Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Versnellingspook wagen los :(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Versnellingspook wagen los :(

    Ik was even in een hurry vanmiddag, bij het starten vd wagen iets te snel aan mijn versnellingspook getrokken en zit los nu, kan niet rijden zo
    Is een Peugeot.

    Ik las net dit online : de verbinding vd versnellingspook is mogelijk los door een losgeschoten palletje/kogelscharniertje aan het schakelstangetje.
    Een nieuw stangetje zou +-12€ kosten en is in 10 min weer ok, hopelijk snel opgelost.
    Iemand dit ooit al gehad?
    Last edited by CanonYouCan; 21 oktober 2015, 17:51.

  • #2
    Re: Versnellingspook wagen los

    Om daar meer over te zeggen zal zelfs een technieker eerst moeten kijken wat er juist stuk is gegaan.
    Met wat geluk is het snel op te lossen en zijn de benodigde onderdelen erg goedkoop, maar het kan ook zijn dat een goedkoop onderdeeltje toch voor een dure herstelling zorgt omdat de auto half uit elkaar moet om er bij te kunnen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Versnellingspook wagen los

      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
      Ik was even in een hurry vanmiddag, bij het starten vd wagen iets te snel aan mijn versnellingspook getrokken en zit los nu, kan niet rijden zo
      Is een Peugeot.

      Ik las net dit online : de verbinding vd versnellingspook is mogelijk los door een losgeschoten palletje/kogelscharniertje aan het schakelstangetje.
      Een nieuw stangetje zou +-12€ kosten en is in 10 min weer ok, hopelijk snel opgelost.
      Iemand dit ooit al gehad?
      Als het aan de uitwendige schakelbediening tussen versnellingsbak en pook ligt, is dat relatief eenvoudig en simpel op te lossen.
      Zit het probleem echter binnen in het schakelgedeelte dan is dat een anders paar mouwen, en moet er wel een en ander uiteen gehaald worden.
      Maar de kans is volgens mij 90% dat wat je voorhebt uitwendig zal zijn.
      Het zou zelfs kunnen als je de balg waar de pook doorsteekt verwijderd dat je daar reeds wat ziet.
      Last edited by Guest42; 21 oktober 2015, 19:05.

      Comment


      • #4
        Re: Versnellingspook wagen los

        Ooit ook gehad en het was een clips van nog geen Euro.
        Hoeft niet altijd erg te zijn.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Versnellingspook wagen los

          Heb het al twee keer gehad.
          Eerste keer was het ook een kogeltje dat uit zijn kom gesprongen was. Ik denk dat ik toen zelfs niets heb moeten betalen.
          Maar een ander keer zat een "fourcet" vast in de versnellingsbak en die moest opengemaakt worden. Heeft nu ook geen drama gekost hoor.
          Mijn huidige wagen gaat niet soepel in 3de. Ik denk een smeringsprobleem. Zal er niets meer aan doen want volgend jaar koop ik een ander wagen.

          Comment


          • #6
            Re: Versnellingspook wagen los

            Heb hem meegegeven met de garagist, hij deed het versnellingspook gedeelte in de wagen open en kon niet echt iets doen.
            Hij denkt zal de motorkap opendoen en de batterij eerst uithalen, want met die nieuwe wagens zit alles opeengepakt en kun je haast nergens meer bij...

            Comment


            • #7
              Re: Versnellingspook wagen los

              Amaai, daar moet je toch wel heel hard aan gesleurd hebben, hurry of geen hurry, je hebt je auto/versnellingsbak niet behandeld zoals het betaamt, nl. "als een goede huisvader" .
              Straks lezen we hier dat er eentje de deur van zijn wagen gerukt heeft omdat hij wat haastig was .
              Je schrijft er wel niet bij hoe oud/jong de betreffende auto is, want ik kan me wel voorstellen dat na xx jaar er wel enige sleet op komt waardoor dit dan misschien wel kan voorkomen.
              Ikzelf, na 45 jaar autorijden, nog nooit meegemaakt, maar ik vernieuw wel tijdig van auto.
              Een collega op het werk had het met elk van z'n auto's voor, maar dat was zijn "rij"stijl, die hield tijdens het rijden dan ook continu de versnellingspook vast, waar dat goed voor is wist niemand, ook hij niet. Hij stuurde dus altijd met één hand.
              Last edited by Guest17; 22 oktober 2015, 08:29.

              Comment


              • #8
                Re: Versnellingspook wagen los

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Amaai, daar moet je toch wel heel hard aan gesleurd hebben, hurry of geen hurry, je hebt je auto/versnellingsbak niet behandeld zoals het betaamt, nl. "als een goede huisvader" .
                Inderdaad Ivan, bij mijn sub. kan je deze gemakkelijk schakelen met de pook tussen vinger en duim, ik kan mij moeilijk voorstellen dat je op deze manier
                een kogelkoppeling uit zijn gewricht zou kunnen trekken.
                Maar als je die rally mannen aan die oude schakelbakken bezig ziet.....
                Tegenwoordig is het allemaal schakelen met de flippers aan het stuur. https://www.youtube.com/watch?v=aibcWP-hatw

                Comment


                • #9
                  Re: Versnellingspook wagen los

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Inderdaad Ivan, bij mijn sub. kan je deze gemakkelijk schakelen met de pook tussen vinger en duim, ik kan mij moeilijk voorstellen dat je op deze manier
                  een kogelkoppeling uit zijn gewricht zou kunnen trekken.
                  Maar als je die rally mannen aan die oude schakelbakken bezig ziet.....
                  Tegenwoordig is het allemaal schakelen met de flippers aan het stuur. https://www.youtube.com/watch?v=aibcWP-hatw
                  Inderdaad, maar wat ik me afvraag (zal wellicht een domme vraag zijn, maar kom) moeten die nog koppelen/ontkoppelen, of is die flipper tegelijkertijd een koppelingspedaal + schakeling... ?
                  Ze schakelen zodanig rap, dat ik denk dat het onmogelijk is met een koppelingspedaal.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Versnellingspook wagen los

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Inderdaad, maar wat ik me afvraag (zal wellicht een domme vraag zijn, maar kom) moeten die nog koppelen/ontkoppelen, of is die flipper tegelijkertijd een koppelingspedaal + schakeling... ?
                    Ze schakelen zodanig rap, dat ik denk dat het onmogelijk is met een koppelingspedaal.
                    Dat zijn automatische versnellingsbakken met dubbele koppelingen.
                    Bij VAG is dat DSG of bij Honda is dat bv DCT.
                    Er zitten 2 koppelings platen in.
                    De eerste koppeling schakelt 1-3-5 en de 2de 2-4-6.
                    Als je in de 1ste versnelling zit staat de 2de al gereed. Als je flipt gaat die elektrisch en hydraulisch naar 2de koppelpaat.
                    Ondertussen heeft de eerste koppeling zich al in de 3de versnelling gezet...enz
                    Het voordeel is dat je daar veel sneller mee schakelt als een handbak.
                    Dat kan op 0-100km/u in 5 sec, gemakkelijk meer als 'n seconde verschillen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Versnellingspook wagen los

                      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                      Heb hem meegegeven met de garagist, hij deed het versnellingspook gedeelte in de wagen open en kon niet echt iets doen.
                      Hij denkt zal de motorkap opendoen en de batterij eerst uithalen, want met die nieuwe wagens zit alles opeengepakt en kun je haast nergens meer bij...
                      Zelfs bij een goedkope Dacia zit alles volgepropt onder de motorkap (toch bij de 0,9 TCe), als ze daar onderin ergens iets moeten vervangen, dan zullen ze ook heel wat andere onderdelen moeten demonteren om er bij te kunnen.
                      Bij mijn eerste auto's was er nog redelijk veel plaats om aan de motor te werken, bij de Mini 850 viel dat ook wel tegen (daar kon je nog wel goed aan de onderdelen die bereikbaar moesten zijn voor het onderhoud), maar bij de Saab 99 en 900 kon je heel gemakkelijk aan de motor werken zonder dat je die er voor het minste prulletje helemaal uit moest halen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Versnellingspook wagen los

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Inderdaad, maar wat ik me afvraag (zal wellicht een domme vraag zijn, maar kom) moeten die nog koppelen/ontkoppelen, of is die flipper tegelijkertijd een koppelingspedaal + schakeling... ?
                        Ze schakelen zodanig rap, dat ik denk dat het onmogelijk is met een koppelingspedaal.
                        Meestal wordt daar niet ontkoppeld, die schakelbakken en dubbele koppelingen zijn daar voor ontwikkeld en kunnen tegen een duwtje
                        er wordt alleen ontkoppeld om te vertrekken, wel geen automaat of CVT hé.
                        volgen filmpje best niet te veel zelf proberen https://www.youtube.com/watch?v=jLw0hAtOik4

                        Comment


                        • #13
                          Re: Versnellingspook wagen los

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Zelfs bij een goedkope Dacia zit alles volgepropt onder de motorkap (toch bij de 0,9 TCe), als ze daar onderin ergens iets moeten vervangen, dan zullen ze ook heel wat andere onderdelen moeten demonteren om er bij te kunnen.
                          Bij mijn eerste auto's was er nog redelijk veel plaats om aan de motor te werken, bij de Mini 850 viel dat ook wel tegen (daar kon je nog wel goed aan de onderdelen die bereikbaar moesten zijn voor het onderhoud), maar bij de Saab 99 en 900 kon je heel gemakkelijk aan de motor werken zonder dat je die er voor het minste prulletje helemaal uit moest halen.
                          Weet je nog?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Gisteren deed ik mijn Clio naar de garage om de distributieriem te laten vervangen. Nu krijg ik een telefoontje, en zeggen ze dat de koppakking lek is (na 45.000km al).

                          Drie weken geleden was er een achterrem geblokkeerd omdat de voering van de remschoen losgekomen was, daarvoor heb ik Touring Wegenhulp moeten bellen, en een week later is mijn Clio dan binnengeweest om die rem te laten repareren (het duurde bijna een week om aan de stukken te geraken), en voor een groot onderhoud. Ze hadden toen niet genoeg tijd om de distributieriem te vervangen, en daarvoor moest mijn auto dus gisteren weer binnen...

                          De vorige keer heb ik 418 euro betaald, en nu, 14 dagen later zal ik weer zo'n 700 euro moeten betalen.

                          Dit is mijn tweede en laatste Renault, bij de vorige ging de koppeling al stuk na 20.000km (die hebben ze toen gelukkig onder garantie vervangen), maar op 50.000km ging toen de koppakking ook stuk (en dat was buiten de garantie).
                          (De garagist kan er niets aan doen, maar de kwaliteit van Renault is volgens mij beneden alle peil.)
                          Last edited by Guest42; 22 oktober 2015, 16:09.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Versnellingspook wagen los

                            Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                            Dat zijn automatische versnellingsbakken met dubbele koppelingen.
                            Bij VAG is dat DSG of bij Honda is dat bv DCT.
                            Er zitten 2 koppelings platen in.
                            De eerste koppeling schakelt 1-3-5 en de 2de 2-4-6.
                            Als je in de 1ste versnelling zit staat de 2de al gereed. Als je flipt gaat die elektrisch en hydraulisch naar 2de koppelpaat.
                            Ondertussen heeft de eerste koppeling zich al in de 3de versnelling gezet...enz
                            Het voordeel is dat je daar veel sneller mee schakelt als een handbak.
                            Dat kan op 0-100km/u in 5 sec, gemakkelijk meer als 'n seconde verschillen.
                            Koppelingspedaal is dan niet foetsie als ik het goed begrijp, maar dient enkel nog om in eerste versnelling te zetten ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Versnellingspook wagen los

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Weet je nog?
                              Ik hoop inderdaad dat dat koppelingspompje niet te snel stuk gaat (als het dan toch gebeurt, liefst nog tijdens de garantieperiode), misschien hebben ze bij het ontwerp van die nieuwe motor een degelijker pompje gebruikt.
                              Ik heb ondertussen wel ergens iets gelezen over die pompjes dat er een aanpassing zou gebeurd zijn voor de bestaande modellen (Renault dus), misschien hebben ze zelf ook door dat het iets langer moet meegaan...
                              Renault heeft een tijdje problemen gehad met waterpompen (die werden al standaard vervangen samen met de distributieriem).
                              Nu zit er in die nieuwe TCe motor wel een distributieketting in plaats van een riem, maar dan hebben ze weer iets anders ingebouwd dat voor grote kosten kan zorgen als dat stuk gaat...
                              Soms lijkt het er op dat er garagisten mee aan tafel zitten als er een auto ontworpen wordt, die garagisten proberen er dan mee voor te zorgen dat ze zoveel mogelijk werk houden...

                              Die koppakkingen, daar heb ik inderdaad ook problemen mee gehad, het eigenaardige is dat die altijd in het begin stuk gingen, en dat ik daarna nog veel langer met die auto's heb gereden zonder verdere problemen.
                              Blijkbaar kan de garagist die bouten toch beter vastzetten dan dat ze dat in de fabriek deden?

                              Het zijn dikwijls goedkope onderdelen die voor de grootste kostprijs zorgen als ze moeten vervangen worden, daar heb ik inderdaad ook al mijn deel van gehad...
                              Een koppakking zelf is ook niet zo duur, het zijn vooral de werkuren die de rekening zo hoog maken (en bij een nieuwe wagen moeten er nog veel meer onderdelen uit de weg om er aan te kunnen).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X