Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 18 van 18

Standaard Wat is het verschil tussen azerty en querty?

Ja, ik weet wel dat er een verschil is natuurlijk. En hoe het komt, en dat dit vervelend is.

Maar is het echt onoverkomelijk om na een kleine halve eeuw azerty nog over te schakelen?

Als ik zie dat een bepaalde Macbook omgerekend 1021 euro kost in plaats van hier 1449 euro (het prijsverschil is de prijs in laagseizoen voor het vliegticket), dan zou ik toch wel eens willen weten hoe we dit kunnen oplossen.

En dus is eigenlijk de vraag: bestaan er sites die de - weinige? - verschillen weergeven? Bestaan er 'cursussen' die het op een aangename manier mogelijk maken om te leren overschakelen?

Uijn er ;ensen die het gedqqn hebben, en hoeveel ;oeite heeft dqt gekost%

Peter
    Laatst gewijzigd door tklapgat; 27 september 2009 om 00:22

Standaard Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3375

Ik typ al jaren op een qwerty-klavier en zou niets anders meer willen.
    Als je blind kunt tikken is de overschakeling azerty/qwerty eigenlijk niet echt een probleem. In het begin is het terug even nadenken, maar eigenlijk ben je daar vlug weg mee. Ik heb er zelfs alvast nooit problemen mee als ik dan toch nog eens op een azerty moet tikken...
    Al doende leert men...

Flickr

Voor programmeurs is qwerty een stuk aangenamer, omwille van de locatie van de verschillende haakjes en leestekens, dus ik gebruik het al jaren. Overigens, in Nederland gebruikt men exact hetzelfde toetsenbord als in de VS, dus als je niet weet hoe er aan te geraken: naar Nederland gaan winkelen.

Dave

Je kan het type toetsenbord toch configureren in control-panel ? Blind kunnen typen helpt dan wel...
    Of : toetsen overplakken met stickertjes ? Misschien zijn die zelfs te koop ?

Op het werk (Nederland) gebruik ik qwerty, thuis (Belgie) azerty (op een van de PC's). Ja, 't is altijd even wennen Stomme Belgen !
    Laatst gewijzigd door alain db; 27 september 2009 om 10:52
    Nikon D80 - Tamron 17-50 DiII - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - Minolta A1 - http://pbase.com/alain_db
    Als je enkel een hamer hebt, begin je elk probleem als een spijker te zien

Stomme Belgen !
    Ja, maar het zijn de Fransozen die ons het azerty toetsenbord hebben opgedrongen.
    Zoals ze ons veel in belgië opdringen.
    En de Walen, die lachen in hun vuistje.

Ik heb het gedaan om dezelfde reden(wel geen mac en na een korte tijd was ik er volledig aan gewend...
    Als je natuurlijk op je werk een azerty hebt dan zal het wel steeds vergissen zijn maar als je volledig overschakelt zal het wel lukken.

Overschakelen is simpel. Ik doe het elke keer ik in het buitenland zit. Het zijn uiteindelijk maar enkele letters die veranderen en die heb je snel gevonden. Gewonen leestekens zijn ook eenvoudig. Enkel met die zaken onder de cijfers bovenaan heb ik meer last, maar die ken ik op een azerty ook niet meer uit het hoofd. Wat ik vervelender vind is dat er ook nog verschillende azerty lay-outs bestaan.

und qwertz naturlich

Azerty is eigenlijk helemaal toegespitst op romaanse talen zoals het frans. Nederlands en Engels zijn beide germaanse talen, waardoor de linkerpink bij het blindtypen op de vreselijke en in germaanse talen zeer weinig gebruikte Q terecht komt.

Heeft er iemand ooit een website ingetikt ? www [punt] blabla [punt].....
    Terwijl dit met een qwerty-toetsenbord direct binnen handbereik is, moet op een azerty ofwel de shift punt oftewel de rechterhand helemaal naar het numerieke pad versleept worden.....

Nee, geef mij maar het US-international QWERTY-toetsenbord, dat tikt veel rapper dan het azerty-geval van de franse invloed. Niet dat ik blind kan tikken op een azerty-toetsenbord, maar op een QWERTY gaat alles toch wat sneller en aangenamer. Nu ja: dat is mijn persoonlijke mening.

AZERTY = ideaal voor romaanse talen (Frans)
    QWERTY = ideaal voor germaanse talen (Nederlands, Engels)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht

AZERTY = ideaal voor romaanse talen (Frans)
    QWERTY = ideaal voor germaanse talen (Nederlands, Engels)
    en qwertzu?

QWERTZU is germaanse talen die met veel diacritische en accenttekens werken zoals het duits. Feit blijft dat ook daar de A op de linkerpink ligt en niet die vervelende Q...

Is eigenlijk niet echt meer nodig, aangezien door de huidige overslaginvoermethode (e +" =ë) het invoeren net zo snel gaat, maar nog een reliek is uit het oude schrijfmethodetijdperk, waardoor tekens als ö, ë en ü noodzakelijk was om die umlaut goed te kunnen weergeven. Vandaar dat je in het duits nog altijd umlaut mag vervangen door achter de letter een e te plaatsen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Voor programmeurs is qwerty een stuk aangenamer, omwille van de locatie van de verschillende haakjes en leestekens, dus ik gebruik het al jaren.
    Dave
    Idem.
    nikon D700 + MB-D10| nikkor af-s 24-70 2.8 | 2 X SB-900

Azerty is oorspronkelijk ontwikkeld door de Franse typmachinebouwers om te concurreren met de Amerikaanse typmachinebouwers die Qwerty hanteerden. Qwerty was dusdanig opgezet dat het moeilijker was om een typmachine te laten blokkeren: je hebt namelijk een grotere kans dat twee hamers in elkaar vast komen te zitten als ze dicht bijeen gepositioneerd zijn in de machine.

De Fransen hebben dan hun eigen systeem ontwikkeld dat er eerder op gericht was sneller te zijn, en wonnen dus ook steevast de wedstrijden sneltypen die destijds werden georganiseerd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    Ja, maar het zijn de Fransozen die ons het azerty toetsenbord hebben opgedrongen.
    Zoals ze ons veel in belgië opdringen.
    En de Walen, die lachen in hun vuistje.
    Da's wel straf ... het zijn net sommige Walen die de enige zijn die een QUERTY vragen op het werk.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Da's wel straf ... het zijn net sommige Walen die de enige zijn die een QUERTY vragen op het werk.
    Sommige staat voor iedereen?

Mvg.
    Robert
    Mvg.
    Robert
    Experience is the name everyone gives to their mistakes. Oscar Wilde

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Sommige staat voor iedereen?
    De Van Dale is gratis te raadplegen ... je kan er het woordje "sommige" opzoeken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    De Van Dale is gratis te raadplegen ... je kan er het woordje "sommige" opzoeken.
    Ik hoef geen van Dale om het verschil te kennen tussen sommige en iedereen. Voor mij klinkt "sommige Walen willen... " als een pars pro toto. Dit wordt dan een maatschappelijke discussie met dit als logisch gevolg.

Mvg.
    Robert
    Mvg.
    Robert
    Experience is the name everyone gives to their mistakes. Oscar Wilde

Soortgelijke discussies

1. Windows 7 beta
    Door theokus in forum Chit Chat
    Reacties: 130
    Laatste bericht: 22 januari 2009, 07:15
  2. tekst verwijderen
    Door froneke in forum Fotobewerking