Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van ADSL naar VDSl

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van ADSL naar VDSl

    Hallo iedereen,

    Ik heb mijn vaste telefoonaansluiting opgezegd, waardoor ik binnenkort niet meer via adsl maar VDSl surf.
    Iemand ervaring met de configuratie van de VDSL router?
    Heb ook al gelezen dat die het best aangesloten wordt aan de binnenkomende lijn en niet aan een vertakking ervan (wat in mijn geval vééél gemakkelijker zou zijn). Zin of onzin?
    Graag jullie reactie.
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Van ADSL naar VDSl

    Het beste is inderdaad op de binnenkomende lijn. Aan een aftakking mag op voorwaarde dat je dit netjes doet.
    Dwz, op de binnenkomende lijn plaats je een VDSL splitter. Je schroeft de telefoondraad aan de a en b contacten en op dezelfde a en b contacten verbind je meteen je aftakking die naar de volgende kamer loopt. In die kamer plaats je terug een VDSL splitter waar je de telefoondraad weer aan de a en b contacten schroeft.
    Ik werk ook op deze manier en heb geen verliezen of fouten op de lijn. Wel zorgen de je draden goed verbonden zijn en enkel gebruik maken VDSL splitters geen ADSL(!) splitters. ADSL splitters zijn niet ontworpen voor de veel hogere frequenties die VDSL gebruikt (tot 30 Mhz ipv 2,2Mhz bij ADSL) wat dus nefast zal zijn voor uw bitrate. Ook op elke aftakking een VDSL splitter zetten ook als deze niet gebruikt wordt. Anders creeër je reflecties die dan weer storen met je VDSL signaal en verlies je weer een deel performantie. Hopelijk is het een beetje duidelijk zoniet pm je maar. Succes

    Comment


    • #3
      Re: Van ADSL naar VDSl

      de bbox 2 configureerd zich zelf. dit wil zeggen, automatisch login en paswoord worden er ingezet. de rest is basis router functie en configuratie.
      de modem wordt aangesloten op de tf2007 ; deze staat ALTIJD als eerste op de lijn die van buiten komt. van daaruit kunt u verder met de binnenbekabeling. bij het installatiepakket zit een folder bij met de juiste aansluitingsschema.

      b.
      Bijna niks meer....

      Comment


      • #4
        Re: Van ADSL naar VDSl

        Oorspronkelijk geplaatst door G.Geert Bekijk bericht
        Het beste is inderdaad op de binnenkomende lijn. Aan een aftakking mag op voorwaarde dat je dit netjes doet.
        Dwz, op de binnenkomende lijn plaats je een VDSL splitter. Je schroeft de telefoondraad aan de a en b contacten en op dezelfde a en b contacten verbind je meteen je aftakking die naar de volgende kamer loopt. In die kamer plaats je terug een VDSL splitter waar je de telefoondraad weer aan de a en b contacten schroeft.
        Ik werk ook op deze manier en heb geen verliezen of fouten op de lijn. Wel zorgen de je draden goed verbonden zijn en enkel gebruik maken VDSL splitters geen ADSL(!) splitters. ADSL splitters zijn niet ontworpen voor de veel hogere frequenties die VDSL gebruikt (tot 30 Mhz ipv 2,2Mhz bij ADSL) wat dus nefast zal zijn voor uw bitrate. Ook op elke aftakking een VDSL splitter zetten ook als deze niet gebruikt wordt. Anders creeër je reflecties die dan weer storen met je VDSL signaal en verlies je weer een deel performantie. Hopelijk is het een beetje duidelijk zoniet pm je maar. Succes
        Dat eerste begrijp ik. De telefoonlijn komt binnen in de living en dan heb ik boven ook nog een telefoonaansluiting. Dus elke splitter met de draden van de telefoonlijn verbinden, aan de binnenkomende lijn 2x om de verbinding naar boven te maken. Leveren ze trouwens meer dan één splitter?
        Mmm...heb trouwens de afdekplaat van de telefoonaansluiting er al 15 jaar niet afgehaald. Zal zichzelf wel uitwijzen denk ik. Hoop alleen dat er aan de binnenkomende lijn ook 2x2 draden zitten voor boven.

        Comment


        • #5
          Re: Van ADSL naar VDSl

          Bij Scarlet gaat alles over de modem, ook de telefoon wordt daarop aangesloten.
          Als je dan meerdere telefoons wil gebruiken, dan zal je die allemaal na de modem moeten aansluiten.

          Hier is de binnenkomende telefoonaansluiting rechtstreeks op de VDSL-modem aangesloten.

          Maar je het er niet bijgezet welke je toekomstige provider zal worden...

          Er is nog een andere mogelijkheid om meerdere telefoons te gebruiken op dezelfde lijn, er zijn sets met draadloze telefoons waarbij het alleen het basistoestel aangesloten wordt, de andere werken draadloos via het basistoestel.
          Dan heb je geen telefoon-stopcontacten nodig in andere kamers.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Van ADSL naar VDSl

            Oorspronkelijk geplaatst door @Jan Bekijk bericht
            Dat eerste begrijp ik. De telefoonlijn komt binnen in de living en dan heb ik boven ook nog een telefoonaansluiting. Dus elke splitter met de draden van de telefoonlijn verbinden, aan de binnenkomende lijn 2x om de verbinding naar boven te maken.
            Je moet de aftakking in de contactdoos van de telefoon maken. In de living moet je dus de afdekplaat er afhalen en waar de huidige telefoondraden van de binnenkomende lijn zitten, op die zelfde klemmen steek je de aftakking erbij op. Meestal staat er a en b bijgeschreven.
            In de kamer boven zet je een nieuwe contactdoos en daar verbindt je terug de draden van de aftakking onder de a/b klem. Daarna steek je op elk van de contactdozen je 6-polige VDSL splitter. Je VDSL router steek je dan in de VDSL splitter. Je kan de router dan zowel boven als beneden aansluiten.

            Ik ben alleen niet zeker of de VDSL splitter op je huidige contactdoos zal passen. Als je geen 6-polige contactdoos hebt (google maar eens op tf 2007) dan zal je die misschien moeten vervangen. Van Belgacom krijg je 1 nieuwe inbouw/opbouw contactdoos(6-polig) en 1 6-polige VDSL splitter. Extra splitters of contactdozen kan je bij de Belgacom boetiek halen.

            Oorspronkelijk geplaatst door @Jan Bekijk bericht
            Hoop alleen dat er aan de binnenkomende lijn ook 2x2 draden zitten voor boven.
            Er komen meestal 2X2 draden binnen maar er worden er maar 2 gebruikt. Dat zijn degene die onder de a/b contacten zitten. De andere twee draden hoef je niet aan te sluiten.

            Comment


            • #7
              Re: Van ADSL naar VDSl

              Bedankt voor de reacties

              Provider is skynet.

              Telefonie-aansluiting is niet nodig, genoeg gsm's in huis .
              Aangezien de laptops (jaja, ook die van de kinderen) allemaal wireless zijn kan ik evengoed de eerste inkomende aansluiting gebruiken om de VDSL router in te pluggen.

              Kan het zo eenvoudig zijn?

              Comment


              • #8
                Re: Van ADSL naar VDSl

                Oorspronkelijk geplaatst door @Jan Bekijk bericht
                Bedankt voor de reacties

                Provider is skynet.

                Telefonie-aansluiting is niet nodig, genoeg gsm's in huis .
                Aangezien de laptops (jaja, ook die van de kinderen) allemaal wireless zijn kan ik evengoed de eerste inkomende aansluiting gebruiken om de VDSL router in te pluggen.

                Kan het zo eenvoudig zijn?
                nee, niet dus...
                Eerst en vooral: Skynet is VDSL 2 ;-) afhankelijk van je afstand gaat je snelheid varieren van 16 tot 30 MB...
                je gaat zowiezo eerst de B-Box2 van Belgacom moeten gebruiken, zit ook een wireless access point in maar dat is niet zo sterk als een ander.
                Zowiezo, als je wenst achter de b-box2 een router te zetten met wireless access 1 tip: LOG in op de b-box en schakel de wireless daar uit, want die is NIET beveiligd (tenzij je zelf een paswoord toevoegd natuurlijk.
                Mijn Blog
                D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

                Comment


                • #9
                  Re: Van ADSL naar VDSl

                  Idd VDSL2 over een bbox-2 .... verdeeldoos moet direct op de ingang aangebracht worden, veel problemen ontstaan duidelijk door amateuristisch aangebrachte "aftakkingen" met alle gevolgen van dien (zie userbase forum, staat stijf van de "klachten", type: "heb problemen met mijn lijn", blijkt dan oeverloze bricolage te zijn + kost van het binnenhalen van een bcom technieker ) ... er zijn verschillende optie smogelijk maar het uitschakelen van de Bbox wireless wordt vrijwel steeds aangeraden
                  Ik gebruik mijn Bbox als router (ttz de Bbox verzorgt de pppoe sessie, zonder wifi, en deelt de locale IP adressen uit en verdeelt ook 2 TV kanalen) en daar achter hangt er een switch waarop een NAS en een WRT54 Wifi router hangt. Die Wifi router is een passieve "slave" ttz die doet geen routing, die speelt enkel WAP. Werkt reeds een jaar voortreffelijk. (nu ja behalve dat m'n nochtans "gekoelde" bbox plots en zonder aanwijsbare reden, de geest gaf een paar weken terug).
                  Een ander alternatief dat soms aangeraden wordt is om de bbox als passieve modem te gebruiken en de daarachter hangende router de pppoe sessie te laten maken ... er zijn legio voorbeelden te vinden op het userbase forum ...
                  FWIW

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van ADSL naar VDSl

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    technieker ) ... er zijn verschillende optie smogelijk maar het uitschakelen van de Bbox wireless wordt vrijwel steeds aangeraden
                    En dan gaat het hier over de gebricoleerde aansluitingen als ik het goed versta?

                    Amai, ik dat dat dat gewoon inpluggen was (mits 6 polige te gebruiken ipv 5)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van ADSL naar VDSl

                      Zelf had ik totaal geen problemen alhoewel ik zelf de installatie gedaan heb van zowel bbox2 als TV decoder (overgeschakeld van ADSL naar VDSL2) ... zelfs mijn stokoude telefoonlijn en 5-6 pin adapter op de lijn gaven nul problemen. De VDSL2 link staat dan ook direct op deze ingangslijn. Schijnbaar takken nogal wat mensen de (telefoon)lijn af voor de VDSL aansluiting met alle lijnproblemen van dien ..
                      BTW Ik had wel telefoonproblemen waarbij de technieker langs geweest is en die, om zich aanvankelijk bezig te houden zeker? , de 5pins stekkerdoos omgeruild heeft voor de normale 6pins aansluitdoos. Ik had 'm nochtans gezegd dat het probleem heel waarschijnlijk niet bij mij lag maar in de verdeelkast ergens op het segment. Dat was het dan ook, 2 weken later had ik terug prijs. Toen hebben ze mij op een andere interne "insteekkaart" in de verdeelkast, aangesloten. probleem opgelost, zero kosten

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van ADSL naar VDSl

                        Oorspronkelijk geplaatst door @Jan Bekijk bericht
                        En dan gaat het hier over de gebricoleerde aansluitingen als ik het goed versta?

                        Amai, ik dat dat dat gewoon inpluggen was (mits 6 polige te gebruiken ipv 5)
                        de meest voorkomende fout die de meeste mensen maken is dat ze "vergeten" dat de b-box2 standaard een wireless transmitter heeft die standaard aanstaat (daarom dat ik vergeten tussen " zet, normaal moet de technieker daarop wijzen) en die niet beveiligen of afzetten...
                        Ook als je weet dat Standaard de namen van de netwerken altijd beginnen met b-box....
                        als je kennis hebt daarvan vind je in sommige wijken wel héél veel free access points
                        Mijn Blog
                        D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van ADSL naar VDSl

                          b-box2 is inderdaad zo lek als een zeef op WiFi als je die standaard laat staan ... bij ons in de straat kan ik zonder problemen bij drie buren 'inpikken' als ik wil

                          Gewoon enkele dingen aanpassen :
                          Sowieso paswoord inzetten
                          SSID broadcast uitschakelen
                          kanaal aanpassen (want iedereen laat die op hetzelfde kanaal staan, en dan heb je problemen met je signaal)

                          Ik heb op de binnenkomende lijn trouwens een speciale splitter moeten zetten omdat het alarm een prioriteitslijn gebruikt (naast een gsm kaartje om zeker te zijn), dus als de telefoonlijn bezet zou zijn 'knipt' het alarm deze verbinding door en maakt zelf contact met de meldkamer ... maar dan kan je de standaard splitters van belgacom niet gebruiken, moet je er eentje van 100 Euro (+ btw) laten monteren, gelukkig heb ik door heel het huis een 8-aderige netwerk kabel laten trekken ... telefoon en vdsl gebruiken toch maar twee draadjes, dus geen breekwerk

                          Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van ADSL naar VDSl

                            Is het de b-box die zo lek is als een zeef of de gebruikers die hun b-box niet afsluiten? Zet een andere router en die beveiligen ze ook niet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van ADSL naar VDSl

                              Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                              Is het de b-box die zo lek is als een zeef of de gebruikers die hun b-box niet afsluiten? Zet een andere router en die beveiligen ze ook niet.
                              eerder de gebruikers, maar die zijn meestal niet op de hoogte gesteld dat die standaard aanstaat of niet beveiligd is, door belgacom of hun technieker, beetje nalatig dus.
                              Verder nog dit: een B-box2 heeft Wifi, dat wel, maar de signaalsterkte kan niet vergeleken worden met een ietwat deftige router/accesspoint...
                              Voorbeeldje: vriendin heeft Telenet met een Dlink draadloze router... Vlak ernaast stond mijn b-box 2 met wifi aan: verschil: vriendins verbinding : volledige bar, mijn verbinding: maar 2 latjes.
                              Heb uiteindelijk een Cisco wireless access point er achter gesmeten: volledige balkjes nu. (en natuurlijk wifi op b-box afgezet-
                              Mijn Blog
                              D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

                              Comment

                              Working...
                              X