Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voornamen....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Voornamen....

    Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
    Uiteindelijk was er op de gemeente in die 20-25digitslange kodenr. ergens een cijfertje verkeerd.
    Ook uit ons rijksregisternummer kan je het geslacht afleiden:
    is het derdelaatste cijfer (dus vóór de twee controlecijfers) oneven, dan is het een man, voor vrouwen is dat cijfer steeds even.

    Groetjes
    K@rel
    Is this the real life? Is this just fantasy?
    Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

    Comment


    • #17
      Re: Voornamen....

      Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
      Begrijp wel niet dat ouders bv. Wendy als jongensnaam kiezen
      Ik ken zelfs meer mannelijke Wendy's (2) dan vrouwelijke (1). Is volgens mij niks mis mee.
      Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

      Comment


      • #18
        Re: Voornamen....

        Oorspronkelijk geplaatst door StevenVW Bekijk bericht
        Ik ken zelfs meer mannelijke Wendy's (2) dan vrouwelijke (1). Is volgens mij niks mis mee.
        Idd. daar is niets mis mee...vind het gewoon raar...en als ik ooit iemand (man) ontmoet die Wendy noemt dan ga ik die daar zeker niet voor uitlachen hoor
        EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
        debruri.be

        Comment


        • #19
          Re: Voornamen....

          In welke provincies wonen die mannelijke Wendy's. Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik woon in Herentals, provincie Antwerpen.

          Want soms zijn namen een beetje streek gebonden, denk ik toch.
          I put the sexy in dyslexia

          Comment


          • #20
            Re: Voornamen....

            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Psychologen hebben vastgesteld dat mensen bij het horen van een voornaam
            zich een beeld vormen van de persoon met die voornaam...

            Heeft u dat ook?
            Eigenlijk is de keuze van een voornaam al een goed voorbeeld van – let op er volgt een moeilijk woord – "intertekstualiteit" in ruime betekenis. Als ouder kies je een naam voor je nog ongeboren kind vanuit een betekenisperspectief: je stelt als het ware bij de keuze van de naam al verwachtingen gevoed door je eigen achtergrond.

            Die achtergrond wordt ook doorgetrokken in de opvoeding. En omdat wij niet met ingebakken voorkeuren geboren worden, worden die voor een groot deel door deze opvoeding bepaald. Zo sluit opvoeding naadloos aan op de keuze van de naam.

            Zodoende is het logisch dat namen niet zo snel loskomen uit bepaalde "kringen". Als ik aan 100 mensen zou vragen wie de voetballer is: Glen of Leonardo, dan denk ik dat respondenten over 't algemeen een duidelijke richting zouden uitgaan. En vaak terecht ook.

            Uiteraard is dat niet voor alle namen even duidelijk en zijn er best wel zowel Glennen als Leonardo's die sjotten.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #21
              Re: Voornamen....

              en toch voetballen de meeste mensen met de naam Johan niet.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #22
                Re: Voornamen....

                Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                Eigenlijk is de keuze van een voornaam al een goed voorbeeld van – let op er volgt een moeilijk woord – "intertekstualiteit" in ruime betekenis. Als ouder kies je een naam voor je nog ongeboren kind vanuit een betekenisperspectief: je stelt als het ware bij de keuze van de naam al verwachtingen gevoed door je eigen achtergrond.

                Die achtergrond wordt ook doorgetrokken in de opvoeding. En omdat wij niet met ingebakken voorkeuren geboren worden, worden die voor een groot deel door deze opvoeding bepaald. Zo sluit opvoeding naadloos aan op de keuze van de naam.

                Zodoende is het logisch dat namen niet zo snel loskomen uit bepaalde "kringen". Als ik aan 100 mensen zou vragen wie de voetballer is: Glen of Leonardo, dan denk ik dat respondenten over 't algemeen een duidelijke richting zouden uitgaan. En vaak terecht ook.

                Uiteraard is dat niet voor alle namen even duidelijk en zijn er best wel zowel Glennen als Leonardo's die sjotten.
                klopt.
                in de states blijkt dat er een kompleet verschil is tussen de 'witte' en 'zwarte' voornamen; in de toptien zijn nagenoeg geen gemeenschappelijke namen meer te vinden.
                las in de standaard enkele dagen geleden in hun superintressante reeks over vlamingen-walen dat ook in belgië er een serieus verschil bestaat tussen noord en zuid.
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment


                • #23
                  Re: Voornamen....

                  Zwijg mij van Wesleykes
                  Nomen est omen hé

                  Ik vind het wel koddig dat bepaalde groeperingen mensen zich druk maken met volgende boutade: "binnekort zijn 't hier allemaal Mohammeds en Özturks" - tja, dan liever de oervlaamse Jorn, Kenji, Zion,...

                  Onlangs nog gelezen dat mensen in één of ander buitenland last hadden omdat ze hun kind de naam "Metallica" wilden geven.
                  Stel je nu voor dat je buurman "Village People" als voornaam heeft

                  Wat voor- en achternaam betreft: ik ben er ook voorstander van om de voornaam éérst te zeggen. Ook bijvoorbeeld in firmanamen: liever "Schilderwerken Desiré Van Amen" dan "Schilderwerken Van Amen Desiré". Ook niet: "vriendelijke groet, Van Slycken Stefaan" maar:

                  vriendelijke groet,
                  Stefaan Van Slycken.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Voornamen....

                    Alles wat eindigt op "y" is van lage sociale klassen.
                    Sociologie by Elchardus, gotta love it
                    flickr

                    Comment


                    • #25
                      Re: Voornamen....

                      Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                      klopt.
                      in de states blijkt dat er een kompleet verschil is tussen de 'witte' en 'zwarte' voornamen; in de toptien zijn nagenoeg geen gemeenschappelijke namen meer te vinden.
                      las in de standaard enkele dagen geleden in hun superintressante reeks over vlamingen-walen dat ook in belgië er een serieus verschil bestaat tussen noord en zuid.
                      Net als tussen Franrkijk en Nederland zeker?

                      Alleen Mohammed en Ali is grensoverschreidend, we kunnen er nog iets van leren
                      flickr

                      Comment


                      • #26
                        Re: Voornamen....

                        Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                        Alles wat eindigt op "y" is van lage sociale klassen.
                        Sociologie by Elchardus, gotta love it
                        Dan moet diene socioloog zijn huiswerk nog maar eens maken

                        Groetjes,
                        Riggy
                        EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
                        debruri.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Voornamen....

                          Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                          Alles wat eindigt op "y" is van lage sociale klassen.
                          Sociologie by Elchardus, gotta love it
                          Bedoel je Mark van de VUB???
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #28
                            Re: Voornamen....

                            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Bedoel je Mark van de VUB???
                            jaja, diejen gewonen hoog leraar
                            flickr

                            Comment


                            • #29
                              Re: Voornamen....

                              Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                              jaja, diejen gewonen hoog leraar
                              Aha okee.
                              't Is gene gewone hoor...

                              Als het ene van de euh... concurrentie was geweest dan had ik direct
                              op mijn paard gezeten...
                              Bevooroordeeld? Ja
                              Dus... over mijn familie niks dan goeds.
                              (niet Mark, wel iemand anders)
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X