Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar gaat het om?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Waar gaat het om?

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Facebook staat vol met misbaksels van foto's.
    En geen kat die er zich druk over maakt
    (overbelicht, ruis, wazig enz. enz.)
    Zo is dat.
    Theo is mijn vriend.

    Comment


    • #17
      Re: Waar gaat het om?

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Theo is mijn vriend.
      Dit klinkt alweer FB-achtig Bedoeld als grapje hé
      Uiteindelijk las ik ergens hierboven, als je comment geeft, doe het dan onderbouwd. En daar ben ik het wel mee eens, want zo kunnen anderen weer gericht reageren in vragende vorm om iets uit te leren.
      Over een compositie zijn meningen verdeeld, en ja onze basis geeft regeltjes mee. Toch bepalen we allemaal uiteindelijk een eigen identiteit.
      Persoonlijk vind ik, hier aanwezig zijn zonder een foto te plaatsen en zonder een (onderbouwd)comment te geven heel jammer.. Maar het is uiteindelijk een keuze die je zelf maakt, waarvoor natuurlijk respect

      Comment


      • #18
        Re: Waar gaat het om?

        Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
        ....
        Persoonlijk vind ik, hier aanwezig zijn zonder een foto te plaatsen en zonder een (onderbouwd)comment te geven heel jammer.. ...
        je bedoelt met hier, hier in Chit/Chat..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #19
          Re: Waar gaat het om?

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Als je een foto goed vindt wat moet je dan in godsnaam zeggen?
          En als je een foto slecht vindt wat moet je dan zeggen of kan je dan beter zwijgen.
          En daarom zitten we meer op chit chat......
          Zouden we dan niet beter reacties op foto's afschaffen?

          Maar ook op chit chat kan het er heftig en zeer persoonlijk aan toe gaan
          Het zal altijd wel iets zijn zeker.
          Indien fotografie een exacte wetenschap zou zijn, dan zou alles veel simpeler worden.
          Maar nee, men definieert het als Kunst ( met een technische grondslag )
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #20
            Re: Waar gaat het om?

            Het is leuk als er dan commentaar op een foto komt die je in de één of andere topic geplaatst hebt.
            Dat is waar. Feedback is tof, maar kan ook altijd anders zijn afhankelijk van het publiek, of afhankelijk van het publiek waar je het voor doet.
            En in het ene publiek krijgt men dus vaak andere feedback dan in een ander segment of publiek.
            Maken sommige mensen foto's voor een bepaald publiek, of is het eerder omgekeerd? Of beiden?

            Doet me wat denken aan muziek.
            > Sommige muzikanten maken hun ding, volledig persoonlijk, willen hun eigen vrijheid en creativiteit, en wijzigen niets aan hun muziek als ze kritiek krijgen, ze willen met andere woorden hun ziel in hun muziek behouden. Er zullen altijd wel een paar mensen of zielsverwanten zijn die het leuke muziek vinden en hun blijven volgen. Het wordt vaak een niche of sub sub genre met kleine kring fans, vaak als hobby en niet als doel om er ooit geld mee te verdienen.
            > Anderzijds zijn er muzikanten die met een platenfirma en producers samenwerken, die hun manipuleren om hun muziek zodanig te doen klinken zodat ze bij het grootste deel van de bevolking zullen aanslaan. Er zijn veel muziekanten die dansen naar de pijpen van de manager, omdat het moet opbrengen, hun oorspronkelijke song klinkt vaak totaal anders dan oorspronkelijk bedoeld. Marketing, men maakt een bepaald product voor een bepaald marktsegment en men hoopt er zoveel mogelijk geld uit te halen. Dat zie je ook bij talentenjachen als Idool, waarbij de artiest toch maar alles van zichzelf aanpast om zo goed mogelijk bij een jury en publiek over te komen, maar niets meer van zichzelf overhoudt in zijn muziek.

            Als men die lijn doortrekt voor foto's zou het best kunnen dat er fotografen zijn die foto's willen maken voor een groter publiek, om er ook meer reacties uit te halen, tov hun eigen ding te doen zonder een milimeter toegeving te doen aan de kijker die het anders zou willen zien:
            > Men kan foto's voor zichzelf maken, met eigen vrijheid en creativiteit, ongeremd van de 'regeltjes' in de fotografie, en er zullen altijd wel zielsverwanten zijn die het ook een mooie foto vinden. Fans en andere aanhangers van het genre zullen zich bekend maken. De foto behoudt vaker een persoonlijke ziel.
            > Men kan ook foto's maken waarvan men denkt te weten dat het zal aanslaan bij het grote publiek of bij het merendeel van de kijkers, door middel van bepaalde aspecten, methodes en cliché's te gebruiken uit andere foto's die ook die eigenschappen hebben en die ook aanslaan bij veel mensen.

            Misschien hebben velen er nog niet bij stilgestaan. Wellicht bevindt iedereen zich zowat tussen de twee soorten.
            Maar mijn binair denken zegt dat het er toch twee zijn.

            Comment


            • #21
              Re: Waar gaat het om?

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus
              Als je een foto goed vindt wat moet je dan in godsnaam zeggen?
              En als je een foto slecht vindt wat moet je dan zeggen of kan je dan beter zwijgen.
              Je kan zwijgen, dan doe je niets verkeerd.

              En indien je je mond niet kan houden en iets wil zeggen, doe het dan meteen goed, met geen algemene reactie als "mooie foto".
              Onderbouw waarom je hem persoonlijk mooi of lelijk vindt.
              Voeg er ook aan toe wat je er zelf aan zou veranderen mocht jij de fotograaf zijn. Opbouwend.
              Niet dat de TS in kwestie dat dan ook moet doen in de toekomst, alles is persoonlijk. De beoordeling of kritiek moet men niet persoonlijk nemen want alles is subjectief.
              Laat 10 mensen op dezelfde locatie een foto nemen van een onderwerp, en je zal 10 verschillende beelden hebben. Maar het is altijd interessant om te weten van andere fotografen waarom zij het anders fotograferen, en wat zij er leuk aan vinden en wat niet, of op welke manier zij het zouden doen, zonder dat je het daarom zelf moet gaan kopiëren, je mag je gerust aan je eigen stijl houden.

              Meer kwaliteit in reacties, geeft hopelijk ook meer kwalitatieve foto's in de toekomst?

              Comment


              • #22
                Re: Waar gaat het om?

                Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                Onderbouw waarom je hem persoonlijk mooi of lelijk vindt.
                Dat vind ik nu net moeilijk.
                Ik weet gewoonweg niet waarom ik een foto of een schilderij goed vind.
                Een Van Gogh doet me niks en een Mondriaan nog minder maar een Dali, daar kan ik van genieten.
                Wat absoluut niet wil zeggen dat ik alle Dali's goed vind.

                Comment


                • #23
                  Re: Waar gaat het om?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  je bedoelt met hier, hier in Chit/Chat..?
                  grt,bouk.
                  Nee, hier op BD...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Waar gaat het om?

                    Als ik een foto wil beoordelen dan liever ene waar er een beetje uitleg bij staat over wat het gaat. Wie, wat, waar, waarom, waar gaat het over in de geplaatste foto. Elke foto heeft een verhaal. Dus is het soms moeilijk om er een gericht en duidelijk commentaar op de geposte foto te geven. Met mooi, leuk enz. is de maker van de foto niet veel wijzer geworden en kan hij/zij zijn/haar techniek niet verder ontwikkelen. Ook zijn er die alle dagen een foto willen plaatsen en dat gaat soms ook rap vervelen om daar elke keer een reactie op te geven al waardeer ik elke reactie die op een foto geplaatst wordt al dan niet positieve of negatieve.
                    Er zijn er dan die ook geen negatieve reacties op hun foto kunnen verdragen en dan in de tegenaanval gaan met gevolg dat er de volgende keer geen reacties meer komen op hun foto's. Begrijp wel dat er een onderscheid kan gemaakt worden in negatieve reacties want soms komen ze heel erg cru over en dan kan ik dan ook niet erg appreciëren.

                    Er zijn natuurlijk ook foto's waar geen uitleg bij moet en dit is dan ook duidelijk te zien in het onderwerp waar je een direct beeld krijg waar het over gaat en deze zijn dan meestal terug te zien op maandag in de H.O.F.

                    Zelf geniet en leer ik veel uit de geplaatste foto's en de gerichte reacties er op zo dat ik er ook iets van kan leren en verder aan me techniek kan verder werken in het mogelijke met wat ik van fotografisch materiaal beschik. Want soms wordt de lat hier erg hoog geplaats in de beoordeling zonder rekening te houden met wat de fotograaf maar bezit van toestel en lenzen maar toch zo graag wil starten en verder geraken om een goede foto te kunnen maken. Eigenlijk komt het er op neer dat de fotograaf en niet het toestel de foto maakt en nabewerking de foto verder af maakt maar daar moet je dan ook weer de kennis en de middelen er voor hebben om het tot een goed einde te brengen.

                    Ik waardeer dus elke inspanning voor wie verder wil in de fotografie en leer en (steel) met je ogen en geniet verder van je leuke hobby.

                    Gr, Daniel.
                    Last edited by Felix69; 1 februari 2014, 13:17.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Waar gaat het om?

                      Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                      ......
                      Persoonlijk vind ik, hier aanwezig zijn zonder een foto te plaatsen en zonder een (onderbouwd)comment te geven heel jammer.. ...
                      mee eens en die zijn er nog al wat hier.
                      ----
                      maar volgens mij heeft iemand liever 1 comment in de trant van /mooi/goed van kleur of horizon staat niet recht, dan helemaal geen comment.
                      en ik vind een onderbouwing van wat men vind niet vanzelfsprekend.
                      al ben ik wel geneigd een negatief comment eerder toe te lichten dan een positief comment.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #26
                        Re: Waar gaat het om?

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Dat vind ik nu net moeilijk.
                        Ik weet gewoonweg niet waarom ik een foto of een schilderij goed vind.
                        Een Van Gogh doet me niks en een Mondriaan nog minder maar een Dali, daar kan ik van genieten.
                        Wat absoluut niet wil zeggen dat ik alle Dali's goed vind.
                        Ja, dat wordt uitvissen waarom je die Dali's net goed vindt. Eens een reeks Dali's voor ogen nemen en zien of er weerkerende elementen in voorkomen die je aandacht triggeren. Het makkelijkste lukt het als je die reeks vergelijkt met andere genres, en dan weer eens andere artiesten van hetzelfde genre. Wat doen zij jou niet wat Dali jou wel doet, etc.

                        Een bepaalde stijl, de penseeldikte, manier van schilderen, bepaalde kleuren, en de overgangen ertussen: zacht of abrupt, de geschilderde onderwerpen/objecten, en tal van andere parameters. Zei ik net parameters?

                        Net zoals bij voeding, soms eet je een bepaald gerecht heel graag, en welbepaald omwille van de smaak die het geeft. Eens je weet welke smaak het is, kan je allerlei andere gerechten gaan uitzoeken op basis van die smaak.

                        Je moet er dus zien achterkomen wat je graag ziet, hoort, ruikt, smaakt,...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Waar gaat het om?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          mee eens en die zijn er nog al wat hier.
                          ----
                          maar volgens mij heeft iemand liever 1 comment in de trant van /mooi/goed van kleur of horizon staat niet recht, dan helemaal geen comment.
                          Dit betwijfel ik bouk Er zullen natuurlijk altijd bij zijn die gevleid willen worden, en snap wat je bedoeld. Hier bv. een topic van iemand die pas begint met fotografie en naar mijn gevoel wel waardering heeft voor verbeteringen.. http://forum.belgiumdigital.com/f66/...rd-479838.html Ik wil de persoon er zeker niet bij betrekken, maar is bedoeld als voorbeeld hoe je ook iemand kunt helpen, en natuurlijk zijn er verschillende tips en trucks die we door de jaren heen zelf ons hebben aangeleerd

                          Comment


                          • #28
                            Re: Waar gaat het om?

                            Een foto beoordelen of iemand iets bijbrengen in zijn leerproces zijn 2 verschillende zaken imo.
                            Omdat een onderbouwde uitleg ook het aanbrengen kan zijn van verbeteringen (als er die zouden zijn).
                            En dan blijft de vraag of de maker van de foto dit zal aanvaarden
                            Plus het hangt er van af wie het zegt.

                            Onderbouwde uitleg wordt gewenst als de kritiek (meestal) negatief is
                            Het is dus een manier om iets negatiefs minder pijnlijk duidelijk te maken.

                            Wat is beoordelen.
                            Ik zou kunnen zeggen: "Dat is een mooie foto".
                            Wat zou Jan Hoet zeggen denk je?
                            Zou die toekomen met een halfuur uitleg?
                            Beide beoordelingen zullen in feite de foto niet mooier maken.
                            Maar als Jan iets zegt dan is de kans op algemeen succes veel groter.
                            En dan nog kunnen er mensen zijn die het maar niks vinden, die foto.

                            Fotografe Bieke Depoorter niet gezien in Reyers Laat?
                            Ik ben er zeker van dat 50% van onze BD-fotografen die foto's ook zou kunnen gemaakt hebben.
                            Voor mij was dat een kwestie van plaats en tijd.
                            't Waren wel mooie foto's natuurlijk.
                            Puntje is dat ge een idee moet hebben en het ook nog durven doen.
                            (en tijd en centen hebben voor al die reizen)

                            Foto's maken zoals Stephan Vanfleteren: allemaal uitstalramen, of oude gevels ed.
                            De onderwerpen zijn lelijk maar de foto's zijn prachtig.
                            Dus een goed idee hebben en het uitvoeren.
                            En dan zou ik eens willen zien&lezen als een minder bekende BD-er zo'n
                            foto zou gemaakt hebben en aangeboden hebben om hier te beoordelen
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Waar gaat het om?

                              Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                              Dit betwijfel ik bouk Er zullen natuurlijk altijd bij zijn die gevleid willen worden, en snap wat je bedoeld. Hier bv. een topic van iemand die pas begint met fotografie en naar mijn gevoel wel waardering heeft voor verbeteringen.. http://forum.belgiumdigital.com/f66/...rd-479838.html Ik wil de persoon er zeker niet bij betrekken, maar is bedoeld als voorbeeld hoe je ook iemand kunt helpen, en natuurlijk zijn er verschillende tips en trucks die we door de jaren heen zelf ons hebben aangeleerd
                              .... en Photoshop
                              Ik wilde de eerste nog zien die een goede foto met dit onderwerp direct uit zijn camera krijgt.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #30
                                Re: Waar gaat het om?

                                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Een foto beoordelen of iemand iets bijbrengen in zijn leerproces zijn 2 verschillende zaken imo.
                                Omdat een onderbouwde uitleg ook het aanbrengen kan zijn van verbeteringen (als er die zouden zijn).
                                En dan blijft de vraag of de maker van de foto dit zal aanvaarden
                                Plus het hangt er van af wie het zegt.

                                Onderbouwde uitleg wordt gewenst als de kritiek (meestal) negatief is
                                Het is dus een manier om iets negatiefs minder pijnlijk duidelijk te maken.

                                Wat is beoordelen.
                                Ik zou kunnen zeggen: "Dat is een mooie foto".
                                Wat zou Jan Hoet zeggen denk je?
                                Zou die toekomen met een halfuur uitleg?
                                Beide beoordelingen zullen in feite de foto niet mooier maken.
                                Maar als Jan iets zegt dan is de kans op algemeen succes veel groter.
                                En dan nog kunnen er mensen zijn die het maar niks vinden, die foto.

                                Fotografe Bieke Depoorter niet gezien in Reyers Laat?
                                Ik ben er zeker van dat 50% van onze BD-fotografen die foto's ook zou kunnen gemaakt hebben.
                                Voor mij was dat een kwestie van plaats en tijd.
                                't Waren wel mooie foto's natuurlijk.
                                Puntje is dat ge een idee moet hebben en het ook nog durven doen.
                                (en tijd en centen hebben voor al die reizen)

                                Foto's maken zoals Stephan Vanfleteren: allemaal uitstalramen, of oude gevels ed.
                                De onderwerpen zijn lelijk maar de foto's zijn prachtig.
                                Dus een goed idee hebben en het uitvoeren.
                                En dan zou ik eens willen zien&lezen als een minder bekende BD-er zo'n
                                foto zou gemaakt hebben en aangeboden hebben om hier te beoordelen
                                Ik kan je hier volledig volgen Alleen heb ik het programma niet gezien, omdat ik in Nederland woon en nauwelijks Belgische zenders bekijk. We hebben er maar twee of drie hier en dat zijn de Nationale omroepen
                                Hier hebben we ook een programma nu over fotografie, alleen gaan die wat diepzinniger in ook op het verleden en das mooi http://www.vpro.nl/kijk/fotostudio-de-jong.html

                                Comment

                                Working...
                                X