Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

    Deze topic gaat totaal niet over fotografie en is vooral gericht aan diegenen die bij hun thuis regelmatig allerhande dingen uit metaal(staal,koper,messing enz) in elkaar knutselen en deze voorwerpen willen beschermen tegen roest. Zeker mensen die sleutelen aan bromfietsen,auto's enz kunnen deze info zeker gebruiken. Ik heb deze methode om metalen te verzinken een paar maanden geleden zelf op het internet gevonden.... en heb het eerst uitvoerig geprobeerd alvorens een beschrijving ervan te maken.

    Alles wat je nodig hebt is een plastieken recipient (bak, emmer) die minstens de afmetingen moet hebben van het te verzinken onderdeel. Je vult dit bad met azijn (gewone witte azijn 7-10°). Je hebt tevens een batterijlader( chargeur autobatterijen) nodig. Het moet geen superzware lader zijn vanaf 1 Amp werkt het procedé al goed. Maar met 3-4 Amp gaat sneller. Voor het overige heb je nog een stukje afvalzink nodig( afvoerpijp,dakbekleding) en gewoon keukenzout en suiker. Al na een paar minuutjes zal er een fijn laagje zink via electrolyse op je werkstuk afzetten.....na een 10 tal minuten heb je al een stevigere laag en na een paar uren kan je en tot een paar tienden van een mm dikke laag op je werkstuk krijgen. Zorg ervoor dat je wel degelijk een echt stuk zink als bron gebruikt en niet een verzinkt stuk metaal. Indien je per ongeluk een verzinkt stuk metaal gebruikt gaat eerst de zink oplossen en afzetten op je werkstuk....nadat de zink van het metaal af is zal de azijn ook het overgebleven metaal oplossen in de vloeistof en dan zet je enkel terug een roestbare laag af op je werkstuk. Het azijnbad is daarna ook waardeloos geworden.



    Een beschrijving hoe je te werk moet gaan.

    En een paar voorbeelden van dingen die ik reeds verzinkt heb vind je hier. http://www5.picturepush.com/photo/a/...o/IMG-5725.jpg


    http://www2.picturepush.com/photo/a/...fo/bektang.jpg

    Deze methode is redelijk veilig omdat de grondstoffen(azijn, zout en suiker) die je gebruikt niet giftig zijn. Wel moet je opletten dat je het proces stil legt(batterijlader uitschakelen) alvorens je werkstuk uit het bad te verwijderen.

    Voor diegenen die van start willen gaan met verzinken bij hun thuis maar nog geen van de benodigdheden in huis heeft is het een investering van een 50 tal euro batterijlader incluus. Je kan al een voldoende zware lader(5-6Amp) vinden voor 25-30 euro nieuw...en voor veel minder een occasie exemplaar op een rommelmarkt. Azijn kost max 0.5 euro per liter .....zout en suiker kost ook haast niks.

    Indien je veel kleine onderdelen (schroeven, boutjes,rondsels ed) wil verzinken is het een heel werk om dit stuk voor stuk te doen. Je kunt dan best een oude frietketelkorf oid gebruiken waar je de kleine onderdelen allemaal samen in legt. De minpool maak je vast aan de rand van de korf.Tijdens het verzinken moet je wel af en toe de onderdelen eens door elkaar schudden. Het raakvlak waar je onderdeel contact maakt met de korf gaat anders moeilijker te verzinken zijn.

    Voorwerpen waarvan sommige delen niet mogen mee verzinkt worden kan je voorbereiden door die delen af te plakken waar geen zink op afgezet mag worden. Isolatietape of andere plakband is reeds voldoende. Getapte gaten in een onderdeel kan je afsluiten met een boutje bv.

    Voorwerpen die hol zijn (bv een nafbak van een motor) zijn moeilijker om binnenin ook van een zinklaag te voorzien. Je kunt dan eerst de buitenkant verzinken en achteraf een zinkbron binnen in de tank steken. De zinkbron in de vorm van een paar smalle stroken omwikkel je best met een stukje muggengaas zodat de zinkionen wel door het gaas geraken.... maar de zinkbron zelf niet in kortsluiting kan komen met de binnenkant vd tank.

    Ik ga het voorlopig hier bij laten en zal bijkomende info geven bij eventuele vragen die volgen.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 20 februari 2013, 12:01.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

    Mooi, en de voorbehandeling, gezandstraald met glasparel ?

    Comment


    • #3
      Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

      Bedankt. Hoe fijner de voorbewerking hoe gladder de zinklaag. Zandstralen is een goeie voorbehandeling....kleine krassen of putjes worden gevuld met zink en lijken gladder. De zelfgemaakte passer is enkel geschuurd met schuurpapier grit 240. Een stalen onderdeel moet alvast ontdaan zijn van de walshuid en roest(oxidelaagje) en goed ontvet. Voor messing, koperen of aluminium onderdelen is even onderdompelen in zoutzuur( 10-20%) om de oxidelaag te verwijderen reeds voldoende....wel altijd afspoelen in zuiver water en ontvetten voor je gaat verzinken.Voor sommige onderdelen waar uitzicht niet van groot belang is (enkel roestbescherming) is grof afschuren of slijpen met schuurschijf genoeg. Deze manier van verzinken gaat echt snel en hecht minstens zo goed als warm galvaniseren in vloeibare zink. De laag is ook niet brokkelig of vol aflopers.....je onderwerp vervormd ook niet door warmte omdat er geen hitte mee gemoeid is. Te lang(bv ettelijke uren of een nacht) in het electrolytish zinkbad laten geeft een dikkere grovere laag.....met staalwol wordt het dan wel moeilijk om het werkstuk nog te laten glanzen. Maar je krijgt dan wel een hele dikke beschermlaag.

      Misschien nog nuttig om hier te vermelden....je kan een zuurstofbal( klein luchtpompje aquarium of vijver) in de oplossing hangen om de vloeistof in beweging te houden. Maar af en toe eens omroeren met een houten stok gaat ook.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 19 februari 2013, 19:47.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

        Met automatische acculaders die eerst de spanning van de accu controleren vooralleer ze stroom leveren zal dat niet lukken, het moet dus een simpele (oude) lader zijn waar alleen maar een transfo en een gelijkrichter inzit, en geen andere elektronica (in die laders zit gewoonlijk een simpele ampèremeter, dat is ook geen probleem).

        Met een voeding die 12V gelijkspanning levert (meer mag ook, dan gaat het sneller) en voldoende stroom zal dat ook werken.

        Opgelet voor waterstof + zuurstofgas dat vrijkomt tijdens het proces.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

          Dank je wel, ga het zeker eens proberen.
          perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

          Comment


          • #6
            Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Met automatische acculaders die eerst de spanning van de accu controleren vooralleer ze stroom leveren zal dat niet lukken, het moet dus een simpele (oude) lader zijn waar alleen maar een transfo en een gelijkrichter inzit, en geen andere elektronica (in die laders zit gewoonlijk een simpele ampèremeter, dat is ook geen probleem).

            Met een voeding die 12V gelijkspanning levert (meer mag ook, dan gaat het sneller) en voldoende stroom zal dat ook werken.

            Opgelet voor waterstof + zuurstofgas dat vrijkomt tijdens het proces.
            De acculader die ik nu gebruik is er eentje die ik een paar maanden geleden splinternieuw gekocht heb voor 50euro ( 9 Amp)......zit waarschijnlijk geen andere electronica in want het werkt perfect. Er staan een paar mogelijkheden op... 12 of 24volt en je kan ook nog een boostsetting gebruiken. Er zijn exemplaren die slechts 4-5 amp geven en enkel 12 volt zonder boost....maar deze toestellen zijn ook meer dan sterk genoeg. Tenzij je heel grote onderdelen gaat verzinken in een ruimte van slechts een paar kubieke meter groot is er geen gevaar voor ontploffen van de waterstof. Je moet natuurlijk niet met je gezicht met een brandende sigaret in je mond net boven die bak gaan hangen.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

              Ik heb in een vroeger leven nog nikkel matrijzen voor fonoplaten gemaakt via "electro-plating" ... het vermijden van gasbelletjes (die het werkstuk kunnen "pikeren") werd bekomen door een vloeibare zeep toe te voegen (door de oppervlaktespanning te veranderen dus). In die tijd was dat het industrieele concentraat van wat in de kleinhandel als "topel" verkocht werd, een van de eerste vloeibare zepen.
              Ik denk trouwens dat met enige inventiviteit men ook voorwerpen kan vernikkelen wat zeker duurzamer is maar galvaniseren is al behoorlijk mooi. (mijn eerste zelfgemaakte labo-spatels werden daar "vernikkeld")

              Comment


              • #8
                Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Ik heb in een vroeger leven nog nikkel matrijzen voor fonoplaten gemaakt via "electro-plating" ... het vermijden van gasbelletjes (die het werkstuk kunnen "pikeren") werd bekomen door een vloeibare zeep toe te voegen (door de oppervlaktespanning te veranderen dus). In die tijd was dat het industrieele concentraat van wat in de kleinhandel als "topel" verkocht werd, een van de eerste vloeibare zepen.
                Ik denk trouwens dat met enige inventiviteit men ook voorwerpen kan vernikkelen wat zeker duurzamer is maar galvaniseren is al behoorlijk mooi. (mijn eerste zelfgemaakte labo-spatels werden daar "vernikkeld")
                Misschien dient in dit geval de suiker ipv de zeep die je mee moet oplossen in het water daarvoor?? Het zout dient als geleider van de stroom...zonder zout is er haast geen geleiding. Je kan inderdaad ook een duurzamere beplating maken met chroom, nikkel, cadmium enz......maar deze grondstoffen moet je kopen en deze producten zijn veel giftiger......indien je ze niet meer gebruikt hoe moet je er dan weer vanaf raken? Iederéén zal wel ergens een stukje zinken plaat kunnen vinden en wat azijn.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

                  hmm .. geen idee of suiker dat soort effect heeft. Lijkt mij vreemd omdat iedereen tegenwoordig "vloeibare zeep" in huis heeft en sommige zepen zijn zelfs "niet-ionisch". Maar goed, never schange a winning team ...
                  en je hebt natuurlijk gelijk ... galvaniseren is bij verre het gemakkelijkste. van de andere methodes zou ik chromeren en cadmieren met klem afraden wegens de erg hoge giftigheid. We hadden een chromeerafdeling om matrijzen slijtvaster te maken maar dat was een echte pest en chromeren doe je zo maar niet op een loopje (je hebt oa een "dummy" electrode nodig in bvb antimoon!) (wij maakten als "hobby" trouwens schitterende spiegels via de chemische afzetting van zilver gevolgd door vernikkelen ... )

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

                    Bedankt, dit staat al bij mijn favorieten.
                    Ik heb de nodige literatuur liggen hieromtrent maar dit was altijd met (zeer) giftige producten. Het was bij mij altijd een probleem om de laag hechtend te krijgen.
                    @Regulus : wat voor chroomzouten gebruikten jullie ? De III versie is behoorlijk onschadelijk itm met de VI. Die chemische afzetting van zilver doet bij mij ook een belletje rinkelen, is dat geen methode om reduceerbare suikers aan te tonen????

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

                      Mooi werkje !
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Bedankt, dit staat al bij mijn favorieten.
                        Ik heb de nodige literatuur liggen hieromtrent maar dit was altijd met (zeer) giftige producten. Het was bij mij altijd een probleem om de laag hechtend te krijgen.
                        Om die laag goed te laten hechten moet het werkstuk altijd eerst mooi zuiver zijn. Sla je een stukje roest of vetstof over ...dan kan je op die plekken het laagje zink er gewoon met je vingernagel afkrassen. Indien het onderdeel goed proper was kan je de zink er enkel mechanisch (schuren ,slijpen ,zandstralen) of met zoutzuurbad terug af krijgen. Je zou ook de polariteit kunnen omkeren van het azijnbad. Als ontvetter kan je bv "Dasty" gebruiken....werkt heel goed en zit in een bus met spuitkopje. Ik gebruik dan wel latex handschoenen zodat er geen vet van mijn handen terug op het werkstuk kan komen.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

                          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Mooi werkje !
                          Bedankt voor de info.

                          Om terug op fotografie te komen, in mijn jeugdjaren heb ik nog kleine voorwerpen verzilverd in oude fixeerbaden (het zuur was soms wel een probleem).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Bedankt, dit staat al bij mijn favorieten.
                            Ik heb de nodige literatuur liggen hieromtrent maar dit was altijd met (zeer) giftige producten. Het was bij mij altijd een probleem om de laag hechtend te krijgen.
                            @Regulus : wat voor chroomzouten gebruikten jullie ? De III versie is behoorlijk onschadelijk itm met de VI. Die chemische afzetting van zilver doet bij mij ook een belletje rinkelen, is dat geen methode om reduceerbare suikers aan te tonen????
                            Voor wie het interesseert ... .. hoe werden? matrijzen voor fonoplaten gemaakt ...
                            Ik veronderstel dat het Chroom IV zouten moeten geweest zijn aangezien de chroom III zouten slecht oplossen in water en dat het spul dat wij gebruikten ogenblikkelijk oploste in water. Ik denk dat het het oxide moet geweest zijn want de oplossingen werden steeds "chroomzuur" genoemd??
                            De hechting was ook bij ons een probleem omdat we vertrokken van een in "plastic" (een synthetisch acetaat) gegraveerde geluidsopname. Daarvan moest een gechromeerd, nikkelen negatief gemaakt worden via galvanische weg. (Dat "plastic" spul kostte stukken van mensen. Het was een ronde plaat in gewalst? aluminium, ultra plat, onvervormd, die helemaal overtrokken was met een dunne laag gestolde "acetaat" smurrie. Dit spul moest overal even dik zijn en kompleet amorf omdat elke vorm van kristalijne structuur gehoord werd als ruis in de latere fonoplaat. De resolutie van de overdrachtsmethode gravure => matrijs, was ronduit verbluffend!)
                            Daarvoor werd die plastic laag eerst chemisch gewassen, ontvet en gesensibiliseerd in verschillende chemische baden alles tot op de seconde, handmatig, getimed (bvb de graad van hechting werd bepaald via een doorgang in een bad met verdund "chroomzuur", waar de tijd zeer kritisch was)
                            Daarna werd idd gebruik gemaakt van de omgekeerde "chemie" voor de bepaling van reduceerbare suikers. Dwz de matrijs in wording (plastic!) werd in een oplossing gelegd van ammoniakaal zilvernitraat (gevaarlijk spul!) dat gereduceerd werd met glucose. Daardoor werd er op de matrijs een uiterst dunne maar egale laag zuiver zilver afgezet ie uiterst geleidbaar voor electriciteit.. Het overschot zilver werd onder de vorm van recupereerbaar zilveroxide opgeslagen in grote "dame jeanne" flessen.
                            Vandaar uitgingen de "stukken" in een nikkelbad (2 stappen: laag vermogen daarna hoog vermogen, ik dacht 100A/dm2, gelijkrichter 3 fasen met 12V 2000-3000?A). Eerst werd gewoon Nikkel chloride + sulfaat gebruikt als bad maar de matrijzen die daar uit kwamen vertoonten veel metaalspanning (oa verontreiniging met koper) en gingen dus steeds krom staan wat het nabewerken en de latere montage op de persen fel bemoeilijkte. In een later stadium werd (het toen rete-duur!) nikkel sulfamaat gebruikt. Dat leverde spectaculair platte/vlakke matrijzen op! let wel de uiteindelijke dikte van de nikkel afzetting was ong 0,2 mm.
                            Na de nikkel afzetting werden moedervorm en matrijs mechanisch gescheiden (alles handmatig in die tijd!) De zilverlaag bleef aan het nikkel hangen. De mate van aanhechting aan het plastiek in een vroegere stap was hier dus cruciaal. Bij fouten kreeg je ofwel de twee gewoon niet meer gescheiden tenzij je de moedervorm opofferde en dan nog zat je met stukken plastiek aan de matrijs! ofwel kwam het ding los in het electrolysebad en dan was je miserie niet meer te overzien! (Baden, ong 2000 literoplossing, werden konstant gefilterd, bij een temp van 50°C met een continue bewegende frame, elke vorm van verontreiniging was nefast voor de productie!)
                            Daarna werd het zilver opgelost, andermaal in een bad met chroomzuur => rood zilverchromaat. dan werd de matrijs gewassen met een zachte borstel met "blanc d'espagne" (zie google ). Dat blijkt nu een uiterst fijne krijtsoort te zijn die vroeger populair was oa voor het opblinken van metalen. Dit werd "nat" gedaan. vreemd genoeg rook dat spul altijd een beetje "chloorachtig" als het nat werd. na grondig spoelen werd de matrijs gemonteerd om in het chroombad het chromeren te ondergaan.
                            Daarna werden de stukken mechanisch bijgewerkt en gevormd voor montage op de persen met oa een heel vernuftige "centergat" herbepaling middels een microscoop op een draaitafel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voorwerpen goedkoop verzinken(galvaniseren) bij u thuis.

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Bedankt voor de info.

                              Om terug op fotografie te komen, in mijn jeugdjaren heb ik nog kleine voorwerpen verzilverd in oude fixeerbaden (het zuur was soms wel een probleem).
                              FWIW ...
                              Geen idee hoe je dat deed maat ik heb nog eens iemand van het waanidee afgeholpen dat de recuperatie van zilver uit fotografische baden een winstgevende business was als men dat via electrolytische weg deed. Bij mijn weten was de afgewerkte oplossing van de fotograaf een thiosulfaatoplossing (Natriumthiosulfaat) en daaruit werd zwavel neergeslagen als het aangezuurd werd. De grap was dat je er via een inox electrode direct zuiver zilver kon uit winnen. .. nuttig tot zolang men geen kosten/baten analyse deed en op voorwaarde dat men de "afgewerkte" fotografische oplossingen gratis kon krijgen ... fotografen (en X-ray labos!) waren echter geen ezels, die wisten ook wat zilver destijds waard was ;.

                              Comment

                              Working...
                              X