Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is het verschil tussen azerty en querty?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is het verschil tussen azerty en querty?

    Ja, ik weet wel dat er een verschil is natuurlijk. En hoe het komt, en dat dit vervelend is.

    Maar is het echt onoverkomelijk om na een kleine halve eeuw azerty nog over te schakelen?

    Als ik zie dat een bepaalde Macbook omgerekend 1021 euro kost in plaats van hier 1449 euro (het prijsverschil is de prijs in laagseizoen voor het vliegticket), dan zou ik toch wel eens willen weten hoe we dit kunnen oplossen.

    En dus is eigenlijk de vraag: bestaan er sites die de - weinige? - verschillen weergeven? Bestaan er 'cursussen' die het op een aangename manier mogelijk maken om te leren overschakelen?

    Uijn er ;ensen die het gedqqn hebben, en hoeveel ;oeite heeft dqt gekost%

    Peter
    Last edited by tklapgat; 26 september 2009, 23:22.

  • #2
    Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?



    Ik typ al jaren op een qwerty-klavier en zou niets anders meer willen.
    Als je blind kunt tikken is de overschakeling azerty/qwerty eigenlijk niet echt een probleem. In het begin is het terug even nadenken, maar eigenlijk ben je daar vlug weg mee. Ik heb er zelfs alvast nooit problemen mee als ik dan toch nog eens op een azerty moet tikken...
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

      Voor programmeurs is qwerty een stuk aangenamer, omwille van de locatie van de verschillende haakjes en leestekens, dus ik gebruik het al jaren. Overigens, in Nederland gebruikt men exact hetzelfde toetsenbord als in de VS, dus als je niet weet hoe er aan te geraken: naar Nederland gaan winkelen.

      Dave
      pixelpusher

      Comment


      • #4
        Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

        Azerty
        Querty
        My favo; David Lachapelle

        Comment


        • #5
          Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

          Je kan het type toetsenbord toch configureren in control-panel ? Blind kunnen typen helpt dan wel...
          Of : toetsen overplakken met stickertjes ? Misschien zijn die zelfs te koop ?

          Op het werk (Nederland) gebruik ik qwerty, thuis (Belgie) azerty (op een van de PC's). Ja, 't is altijd even wennen Stomme Belgen !
          Last edited by alain db; 27 september 2009, 09:52.
          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
          And why do we fall, Bruce?

          Comment


          • #6
            Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

            Stomme Belgen !
            Ja, maar het zijn de Fransozen die ons het azerty toetsenbord hebben opgedrongen.
            Zoals ze ons veel in belgië opdringen.
            En de Walen, die lachen in hun vuistje.

            Comment


            • #7
              Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

              Ik heb het gedaan om dezelfde reden(wel geen mac en na een korte tijd was ik er volledig aan gewend...
              Als je natuurlijk op je werk een azerty hebt dan zal het wel steeds vergissen zijn maar als je volledig overschakelt zal het wel lukken.

              Comment


              • #8
                Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

                Overschakelen is simpel. Ik doe het elke keer ik in het buitenland zit. Het zijn uiteindelijk maar enkele letters die veranderen en die heb je snel gevonden. Gewonen leestekens zijn ook eenvoudig. Enkel met die zaken onder de cijfers bovenaan heb ik meer last, maar die ken ik op een azerty ook niet meer uit het hoofd. Wat ik vervelender vind is dat er ook nog verschillende azerty lay-outs bestaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

                  und qwertz naturlich

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

                    Azerty is eigenlijk helemaal toegespitst op romaanse talen zoals het frans. Nederlands en Engels zijn beide germaanse talen, waardoor de linkerpink bij het blindtypen op de vreselijke en in germaanse talen zeer weinig gebruikte Q terecht komt.

                    Heeft er iemand ooit een website ingetikt ? www [punt] blabla [punt].....
                    Terwijl dit met een qwerty-toetsenbord direct binnen handbereik is, moet op een azerty ofwel de shift punt oftewel de rechterhand helemaal naar het numerieke pad versleept worden.....

                    Nee, geef mij maar het US-international QWERTY-toetsenbord, dat tikt veel rapper dan het azerty-geval van de franse invloed. Niet dat ik blind kan tikken op een azerty-toetsenbord, maar op een QWERTY gaat alles toch wat sneller en aangenamer. Nu ja: dat is mijn persoonlijke mening.

                    AZERTY = ideaal voor romaanse talen (Frans)
                    QWERTY = ideaal voor germaanse talen (Nederlands, Engels)
                    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

                      Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht

                      AZERTY = ideaal voor romaanse talen (Frans)
                      QWERTY = ideaal voor germaanse talen (Nederlands, Engels)
                      en qwertzu?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

                        QWERTZU is germaanse talen die met veel diacritische en accenttekens werken zoals het duits. Feit blijft dat ook daar de A op de linkerpink ligt en niet die vervelende Q...

                        Is eigenlijk niet echt meer nodig, aangezien door de huidige overslaginvoermethode (e +" =ë) het invoeren net zo snel gaat, maar nog een reliek is uit het oude schrijfmethodetijdperk, waardoor tekens als ö, ë en ü noodzakelijk was om die umlaut goed te kunnen weergeven. Vandaar dat je in het duits nog altijd umlaut mag vervangen door achter de letter een e te plaatsen.
                        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Voor programmeurs is qwerty een stuk aangenamer, omwille van de locatie van de verschillende haakjes en leestekens, dus ik gebruik het al jaren.
                          Dave
                          Idem.
                          nikon D700 + MB-D10| nikkor af-s 24-70 2.8 | 2 X SB-900

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

                            Azerty is oorspronkelijk ontwikkeld door de Franse typmachinebouwers om te concurreren met de Amerikaanse typmachinebouwers die Qwerty hanteerden. Qwerty was dusdanig opgezet dat het moeilijker was om een typmachine te laten blokkeren: je hebt namelijk een grotere kans dat twee hamers in elkaar vast komen te zitten als ze dicht bijeen gepositioneerd zijn in de machine.

                            De Fransen hebben dan hun eigen systeem ontwikkeld dat er eerder op gericht was sneller te zijn, en wonnen dus ook steevast de wedstrijden sneltypen die destijds werden georganiseerd.
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat is het verschil tussen azerty en querty?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                              Ja, maar het zijn de Fransozen die ons het azerty toetsenbord hebben opgedrongen.
                              Zoals ze ons veel in belgië opdringen.
                              En de Walen, die lachen in hun vuistje.
                              Da's wel straf ... het zijn net sommige Walen die de enige zijn die een QUERTY vragen op het werk.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X