Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

    Ik heb een stuk bijgebouwd aan een woning. Het pleisterwerk is nog stevig vochtig.
    Nu verwarm ik matig de woning en komt er natuurlijk meer vocht in de lucht.
    Zijn dergelijke oplossingen daar een doeltreffend middel tegen.

    Wie heeft er ervaring mee?

  • #2
    Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

    Ga bij een verhuurbedrijf (eventueel bouwmaterialen-verhuur) een serieus apparaat huren en je bent zeker dat het iets uitdoet.
    Best is van dit langzaam te doen. Weet je: "haast en spoed....."
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

    Comment


    • #3
      Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

      Mijn grootvader was "plafonneur" en ik ging dikwijls met hem mee.
      Hij deed het nog op de oude manier. Eerst in het bruin (gemengd met paardenhaar) en daarna in het wit erboven.
      Zijn motto was : 10 weken uitdrogen zonder verwarmen!
      Ik weet niet of dat met de moderne pleister ook zo hoeft.
      Touch the Earth...Gently
      www.passionsenfrance.com

      Comment


      • #4
        Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

        Het enige goeie, als je het drogen wil bespoedigen, is hetgeen perman je aanraadt. Een goede bouwdroger, en vergeet niet er een speciale verwarmer/ventilator bij te huren, want door gewoon te verwarmen zonder 'wind' te maken in die ruimte(s) zal je het vocht niet uit de muren krijgen. Door enkel te verwarmen zonder te ventileren, gaat het vocht gewoon terug in het pleisterwerk.
        Toen mijn zoon midden de winter zijn nieuwbouw wou betrekken was het pleisterwerk nog te vochtig zodat de keukenleverancier (je kent hem wel hé....Donald Muylle....) de nieuwe keuken niet wou plaatsen.
        Twee weken twee bouwdrogers + verwarmers/ventilators gehuurd en na tientallen emmers te hebben opgevangen aan de drogers waren de vers gepleisterde muren kurkdroog.
        Hij woont er nu reeds drie of straks vier jaar, en het pleisterwerk in nog steeds picobello, dus wees daar maar niet bang voor.
        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

          Zet er vooral geen warmtekanon bij, das niet goed voor je pleister.

          Hier hebben we de ruimte warmgestookt tot zo'n 16 graden en dan een paar ventilators en een bouwdroger geplaatst.
          Je ruimte moet dan wel goed afgesloten zijn, anders heeft het niet veel nut.
          We hebben de hele aanbouw van zo'n 40m², incl pleisterwerk, droog gekregen op een 5-tal weken.

          Te snel is ook niet goed, dan krijg je meer kans op barsten.
          Groetjes,
          Dominic

          Comment


          • #6
            Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

            Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
            Zet er vooral geen warmtekanon bij, das niet goed voor je pleister.

            Hier hebben we de ruimte warmgestookt tot zo'n 16 graden en dan een paar ventilators en een bouwdroger geplaatst.
            Je ruimte moet dan wel goed afgesloten zijn, anders heeft het niet veel nut.
            We hebben de hele aanbouw van zo'n 40m², incl pleisterwerk, droog gekregen op een 5-tal weken.

            Te snel is ook niet goed, dan krijg je meer kans op barsten.
            Inderdaad, zeker geen warmtekanon, geeft véél te veel warmte.
            Als je die droger en verwarmer/ventilator bij een firma gaat huren die niks anders doet, dat zal die wel het juiste materiaal meegeven.
            Er is ook veel verschil in capaciteit volgens de grootte van de te drogen ruimte.
            Bij mijn zoon ging het toch rapper dan 5 weken hoor, in twee weken living + open keuken aan living grenzend kurkdroog en vooraf zag je de donkere vochtvlekken op het pleisterwerk.
            Misschien waren uw drogers iets te licht in capaciteit ?
            Groetjes

            Comment


            • #7
              Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

              Een bouwdroger is de beste oplossing om het vocht snel af te voeren.
              Die werkt wel efficiënter als de temperatuur in die ruimte niet te laag is.
              Water verdampt gemakkelijker als de temperatuur wat hoger is, en warmere lucht kan meer vocht opnemen waardoor het vocht ook gemakkelijker tot bij de bouwdroger geraakt.
              En als het te koud is, dan zal er ijs gevormd worden op de verdamper van de bouwdroger, daardoor werkt die minder goed (die zal dan ook geregeld stoppen met koelen om het ijs terug van de verdamper te krijgen).

              Bij een temperatuur van 20°C zullen de muren veel sneller drogen met een bouwdroger dan bij 16°C of lager.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

                Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                Ik heb een stuk bijgebouwd aan een woning. Het pleisterwerk is nog stevig vochtig.
                Nu verwarm ik matig de woning en komt er natuurlijk meer vocht in de lucht.
                Zijn dergelijke oplossingen daar een doeltreffend middel tegen.
                Wie heeft er ervaring mee?
                Daarmee ben je niets Dré.
                Ken je niet iemand die zo een mobiele airco met een waterbak heeft staan ?
                Gewoon laten draaien zonder slang op de warme uitlaat en de verdamper (koude kant) zal een massa water uit de lucht condenseren,
                alleen zorgen dat je dat water kan afvoeren, maar de meeste van die dingen hebben een afvoerslang, reken zeker op 20 à 30 liter
                water per dag.
                Is evenwaardig aan een prof bouwdroger, maar als je zo een ding hebt of kan gebruiken een stuk goedkoper.

                Comment


                • #9
                  Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

                  Bedankt voor de zeer nuttige info.
                  Ik ga navraag doen bij de bouwfirma, of anders huur ik zo'n grote bak!
                  Maar drogen moet het, want houten meubeltjes parket ed. zijn een vijand van een teveel aan vocht.
                  Ik wil het natuurlijk ook niet dramatiseren, maar 't is beter dat het snel droog wordt!

                  Comment


                  • #10
                    Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

                    Beste is een professionele bouwdroger en zeker geen warmtekanon bijzetten.
                    Hoe kouder de lucht des te sneller zal vocht verdwenen zijn,
                    waarom: hoe warmer de lucht des te meer ze vocht kan ophouden en hoe kouder de lucht des te minder water de lucht kan houden.
                    Het gaat vanaf dit weekeinde kouder worden, ideaal dus om te verluchten, hoe meer verluchten bij koud weer hoe sneller het vocht uit het lokaal zal verdwenen zijn.

                    Weet ik nog van vele vele jaren geleden toen ik nog studeerde aan Sint Lucas, heeft te maken met de ruimte tussen de luchtmoleculen. Hoe warmer de lucht des te meer de moleculen "zwellen" en des te groter de ruimte tussen de moleculen wordt. Het omgekeerde is ook waar: hoe kouder de lucht hoe meer de luchtmoleculen afkoelen en kleiner ze worden en alzo wordt de ruimte tussen de moleculen kleiner. En het is in de ruimte tussen de luchtmoleculen dat het water in de lucht opgehouden (gedragen) wordt.

                    Dit fenomeen kan je zien als een lokaal warm is en er een raam met enkel glas in zit waarbij het buiten koud is, na verloop van tijd zullen er waterdruppels op binnenkant van het raam
                    ontstaan, is niet meer of minder de warme lucht die veel water "draagt" die op het koud glas botst waarbij warme lucht afkoelt en daardoor wordt de ruimte tussen de luchtmoleculen kleiner zodat ze deel van "gedragen" water moet loslaten. Dit is de gekende condensatie op koude vlakken.

                    Amai ben van mezelf verschoten dat ik die theorie na bijna 40jaar nog niet vergeten ben.
                    Last edited by Sennheiser; 15 november 2013, 18:35.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                      Beste is een professionele bouwdroger en zeker geen warmtekanon bijzetten.
                      Hoe kouder de lucht des te sneller zal vocht verdwenen zijn,
                      waarom: hoe warmer de lucht des te meer ze vocht kan ophouden en hoe kouder de lucht des te minder water de lucht kan houden.
                      Het gaat vanaf dit weekeinde kouder worden, ideaal dus om te verluchten, hoe meer verluchten bij koud weer hoe sneller het vocht uit het lokaal zal verdwenen zijn.

                      Weet ik nog van vele vele jaren geleden toen ik nog studeerde aan Sint Lucas, heeft te maken met de ruimte tussen de luchtmoleculen. Hoe warmer de lucht des te meer de moleculen "zwellen" en des te groter de ruimte tussen de moleculen wordt. Het omgekeerde is ook waar: hoe kouder de lucht hoe meer de luchtmoleculen afkoelen en kleiner ze worden en alzo wordt de ruimte tussen de moleculen kleiner. En het is in de ruimte tussen de luchtmoleculen dat het water in de lucht opgehouden (gedragen) wordt.

                      Dit fenomeen kan je zien als een lokaal warm is en er een raam met enkel glas in zit waarbij het buiten koud is, na verloop van tijd zullen er waterdruppels op binnenkant van het raam
                      ontstaan, is niet meer of minder de warme lucht die veel water "draagt" die op het koud glas botst waarbij warme lucht afkoelt en daardoor wordt de ruimte tussen de luchtmoleculen kleiner zodat ze deel van "gedragen" water moet loslaten. Dit is de gekende condensatie op koude vlakken.

                      Amai ben van mezelf verschoten dat ik die theorie na bijna 40jaar nog niet vergeten ben.
                      Ik begrijp uw theorie van hoe kouder des te sneller zal het vocht verdwenen zijn niet.
                      Ik heb beroepsmatig gedurende jaren bouwdrogers gehuurd, na mijn loopbaan ook nogmaals voor de woning van mijn zoon, en telkens werd er mij verzekerd dat je het beste resultaat bekwam door de ruimte te verwarmen en voor luchtwerveling te zorgen.
                      Ik heb eens op verschillende sites van verhuurfirma's gekeken en allemaal raden ze nu nog steeds warmte en ventilatie aan.
                      Ik plaats slechts één link : http://www.huurland.be/Projecten/bouwdroger-8
                      Ik ga uw technische uitleg niet wegvegen, want zelf ken ik er niks van, maar het is toch raar dat alle verhuurfirma's zowat hetzelfde (tegengesteld aan de uwe) aanraden ?
                      Corrigeer me maar als ik verkeerd ben, je bent nooit te oud om iets bij te leren.
                      Groetjes
                      Last edited by Guest17; 15 november 2013, 19:01.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

                        de bouwdroger is intussen besteld.
                        Jammer genoeg kan ik m pas ophalen maandagmorgen.
                        75€ voor een week lijkt me schappelijk(voor 40m³)

                        Comment


                        • #13
                          Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

                          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                          de bouwdroger is intussen besteld.
                          Jammer genoeg kan ik m pas ophalen maandagmorgen.
                          75€ voor een week lijkt me schappelijk(voor 40m³)
                          Goei beslissing Dréten.
                          perman
                          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

                            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                            de bouwdroger is intussen besteld.
                            Jammer genoeg kan ik m pas ophalen maandagmorgen.
                            75€ voor een week lijkt me schappelijk(voor 40m³)
                            Indien op de juiste manier toegepast zal je versteld staan van de hoeveelheid vocht dat je uit je muren haalt.
                            Succes en groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: vochtvreters doeltreffend? (bak met brokken die omgevingsvocht opnemen)

                              Drinkwater te koop:
                              1€/liter

                              Comment

                              Working...
                              X