Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Heb ooit een demo gezien van Dyson in een grote winkel in Lanklaar.
    Het lawaai was niet te harden.
    Het lawaai van de Nilfisk is vol te houden.

    Daar voor had ik een Philips, oud model, een die had echt een zacht geluid.
    Mocht de Dyson echt zo veel meer lawaai gemaakt hebben dan onze Nilfisk dan zou het me wellicht opgevallen zijn.
    Ik ben zeker niet naar mijn oorkap gaan zoeken die ik gebruik bij zagen, schaven, frezen...
    Het zal dus nog wel meevallen denk ik.

    Comment


    • #17
      Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

      Ik heb een paar jaar geleden een Bosch "Roxx" gekocht, en daar ben ik heel tevreden over.
      Het was toen een speciale actie, ik kreeg er een langere slang bij, en die is heel handig (de standaard slang hou ik als reserve).

      Het vermogen van die stofzuiger (2000W) zal voor de huidige norm wel te hoog zijn, maar die draait hier toch nooit zo lang, daardoor is het verbruik per jaar ook niet zo hoog.
      Als ik een zuinigere stofzuiger koop, dan zal ik dat niet echt merken aan de energierekening.
      Doordat die Bosch zo goed zuigt heb ik altijd heel snel gedaan met stofzuigen (als je met een stofzuiger die maar de helft verbruikt dubbel zo lang moet stofzuigen om de boel even zuiver te krijgen, dan heb je niets bespaard, maar wel meer tijd verloren).

      Ik heb toen ook gekeken naar een Dyson, maar die maakte toch véél meer lawaai dan die Bosch (dat is een van de stilste stofzuigers).
      Als je op de technische gegevens van een toenmalige Dyson voortging, dan zou je eigenlijk verplicht gehoorbescherming moeten gebruiken als je die "op het werk" gebruikt.
      Misschien zijn die op dat punt ondertussen verbeterd?
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        .................................................. ...............
        Als je op de technische gegevens van een toenmalige Dyson voortging, dan zou je eigenlijk verplicht gehoorbescherming moeten gebruiken als je die "op het werk" gebruikt.
        Misschien zijn die op dat punt ondertussen verbeterd?
        Wij hebben ook een Dyson. Als mijn echtgenote ermee werkt ga ik eventjes weg/buiten. Dat is een onverdraaglijk geluid.
        Maar hij stofzuigt wel goed.
        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        .................................................. ...............
        als je met een stofzuiger die maar de helft verbruikt dubbel zo lang moet stofzuigen om de boel even zuiver te krijgen, dan heb je niets bespaard, maar wel meer tijd verloren...............
        Niet alleen tijd en waarschijnlijk WEL meer energie, in het totaalbeeld. Maar de tapijten gaan sneller verslijten doordat die borstels er meer over gaan.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #19
          Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Dat is interessant. 650W elektriciteit erin steken en 2000W pneumatisch vermogen terugkrijgen. Het lijkt wel een warmtepomp.
          Dan ga ik de blaaskant in plaats van de zuigkant gebruiken. Daarmee drijf ik dan een pneumatische motor aan, die op zijn beurt een generatortje aandrijft. Bij een generator-rendement van 80% hou ik nog 1600W electriciteit over.
          Waarom hebben wij nog zonnepanelen nodig ? Allemaal een stofzuiger van 650W in de stekker en je kan dan gratis een elektrisch kacheltje van 1600W gebruiken. Bedankt allemaal, ik ga schatrijk worden met de verkoop van mijn patent
          Je hebt het goed begrepen Notex.

          Gaat hier wel over een gelijkstroom motor, maar komt ongeveer op hetzelfde neer.


          Eenvoudig schema van de werking van een seriemotor
          1, 2: Borstels;
          A, B: Lamellen;
          a, b: Geleiders die verbonden zijn met de lamellen. (Merk op dat in deze figuur de 'kruisjes- en puntjes-stroom' foutief zijn. Je kan dit eenvoudig nagaan via de LHR.
          Een eenvoudige gelijkstroommotor:

          Gelijkstroommotor rotatie
          Electric motor cycle 1.png Wanneer er een gelijkstroom loopt door de draaiende wikkeling of ankerwikkeling, wordt er in het anker (ook rotor genoemd) een magneetveld opgewekt. De linkerzijde van de rotor wordt weggedrukt van de vaste linkermagneet en aangetrokken door de vaste rechtermagneet, waardoor de rotor begint te draaien.
          Electric motor cycle 2.png De rotor begint 180° te draaien.
          Electric motor cycle 3.png Wanneer de rotor horizontaal aangekomen is bij de juiste polen zal de beweging stoppen. De enige manier om de rotor verder door te doen draaien is het omkeren van de polen op het draaibaar anker. Dit gebeurt door de commutator. Deze keert de richting van de stroom door de spoelen om waardoor het magneetveld in de rotor of anker genaamd omkeert. De linkerzijde van de rotor wordt weggedrukt van de vaste linkermagneet en aangetrokken door de vaste rechtermagneet, waardoor de rotor, ook anker genoemd, verder gaat draaien.
          Electric motor.gif Dit proces herhaalt zich steeds opnieuw.
          Koppel
          Door het magnetisch veld wordt op het anker een drijvend koppel uitgeoefend. Het koppel dat in de motor wordt gecreëerd wordt bepaald met de formule:

          T = c\cdot\Phi\cdot I_a
          Hierin is:

          T = koppel in newtonmeter (Nm)
          c = motor constructie constante
          \Phi = poolflux van bekrachtingsveld in weber (Wb)
          Ia = ankerstroom in ampère (A)
          Tegenspanning
          Door het roteren van het anker zal door inductie in de windingen een spanning worden opgewekt. De richting van deze geïnduceerde spanning is tegengesteld aan de aangelegde klemspanning en wordt daarom de tegenspanning (tegen-emk) genoemd.

          E_r = c\cdot\omega_r\cdot\Phi
          Hierin is:

          Er = tegenspanning in volt (V)
          c = motor constructie constante
          ωr = hoeksnelheid rotor in rad per seconde (sec-1)
          \Phi = poolflux van bekrachtingsveld in Weber (Wb)
          Vermogensomzetting
          In een gelijkstroommotor wordt elektrisch vermogen omgezet in mechanisch vermogen volgens onderstaande formule:

          E_r \cdot I_a = P_{elek} \Longleftrightarrow P_{mech} = T\cdot \omega_r
          Niet al het elektrische vermogen wordt omgezet in mechanisch vermogen. Een gedeelte van het toegevoerde vermogen gaat verloren en komt in de motor vrij als warmte. Deze vermogensverliezen zijn:

          Koperverliezen Pcu: Jouleverliezen in anker-, bekrachtiging-, hulp en/of compensatiewikkelingen.
          IJzerverliezen Pfe: Hysteresis- en wervelstroomverliezen in de ferromagnetische keten van de rotor en poolschoenen.
          Mechanische verliezen Pm: Wrijvingsverliezen veroorzaakt door de lagers, borstels op de commutator, luchtwrijving langs de draaiende rotor en aandrijving van de ventilator.
          Het nuttige asvermogen Pas kan vervolgens berekend worden met:

          P_{as} = P_{klem} - P_{cu} - P_{fe} - P_m
          Rendement
          Het rendement η van een gelijkstroommotor is de verhouding van het nuttige asvermogen Pas tot het toegevoerde vermogen Pklem:

          \eta = \frac{P_{as}}{P_{klem}} = \frac{P_{as}}{P_{as} + P_{cu} + P_{fe} + P_m}
          Last edited by Guest42; 21 januari 2015, 20:34.

          Comment


          • #20
            Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

            de zuigkracht is wel degelijk minder bij een stofzuiger van 650w tov 2000w.
            zelf getest in de winkel met een apparaatje wat ze daar hadden en op de slang konden zetten.
            de 2000w kwam gemakkelijk in het groen terwijl de 800w net uit het rood kwam.
            dan stofzuigen we maar wat langer zeker.
            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

            Comment


            • #21
              Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Je hebt het goed begrepen Notex.

              Gaat hier wel over een gelijkstroom motor, maar komt ongeveer op hetzelfde neer.


              Eenvoudig schema van de werking van een seriemotor
              1, 2: Borstels;
              A, B: Lamellen;
              a, b: Geleiders die verbonden zijn met de lamellen. (Merk op dat in deze figuur de 'kruisjes- en puntjes-stroom' foutief zijn. Je kan dit eenvoudig nagaan via de LHR.
              Een eenvoudige gelijkstroommotor:

              Gelijkstroommotor rotatie
              Electric motor cycle 1.png Wanneer er een gelijkstroom loopt door de draaiende wikkeling of ankerwikkeling, wordt er in het anker (ook rotor genoemd) een magneetveld opgewekt. De linkerzijde van de rotor wordt weggedrukt van de vaste linkermagneet en aangetrokken door de vaste rechtermagneet, waardoor de rotor begint te draaien.
              Electric motor cycle 2.png De rotor begint 180° te draaien.
              Electric motor cycle 3.png Wanneer de rotor horizontaal aangekomen is bij de juiste polen zal de beweging stoppen. De enige manier om de rotor verder door te doen draaien is het omkeren van de polen op het draaibaar anker. Dit gebeurt door de commutator. Deze keert de richting van de stroom door de spoelen om waardoor het magneetveld in de rotor of anker genaamd omkeert. De linkerzijde van de rotor wordt weggedrukt van de vaste linkermagneet en aangetrokken door de vaste rechtermagneet, waardoor de rotor, ook anker genoemd, verder gaat draaien.
              Electric motor.gif Dit proces herhaalt zich steeds opnieuw.
              Koppel
              Door het magnetisch veld wordt op het anker een drijvend koppel uitgeoefend. Het koppel dat in de motor wordt gecreëerd wordt bepaald met de formule:

              T = c\cdot\Phi\cdot I_a
              Hierin is:

              T = koppel in newtonmeter (Nm)
              c = motor constructie constante
              \Phi = poolflux van bekrachtingsveld in weber (Wb)
              Ia = ankerstroom in ampère (A)
              Tegenspanning
              Door het roteren van het anker zal door inductie in de windingen een spanning worden opgewekt. De richting van deze geïnduceerde spanning is tegengesteld aan de aangelegde klemspanning en wordt daarom de tegenspanning (tegen-emk) genoemd.

              E_r = c\cdot\omega_r\cdot\Phi
              Hierin is:

              Er = tegenspanning in volt (V)
              c = motor constructie constante
              ωr = hoeksnelheid rotor in rad per seconde (sec-1)
              \Phi = poolflux van bekrachtingsveld in Weber (Wb)
              Vermogensomzetting
              In een gelijkstroommotor wordt elektrisch vermogen omgezet in mechanisch vermogen volgens onderstaande formule:

              E_r \cdot I_a = P_{elek} \Longleftrightarrow P_{mech} = T\cdot \omega_r
              Niet al het elektrische vermogen wordt omgezet in mechanisch vermogen. Een gedeelte van het toegevoerde vermogen gaat verloren en komt in de motor vrij als warmte. Deze vermogensverliezen zijn:

              Koperverliezen Pcu: Jouleverliezen in anker-, bekrachtiging-, hulp en/of compensatiewikkelingen.
              IJzerverliezen Pfe: Hysteresis- en wervelstroomverliezen in de ferromagnetische keten van de rotor en poolschoenen.
              Mechanische verliezen Pm: Wrijvingsverliezen veroorzaakt door de lagers, borstels op de commutator, luchtwrijving langs de draaiende rotor en aandrijving van de ventilator.
              Het nuttige asvermogen Pas kan vervolgens berekend worden met:

              P_{as} = P_{klem} - P_{cu} - P_{fe} - P_m
              Rendement
              Het rendement η van een gelijkstroommotor is de verhouding van het nuttige asvermogen Pas tot het toegevoerde vermogen Pklem:

              \eta = \frac{P_{as}}{P_{klem}} = \frac{P_{as}}{P_{as} + P_{cu} + P_{fe} + P_m}
              Daar valt mijn theorie over perpetuum mobile en gratis elektriciteit. 'k Zal dan toch niet schatrijk worden met de verkoop van mijn octrooi.
              Bedankt om het op te zoeken, maar die leerstof heb ik bijna 50 jaar geleden in het eerste jaar van de A2 al gekregen.

              Comment


              • #22
                Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

                Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                de zuigkracht is wel degelijk minder bij een stofzuiger van 650w tov 2000w.
                zelf getest in de winkel met een apparaatje wat ze daar hadden en op de slang konden zetten.
                de 2000w kwam gemakkelijk in het groen terwijl de 800w net uit het rood kwam.
                dan stofzuigen we maar wat langer zeker.
                Zo een vacuummeter zouden ze in elke stofzuigerwinkel moeten hebben, zodat je kan vergelijken. Geeft ineens een reële waarde over de zuigkracht in plaats dat je moet voortgaan op holle publiciteitsslogans en verkoperspraat.

                Comment


                • #23
                  Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

                  De werking van een seriemoter hier uitleggen is beetje kort door de bocht doch wel juist als basis.
                  Moet je wel nog een heel belangrijk element vermelden en dat is volgende:
                  Het gaat om wisselspanning en jij weet ook dat de arbeidsfactor daar een zware doorslag in zal geven bij inductieve belasting (wat een stofzuigermoter is).

                  Ik zal geen formules plaatsen over actief/reactief vermogen maar het komt er op neer dat een goedkoop ontworpen wisselspanningsmoter veel STROOM zal trekken uit het net MAAR !!!! dat je daar niet voor moet betalen !!!! En daar jeukt het. Want de belasting van het net is er wel voor het volle vermogen.

                  De uitleg is te complex en ik heb geen goesting om het uit te leggen ook trouwens leesvoer hier -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeidsfactor

                  Dus wat wil europa bekomen met die wet? Dat de fabrikanten meer rendabel motoren in hun toestellen stoppen die het net niet zo zwaar belasten en dat fabrikanten stoppen met er ZEER goedkope brol in te duwen met slechte arbeidsfactor.

                  Terzijde: Dit is trouwens ook de enige echte reden dat ze slimme tellers willen invoeren die WEL rekening gaan houden met de arbeidsfactor en je dat dus kunnen doorrekenen.

                  Maar los van dat staat het vermogen WEL in lijn met de geleverde prestaties als het om gelijke kwaliteit gaat. Dat is nogal logisch ook e zeg. Maar je moet idd de nuance erbij nemen van de arbeidsfactor/verliezen etc....
                  Maar een goed ontworpen motor van 2000W zal simpelweg dubbel zo hard presteren als eentje van zelfde makelij met een vermogen van 1000W.
                  Een ford taunus uit de jaren 70 met een motor van 2 liter presteerde maar 60KW LOL, een simpel VW up van nu met een moter van 1 liter presteerd beter.
                  En over het verbruik zullen we maar zwijgen.

                  En is da nu interessant allemaal? NEE !!
                  Ze gaan u niet zeggen wat er in zit.

                  De prestaties van een stofzuiger worden gemeten in 2 factoren zijnde onderdruk en debiet.
                  Je kan alle combinaties van die twee factoren verzinnen maar een stofzuiger die op de twee vlakken goed presteerd zal dito vermogen nodig hebben om die arbeid te kunnen verichten. Punt, daar kan je niet van uit. Een goed ontworpen motor kan dit met minimaal vermogen.

                  Het is ook een trend dat de huizen van tegenwoordig eigenlijk niet meer gestofzuigd moeten worden. Gewoon omdat veel mensen kiezen voor tegelvloer of van die jannettelatten van quickstep en zo. Een eenvoudige swiffer is dan al genoeg. En daar hebben ze wel gelijk dat die zware motoren daar niet meer nodig zijn.

                  Dus waar moet je naar kijken bij vergelijk: onderdruk (pascal) en debiet (liters per seconde)
                  Maar fabrikanten geven die informatie niet graag vrij omdat ze weten dat hun toestellen niet performant zijn.

                  En natuurlijk bouwkwaliteit want vergeet niet dat de fabricagekost van een stofzuiger ergens rond de 10 euro zal liggen +- De rest is marketing.
                  Doch zit er veel verschil in merken die sterker materiaal aanbieden (vergeet karcher, das speelgoed, vergeet dyson, das puur overpriced marketing zever)

                  Zelf hebben we er eentje gekocht een half jaar geleden voor industrieel gebruik (kleinste model). Het ding mag je van het 2de verdiep naar beneden smijten, er zal niets aan zijn.
                  Kostprijs was rond de 300 euro dacht ik +- De enige reden dat ik er zoveel aan wou uitgeven is dat em gebouwd is als een tank. Kan slijk, plaaster, en de grootste vuiligheid opzuigen zonder problemen. Ook omdat we met een zware verbouwing in gedachten zitten komende tijd.

                  Een goed merk in stofzuigers voor huishoudgebruik zijn miele, nilfisk. Degelijk spul.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Zo een vacuummeter zouden ze in elke stofzuigerwinkel moeten hebben, zodat je kan vergelijken. Geeft ineens een reële waarde over de zuigkracht in plaats dat je moet voortgaan op holle publiciteitsslogans en verkoperspraat.
                    Leg uit Notex, wat ben je met een vacuum meting als je het debiet niet hebt?
                    Ik zal de vraag anders stellen, waar heb je het meeste energie voor nodig, voor het blazen van een fietsband op 4bar
                    of voor het blazen van een autoband op 2 bar?
                    Last edited by Guest42; 22 januari 2015, 07:05.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Zo een vacuummeter zouden ze in elke stofzuigerwinkel moeten hebben, zodat je kan vergelijken. Geeft ineens een reële waarde over de zuigkracht in plaats dat je moet voortgaan op holle publiciteitsslogans en verkoperspraat.
                      Vacuum onderdruk is één ding, debiet is nog een tweede , ook niet onbelangrijk...
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #26
                        Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

                        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                        Vacuum onderdruk is één ding, debiet is nog een tweede , ook niet onbelangrijk...
                        Natuurlijk zijn beide factoren belangrijk, maar niet alle fabrikanten geven die waarde vrij.

                        Op de website van Karcher staat netjes de onderdruk en het debiet vermeld.

                        Op de website van Dyson en Miele heb ik daar niets van gevonden.

                        edit : op www.vergelijk.be staat bij de technische specificaties de onderdruk en het debiet van de meeste modellen erbij.
                        Last edited by notex; 22 januari 2015, 10:32.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Ik zal de vraag anders stellen, waar heb je het meeste energie voor nodig, voor het blazen van een fietsband op 4bar
                          of voor het blazen van een autoband op 2 bar?
                          Als je het dan toch vraagt, persoonlijk heb ik de meeste energie nodig voor het opblazen van een fietsband, want dat doe ik manueel met een fietspomp.
                          Een autoband opblazen word ik niet moe van en kost mij geen energie. Gewoon het slangetje op het ventiel steken en de compressor van het benzinestation doet de rest.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

                            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                            Vacuum onderdruk is één ding, debiet is nog een tweede , ook niet onbelangrijk...
                            Inderdaad Ryan zonder die twee kan je de belangrijkste niet berekenen, namelijk energie, allesbepalend Voor de zuigkracht.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

                              Het is uiteindelijk een AEG geworden. De Nilfisk was niet op voorraad.
                              Bij alle stofzuigers stond een label met vermogen, het geluidsniveau in dB en een klassificatie van A tot F voor zuigkracht op harde vloer en tapijt. Daarbij is A het beste en F het slechtste.
                              Tussen ongeveer 30 merken en 75 modellen had Dyson het lawaairecord met 86dB. Er stond wel een gloednieuw "whispermode" model van 65dB @ 457€. Qua zuigkracht haalde de beste Dyson een A voor harde vloer, en een C voor tapijt.
                              De AEG heeft een A voor harde vloer, een B voor tapijt en geluidsniveau 60dB. Dit alles voor een prijs die minder dan de helft is van een Dyson.
                              Ik heb de AEG even geprobeerd en hij zuigt in ieder geval beter dan het Nilfisk tonnetje dat wij van 1974 tot 2000 hebben gebruikt.
                              Last edited by notex; 22 januari 2015, 21:11.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Stofzuigers volgens nieuwe Europese norm

                                Misschien wat laat.

                                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                                Dus wat wil europa bekomen met die wet? Dat de fabrikanten meer rendabel motoren in hun toestellen stoppen die het net niet zo zwaar belasten en dat fabrikanten stoppen met er ZEER goedkope brol in te duwen met slechte arbeidsfactor.
                                Je haalt hier m.i. arbeidsfactor en rendement door elkaar. Dit zijn twee verschillende dingen. Een motor met een arbeidsfactor van 0,5 en rendement van 60% is net zo efficient als een motor met arbeidsfactor van 0,9 met hetzelfde rendement.

                                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                                Terzijde: Dit is trouwens ook de enige echte reden dat ze slimme tellers willen invoeren die WEL rekening gaan houden met de arbeidsfactor en je dat dus kunnen doorrekenen.
                                Alle bestaande meters meten actief vermogen en houden dus al rekening met de arbeidsfactor. Kan ook niet anders omdat dit hetgeen is wat Eandis/Infrax effectief aan de verbruiker levert en de centrale moet produceren.

                                Comment

                                Working...
                                X