Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg over iMac: niet simpel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitleg over iMac: niet simpel

    Geteisterd door problemen van allerlei aard op mijn Windows-computer, ben ik serieus aan het overwegen om een overstap te wagen. Van PC (laptop eigenlijk) naar een Apple-computer.

    Zoals menigen me zullen zijn voorgegaan, is het een uitkienen welke (software-) alternatieven er op het Apple-front zoal bestaan maar een van de vele vragen die een eventuele aankoop voorafgaan. Dus loopt men enkele winkels in Antwerpen af. Op zoek naar duidelijkheid.

    Het is zeer verhelderend, maar jammer genoeg ook verwarrend, als men de informatie die men in verschillende (Apple-)winkels krijgt eens ter vergelijking naast elkaar legt.
    Zo is Aperture volgens de ene enkel in het Engels, de andere beweert dat na installatie op een iMac -die in het nederlands is ingesteld- ook de Aperture Nederlands laat begrijpen???

    Kiest men voor de oplossing om ook Windows op een iMac te laten draaien (ik weet het, Apple-liefhebbers zullen hiervan gruwen) dan oordeelt de ene dat men eventueel opgelopen virussen al kwijt is door de iMAc uit te zetten. Volgens een andere blijft alles op de Windows-partitie zitten en raakt men dit enkel kwijt door die partitie te wissen en een herinstallatie van Windows te doen. Het Apple-gedeelte op de schijft blijft wel onaangeroerd door de virussen.

    Vraagt men naar de mogelijkheden om internet te installeren, dan is dit ook niet gelijklopend qua uitleg.
    Zo is de installatie kind-eenvoudig. Een Airport gebruiken: een fluitje van een cent.
    Maar praat men over een Airport Extreme dan krijgt men op de ene plaats te horen dat dit niet zo eenvoudig verloopt en de winkel het wel voor mij kan doen. Op een ander plaats blijkt het de eenvoud zelve.

    Ik gebruik het Office-pakket waarin ook Access is inbegrepen. In Office voor Mac zit geen database. Dus wat is een (liefst Nederlandstalig) alternatief?

    Bento: volgens de ene enkel in het Engels, niet bekend bij de andere of het in andere talen is.

    Tjonge ... ik had niet verwacht dat de lijdensweg zo lang zou worden.

    Groetjes,
    Francis
    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

  • #2
    Re: Uitleg over iMac: niet simpel

    erg hé, zo die eerste contacten met mac
    troost u, 'k kom van 'tzelfde, maar nu reeds ruim een maand
    lekker op een iMAC bezig ...

    > wat de taal (aperture) betreft: 'k zou 't niet weten, want mijnen OSX is in't engels.
    > ik draai windows zowel in bootcamp (her-opstarten) als in Virtual Box (onder OSX) en
    in geen van beide ben ik van plan een verbinding te maken (better be safe then sorry )
    maar voor de zekerheid had ik via een andere PC reeds een antivirus (AVAST of AVIRA)
    binnengehaald en erop geïnstalleerd.
    > m'n router is m'n oude SMC die ik met de PC gebruikte, en airport wist die zonder problemen te vinden en configureren.
    > wat databases betreft: check eens OpenOffice.org ...

    niet zoveel info, maar hopelijks heb je er toch iets aan ...

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Uitleg over iMac: niet simpel

      Een verbinding maken met een Airport extreme is een makkie.
      Je niet al te veel laten afschrikken.
      Ik ben een prutser eerste klas (niet in alle dingen hoor ) en toch is het me gelukt om alles aan de praat te krijgen.

      Zowel de pc boven als de iMac boven staat nu in verbinding met het internet en er is een printer die via de airport wordt gedeeld.

      Een goed forum voor je Mac-vraagjes is http://www.intermactivity.be/forum/index.php
      Er is een onderdeeltje voor switchers die met vragen zitten
      Mvg Tim

      Comment


      • #4
        Re: Uitleg over iMac: niet simpel

        Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
        Een verbinding maken met een Airport extreme is een makkie.
        Je niet al te veel laten afschrikken.
        Ik ben een prutser eerste klas (niet in alle dingen hoor ) en toch is het me gelukt om alles aan de praat te krijgen.

        Zowel de pc boven als de iMac boven staat nu in verbinding met het internet en er is een printer die via de airport wordt gedeeld.



        Een goed forum voor je Mac-vraagjes is http://www.intermactivity.be/forum/index.php
        Er is een onderdeeltje voor switchers die met vragen zitten
        http://www.macmiep.nl is een zeer goede website wordt alles uitgelegd via screenschots

        met vriendelijke groeten ,
        Ardesgin
        Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

        Comment


        • #5
          Re: Uitleg over iMac: niet simpel

          Aperture bestaat niet in het Nederlands.
          Als je Windows partitie besmet is, blijft die uiteraard besmet. Als je bij het afzetten de virussen zou kwijt zijn, zou dat ook zo zijn op een PC. Een kwakkel van formaat dus.
          Een AirPort Extreme (of andere AirPort) is eenvoudig in te stellen.
          Bento is er niet in het Nederlands.
          Neooffice is een schitterend, gratis alternatief voor Office. En stukken beter. Die bevat ook een eenvoudige database. En in het Nederlands.

          Alle vragen dus opgelost, tenzij ik er eentje over het hoofd zie...
          Nikon, Apple & Epson

          Comment


          • #6
            Re: Uitleg over iMac: niet simpel

            Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
            Zo is Aperture volgens de ene enkel in het Engels, de andere beweert dat na installatie op een iMac -die in het nederlands is ingesteld- ook de Aperture Nederlands laat begrijpen???

            Ik gebruik het Office-pakket waarin ook Access is inbegrepen. In Office voor Mac zit geen database. Dus wat is een (liefst Nederlandstalig) alternatief?

            Bento: volgens de ene enkel in het Engels, niet bekend bij de andere of het in andere talen is.

            Tjonge ... ik had niet verwacht dat de lijdensweg zo lang zou worden.

            Groetjes,
            Francis
            Francis

            Aperture is beschikbaar in het Engels, Frans, Duits of Japans

            Bento is beschikbaar in het in Frans, Duits, Engels, Spaans, Italiaans en Japans

            NeoOffice (freeware) is wel in het Nederlands beschikbaar en heeft een database programma.

            Wat betreft het installeren van de airport(s) hoef je geen schrik te hebben, spreekt voor zich (wel even installatie handleiding doorlezen).

            Alvast welkom in de  familie

            [MOD]
            Daar het een algemeen computergerelateerde vraag betreft en niet fotografiesoftware, verplaats ik hem naar ChitChat

            Comment


            • #7
              Re: Uitleg over iMac: niet simpel

              Oorspronkelijk geplaatst door MacTheKnife Bekijk bericht
              Bento is er niet in het Nederlands.
              De grote broer Filemaker bestaat wel in 't NL.

              Comment


              • #8
                Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                Aan allen:
                erg bedankt voor de uitleg, de betere informatie en ... de troostende woorden.

                Ik zal me wel teveel hebben laten afschrikken, maar men wil toch weten waar de lieve centen worden ingestoken bij een aanschaf. Een aanschaf die belooft meer computerplezier te brengen zonder de rompslomp om via allerlei tools Windows op snelheid (of gewoon werkend) te houden.

                Want laten we wel wezen, een omschakeling zal het na ca 30 jaar PC-en zeker zijn. Eentje met een zucht van verlichting als ik de "omgeschakelden" mag geloven.

                Nu nog, na mezelf, de echtgenote overtuigen dat zij:
                -niet haar database-bestanden zal kwijt spelen
                -ik een degelijke vervanging voor ons foto-management IMatch zal vinden
                (en met een script alle sleutelwoorden en beschrijvingen in IPTC laten wegschrijven, zodat een ander programma ermee kan werken)
                -PowerPoint-presentaties ook met "iets anders" kunnen aangemaakt worden en nadien toch als .PPS kunnen weggeschreven worden
                -met het cijfereiland van het Apple-klavier wel geen vreemde tekens meer via ALT-codes kan vormen maar dat er wel een (even handige) Apple-trucje voor zal bestaan
                -de boss van Apple ooit de gevleugelde uitspraak deed dat " een computer (even eenvoudig) moet werken als een broodrooster".

                Welk hiervan het eenvoudigst zal zijn, dat valt nog af te wachten.
                Francis
                Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                Comment


                • #9
                  Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                  Zie he werkt het niet, geraak je niet vertrouwd met os X (wat me ten stelligste zou verwonderen, 'k ben na 19 jaar pc ook vrij vlug overgeschakeld ). Kun je nog altijd alles herformateren, en er alleen windows laten op draaien..... Je kan niet mis
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                    Nog een zeer handige pagina voor MAC gebruikers:

                    www.pure-mac.com

                    Voor 'all the software you really need'

                    m.b.t . Windows draaien op je Mac. Ik kan je hiervoor absoluut het pgrogramma Parallels adviseren. Daarmee kun je windows XP of Vista draaien in een venster in OSX, op een virtuele computer. Werkt super En waarom zou je erg bang zijn voor virussen? Ook op een virtuele pc met Windows kun je gewoon een goede virusscanner installeren. (bij mij draait de gratis Antivir op m'n virtuele pc) En ach neem van mij aan, wanneer je één keer gewend bent aan OSX, dan gebruik je die virtuele Windows machine toch niet meer zo vaak. Eigenlijk gebruik ik ' em alleen nog maar wanneer ik écht geen vergelijkbare software voor de Apple kan vinden.

                    Dan heb je nog het prachtige back up systeem van OSX Leopard, genaamd Time Machine. Je hangt gewoon een grote externe HDD aan je Mac d.m.v. firewire of USB2 en Time Machine back-up't automatisch ieder uur je volledige harddrive. Vervolgens bewaart ' ie automatisch een dag-backup en daarna een week-backup, een maand-backup etc. Als voorbeeld; Als ik nu wil, zou ik files kunnen terugzetten die op 11 juli op mijn iMac stonden, en die ik op 12 juli heb weggegooid... Echt briljant

                    Hoe dat Airport precies werkt weet ik eigenlijk niet eens. (is dat niet voor draadloos internet?) Ik heb mijn iMac gewoon met een netwerkkabel aangesloten op m'n router. Draaide binnen 5 minuten.


                    Nog één tip trouwens. Ik weet niet welke iMac je zou willen kopen maar als ik jou was zou ik de huidige 20" modellen laten voor wat het is en voor een 24" gaan. (tenminste, als je de iMac ook wilt gebruiken voor foto-nabewerking) De 20" Aluminium modellen hebben namelijk een goedkope TN panel, terwijl de duurdere 24" modellen beschikken over een PVA panel. PVA panels zijn veel beter maar ook een stuk duurder dan TN panels....

                    Ik heb nog een oudere model iMac (zo'n witte) met een 2.0Ghz core duo, die maximaal 2GB geheugen ondersteund. Ik wil eigenlijk wel naar 4Gb geheugen en heb daarom gekeken naar zo'n nieuwe 20" Aluminium type. Maar het scherm van die nieuwe modellen is véél minder goed dan die van mij. (die van mij heeft wel een goeie PVA scherm)

                    Bekijk dit filmpje maar eens. Deze persoon in dit filmpje legt uit wat er 'mankeert' aan de nieuwe 20" schermen. Ik heb daarna de 20" op dezelfde wijze bekeken in de Mac winkel en ben tot de conclusie gekomen dat ik voorlopige mooi met mijn oude witte 20" iMac blijf werken (ondanks de max. van 2GB geheugen) omdat het scherm van mijn iMac véél beter is en een nieuwe 24" Alu iMac budgetair lastig wordt....
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                      Dank u mensen, ... ik begin al meer en meer inzicht te krijgen. En de praktische tips zijn als het ware goud waard.

                      Ik hou het hier regelmatig in de gaten, want ik heb sterk de indruk dat ik hier wijzer ga worden dan via de winkels. Ik zou trouwens momenteel nog niet weten welke winkel de beste is.

                      Want over winkels gesproken ... ik stootte op een 'horror-verhaal'
                      http://www.mouseover.be/2008/01/25/w...-te-vermijden/

                      Ik kwam toevallig op die site terecht toen ik opzocht welke Apple-verkopers er zoal in Antwerpen waren. Nu heb ik geen interesse (meer) voor laptops (wegens slechte ervaringen met een nochtans befaamd merk : VAIO van SONY), maar als daar iets van waar zou zijn??

                      Nogmaals dank
                      Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        m.b.t . Windows draaien op je Mac. Ik kan je hiervoor absoluut het pgrogramma Parallels adviseren. Daarmee kun je windows XP of Vista draaien in een venster in OSX, op een virtuele computer. Werkt super
                        Het is inderdaad een prachtig programma, maar voor occasioneel windows gebruik, verkies ik het gratis programma VirtualBox

                        Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                        Want over winkels gesproken ... ik stootte op een 'horror-verhaal'
                        http://www.mouseover.be/2008/01/25/w...-te-vermijden/
                        Zulke verhalen altijd met een korreltje zout nemen. Het zijn meestal momentopnames.
                        Ik ben al ruim een jaar een tevreden klant bij Switch.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          m.b.t . Windows draaien op je Mac. Ik kan je hiervoor absoluut het pgrogramma Parallels adviseren.
                          Ik heb Parallels maar moest ik het opnieuw doen nam ik VMware Fusion.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Ik heb Parallels maar moest ik het opnieuw doen nam ik VMware Fusion.
                            Waarom, 'k heb VMware fusion, en 'k zou gerust paralles eens willen proberen.... Eens verwisselen
                            To make your dreams come true, wake up

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uitleg over iMac: niet simpel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk bericht
                              Want over winkels gesproken ... ik stootte op een 'horror-verhaal'
                              http://www.mouseover.be/2008/01/25/w...-te-vermijden/
                              Ik kwam toevallig op die site terecht toen ik opzocht welke Apple-verkopers er zoal in Antwerpen waren.

                              Nogmaals dank
                              Ik heb in het verleden ook niet al te beste ervaringen met Switch gehad (vroeger gingen ze door het leven onder de naam IT-Pro). Dozen over de toonbank schuiven en centen incasseren, geen probleem ... deskundig vragen beantwoorden en service geven, dat lag blijkbaar stukken moeilijker!
                              Ik ben nu al verschillende jaren klant bij S&S, in Wommelgem. Met 17 jaar Apple-ervaring, zonder meer één van de beste dealers die ik in al die tijd heb gehad!

                              Om een voorbeeld te geven: De "Switch-reactie" op het probleem zoals op mouseover.be aangehaald, verbaast mij niet. Het gaat hier nochtans om een "gekend probleem" (een ontwerpfout), welke door Apple, doorgaans ook buiten garantie, wordt verholpen.
                              Ik had enkele weken geleden ook "prijs"! Maar de afhandeling van dit euvel was in tegenstelling tot het bovenstaande vrijwel pijnloos te noemen! Ik heb telefonisch contact opgenomen met S&S, zij hebben vervolgens een topcase besteld. Nadat deze geleverd was hebben zij mij terug gecontacteerd om een afspraak te maken ... ik heb mijn MacBook binnengebracht, een boodschap gedaan en vervolgens mijn computer weer opgehaald. ... Zo'n manier van afhandelen is daar heel gewoon.

                              Comment

                              Working...
                              X