Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

    We hebben net een huis gekocht en we zoeken de (oude) gaskachel in de living vervangen door iets anders maar we geraken er niet uit.

    Het gaat tussen een ingebouwde gashaard of een pelletkachel. Rondvragen bij verkopers levert vanzelfsprekend altijd hetzelfde resultaat op, hun product is het beste
    Rondvragen bij kennissen levert nogal verdeelde meningen over. De ene is volledig voor pelletkachels en anderen zeggen dan weer dat het dikke miserie is en ik weet op den duur niet meer waar naar te luisteren.

    De huidige gashaard is verbonden aan de schouw die in het midden van het huis staat, naast een dragende muur.

    Zijn er hier mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan?
    Kostprijs speelt natuurlijk ook een rol...
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

    Ik ben overgeschakeld op pellets

    Comment


    • #3
      Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

      Ik heb ook een en ander bekeken omdat we aan het verbouwen zijn, dan wel voor CV.
      Gas is proper, geen voorraad dus geen grote kost ineens, geen opslag, duurder.
      Pellets hebben restafval, ventilator maakt geluid, vereisten voor de schouw zijn hoger, je hebt een redelijke hoeveelheid nodig dus opslagruimte (enkele m³), en je levering moet ineens betaald worden, maar is goedkoper.

      Qua onderhoud is er ook een verschil zijn, gas elke 2 jaar en anders niks.
      Pellets, 2 à 3 maal per week branderkorf controleren, aslade stofzuigen, glas van de kachel reinigen, elke 2-2.5 ton pellets de kachel (laten) reinigen, jaarlijks schouw laten kuisen (attest brandverzekering).

      Wij hebben gekozen voor gas, vooral voor het gebruiksgemak. Geen afval, al bij al nog schappelijk geprijsd en vooral, eens geïnstalleerd moet je er niet meer naar omkijken. Pellet kachels of CV's zijn nogal omslachtig.
      Nikon D5100 + 18-105mm VR
      Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

      Comment


      • #4
        Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

        Al 'ns aan dit gedacht : http://www.finse-speksteenkachels.be/home ?
        Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

        Be careful who you shoot; they may shoot back

        Comment


        • #5
          Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

          Mijn dochter haar pelletkachel is ontploft vorig jaar. Geplaatst door een vakman die alles in orde bevonden had. Achteraf veel problemen gehad door betwisting wie verantwoordelijk was voor de schade, installateur of invoerder of fabrikant. Er waren nog gevallen bekend.
          Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

          Comment


          • #6
            Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

            hier ook een pelletkachel!
            voorlopig niks dan lof!

            vorig jaar een kleine 500€ aan verwarming betaald gas was het dubbele.
            't is ook een geheel andere warmte, gezelliger.
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

              Ik heb jaren gewerkt als installateur van beide type kachels(nu in pensioen).
              Gas is veel praktischer, ook mooie verbranding(geen schouwvegen), pellets daarentegen zijn veel goedkoper. En als er een pelletkachel ontploft, ligt het niet aan het toestel maar aan de installateur.
              Ikzelf verwarm met gas.

              Franky

              Comment


              • #8
                Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

                Als hoolfverwarming zou ik voor gas kiezen.
                Als je als bijverwarming af en toe wat wil stoken, dan zou ik een pelletkachel nemen.

                Ik heb een houtkachel, maar die moet je uiteraard regelmatig bijvullen. Ik denk dat ik ze regelmatiger zou gebruiken als ze met pellets zou werken. Opslag is niet direct een probleem, je kan kopen per zak van 20-25kg.

                Het voordeel van die houtkachel is dat ze helemaal geen lawaai maakt, en dat is meteen ook het nadeel van een pelletkachel. Dus als je gaat kijken, zeker luisteren hoeveel lawaai die maakt.

                Comment


                • #9
                  Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

                  Super, interessant om al die gebruikservaringen te lezen. Ik heb dus duidelijk de nadelen van een pelletkachel onderschat...
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

                    pff ja, nadelen!

                    effe stofzuigen,
                    pellets ingooien,
                    raampje kuisen,
                    lawaai blazer, ...

                    hier staat die nooit hoger dan de laagste stand! wat amper lawaai geeft.
                    ok bij de opstart (geprogrammeerd een uurke voor we opstaan) dan maakt die wat lawaai!
                    maar wij slapen nog, dus geen last! de rest van de dag brand die zelf in de laagste stand!
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

                      Waarom niet grondig renoveren en ipv een kachel centrale verwarming plaatsen?
                      Ik ben zelf van opleiding elektricien en heb zo een zelfbouw pakket ( selfmatic ; sack... ) geplaatst.

                      Als ik dan toch zou moeten kiezen zou ik voor aardgas kiezen. Momenteel zijn die pellets goedkoper dan gas maar als ze het plots in hun bol krijgen en die pellets fors duurder maken zit je er wel mee. Hou er ook rekening mee dat je die pellets ergens moet stockeren en je dus met zakken moet gaan sleuren om het spul bij te vullen.

                      Misschien ook eens denken aan een houtkachel? Wij hebben naast de cv op aardgas ook een houtkachel in de living waar we dan stoken op houtbricketten.

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

                        Eigenaardig dat niemand over meer isoleren praat. Dan heb je misschien geen kachel meer nodig!
                        http://www.myricreaties.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                          Eigenaardig dat niemand over meer isoleren praat. Dan heb je misschien geen kachel meer nodig!
                          Dan moet je al héél ferm isoleren, bij nieuwbouw ok, maar bij een renovatie??
                          Wees gerust, ik ga ook isoleren, maar een kachel blijft een must.

                          Een centrale verwarming installeren zoals mir aanhaalt is misschien wel interessant, maar is langs geen kanten voorzien in ons budget. Ik zie trouwens niet in hoe pellets ineens duurder zouden kunnen worden, aardgas daarentegen

                          Al bij al gaat onze voorkeur momenteel uit naar een pelletkachel...
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                            Dan moet je al héél ferm isoleren, bij nieuwbouw ok, maar bij een renovatie??
                            Wees gerust, ik ga ook isoleren, maar een kachel blijft een must.

                            Een centrale verwarming installeren zoals mir aanhaalt is misschien wel interessant, maar is langs geen kanten voorzien in ons budget. Ik zie trouwens niet in hoe pellets ineens duurder zouden kunnen worden, aardgas daarentegen

                            Al bij al gaat onze voorkeur momenteel uit naar een pelletkachel...
                            Het kan perfect, ook bij een renovatie. Maar ik wil natuurlijk niemand proberen te dwingen, hé!
                            Ik geef toe dat daar ook kosten aan verbonden zijn, maar die win je terug aan minder stook(en installatie) kosten en aan een beter milieu voor onze kinderen!
                            http://www.myricreaties.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vervangen oude gaskachel living (pelletkachel,inbouwhaard?)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              Ik zie trouwens niet in hoe pellets ineens duurder zouden kunnen worden.
                              Ik wel, eenmaal er genoeg van die geruchtmakende pelletkachels staan, zal je eens wat gaan zien, de fabriekanten van pellets zullen niets aan hun neus voorbij laten gaan, wees daar maar niet gerust in.

                              Komen er daarentegen niet genoeg van die kachels, dan kan het gerust ook zijn dat bijna niemand nog van die pellets wil maken.

                              Trouwens de handel in minderwaardige pellets is reeds een feit, je kan pellets aanmaken op basis van eik of beuk, maar ook van alle soorten zachthout, ik moet er geen tekeningetje bij maken denk ik, en een kwaliteitslabel, laat mij niet lachen.

                              Zelf zijn ze er blijkbaar ook niet gerust in, kopie uit een folder:

                              Wel geven wij de volgende tip:
                              Houtpellets zijn er in heel veel verschillende kwaliteiten.

                              Indien u overweegt een pelletinstallatie aan te schaffen let dan op de kwaliteit van de houtpellets die u koopt. Overleg een onafhankelijk testrapport van deze houtpellets met de leverancier en vraag uw dealer of de garantie van uw installatie geldig blijft. Veelal worden houtpellets geproduceerd van vervuilde grondstoffen afkomstig uit laminaat, spaanplaat, triplex, MDF, HDF en andere samengestelde houtresten. Ook boomschors is een groot probleem daar hier zand in zit. Zand, indien verbrand bij hoge temperatuur, heeft slakvorming tot gevolg waarbij in het ergste geval uw ventilator, vijzel en uw luchtrooster vervangen moeten worden na verloop van tijd.

                              Storingen en/of problemen
                              Indien uw verwarming in storing valt kan dit verschillende oorzaken hebben. Veelal is de installatie ingesteld op witte houtpellets vanaf de fabriek. Onze pellets zijn echter gedeeltelijk van hardhout dwz dat er minder toevoer van pellets en meer toevoer van lucht moet plaats vinden. Bij te veel pellets of te weinig lucht zal op een gegeven moment een ophoping van half verbrande pellets het luchtrooster gaan blokkeren.

                              Onderhoud van uw installatie of kachel
                              Een pelletkachel of installatie is een moderne houtverbrander en heeft dus wel z'n schoonmaakbeurten nodig. Dat is bij kleine kachels/installaties eens per dag of 3 dagen (zie gebruiksaanwijzing). Veelal volstaat het reinigen met een stofzuiger onder de vuurkom. Wat ook veel mensen vergeten is af en toe het T-stuk en het horizontale gedeelte van de schoorsteen te reinigen. Deze vangt vliegas op en kan gaan verstoppen daar met lage buitentemperaturen meer condens ontstaat zodat vliegas samenklontert tot brokken. Ook hebben sommige kachels/installaties een tweede as opvang vlak voor de rookgasventilator. Ook deze moet een paar keer per stookseizoen gereinigd worden evenals de trechter van de voorraadtank waar zich alle gruis ophoopt. Let wel....naar mate er meer of langer achtereen gestookt wordt vervuilt het rookgaskanaal en binnenkant van de kachel/installatie ook meer! Na reiniging moet het vlambeeld weer goed zijn, vlamkleur respectievelijk blauw, lichtgeel, donkergeel. Bij oranje vlam zit ergens een blokkade in de luchttoevoer of rookgasafvoer. Tip: bij het uitzuigen kunt u ter bescherming een fijnstof-filter op uw stofzuiger plaatsen. (verkrijgbaar bij grote doe-het-zelf zaken)


                              Steek inderdaad beter je geld in gesubsidieerde kwaliteitsvolle isolatie zoals Rikkie zegt.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              Al bij al gaat onze voorkeur momenteel uit naar een pelletkachel...
                              Als je keuze toch reeds gemaakt is Matthias, waarom dan een draadje starten ?
                              Last edited by Guest42; 15 september 2011, 09:04.

                              Comment

                              Working...
                              X