodig? We gamen niet
    Mocht het geheugen vol lopen, dan kunnen de foto's toch op een externe backup gezet worden?
    Bedankt voor het lezen en graag jullie advies en/of ervaringen.
    Last edited by Kai57; 13 augustus 2015, 19:45.

  • #2
    Re: Wdelke MacBookPro?

    Aangezien je spreekt over een reislaptop, hoeveel keer per jaar neem je deze mee ? Als het maar éénmaal per jaar gebeurd zou ik gaan voor de macbook pro, zelfs met 8Gb ram zal deze voldoen ( ik heb deze zelf gehad en photoshop en lightroom werkte perfect). Indien je de laptop bijna dagelijks meesleurt zou ik toch de air overwegen, deze zal ook doen wat je ermee wil doen, misschien iets trager wel. Natuurlijk moet je dan het retina scherm missen.

    Comment


    • #3
      Re: Wdelke MacBookPro?

      Dank je wel.
      De laptop zal zo'n vier keer per jaar mee gaan.
      Punt is, dat ik de laptop ook thuis zal gaan gebruiken met LR en raw-bestanden. Loopt de computer met 8GB snel vol of valt er lekker mee te werken?

      Comment


      • #4
        Re: Welke MacBookPro?

        Nooit problemen ondervonden met LR en raw met mijn 8Gb macbook pro. Deze combinatie werkte voor mij heel goed, ondertussen ben ik overgestapt op een 16Gb macbook pro maar voel er niet direct een verschil in. Beide machones werken naar mijn gevoel even vlot, natuurlijk zal de 16Gb meerdere programma's gelijktijdig aan kunnen, maar PS en LR op 8Gb werkte vlot

        Comment


        • #5
          Re: Welke MacBookPro?

          Bedankt voor je reactie!

          Comment


          • #6
            Re: Welke MacBookPro?

            Waarom een reislaptop meenemen? Koop wat extra geheugenkaarten en investeer in meer fotomateriaal of andere bestemmingen. En bewerk de foto's thuis

            Comment


            • #7
              Re: Welke MacBookPro?

              De MBP van mijn vrouw draait ook op 8GB RAM, terwijl mijn iMac (van recentere datum) 16GB heeft. Maar zij werkt evengoed met Photoshop, enz.
              Wij slaan onze RAW-bestanden (CR2 van Canon EOS) wel op een externe HD op; alles wordt bovendien gebackupt via TimeMachine/TimeCapsule en regelmatige clones.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Welke MacBookPro?

                Ik zou eerder de MacBook nemen (die nieuwe ultradunne).
                Die is nog een goed stuk lichter om mee te nemen. Je zal wel een adapter moet kopen voor de nieuwe USB poort.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke MacBookPro?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Ik zou eerder de MacBook nemen (die nieuwe ultradunne).
                  Die is nog een goed stuk lichter om mee te nemen. Je zal wel een adapter moet kopen voor de nieuwe USB poort.
                  Macbook Air Retina ?
                  Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke MacBookPro?

                    De nieuwe macbook is inderdaad prachtig met zijn retina scherm, maar ik vrees dat het wat tekort zal komen voor PS en LR vlot te doen draaien

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke MacBookPro?

                      Oorspronkelijk geplaatst door joe_ver Bekijk bericht
                      De nieuwe macbook is inderdaad prachtig met zijn retina scherm, maar ik vrees dat het wat tekort zal komen voor PS en LR vlot te doen draaien
                      Waarom zal die niet toereikend zijn.
                      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke MacBookPro?

                        Bedankt voor alle reacties tot zover. Ja, het zou om de nieuwe macbook gaan met retina scherm.
                        De cr2 bestanden sla ik ook op een externe schijf. Waarom een reislaptop? Ach, op reis is internet toch een aanvulling. Weer, plekjes, email etc, toch wel fijn.

                        Comment

                        Working...
                        X