Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vocht in koelkast

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vocht in koelkast

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Klein probleem.
    We hebben hier een inbouwkoelkast van 17 jaar oud.
    Sedert een paar weken begint deze veel condensvocht te tonen om de binnenwanden wanneer we die open doen. Vroeger moesten de koelkast pas om de x maand even uitdrogen indien het al moest.
    Een handelaar wijt dit aan het feit dat de koelkast aan vervanging toe is.
    Iemand die weet wat er eventueel fout loopt, is ?
    Heeft het er niets mee te maken dat we nu net in de tijd van het jaar zijn,
    dat er nogal wat verse groenten die veel vocht afgeven in de koelkast worden gestopt Wim?
    Dat in combinatie met het vochtige rooiweer.
    Ik noem maar iets, de vele koolsoorten op dit moment hier recht van bij de boer enz.
    Dan is het normaal dat de verdamper dat vocht gaat condenseren.

    Comment


    • #17
      Re: Vocht in koelkast

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

      Deurrubbers zijn misschien wel te vervangen, maar als die al zo oud is, dan zou ik er geen kosten meer aan doen, omdat een nieuwe veel minder verbruikt zal je die op een aantal jaren zo wel terugverdienen door het lagere verbruik.
      Klopt precies: ik heb afgelopen zomer om die redenen mijn 10 jaar oude koel/vries combinatie vervangen voor een nieuwe Samsum die veel energie zuiniger is en waarvan het vocht in de vriezer niet aanvriest.

      Comment


      • #18
        Re: Vocht in koelkast

        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Achteraan en onderaan, in de buurt van de groentenbak, is er een kleine opening om het condensvocht weg te laten.
        Dit condensvocht drupt op de motor en verdampt zodoende.
        Als dat gaatje verstopt is, of het buisje vanaf dat gaatje tot boven de motor toegeslibt is, dan kan het condens water niet weg en stijgt de vochtigheidsgraad in de koelkast.
        Versleten of beschadigde dichting aan de deur kan ook.
        Inderdaad, bij mij zit dat af en toe ook wel 's verstopt (ijs) en giet ik er een weinig heet water over ...
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #19
          Re: Vocht in koelkast

          Deze zomer mijn grote Bosch diepvrieskist vervangen, ze was zeker 20 jaar als het geen 25 is en de hele tijd hing er daar een teller aan. Het was een supergeïsoleerd model van toen, hing uitsluitend aan de nachtstroom en kon de stroomloze dagperiode perfect overbruggen, ze gebruikt ong 1 kWh per etmaal.
          Een van de eerste tekenen aan de wand was dat de stroomloze periode niet meer kon worden overbrugd, een tweede teken was condens aan de buitenkant. De laatste jaren stond hij constant op dagstroom en het verbruik was gestegen tot zo'n 1,5 kWh. Nu staat er een Liebherr die nog meer binnenruimte heeft, het beloofde verbruik klopt : 0,5 kWh per etmaal. Het enige jammere is dat die truc met die nachtstroom niet meer werkt, als 's avonds de stroom komt begint dat ding steevast te piepen hoewel ik aan de t° zie dat dit volstrekt niet nodig is.
          Een antwoord op die condens kan ik niet bedenken, tenzij het afvoergaatje dat zou verstopt zitten en voor de rest een onvoldoende deursluiting. In feite zou het een goede gewoonte zijn om de rubbers schoon te maken zo af en toe.
          Nu, een waterpomp is geen koelkast maar ze staan samen bij ons in de kelder en ik ben blij dat ik destijds voor drukvat+pomp een zinken bak heb gemaakt. In de zomerperiode staat die pomp constant nat en staat er zeker 1 cm condenswater in de bak, vanaf nu droogt dat op en in de winterperiode is er geen condenswater meer te zien. Dit is een heel normaal verschijnsel. In de zomer bevat de lucht veel meer waterdamp (hogere t°) en het water komt van >20 m diep, is dus kouder dan leidingwater (denk ik), ik kan niet vergelijken want ik heb geen stadswater.

          Comment


          • #20
            Re: Vocht in koelkast

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Inderdaad, bij mij zit dat af en toe ook wel 's verstopt (ijs) en giet ik er een weinig heet water over ...
            Als er een vriesgedeelte is hoort die waterdamp te gaan naar de koudste plek en zou dit probleem zich niet mogen voordoen. Dat gaatje zit toch niet bij het vriesgedeelte ? Dat begrijp ik toch niet. Bart, help !
            Nu, los daarvan mag ik er in feite niet over meespreken want ik heb nog nooit een koelkast gehad met vriesdeel.
            Maar zo heel nu en dan moet ik het gaatje doorprikken (met een satéstokje). Het moment kondigt zich aan met water onderaan de koelkast.

            Comment


            • #21
              Re: Vocht in koelkast

              ijsvorming in een koelkast die op +6°C staat ingesteld ?

              Comment


              • #22
                Re: Vocht in koelkast

                Tuurlijk wel, om die koelkast op 6° te krijgen zal de achterwand of verdamper makkelijk een paar graden onder 0 gaan, zeker nadat je een paar flessen in je koelkast zet.

                ALs ze dan slecht geïsoleerd is, en te veel moet draaien, dan blijft dat ijs opstapelen.

                Comment


                • #23
                  Re: Vocht in koelkast

                  Ik ben speciaal in de koelkast (zonder vriesvak) gaan kijken. Ik vind er geen enkel metalen koelelement in. Niks ijs te bespeuren. Op de kunststof achterwand hangen enkel een paar kleine druppeltjes condensatievocht (er liggen sedert gisteren wat verse groenten van de boerenmarkt in de groentenbak). De achterkant kan ik niet bij, want het is een inbouwmodel.

                  P.S. Om de dichtheid van de rubbers te controleren, moet je niet noodzakelijk met talkpoeder gaan kliederen. Je kan dat even goed met een strookje papier van een paar cm breed doen.
                  (deur dichtdoen met het strookje papier tussen het rubber en dan voelen of het strookje overal vast komt te zitten).

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vocht in koelkast

                    Leg eens een paar flessen van kamertemperatuur in je koelkast, en ga een half uurtje later kijken. Dan zijn die druppels op de achterkant bevroren.
                    Tijdens de volgende nacht ontdooien die wel weer hoor, en dan rollen ze naar beneden.

                    Truuk met het papiertje is top!
                    Durf ook de rubber eens wat uit elkaar trekken, het gaat dikwijls fout in de vouw van die rubber.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vocht in koelkast

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Als er een vriesgedeelte is hoort die waterdamp te gaan naar de koudste plek en zou dit probleem zich niet mogen voordoen. Dat gaatje zit toch niet bij het vriesgedeelte ? Dat begrijp ik toch niet. Bart, help !
                      Nu, los daarvan mag ik er in feite niet over meespreken want ik heb nog nooit een koelkast gehad met vriesdeel.
                      Maar zo heel nu en dan moet ik het gaatje doorprikken (met een satéstokje). Het moment kondigt zich aan met water onderaan de koelkast.

                      De verdamper van een koelkast zonder vriesvakje (tegenwoordig hebben koel/vries combinaties bijna altijd 2 deuren, vroeger zag je de kleine vriesvakjes wel meer) zit in de achterwand ingewerkt.
                      Het is dus de plastieken achterwand die koud wordt, en die tijdens de normale werking ook aanvriest terwijl de compressor draait.
                      Elke keer dat de koelkast terug inschakelt zal de thermostaat ervoor zorgen dat de achterwand ontdooit vooraleer de compressor weer wordt ingeschakeld.
                      Bij een no-frost koeling zit de verdamper achter een plaat, en wordt de koude lucht door de koelkast geblazen, ook hier wordt de verdamper elke keer ontdooid.
                      Bij een no-frost vriezer kan het vocht dat tegen de verdamper (daar wordt ook een ventilator gebruikt) aanvriest alleen maar weg door ontdooiweerstanden of persgasontdooiing te gebruiken (de temperatuur in de vriezer blijft rond -18°C, daardoor kan de verdamper niet vanzelf ontdooien).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vocht in koelkast

                        Ik weet niet wat jullie allemaal in de koelkast steken, maar hier is dat gaatje voor de condensafloop in 6 jaar nog nooit vuil of verstopt geweest.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vocht in koelkast

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Ik weet niet wat jullie allemaal in de koelkast steken, maar hier is dat gaatje voor de condensafloop in 6 jaar nog nooit vuil of verstopt geweest.
                          Een klein blaadje van een groente of een klein stukje papier is al voldoende.
                          Niet dat het regelmatig voorvalt maar toch ook al eens voorgehad.
                          Niet dat het er dan diep in steekt natuurlijk.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vocht in koelkast

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Ik weet niet wat jullie allemaal in de koelkast steken, maar hier is dat gaatje voor de condensafloop in 6 jaar nog nooit vuil of verstopt geweest.
                            Tja, sommigen gaan daar heel ver in https://www.aol.com/article/news/201...reet/23199392/...
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vocht in koelkast

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Ik weet niet wat jullie allemaal in de koelkast steken, maar hier is dat gaatje voor de condensafloop in 6 jaar nog nooit vuil of verstopt geweest.
                              Misschien staat mijn ijskast te koud, 4 graden.
                              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                              George Orwell

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vocht in koelkast

                                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                                Misschien staat mijn ijskast te koud, 4 graden.
                                Die 4 graden, is dat op het koudste of het warmste punt ? (onderaan is de temperatuur normaalgezien het laagst).
                                Mijn koelkast heeft onderin het koelgedeelte een "0° zone", en dat is correct (gemeten met een digitale thermometer die vergeleken is met een pas gekeurde Fluke die 25 keer duurder is, de goedkope thermometer wijkt 0,1K af ten opzichte van de Fluke, beide thermometers gebruiken dezelfde soort thermokoppels).
                                De temperatuur net boven die zone zit gewoonlijk rond de +2°C, bovenaan is het eerder 4°C.
                                In het vriesgedeelte blijft de temperatuur lager dan -18°C, dat is dus ook zoals het hoort.

                                Hoe lager de temperatuur, hoe trager de schadelijke "beestjes" zich kunnen vermenigvuldigen, de spullen blijven dus langer goed bij een lagere temperatuur.
                                Maar als de temperatuur onder de 0°C komt, dan is het mogelijk dat er voedingswaren bevriezen, en dat is ook niet goed (sommige soorten voedingswaren hebben daar geen probleem mee, maar andere wel).
                                En een koelkast waarvan de temperatuur lager is ingesteld zal ook iets meer verbruiken, omdat het verschil in temperatuur tussen binnen en buitenkant groter is.

                                Als de temperatuur te laag ingesteld is, dan kan het afvoergaatje voor de condens ook dichtvriezen.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X