Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over grondwaterpomp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje over grondwaterpomp

    Wij hebben hier thuis een 'geboorde' waterput.Nu merk ik dat ons pomp in de kelder veel meer aanslaat dan vroeger.Bvb als je het toilet doortrekt schiet die pomp 3 keer aan en uit.

    De pomp staat op een tank van 100L.
    Ik heb begrepen dat in die tank een luchtzak zit en er waarschijnlijk geen lucht meer in zit.Ik kan via het ventiel lucht bijsteken met een voetpomp of compresseur.Nu is mijn vraag hoeveel druk moet daar op zitten en hoe ga ik best te werk?Pomp uitleggen en al het water er uit laten lopen en dan x aantal bar lucht steken?Op de sticker stat pre presure 2Bar wil dit dan zegge dat ik die luchtzak op 2Bar moet zetten?

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: vraagje over grondwaterpomp

    Inderdaad,

    Je moet de pomp afzetten, ergens een kraan opendraaien zodat al het water wegloopt en deze kraan open laten staan.

    Dan moet je met een fietspomp of compressor druk/lucht via het ventiel inpompen tot de aangegeven druk (2bar)

    Omdat de kraan nog open staat kan het water wat nog in de zak zit weglopen. Als de druk, die je tussen ketel en blaas/zak pompt, zijn waarde heeft zal de zak "opeengefrommelt" in de ketel liggen.

    Nu kun je de pomp weer aanzetten en zal ze op de normale druk op en afslaan.

    Door de lucht die tussen ketel en blaas zit heb je nu een "buffer" die zorgt dat de pomp niet bij iedere liter water die je neemt opslaat.
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #3
      Re: vraagje over grondwaterpomp

      ale dan zit ik toch juist.Ik had er nu al 1 bar druk op gestoken maar nu kan ik er dus gerus 2bar opsteken zonder dat de zak ontploft
      Vraag is nu of het ventiel lost of er een scheurtje in de zak zit.

      Waar BD toch allemaal niet goed voor is he.


      Bedankt!

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: vraagje over grondwaterpomp

        Hey juppekes

        Een scheur in de zak kan je rap weten, even op het ventieltje duwen en als er water uitkomt is hij stuk

        Als er druk op het vatje zit even meten en enkele dagen nog eens meten dat weet je ook direct of het ventieltje lekt
        Bootjes

        Comment


        • #5
          Re: vraagje over grondwaterpomp

          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
          Hey juppekes


          Als er druk op het vatje zit even meten en enkele dagen nog eens meten dat weet je ook direct of het ventieltje lekt
          Maar dan mag ik enkele dagen geen water verbruiken.Want die druk veranderd mee met de druk van het water.Als ik de lucht uit het ventiel laat komt er gelukkig geen water uit.

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #6
            Re: vraagje over grondwaterpomp

            Hey juppekes

            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
            Maar dan mag ik enkele dagen geen water verbruiken.Want die druk veranderd mee met de druk van het water.Als ik de lucht uit het ventiel laat komt er gelukkig geen water uit.

            mir
            Dat kan geen kwaad hoor de druk in de blaas van het vat moet altijd hetzelfde blijven wanneer alle kranen toe zijn
            Bootjes

            Comment


            • #7
              Re: vraagje over grondwaterpomp

              Als ik 2 bar druk steek op het ventiel blijft de meter op de tank van de pomp op nul staan.
              Is dit normaal?

              Comment


              • #8
                Re: vraagje over grondwaterpomp

                Ja, die druk zal pas stijgen als je de waterpomp terug opstart. Daarna zou die op minstens 2 Bar moeten staan.

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje over grondwaterpomp

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Ja, die druk zal pas stijgen als je de waterpomp terug opstart. Daarna zou die op minstens 2 Bar moeten staan.
                  Inderdaad Tommie,
                  Hij staat op 2 Bar, maar de druk op het waterkraantje zou toch iets meer mogen zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje over grondwaterpomp

                    Welk soort pomp Filip?

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje over grondwaterpomp

                      Als het een eentraps centrifugaal pomp type Dab is, dan zit er binnen in het pomphuis een
                      ventury met een relatief klein gat (5 á 6mm) als daar wat vuil in zit zal de pomp ook maar een druk van ongeveer 2 bar opbouwen, reinigen door proberen de pomp te spoelen in omgekeerde richting kan soms het probleem oplossen, anders moet deze worden gedemonteerd wat bij ijzerhoudend water soms moeilijk gaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraagje over grondwaterpomp

                        Ik vrees dat de heren Pascal, Boyle en Gay-Lussac zich nu een paar keer in hun graf hebben omgedraaid

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraagje over grondwaterpomp

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Ik vrees dat de heren Pascal, Boyle en Gay-Lussac zich nu een paar keer in hun graf hebben omgedraaid
                          Ik stel me ook enkele vragen met wat ik lees.
                          Maar als ik op die homo Gay- Lu*sak zoek vind ik ook iets raar.

                          Als men van een fietspomp de nippel goed afsluit en de zuiger omlaag duwt, neemt de druk in de pomp toe. Duwt men de zuiger zover omlaag dat de lucht in de pomp tot de helft van zijn oorspronkelijke volume is samengedrukt (en wacht men tot de lucht weer op de omgevingstemperatuur is gekomen), dan is de druk in de pomp tweemaal zo hoog geworden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraagje over grondwaterpomp

                            Dat is toch normaal. Als je een volume gas samenperst tot het halve volume, dan verdubbelt de druk.
                            Last edited by notex; 21 juni 2015, 19:07.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vraagje over grondwaterpomp

                              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                              Ik stel me ook enkele vragen met wat ik lees.
                              Maar als ik op die homo Gay- Lu*sak zoek vind ik ook iets raar.

                              Als men van een fietspomp de nippel goed afsluit en de zuiger omlaag duwt, neemt de druk in de pomp toe. Duwt men de zuiger zover omlaag dat de lucht in de pomp tot de helft van zijn oorspronkelijke volume is samengedrukt (en wacht men tot de lucht weer op de omgevingstemperatuur is gekomen), dan is de druk in de pomp tweemaal zo hoog geworden.
                              Dat is inderdaad zeer raar. De opblaasbare luchtband werd in 1887 uitgevonden door Dunlop. Toen was Gay-Lussac al 20 jaar dood. Die proef heeft hij nooit kunnen doen want er bestonden nog geen fietspompen
                              Last edited by notex; 21 juni 2015, 19:09.

                              Comment

                              Working...
                              X