Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verlichting oprit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verlichting oprit

    Ik zit thuis te prutsen met de verlichting voor de oprit met schuifpoort.

    De elentrieker die de poort geinstalleerd heeft had ik gevraagd om een timer aan te sluiten die stroom geeft vanaf dat de poort open gaat.
    Hiervoor heb ik een bruine draad die van de timer komt en een blauwe die altijd stroom heeft. (230v)
    De bedoeling is dat ik hierop lampen aansluit in serie die volgens de timer even gaan branden en daarna terug uitgaan nadat de poort opengedrukt is.

    Nu heb ik deze week daar een lichtsensor tussen gezet (Steinel Nightmatic 3000 Vario, die volgens de winkel hiervoor geschikt was) maar dit werkt niet?
    Ik vermoed dat die sensor continue spanning nodig heeft (hetgeen ik niet heb)

    Hebben iemand misschien een ander idee? Ik heb bij bol.com lampen gevonden met een lichtsensor in
    Osram DS CL A LED-lamp 9,5 W E27 A+. Osram DS CL A. Vermogen lamp: 9,5 W, Equivalent gloeilamp vermogen: 60 W, Fitting/voet-type: E27....

    Zou dit werken?

    Of is er een betere oplossing? Alvast bedankt

  • #2
    Re: Verlichting oprit

    Als je vertelt dat je een blauwe draad hebt die altijd stroom heeft (230V) , dan kan je er beter met je vingers afblijven.
    Laat die elektrieker terug komen en het oplossen .
    Misschien heeft hij je vraag ook niet helemaal begrepen.
    Wanneer moeten eigenlijk die lampen branden ?
    1) enkel gedurende het bewegen van de poort
    2) vanaf het openen van de poort en daarna nog even blijven branden
    3) gedurende het openen van de poort en aan blijven tot de poort terug gesloten wordt
    En ja, die lichtsensors hebben continu 230V nodig (met een dagverbruik van 20Wh).
    De aankoop van de lichtsensor en het sluimerverbruik van de sensor zal duurder zijn, dan wanneer je de lamp overdag ook even mee laat aangaan.

    Comment


    • #3
      Re: Verlichting oprit

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Als je vertelt dat je een blauwe draad hebt die altijd stroom heeft (230V) , dan kan je er beter met je vingers afblijven.
      Dat kan op een net 3x230V in driehoek (zonder N). Als het op een aansluiting is op een net van 3x230/400 en er zit 230V op de blauwe draad, dan zou ik toch maar een andere elektrieker zoeken...
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Verlichting oprit

        Waarom geen complete Steinel sensor gebruiken?
        Die staat dan altijd paraat om de lamp aan te laten gaan wanneer het donker is en er beweging is.
        Tevens goed tegen ongewensd bezoek dat de poort niet opent.

        Dit kan met een aparte sensor en lamp of de twee in één zoals de Steinel XLED 2 XL.
        Timer, lichtsensor en bewegingsdetector is dan eveneens ingebouwd in één item.

        Als je met een sensor wil werken, dan moet er permanent stroom op staan.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Verlichting oprit

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Als je vertelt dat je een blauwe draad hebt die altijd stroom heeft (230V) , dan kan je er beter met je vingers afblijven.
          Laat die elektrieker terug komen en het oplossen .
          Misschien heeft hij je vraag ook niet helemaal begrepen.
          Dit werkt zoals gevraagd?
          Een verlichting met enkelpolige schakelaar werkt toch net op dezelfde manier?
          1 draad altijd spanning en de andere afhankelijk van de schakelaar.
          Misschien begrijp ik het niet 100%

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Wanneer moeten eigenlijk die lampen branden ?
          1) enkel gedurende het bewegen van de poort
          2) vanaf het openen van de poort en daarna nog even blijven branden
          3) gedurende het openen van de poort en aan blijven tot de poort terug gesloten wordt
          2) De poort geeft een signaal aan de timer als de poort geopend wordt. Dan blijven de lampen zolang branden als de timer ingesteld is.

          Ik wou met een lichtsensor ertussen zorgen dat ze overdag niet branden als het licht is maar blijbaar werkt dit niet echt goed doordat dit constant op spanning moeten staan...

          Bedankt voor je reaktie!

          Comment


          • #6
            Re: Verlichting oprit

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Dat kan op een net 3x230V in driehoek (zonder N). Als het op een aansluiting is op een net van 3x230/400 en er zit 230V op de blauwe draad, dan zou ik toch maar een andere elektrieker zoeken...
            Heb geen 3 fasen systeem.
            Bedoel eerder dat die blauwe draad rechtstreeks verbonden is met de lamp (geen onderbreking ertussen) en de bruine komt van de timer (onderbreking tenzij de poort opent)

            Comment


            • #7
              Re: Verlichting oprit

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Waarom geen complete Steinel sensor gebruiken?
              Die staat dan altijd paraat om de lamp aan te laten gaan wanneer het donker is en er beweging is.
              Tevens goed tegen ongewensd bezoek dat de poort niet opent.

              Dit kan met een aparte sensor en lamp of de twee in één zoals de Steinel XLED 2 XL.
              Timer, lichtsensor en bewegingsdetector is dan eveneens ingebouwd in één item.

              Als je met een sensor wil werken, dan moet er permanent stroom op staan.
              Zou ik kunnen doen maar mijn madam heeft van die schoon tuinarmaturen gekocht...
              Die ledlampen/verstralers kunnen zelfs heel gemakkelijk op zonne-energie maar dat wilt ze niet....

              Bedankt voor jullie reakties

              Comment


              • #8
                Re: Verlichting oprit

                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                Zou ik kunnen doen maar mijn madam heeft van die schoon tuinarmaturen gekocht...
                Die ledlampen/verstralers kunnen zelfs heel gemakkelijk op zonne-energie maar dat wilt ze niet....

                Bedankt voor jullie reakties
                Die ledlampen op zonne-energie werken toch heel goed.
                Onlangs heb ik deze boven de garagepoort gehangen, die geeft veel licht, en er is geen stroomkabel nodig om die te laten werken:


                Zorg er wel voor dat het zonnepaneeltje op de best mogelijke plaats hangt (niet naar het noorden gericht dus, en ook niet op een plaats waar de hele dag schaduw is).

                Er zijn ook ledlampjes met een ingebouwd zonnepaneeltje, maar dan moet je wel de hele lamp op de best mogelijke plaats monteren.
                Bij de lampen met een apart zonnepaneel heb je meer mogelijkheden.
                Die ledlampjes met ingebouwd zonnepaneel gaan meestal zwak branden als het donker wordt, en feller branden als je in de buurt van de ingebouwde sensor komt.
                Het probleem daarbij is dat de ingebouwde accu tijdens de wintermaanden onvoldoende wordt bijgeladen om het licht de hele nacht te kunnen laten werken (korte dagen, lange nachten, en de zon geeft veel minder energie dan tijdens de zomermaanden).
                Bij sommige van die lampjes heb je wel een keuzeschakelaar waardoor je die alleen op de bewegingssensor kan laten werken, en dan worden ze wel voldoende geladen (tenzij je ze ergens hangt waar de hele nacht mensen voorbij wandelen).
                Last edited by Black B@ndit; 15 augustus 2017, 08:52.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Verlichting oprit

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                  Dit werkt zoals gevraagd?
                  Een verlichting met enkelpolige schakelaar werkt toch net op dezelfde manier?
                  1 draad altijd spanning en de andere afhankelijk van de schakelaar.
                  Misschien begrijp ik het niet 100%
                  Je bent blijkbaar een volslagen leek op elektriciteitsgebied.
                  In jouw netwerk van fase en nulleider staat geen spanning op de blauwe draad. Daarom noemt men het een nulleider.
                  Deze nulleider wordt rechtstreeks aangesloten aan de lamp.
                  Op je bruine draad komt pas spanning wanneer de schakelaar (in jouw geval het contact van de timer) wordt gesloten.
                  Wanneer dit zo wordt aangesloten is de lamp volledig spanningsloos als de schakelaar of het timercontact open staat, waardoor je op veilige wijze een lamp kan vevangen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verlichting oprit

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Je bent blijkbaar een volslagen leek op elektriciteitsgebied.
                    In jouw netwerk van fase en nulleider staat geen spanning op de blauwe draad. Daarom noemt men het een nulleider.
                    Deze nulleider wordt rechtstreeks aangesloten aan de lamp.
                    Op je bruine draad komt pas spanning wanneer de schakelaar (in jouw geval het contact van de timer) wordt gesloten.
                    Wanneer dit zo wordt aangesloten is de lamp volledig spanningsloos als de schakelaar of het timercontact open staat, waardoor je op veilige wijze een lamp kan vevangen.
                    Toch voorzichtig zijn om dit te zeggen,
                    men (een leek) kan gaan denken dat je de blauwe draad zomaar kan aanraken ;-)
                    En als je een lamp vervang, ga er van uit dat er spanning op staat, dat is veiliger.
                    Een contact kan haperen, een schakelaar kan omgezet worden enz.....

                    Comment


                    • #11
                      Verlichting oprit

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Zou ik kunnen doen maar mijn madam heeft van die schoon tuinarmaturen gekocht...
                      Die ledlampen/verstralers kunnen zelfs heel gemakkelijk op zonne-energie maar dat wilt ze niet....

                      Bedankt voor jullie reakties
                      Dan de aparte sensors gebruiken hé. [emoji1]

                      Bijvoorbeeld de IS 140-2 of de IS 240 DUO.
                      Die laatste is extreem goed en kan zowel op iets vlak als een hoek gemonteerd worden.
                      Die eerste is dezelfde als deze die ingebouwd is in spots.

                      Lost alles op wat je wil bekomen met de lampen die je vrouw wil. [emoji1]

                      Edit:
                      Met uw reeds gekochte lichtsensor kan je ook werken, maar dan enkel als de poort opent.
                      Je legt 220V naar die sensor, de uitgang daarvan (contact voor de lamp) gaat dan naar het contact (relais) van je poort en van daaruit naar de lamp.
                      Op deze manier heeft de sensor steeds stroom om te kunnen werken zoals het moet.
                      De stroom gaat dan via de relais van de poort waardoor die onderbroken is als de poort dicht is en het licht niet brandt.
                      Gaat de poort open, dan zorgt de relais ervoor dat het licht kan branden ... inderdaad alleen als de lichtsensor denkt dat het donker genoeg is.

                      Maar met een bewegingssensor heb je als extra dat het lucht ook aangaat bij donker, de poort dicht blijft en er beweging is.

                      Anders madam veranderen. [emoji1][emoji1][emoji1]
                      Last edited by VerSeg; 15 augustus 2017, 11:15.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verlichting oprit

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Die ledlampen op zonne-energie werken toch heel goed.
                        Deftige LED- lampen op zonne-energie werken inderdaad redelijk goed, maar die kosten wel een pak meer.

                        Maar ik denk dat het er ook niet toe doet, de elektriciteit is al gelegd en hij wil ook de timer van de poort gebruiken.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verlichting oprit

                          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                          Een contact kan haperen, een schakelaar kan omgezet worden enz.....
                          En niet elke elektricien respecteert de kleurtjes ... de aarding is meestal wel juist maar de rest is niet altijd een zekerheid.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verlichting oprit

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Deftige LED- lampen op zonne-energie werken inderdaad redelijk goed, maar die kosten wel een pak meer.

                            Maar ik denk dat het er ook niet toe doet, de elektriciteit is al gelegd en hij wil ook de timer van de poort gebruiken.
                            Het voordeel van die lampen op zonne-energie is dat die veilig kunnen worden geplaatst door iemand die helemaal niets kent van elektriciteit.
                            Ze moeten dan alleen maar goed vastgemaakt worden zodat ze niet op iemand kunnen vallen, voor de rest kan er niet veel verkeerd mee gedaan worden (de enige elektrische verbinding is een stekker tussen het zonnepaneel en de lampunit, en alles werkt op een veilige lage spanning).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verlichting oprit

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Anders madam veranderen. [emoji1][emoji1][emoji1]
                              LOL !
                              ZO'n dingen beter kopen/plaatsen ZONDER aan uw madam te vragen.....
                              Is meestal het eenvoudigste
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X