Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van pc nr mac

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van pc nr mac

    Ik overweeg om voor mijn volgende computer een MAC te kopen, terwijl ik tot nu toe altijd op pc heb gewerkt. Ik vond de grotere diversiteit van pc software een voordeel maar nu beperk ik me steeds meer tot courante computer zaken en grafische zaken.

    Heeft iemand ervaring hoe gemakkelijk ik mijn huidige resources zou kunnen gebruiken op een (intel) mac.

    Van software moet ik allicht niet zoveel verwachten, vermoed ik.
    Maar ik wil zeker wel mijn bestanden kunnen overbrengen zoals : foto's, muziek, actions in photoshop enz.
    Ik heb al die belangrijke bestanden op een externe harde schijf staan.
    Kan ik die dan ook gewoon aan een MAC schakelen, of moet ik alles converteren naar een nieuwe "FAT" of hoe zit dit precies?

    Naar hardware vraag ik me af hoe een MAC scherm performeert tov van een Eizo scherm en hoe makkelijk het nieuwe scherm (met glas) calibreert. Zou ik mijn Eizo als tweede scherm kunnen aanschakelen?

    Open bevraging naar mensen die daar ervaring in hebben.

  • #2
    Re: van pc nr mac

    je kan veel vinden en vragen voor switchers bij www.macfreak.nl
    actions van ps zal je niet kunnen overzetten naar een ps versie van apple volgens mij?fotoos en muziek moet wel lukken

    Comment


    • #3
      Re: van pc nr mac

      Het hangt een beetje van je vorige pc en je externe harde schijf.
      De nieuwe HD's van tegenwoordig kan je probleemloos op mac en pc aansluiten. Oudere versies kunnen problemen geven en vragen om te formatteren als je ze op een ander systeem aansluit.
      Mss beter eerst zorgen dat de daarvan zeker bent (testje doen op andere mac).

      en qua scherm, hangt natuurlijk van af welke mac je koopt maar op de meeste zit al een tweede beeldkaart ingebouwd. Maar voor 'oudere' schermen heb je meestal een verbindingsstukje nodig om op je mac aan te sluiten. Er bestaan er zo verschillende. Ik denk dat je best daarvoor te rade gaat in een Mac-winkel.

      Ik calibreer mij mac-scherm met Huey - zou het beste moeten zijn, komt overeen met pantoneboeken, maar dat hangt dan natuurlijk van de printer/drukmachine af; (dus eigenlijk juiste calibratie heb je nooit echt)

      ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen
      groeten
      stinne
      Canon EOS 350D - Sigma DC 18-50 mm 1:2.8 EX MACRO - Canon EF 50 mm F/1.8 II

      Comment


      • #4
        Re: van pc nr mac

        Je zal er geen spijt van hebben als je naar een Mac gaat. Ik heb de stap enkele jaren geleden gezet, en heb nooit meer teruggekeken.

        Ivm je externe schijf: is dat USB of firewire? Werkt allebei, alleen is firewire stukken sneller.

        Je zal ze niet moeten formatteren als je aan je mac hangt; het is (kleine kans) wel mogelijk dat je er niets op kan wegschrijven: als je ze namelijk als NTFS geformatteerd hebt.
        Kleine kans: normaal gezien is het FAT32, en daar kan Mac zonder probleem mee overweg.

        Als je specifieke vragen hebt, kijk eens op macfreak.nl zoals al gezegd, en zoek op "switcher"...

        Comment


        • #5
          Re: van pc nr mac

          Je kan met een pak vragen terecht op dé Vlaamse Mac website/forum





          Groeten,


          Hans
          www.i-mac.be
          http://www.cerclebrugge.be

          Comment


          • #6
            Re: van pc nr mac

            Je zal zeker geen spijt krijgen van je overstap.
            Voor elk Windows programma vind je vast een (beter) alternatief op MAC

            Kijk ook eens op www.im.be en www.macmiep.nl daar vind je eveneens een heleboel informatie.

            Comment


            • #7
              Re: van pc nr mac

              Inderdaad, bekijk vooral de site van macmiep - die zegt eigenlijk alles wat je moet weten, in een heel overzichtelijke vorm.

              Comment


              • #8
                Re: van pc nr mac

                Héhé, wel oppassen bij het omzetten van je bestanden. Ik ben deze zomer overgestapt op mac en had alle bestanden op een externe HD (FAT) en ze daarna op de interne HD van mac gezet. Vervolgens heb ik mijn externe HD geformateerd. Enkele dagen later merkte ik dat er iets fout gegaan was en dat niet alle bestanden van de externe HD (FAT) naar de HD van de mac waren gekopieerd.
                Daardoor ben ik een stuk van mijn 'archief' verloren. Niet rampzalig, want het waren allemaal afgesloten projecten, maar wel héél jammer.

                Voor de rest ben ik zeer tevreden over mac. Je zal je overstap zeker niet beklagen!

                Comment


                • #9
                  Re: van pc nr mac

                  Hier ook een tevreden "switcher"...
                  Heb overstap naar mac nog geen minuut beklaagd...
                  Het is wel wat wennen, maar beter wennen dan naar Vista overstappen zenne...

                  Wat de externe hd betreft, geen probleem, lezen kan je altijd (fat, ntfs), het schrijven naar de schijf is niet mogelijk met de standaard installatie. Maar bekijk daarvoor MacFuse eens... normaalgezien krijg je daar ook schrijfrechten mee op ntfs-partities...

                  Succes en welkom in de wondere wereld van Mac...

                  Comment


                  • #10
                    Re: van pc nr mac

                    Net weer aan den lijve ondervonden waarom ik geswitcht ben.
                    Ik heb een een kleine Canon bijgekocht, maar om foto's naar mijn mac te downloaden moest ik de Canonsoftware gebruiken, iets wat ik niet graag doe, omdat dat zo corny is.
                    Ik zocht een oplossing en heb die hier gevonden op dit forum. Blijkbaar staat er een standaardprogrammaatje op mac om foto's af te halen van gelijk welke camera.

                    http://forum.belgiumdigital.com/show...59#post1618359

                    En nu ga ik weer een gebedje richten tot Steve Jobs...

                    Comment


                    • #11
                      Re: van pc nr mac

                      Kijk hier eens : http://www.mediafour.com/
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: van pc nr mac

                        Hier ook een switcher (ondertussen toch alweer 4 jaar geleden) die zeer tevreden is van zijn overstap.

                        Bestanden overzetten is normaal nooit een probleem. Meestal vind je wel een programma voor mac waarmee je die kan bekijken of bewerken.

                        Software kan je niet zomaar overzetten, dus daarvoor heb je een mac-versie nodig. Grote softwarepakketten van Adobe, Microsoft Office enz. bestaan in een mac-versie. Voor andere software bestaat er meestal een goed alternatief voor de mac.

                        Een Eizo als tweede scherm mag geen probleem zijn, alleen zul je waarschijnlijk (afhankelijk van het model Mac) een verloopstekker moeten kopen. Zelf heb ik een Eizo als tweede scherm aan mijn Macbook hangen. Werkt perfect.
                        Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
                        Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

                        Comment


                        • #13
                          Re: van pc nr mac

                          Ik ben van plan om binnenkort over te stappen. Hoor er veel goede berichten over.

                          Zit er standaard een backup programma op een iMac?

                          Ook hoor ik dat het erg lastig is om "goedkoop" aan software te komen, bijv. adobe. Weten jullie daar meer van?

                          Voor mijn pc heb ik indertijd pinnacle aangeschaft, kan deze ook geinstalleerd op een mac, of moet ik dan weer een speciale versie aanschaffen?

                          En weten jullie misschien ook of 3dsmax en rhinoceros op de mac werken?

                          Alvast bedankt, Steven

                          Comment


                          • #14
                            Re: van pc nr mac

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Naar hardware vraag ik me af hoe een MAC scherm performeert tov van een Eizo scherm en hoe makkelijk het nieuwe scherm (met glas) calibreert. Zou ik mijn Eizo als tweede scherm kunnen aanschakelen?
                            Een Eizo scherm is doorgaans veel beter dan een cinema display van Apple. Deze laatste is enkel softwarematig te calibreren terwijl een Eizo hardwarematig te calibreren is. Een Eizo is wel een pak duurder : vergelijk eens een 30" cinema display van Apple (1800 euro) met een 30" wide display van Eizo (SC3031W : 2500 euro).

                            Comment


                            • #15
                              Re: van pc nr mac

                              Oorspronkelijk geplaatst door al-pro Bekijk bericht
                              Ik heb een een kleine Canon bijgekocht, maar om foto's naar mijn mac te downloaden moest ik de Canonsoftware gebruiken, iets wat ik niet graag doe
                              Ik gebruik daarvoor DIM 4.0, een freeware Java applicatie die ongeveer 't zelfde kan als Downloader Pro.

                              Oorspronkelijk geplaatst door smeyles Bekijk bericht
                              Zit er standaard een backup programma op een iMac?
                              Ik gebruik een 1TB Time Capsule met time Machine maar heb ook Superduper!

                              Meer info : http://www.outbackphoto.com/CONTENT_...rt5/index.html

                              Comment

                              Working...
                              X