Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 27

Standaard Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

Ik ben nu wel echt curieus naar de gevolgen er zullen zijn naar aanleiding van de dringende update van alle systemen waar een INTEL, AMD, ... inzit die ten gevolge van de gevonden bug aan firmware-update toe zijn ?
    Iemand een idee ?
    Gelukkig laat ik thuis op geen enkel machine (PC, laptop, tablet, smartphone) een automatische update toe. Eerst even de kat uit de boom kijken.

Zoveel kennis heb ik niet, maar zijn er camera's, fototoestellen die eventueel ook dergelijke type cpu hebben ? Indien wel, zouden die dan worden geupgrade ?
    http://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Standaard Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

Volgens "de gazet" zal het héééél erg zijn Wim, net zo erg als de millennium bug vrees ik.......
    Ik vrees er zelfs voor dat DIT naar de schroothoop gaat.
    Maar ervan uitgaande dat er in de gazet maar twee dingen kloppen, namelijk de datum en de prijs,
    ben ik er redelijk gerust in.

Standaard Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

Ik ben er in feite ook gerust in. Alhoewel, hier werden we al attent gemaakt op eventuele gevolgen ...
    Ik schrijf dan ook wel graag opnieuw, afwachten en de kat (nu de tweede) uit de boom kijken.
    Dus, even geen updates uitvoeren en zien.
    Als alles maar weer geen truk is om de prijzen de hoogte in te jagen ...
    http://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Iets betere info dan de "reguliere pers".

Hier en hier.

Wat de millenniumbug betreft.. dat was een storm in een glas water.
    bye, Maurice
    https://blog.on4bam.com/
    Nikon D90

Ik lees (o.a.) dat de updates de PC zouden kunnen vertragen.
    Hier net de W10 update ontvangen. Installatie is zonder problemen gebeurd en typen gaat nog altijd even snel.
    Of er iets anders is dat nu trager gaat, ... nog niet ondervonden.

Het zou vooral gaan om operaties op de schijf die de zaak vertragen.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Ik ben nu wel echt curieus naar de gevolgen er zullen zijn naar aanleiding van de dringende update van alle systemen waar een INTEL, AMD, ... inzit die ten gevolge van de gevonden bug aan firmware-update toe zijn ?
    Iemand een idee ?
    Gelukkig laat ik thuis op geen enkel machine (PC, laptop, tablet, smartphone) een automatische update toe. Eerst even de kat uit de boom kijken.

Zoveel kennis heb ik niet, maar zijn er camera's, fototoestellen die eventueel ook dergelijke type cpu hebben ? Indien wel, zouden die dan worden geupgrade ?
    Aangezien de kwetsbaarheid in de core code van de cpu zit zie ik totaal niet in hoe ze dat gaan patchen, zeker al niet via een firmware update tenzij een workaround in de bios, hoe ze een valid request gaan scheiden van een "valse" is mij ook een raadsel .. en als ik het goed heb hebben ze voor Spectre niet eens een oplossing daar waar men beweert dat ze voor Meltdown een patch hebben ... maar ja .. van die fameuze bug in de WiFi hoort men ook al lang niet smeer he, en veel firmware patches daarvoor zie ook zo niet passeren.

Lijkt nogal een complexe zaak te zijn, te meer omdat er 2 problemen zijn (meltdown en spectre) en dat spectre dan nog eens 2 varianten heeft.

Meltdown is voor zover nu geweten enkel van toepassing op alle intel cpu's sinds 1995 en 1 arm cpu. Voor dit is een patch mogelijk op OS niveau maar met ergens tussen de 5 tot 30% performantieverlies. Dat is dan vooral daar waar de applicatie gebruik moeten maken van funties van het OS. Dus vooral netwerk en disk io gaan inboeten.

Spectre daarentegen is bij zowel intel als amd als arm een probleem en is moeilijker om op te lossen. Beste is hardware maar het zou mogelijk zijn via de compiler een oplossing te vinden. Die is er nog niet.

Beide zijn echter hardware problemen en dus onafhankelijk van operating system.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Iets betere info dan de "reguliere pers".
    Wat de millenniumbug betreft.. dat was een storm in een glas water.
    Voor de gemiddelde gebruiker, ja. Die heeft er niet veel van gemerkt. Dat geldt niet voor de programmeurs die honderdduizenden programma's hebben moeten aanpassen. Ik zelf heb een halve leasauto opgereden met installeren van al die gefixte software.

Jan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Aangezien de kwetsbaarheid in de core code van de cpu zit zie ik totaal niet in hoe ze dat gaan patchen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Beide zijn echter hardware problemen en dus onafhankelijk van operating system.
    Kwetsbaarheid zit in een bepaald gebruik van core memory door het operating system, niet core code. Oplossing is dus om in de software geen gebruik te maken van deze kwetsbaarheid. Dat kan behoorlijk wat performance kosten.

Jan

Misschien dat er ondertussen beveiligingscamera' s zijn met Intel processoren. Ik heb vernomen dat er developper bordjes zouden zijn voor dit soort toepassingen. Dit zou wel kwaad kunnen, mocht hier dan geen goede firewall tussen zitten met het internet. Maar als een foto toestel nu een Intel gebaseerde CPU zou gebruiken waarop Windows zou te gebruiken zijn. Dan is er nog niet zoveel risico. Aangezien er geen internet verbinding is die de kwetsbaarheden kan misbruiken. Ten zij je een model hebt met wifi en de firewall kwetsbaarheden bevat. Al dan niet door toedoen van foute instellingen. Maar zover ik ooit heb verdiept, bevatten camera' s eerder Arm gebaseerde processoren.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Computerphile heeft er ook al een aflevering over gedaan... best interessant
    https://youtu.be/I5mRwzVvFGE
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM
    500px - Instagram

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
    Kwetsbaarheid zit in een bepaald gebruik van core memory door het operating system, niet core code. Oplossing is dus om in de software geen gebruik te maken van deze kwetsbaarheid. Dat kan behoorlijk wat performance kosten.

Jan
    Neen, het heeft niets met het OS te maken. Het is een gevolg van keuzes gemaakt in hardware om de werking van de cpu te versnellen: pipelining, speculative execution, memory management units en caches. Enkele zijn door middel van software op te lossen maar de fout zelf zit in de hardware ingebakken. Vandaar dat dit een probleem is voor zowel windows, apple, linux, android, pc's, tablets, smartphones etc en dat we er niet direct vanaf gaan zijn. Een nieuwe cpu ontwerpen die deze problemen niet heeft en toch geen performantieprobleem gaat even duren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
    Voor de gemiddelde gebruiker, ja. Die heeft er niet veel van gemerkt. Dat geldt niet voor de programmeurs die honderdduizenden programma's hebben moeten aanpassen. Ik zelf heb een halve leasauto opgereden met installeren van al die gefixte software.
    Ik bedoelde het ook niet zo. In de pers werd toen gezegd dat vliegtuigen uit de lucht gingen vallen en bedrijven zouden stilvallen. Uiteindelijk is bijna alles op tijd aangepast en merkte men er niets van.

Ook met dit probleem is men al een paar maanden aan de slag en zal het voor de gebruiker wel meevallen. Ik hoop alleen dat er ondertussen op hardware niveau gewerkt is om de nieuwe processoren veilig(er) te maken hoewel de 14nm CPU's niet zouden getroffen zijn.
    bye, Maurice
    https://blog.on4bam.com/
    Nikon D90

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Ik bedoelde het ook niet zo. In de pers werd toen gezegd dat vliegtuigen uit de lucht gingen vallen en bedrijven zouden stilvallen. Uiteindelijk is bijna alles op tijd aangepast en merkte men er niets van..
    Met die millennium "bug" heeft men hopen geld verdient. Er zijn zelfs studies die beweren dat de horde "mindere" programmeurs die toen ingehuurd werden, meer schade hebben aangericht dan dat de eventuele bug zelf had kunnen veroorzaakt hebben.

Probleem van nu lijkt me toch van een andere orde te zijn.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM
    500px - Instagram

Neen, het heeft niets met het OS te maken. Het is een gevolg van keuzes gemaakt in hardware om de werking van de cpu te versnellen: pipelining, speculative execution, memory management units en caches. Enkele zijn door middel van software op te lossen maar de fout zelf zit in de hardware ingebakken. Vandaar dat dit een probleem is voor zowel windows, apple, linux, android, pc's, tablets, smartphones etc en dat we er niet direct vanaf gaan zijn. Een nieuwe cpu ontwerpen die deze problemen niet heeft en toch geen performantieprobleem gaat even duren.
    Zo had ik het idd ook begrepen ... en dit vergeleken met de millenium bug ... de M-bug was maar een sch...je in een heel grote fles ...

Ook ik had het zo begrepen, maar ook dat softwarematig de toegang tot die hardware positie, daar waar de fout zit, kon worden beperkt en zelfs afgesloten. En juist omdat dan die "speculative execution" (gokken wat de volgende processor opdrachten zijn en die al vooraf uitvoeren) en andere technieken worden uitgeschakeld, al dan niet helemaal, zou de processor trager werken.
    Die hardware wordt toch via de software aangesproken of niet? Die rekent niet uit zichzelf.
    In het verleden (1995? 1996?) was er ook een zware fout in de Intel processoren (de eertse Pentiums ? Tis al zo lang geleden) waarbij berekeningen fout gebeurden of konden gebeuren. Die fout is ook softwarematig aangepast.

Je kan speculative execution niet uitschakelen, dat is gewoon eigen aan de cpu. Je kan wel via speciale instructies de opdracht geven om die pipelines te clearen. Ook kan je bepaalde stukken software in beschermde gebieden plaatsen en dan wordt er "automatisch" gezorgd dat dit gebeurt. Maar pipelines en cache clearen is slecht voor de performantie.

Die beruchte fout in de berekeningen is opgelost door nieuwe hardware! Je kon toen je cpu terugsturen en die werd vervangen door een exemplaar met gecorrigeerde floating point unit. Dit heeft Intel massa's geld gekost. En dat was slechts voor 1 cpu. Nu gaat het over ALLE cpu's sinds 1995... en veel daarvan zijn niet te vervangen want vastgesoldeerd op een moederbord. En dat is enkel voor Intel. Een van de Spectre varianten is voor bijna alle cpu's. Ook die die in smartphones zitten. Regelrechte ramp is zwak uitgedrukt.

Voor Intel komt er nog bij dat ze in zwaar weer zitten voor alle problemen met hun Management Engine: een aparte volledige met OS binnenin je eigenlijk cpu die niet zichtbaar is voor de gebruiker maar wel directe toegang heeft tot alles (geheugen, netwerk, bus...) en waar recent enkele serieuse security blunders zijn opgedoken.

...

Voor Intel komt er nog bij dat ze in zwaar weer zitten voor alle problemen met hun Management Engine: een aparte volledige met OS binnenin je eigenlijk cpu die niet zichtbaar is voor de gebruiker maar wel directe toegang heeft tot alles (geheugen, netwerk, bus...) en waar recent enkele serieuse security blunders zijn opgedoken.
    Ergo al un SOC systemen zijn mogelijk voor de vuilnisbak ?

Dat management engine kan via de bios uitgeschakeld worden als de maker van het moederbord dat voorziet. Maar vermits bios updates niet echt dagelijkse kost zijn... De lijst van cpu's met dat probleem is wel niet zo uitgebreid maar het zijn wel de meest recente types. https://www.theregister.co.uk/2017/1...irmware_flaws/ Oh, en dit is niet enkel bij Intel, AMD heeft een vergelijkbaar systeem maar daar is men nog niet genoeg aan het zoeken geweest (versta "men" als diegenen die dit voor het goede doel doen en iets laten weten).

Heb je ook Windows 10? Bij mijn weten is het niet mogelijk om (belangrijke) updates uit te schakelen in Windows 10 Home. Bij de duurdere versies zou dat wel mogelijk zijn.

Het uitschakelen van automatische updates is altijd het eerste wat ik doe als ik een nieuw toestel/OS heb. Vooral Windows Update is naar mijn ervaring veel destructiever dan om het even welk virus dat ik ooit ben tegengekomen.
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
    Het uitschakelen van automatische updates is altijd het eerste wat ik doe als ik een nieuw toestel/OS heb. Vooral Windows Update is naar mijn ervaring veel destructiever dan om het even welk virus dat ik ooit ben tegengekomen.
    Het is net omdat zoveel mensen (bijna) nooit updates installeren dat er zoveel problemen ontstaan.
    Het uitschakelen van de automatische updates is niet zo erg als men dan zelf alles goed opvolgt, echter zonder deze automatisering zijn er dan veel gebruikers die nooit updates installeren.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Deze problemen hebben niets met automatische updates te maken. En je kan die maar beter uitzetten want volgens de eerste berichten geven de updates van MS problemen met AMD processoren.

Vreemd genoeg heb ik de zeer subjectieve indruk dat mijn PC na deze update sneller loopt ... misschien is er buiten de Asus AISuite nog iets "uitgeschakeld" (wat dus niet meer werkt) LOL !

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Onze regering - - - Dé oplossing misschien . . .
    Door Franciskine in forum Chit Chat
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 24 november 2011, 13:21
  2. Heeft iemand een andere oplossing?
    Door Buster in forum Objectieven
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 23 juni 2008, 15:44
  3. Reacties: 13
    Laatste bericht: 14 april 2008, 21:17
  4. Ramp! Welke oplossing zou U kiezen?
    Door The digital hunter in forum Camera's
    Reacties: 5