Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

    Wat kies je nu best als je een tandprothese laat zetten ?
    Een tijdje geleden heb ik iets gelezen over de mogelijkheid om titanium protheses te maken met een 3D laserprinter,
    is die mogelijkheid er in de praktijk ?

    Wie wil zijn ervaringen delen ivm. tandprotheses ?
    Rondom mij hoor ik verschillende ervaringen, zo heb ik een schoonbroer die een volledige mond implantaten
    heeft laten zetten, en daar na een paar jaar serieus mee op de sukkel is, in het begin alles goed, maar nu krijgt hij
    tandvleesontstekingen en ongemakken om schrik van te krijgen.

    Een vriend van mij, van hetzelfde, hij betaalde als zelfstandige méér dan 20.000€, eerste drie jaar, geen problemen,
    maar nu ook niet meer zo tevreden, hij zou het nooit meer doen, en voor een gewoon uitneembaar gebit gaan.

    Blijkbaar een onderwerp waar veel mensen niet graag over praten is er een tandarts op BD die hier een en ander kan uitleggen ? (fddent mischien)
    Last edited by Guest42; 30 juli 2012, 07:42.

  • #2
    Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

    Mijn schoonzuster had zo'n systeem waarbij ze een paar hoektanden als implantaten
    had en daar haar andere tanden kon op klikken of vast klikken. Niet zo heel erg blij
    mee. Op de een of andere manier bleef het haar pijn doen. Verleden jaar heeft ze ze
    terug laten uithalen en is voor een gewoon gebit gegaan. Nu heeft ze nergens meer
    last van. En als ze toch al eens last heeft van of aan haar tandvlees, dan laat ze haar
    tanden gewoon een paar dagen uit.

    Comment


    • #3
      Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

      Ik heb een implantaat in mijn onderkaak, maar slechts aan een kant. Aan de andere kant had ik nog een zogezegd goede tand om het gebit aan te klemmen. Ik zou nu zeker voor twee implantaten gaan. Met slechts een implantaat blijft het gebid schommelen. Voor een bovengebit biedt een uitneembaar gebit voldoende hechting aan het gehemelte.

      Comment


      • #4
        Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

        Ik heb een implantaat vooraan boven ten gevolge van tandbreuk na een stommiteit ... eerst geprobeerd met een tijdelijk tandje volgens het kassiek systeem maar ik wordt er gek van zoiets tegen mijn gehemelte te hebben dat toch altijd dwars komt te zitten, dat gebitje heb ik dus maar twee keer aangehad.
        Ik was tevreden dat het implantaat er in stond en dat ben ik nu een tiental jaar later nog steeds.
        Belangrijk is wel goed de tanden te onderhouden, voldoende poetsen en bij het minste naar de tandarts gaan.
        Slecht onderhoud en gegarandeerd problemen na een tijd.
        Keuze zou simpel zijn mocht er nog iets gebeuren ... direct implantaat en geen andere zever meer.
        Ik heb het wel in het ziekenhuis laten doen en dit werd heel keurig gedaan.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

          mijn ervaring is wat ik zie en hoor in het rusthuis waar mijn moeder verblijft.

          je kan tand per tand laten inplanten op titanium pinnen die in de kaak worden geboord
          hiervoor moet je wel over voldoende kaakbeen beschikken.
          hierover hoor ik wel zeer veel klachten en het is ******duur, bij veel mensen moeten somige implantaten er na een tijd uit omdat ze afgestoten worden.

          alternatief zijn er de vaste gebitjes
          daar is het groot verschil tussen onder en bovengebit

          het bovengebit kan je best uit 1 plaatje laten maken en eventueel laten aanhaken op bestaande tanden (ideaal is alle tanden bovenaan er uit laten trekken)
          (ziekenkas komt er voor een basisbedrag in tussen als je ouder bent dan 50 en dekt grotendeels de totale kost, het trekken van een tand kost je 50 euro/stuk zonder tussenkomst)
          een bovengebit kan veel draagkracht aan door zijn ontwerp en is zelden een probleem in gebruik.

          voor het onderste gebit zit de zaak moeilijker omdat er geen voldoende draagvlak is op het tandvlees in de onderkaak, het ding gaat knellen, schuiven en je tandvlees ontsteken onder de druk.
          normaal steken ze een gebit zonder aanhechtpunten, dat is het type gebit dat de mensen na een paar maand in de kast laten liggen omdat ze er gewoonweg geen weg mee kunnen.

          hiervoor zijn 2 goede oplossingen bedacht:
          1) werken met 2 implantaten waar "pressionetjes" worden opgezet, ideaal voor jonge mensen, is wel iets meer slijtgevoelig.
          2) werken met 2 implantaten waar een titanium brug word op gezet. deze laatste kost je 750euro per implant + 1000 euro voor de brug (ziekenkas komt er in tussen voor de implantaten als je ouder bent dan 50) op die brug komt dan je kunstgebit vast te klikken. (het gebit komt de ziekenkas weer in tussen voor een forfetair bedrag die de kosten grotendeels dekt als je ouder bent dan 50)

          het voordeel van de brug is dat het gebit een ruim houwvast heeft en veel draagkracht aankan. het gebit zit echt ook muurvast maar is wel uitneembaar voor reiniging.

          conclusie:
          vanboven een gewoon plaatje en vanonder 2 implantaten laten zetten + titaniumbrug + gebit
          totale kost is een slordige 1000 euro opleg en je zit voor jaren goed

          mijn ervaring is ook dat de ene tandarts de andere niet is. er zitten veel prutsers tussen die de gebitjes niet goed op maat maken of slecht afwerken
          best is met referenties werken, als je een goed adres wil voor de regio brugge stuur je me maar een PM

          Comment


          • #6
            Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

            Ik kreeg via een collega BD-er een PB dat er een discussie gaande was op het forum over tandprothesen (nooit verwacht op een forum over fotografie). Ik ben dus tandarts met 38 jaar praktijk, bijgeschoold zoals het hoort en geaccrediteerd bij het RIZIV.
            Terzake nu:
            Een tandprothese is een strikt persoonlijke zaak. Er kunnen geen algemene regels worden gegeven. Dus de eerste stap is altijd: ga naar je tandarts en vraag eerst algemene informatie over prothese. Als de man op de hoogte is van alle mogelijkheden (zou moeten) en ze ook kan toepassen, zul je zoiets rap merken. Dan krijg je een duidelijke en verstaanbare uitleg. Voor jouw persoonlijke situatie kan hij dan ook een prijsraming geven van de onkosten die aan de verschillende mogelijkheden verbonden zijn. Want meestal zijn er wel verschillende mogelijkheden, met elk verschillende voor- en nadelen en een verschillend prijskaartje.
            Het is belangrijk dat er op voorhand voldoende tijd besteed wordt aan je verlanglijstje. Wat wil je eigenlijk, waar hecht je het meeste belang aan, wat is je budget. Een tandarts die zijn beroep ernstig neemt, zal je er ook op wijzen dat bepaalde verlangens tegenstrijdig kunnen zijn, en dat je toegevingen zult moeten doen in een of andere richting. Bv.: Soms is een patiënt die bovenaan geen eigen tanden meer heeft en onderaan nog wel een aantal, moelijk te behandelen: normaal staan de boventanden ietsje voor de ondertanden, om normaal te kunnen afbijten. Maar als die patient al een tijdlang geen fronttanden meer heeft, is zijn tandvlees en tandbeen al gekrompen. Maar wat men meestal niet weet, is dat tandbot terugtrekt schuin naar boven en naar achter. Vooral dat laatste is belangrijk, want de opstelling van de tanden in de prothese gebeurt best loodrecht op de tandkam, zodat bij druk het gebit niet losklikt. Maar als de patient dus nog ondertanden heeft, is de tandarts verplicht om de tanden op te stellen VOOR de tandkam, waardoor de prothese minder stabiel zit en door de hefboomwerking (last voor steunpunt) gemakkelijk uitklikt. Hij kan dan kiezen voor stabiliteit en de tanden meer naar achter opstellen, dus achter of loodrecht op de ondertanden, maar dan heeft de patient een 'ingevallen bovenlip' zoals bij zeer oude mensen, en dat is dan ook geen goede keuze. In dat geval zijn implantaten een mooi hulpmiddel.
            Het is dus zo dat er door de tandarts, in samenspraak met de patient, een behandelplan uitgewerkt wordt. Dus niet door de stomatoloog (kaakchirurg) of door een technieker. Deze mensen hebben heel zeker hun bekwaamheden, die niet mogen onderschat worden, maar het is de tandarts die de volledige behandeling coördineert en stuurt, desnoods bijstuurt. De tandarts overlegt desnoods op voorhand met de stomatoloog en de technieker over bepaalde moeilijkheden of beperkingen die voortkomen uit de anatomie van de kaak van de patient. Het is dus van het grootste belang dat je als patient volledig vertrouwen kunt hebben in de tandarts, dat het klikt, omdat je toch aan een 'onderneming' begint waar je jaren nadien nog van wil genieten. De tandarts moet ook na jaren nog aanspreekbaar zijn om eventuele problemen op te lossen.
            Het is niet onmogelijk dat de tandarts bij de patient een ontoereikende mondhygiene vaststelt, en op basis daarvan weigert om bepaalde behandelingen te starten. Dat is bij mij al meerdere keren voorgevallen. Ook gepatenteerde rokers krijgen bij mij nooit implantaten, omdat nicotine nefast is voor het tandvlees en in geval van implantaten 100 keer op 100 voor problemen zorgt. En achteraf is het dan de schuld van de tandarts. Dus wie geen goede (en dan bedoel ik ZEER GOEDE mondhygiëne heeft, kiest best niet voor oplossingen met implantaten).
            Op een van de laatste post-universitaire cursussen was het onderwerp: 'Peri-implantitis', dus ontstekingen om en rond implantaten. Wel, daaruit is gebleken dat de kans op afstoting van implantaten door het menselijk organisme, ongeveer nihil is. Alle problemen met implantaten (die eerst een tijdlang goed gefunktioneerd hebben) worden veroorzaakt door onvoldoende reiniging, onvoldoende mondhygiëne. Als er een fout gebeurt bij het plaatsen van implantaten, beginnen de problemen bijna onmiddellijk bij de belasting ervan. Maar een implantaat dat voldoende ingegroeid is (voor mijn part minimaal 3 maanden voor de onderkaak en 4 maanden voor de bovenkaak), zit muurvast en geeft geen enkel probleem bij de belasting door een prothese of kroon-en brugwerk.
            Wat het ziekenfonds betreft: De gewone uitneembare prothese is terugbetaalbaar vanaf 50 jaar, en dit om de 7 jaar. Voor implantaten geldt: enkel voor de volledig edentate onderkaak (alle ondertanden verwijderd), bij patienten van minimaal 70 jaar, en die al minstens gedurende een heel jaar een volledige prothese dragen, die door het ziekenfonds werd terugbetaald.
            Ik hoop dat dit al een deel van de vragen beantwoordt. Ik zal dit draadje nog wat volgen om eventueel nog meer verduidelijking te geven.
            Last edited by fddent; 31 juli 2012, 22:48. Reden: voorwaarden ziekenfonds gecorrigeerd

            Comment


            • #7
              Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              Ik kreeg via een collega BD-er een PB dat er een discussie gaande was op het forum over tandprothesen (nooit verwacht op een forum over fotografie). Ik ben dus tandarts met 38 jaar praktijk, bijgeschoold zoals het hoort en geaccrediteerd bij het RZIV.
              Terzake nu:
              Een tandprothese is een strikt persoonlijke zaak. Er kunnen geen algemene regels worden gegeven. Dus de eerste stap is altijd: ga naar je tandarts en vraag eerst algemene informatie over prothese. Als de man op de hoogte is van alle mogelijkheden (zou moeten) en ze ook kan toepassen, zul je zoiets rap merken. Dan krijg je een duidelijke en verstaanbare uitleg. Voor jouw persoonlijke situatie kan hij dan ook een prijsraming geven van de onkosten die aan de verschillende mogelijkheden verbonden zijn. Want meestal zijn er wel verschillende mogelijkheden, met elk verschillende voor- en nadelen en een verschillend prijskaartje.
              Het is belangrijk dat er op voorhand voldoende tijd besteed wordt aan je verlanglijstje. Wat wil je eigenlijk, waar hecht je het meeste belang aan, wat is je budget. Een tandarts die zijn beroep ernstig neemt, zal je er ook op wijzen dat bepaalde verlangens tegenstrijdig kunnen zijn, en dat je toegevingen zult moeten doen in een of andere richting. Bv.: Soms is een patiënt die bovenaan geen eigen tanden meer heeft en onderaan nog wel een aantal, moelijk te behandelen: normaal staan de boventanden ietsje voor de ondertanden, om normaal te kunnen afbijten. Maar als die patient al een tijdlang geen fronttanden meer heeft, is zijn tandvlees en tandbeen al gekrompen. Maar wat men meestal niet weet, is dat tandbot terugtrekt schuin naar boven en naar achter. Vooral dat laatste is belangrijk, want de opstelling van de tanden in de prothese gebeurt best loodrecht op de tandkam, zodat bij druk het gebit niet losklikt. Maar als de patient dus nog ondertanden heeft, is de tandarts verplicht om de tanden op te stellen VOOR de tandkam, waardoor de prothese minder stabiel zit en door de hefboomwerking (last voor steunpunt) gemakkelijk uitklikt. Hij kan dan kiezen voor stabiliteit en de tanden meer naar achter opstellen, dus achter of loodrecht op de ondertanden, maar dan heeft de patient een 'ingevallen bovenlip' zoals bij zeer oude mensen, en dat is dan ook geen goede keuze. In dat geval zijn implantaten een mooi hulpmiddel.
              Het is dus zo dat er door de tandarts, in samenspraak met de patient, een behandelplan uitgewerkt wordt. Dus niet door de stomatoloog (kaakchirurg) of door een technieker. Deze mensen hebben heel zeker hun bekwaamheden, die niet mogen onderschat worden, maar het is de tandarts die de volledige behandeling coördineert en stuurt, desnoods bijstuurt. De tandarts overlegt desnoods op voorhand met de stomatoloog en de technieker over bepaalde moeilijkheden of beperkingen die voortkomen uit de anatomie van de kaak van de patient. Het is dus van het grootste belang dat je als patient volledig vertrouwen kunt hebben in de tandarts, dat het klikt, omdat je toch aan een 'onderneming' begint waar je jaren nadien nog van wil genieten. De tandarts moet ook na jaren nog aanspreekbaar zijn om eventuele problemen op te lossen.
              Het is niet onmogelijk dat de tandarts bij de patient een ontoereikende mondhygiene vaststelt, en op basis daarvan weigert om bepaalde behandelingen te starten. Dat is bij mij al meerdere keren voorgevallen. Ook gepatenteerde rokers krijgen bij mij nooit implantaten, omdat nicotine nefast is voor het tandvlees en in geval van implantaten 100 keer op 100 voor problemen zorgt. En achteraf is het dan de schuld van de tandarts. Dus wie geen goede (en dan bedoel ik ZEER GOEDE mondhygiëne heeft, kiest best niet voor oplossingen met implantaten).
              Op een van de laatste post-universitaire cursussen was het onderwerp: 'Peri-implantitis', dus ontstekingen om en rond implantaten. Wel, daaruit is gebleken dat de kans op afstoting van implantaten door het menselijk organisme, ongeveer nihil is. Alle problemen met implantaten (die eerst een tijdlang goed gefunktioneerd hebben) worden veroorzaakt door onvoldoende reiniging, onvoldoende mondhygiëne. Als er een fout gebeurt bij het plaatsen van implantaten, beginnen de problemen bijna onmiddellijk bij de belasting ervan. Maar een implantaat dat voldoende ingegroeid is (voor mijn part minimaal 3 maanden voor de onderkaak en 4 maanden voor de bovenkaak), zit muurvast en geeft geen enkel probleem bij de belasting door een prothese of kroon-en brugwerk.
              Wat het ziekenfonds betreft: De gewone uitneembare prothese is terugbetaalbaar vanaf 50 jaar, en dit om de 7 jaar. Voor implantaten geldt: enkel voor de volledig edentate onderkaak (alle ondertanden verwijderd), bij patienten van minimaal 70 jaar, en die al minstens een volledige prothese dragen, die door het ziekenfonds werd terugbetaald.
              Ik hoop dat dit al een deel van de vragen beantwoordt. Ik zal dit draadje nog wat volgen om eventueel nog meer verduidelijking te geven.
              Chique van jou om dit allemaal te verduidelijken
              Bedankt

              Comment


              • #8
                Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

                Misschien toch nog even iets over 'titanium-protheses'. Deze bestaan als dusdanig niet.
                Titanium als materiaal wordt wel gebruikt om onderdelen van prothesen te vervaardigen. Die onderdelen worden meestal gefreesd (kan dat dmv 3D-laserprinter ? weet ik niet). Als implantaten geplaatst worden als steun voor een prothese, kunnen die met elkaar verbonden worden door een gefreesde baar, waarop dan de prothese vastklikt. Die baar is dan meestal in titanium. Al naar gelang het ontwerp van de prothese kan die baar ook nog in verschillende vormen geslepen worden. Een andere toepassing is het frezen in titanium van een onderstruktuur voor een echte brug. Hierop wordt dan achteraf porselein gebakken.
                Ik heb in mijn albums een onderdeel 'Tandheelkunde' toegevoegd, waar enkele voorbeelden staan van dergelijke constructies.
                Wie nog meer wil weten kan ook altijd even surfen naar www.fddent.be, doorklikken naar Tandheelkunde en verder.
                Hier al enkele beelden:



                Last edited by fddent; 1 augustus 2012, 15:07. Reden: aanvulling- beelden toegevoegd

                Comment


                • #9
                  Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

                  Hier een filmpje over die 3D mogelijkheden, als je het filmpje laat lopen zie je zo een tandprothese na 1 minuut 35 sec. KLIK

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

                    Zoals je in het filmpje ziet worden met deze methode enkel de basisstrukturen gemaakt. Huidige methodes zijn nog altijd gieten in een of ander metaal, of frezen in titanium.
                    Meer en meer wordt er nu gewerkt met gefreesde strukturen in een soort porselein. Maar in alle gevallen moet de échte prothese daar verder op gebouwd worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

                      Haha, ik kan niet helpen !! Maar moest zo lachen met dit topic, op BD kan je met alles terecht, zo lijkt het. Super !!
                      Ik denk met zo'n lange teksten te lezen dat je wel goed zal geholpen worden, succes !
                      Groetjes, Jill.
                      facebook
                      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                        Ik kreeg via een collega BD-er een PB dat er een discussie gaande was op het forum over tandprothesen (nooit verwacht op een forum over fotografie). Ik ben dus tandarts met 38 jaar praktijk, bijgeschoold zoals het hoort en geaccrediteerd bij het RIZIV.
                        Bedankt voor uw duidelijke uitleg!
                        Op mijn leeftijd begint er ook wat sleet te komen op m'n gebit, jammer genoeg deels omdat in m'n jeugd tandhygiëne geen vanzelfsprekendheid was. Ook op school is er nooit een woord over gezegd.
                        Resultaat is dat ik op termijn een viertal implantaten zal nodig hebben, met een kostprijs van meer dan 10.000 euro. Ik begrijp gewoon niet waarom een titanium boutje en een kunststof tand zoveel moet kosten. Natuurlijk betaal je een deel vakmanschap en investeringen, maar redelijk is dit niet meer te noemen, imho.

                        Willy
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

                          Als je zo een 'titanium boutje' ziet liggen, lijkt die prijs inderdaad overdreven. Nu moet je weten dat daar een gigantische research achter zit en nog steeds doorloopt. Het probleem van de zg. afstoting door het organisme wordt voor een groot deel bepaald door de vorm van het implantaat. Bij vroegere modellen trad er botverlies op, in mindere of meerdere mate, waardoor het implantaat meer en meer bloot kwam te liggen, en dus minder vast zat en meer kans op plaque-aanzet en dus ontstekingen. Bij de meer recente modellen is dat veel minder tot onbestaande. Waardoor de levensduur veel langer geworden is. Ook de stukken die gebruikt worden voor de opbouw zijn om dezelfde reden peperduur. Die twee moeten perfekt op mekaar passen, en dan hebben we het over minder dan een honderdste van een milimeter. Want als die pasvorm niet perfekt is, kunnen er zich microben opstapelen in die minuscule spleetjes (die beestjes zijn nog kleiner dan een honderdste mm.) en daardoor ook weer die gevreesde peri-implantitis veroorzaken. Ook hier geldt dus: less is more. Hoe kleiner het objekt, hoe duurder de kostprijs. Het kan in ieder geval geen kwaad om eens een tweede mening te vragen, eens na te gaan of elke tandarts dezelfde oplossing voorstelt, en vooral het 'waarom' laten uitleggen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

                            Zeer mooie en klare uiteenzetting.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tandprothese wat te kiezen ? Ervaringen, en voor wat zou je kiezen ?

                              Hier zitten er ook 2 of 3 aan te komen: kostprijs 5,000 eur heb ik begrepen. Ik zou er een D4 van kunnen kopen
                              Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                              Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

                              Comment

                              Working...
                              X