Pagina 4 van 4 EersteEerste 1 2 3 4
Weergegeven resultaten: 76 t/m 100 van 100

Standaard Re: STEMPLICHT anno 2018

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    In de Westerse landen waar geen 'opkomstplicht' bestaat, dagen doorgaans toch nog zo'n 66 à 80% van de kiezers op (bvb Nederland, Frankrijk).
    Veel mensen zijn dus wel terdege bewust van hun dagelijks bestuur.
    Klopt met wat ik eerder aangekaart heb, wie er bewust mee bezig is die zal zijn stem wel uitbrengen.
    Maar die dat geen interesse hebben, die gaan tenminste niet verplicht tegen hun zin stemmen met grote kans op blanco of eender wat om er vanaf te zijn.
    Dat is toch 20 tot 34% kans op een onbewuste keuze dat vermeden wordt en de stemmen komen daar dan echt van mensen waar het wel iets voor uitmaakt.
    Met stemrecht in plaats van stemplicht heeft ieder zijn vrije keuze.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    .../
    Met stemrecht in plaats van stemplicht heeft ieder zijn vrije keuze.
    en als de werkgever dan zegt "ge moet komen werken"

Er zullen er zijn die toch gaan maar
    je zal toch een hoop volk hebben dat niet komt stemmen omdat ze moeten werken.

Nu zijn er regels voor mensen die toch moeten werken.

Je kunt er over bezig blijven, voor en nadelen geven maar uiteindelijk hebben we er niets over te zeggen. ;-)

--
    mlap.
    T.T.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    Het blijft kiezen tussen de cholera en de pest welk systeem je ook kiest.
    Hoe noem je dan de ziekte in Duitsland, Italië ruwweg tussen 1935 en 1945 ? Aids of kanker ?
    BD0473BE / www.nete.be
    1" Lumix FZ1000 + CP en ND filter
    MFT Lumix GM5 met 12-32 mm

Er wordt in onze welvaartsmaatschappij heel veel nodeloos geklaagd.
    Veel mensen schijnen zich niet te realiseren vanwaar we komen.
    Amper 100 jaar geleden was Vlaanderen nog een verarmde boerenregio waar notabelen op feodale wijze nog de scepter zwaaiden.
    De maatschappij is zo veel veranderd en een gans stuk complexer geworden.
    Er waren in de laatste decennia goede en minder goede bestuurders, dat is waar.
    Maar continu klagen en zagen en er zelf nooit iets aan willen doen is uiteraard gemakkelijk.
    We mogen blij zijn dat er nog mensen zijn die dat wel willen.
    Democratie komt niet vanzelf.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Dat kan zeker, maar stel dat je kiest voor partij ABC, weet jij of die QR code wel met ABC overeenkomt en niet met XYZ?
    Bij een hertelling zal het resultaat zeker hetzelfde zijn, niemand kan weten of zijn stem correct verwerkt werd.

Vertrouwen moeten we hebben, maar zoals vroeger door de tellers kon gefoefeld worden, zo zou ook nu door een snuggere programmeur de software gemanipuleerd kunnen zijn.

Misschien wat vergezocht, maar volledig uitsluiten?
    Ik denk dat met alles te frauderen valt.
    De hertelling kan zelfs op 2 manieren gebeuren.

- alle briefjes scannen
    - alle briefjes manueel tellen, want de partij en de namen waarvoor je gestemd hebt staan daar op.

Tuurlijk valt alles te kraken, maar net zoals een inbraakbeveiliging probeer je de verhouding tussen "wat is er te winnen", en de moeite die je er moet in steken juist te leggen.
    Als morgen in één stembus of telbureau een partij ineens 80% van de stemmen heeft, dan zal dat wel nagekeken worden.

Als er in tientallen stembussen een verschil van 2-3% opduikt, dat is veel moeilijker te detecteren.
    Ik ben er van overtuigd dat er meer dan genoeg mensen gaan nakijken of het juist verlopen is (getuigen, rechters, ambtenaren, ...), die ook allemaal andere belangen hebben dat het niet zo makkelijk is om te frauderen.

En zoals eerder geschreven, het is makkelijker om met papier te frauderen.
    Je drukt wat stembrieven bij, en je mengt die op één of andere manier tussen de rest. Die zegels etc lijken me veel makkelijker na te maken dan in die computers in te breken.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Met papieren documenten was het bij telling schering en inslag, dat een teller tussen zijn nagel een stukje potlood (de stift) waarmij hij de stembiljetten van de concurrentie ongeldig maakte door er een potloodstreep op aan te brengen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Hoe noem je dan de ziekte in Duitsland, Italië ruwweg tussen 1935 en 1945 ? Aids of kanker ?
    Ebola misschien?
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    De hertelling kan zelfs op 2 manieren gebeuren.

- alle briefjes scannen
    - alle briefjes manueel tellen, want de partij en de namen waarvoor je gestemd hebt staan daar op..
    Hoeveel mensen hebben die QR code in detail bekeken om te zien of het allemaal klopt?

Die hertelling is niet het probleem, het is het zeker zijn dat uw keuze er echtnop staat.

Maar maakt niet uit, we zijn er weer een tijd van verlost.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Hoeveel mensen hebben die QR code in detail bekeken om te zien of het allemaal klopt?

Die hertelling is niet het probleem, het is het zeker zijn dat uw keuze er echtnop staat.

Maar maakt niet uit, we zijn er weer een tijd van verlost.
    Yep, tot mei volgend jaar. Dan mogen we nog even onze federale vrienden gaan bedanken voor bewezen diensten... of niet.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
    Yep, tot mei volgend jaar. Dan mogen we nog even onze federale vrienden gaan bedanken voor bewezen diensten... of niet.
    Ook dat nog.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
    Mijn vrouw is nog nooit gaan stemmen, en nog nooit iets van gehoord.
    Ze moeten dat binnen 7 dagen beboeten.
    1e keer is een berisping, 2e keer een boete tussen de 30 en 60 euro of zoiets, 3e keer hetzelfde
    en de 4e keer een ontzegging van 10 jaar stemmen hahahaha
    Wie zou de niet stemmers beboeten? Deze die aan de macht zijn? dan zijn ze de volgende keer zeker dat je "tegen" zou stemmen.

Kan je uitleggen hoe je dat doet? Ik heb ze bekeken maar veel ben ik er niet uit wijzer geworden. Ik neem aan dat er op een of andere manier hetzelfde opstaat als eronder maar zeker ben ik er niet van.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Kan je uitleggen hoe je dat doet? Ik heb ze bekeken maar veel ben ik er niet uit wijzer geworden. Ik neem aan dat er op een of andere manier hetzelfde opstaat als eronder maar zeker ben ik er niet van.
    Awel ik zou het ook niet weten, heb ook niet geprobeerd om die te scannen om te zien of het leesbaar is met een standaard app.
    Het zal ook wel gecodeerd zijn 9/10.
    Spijtig dat het nu te laat is, anders had ik er een foto van genomen om dat thuis eens te proberen.
    Oei ... mag dat wel?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Onder die QR stond in leesbare tekst waar je op gestemd hebt.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Onder die QR stond in leesbare tekst waar je op gestemd hebt.
    Dat is de theorie. Maar is dat zo? Hoe kan je dat onafhankelijk controleren? Dat is de vraag.

Dat is de theorie. Maar is dat zo? Hoe kan je dat onafhankelijk controleren? Dat is de vraag.
    Denk je echt dat de partijen dit niet controleren? Denk je dat ze bij de minste fout dit zouden laten passeren?
    bye, Maurice
    https://blog.on4bam.com/
    Nikon D90

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Denk je echt dat de partijen dit niet controleren? Denk je dat ze bij de minste fout dit zouden laten passeren?
    Neen, maar hoe is het gekontroleerd? Met zo 1 van die vuilbakken? Of met allemaal? Met de firmware die erop stond tijdens de verkiezingen of met sjoemelsoftware? Zijn er steekproeven geweest tijdens de verkiezingen? Onaangekondigde steekproeven met deurwaarders? Is de software vrijgegeven en kan je met een hash zien of het die vrijgegeven software is die op de vuilbak (*) staat?

Ik beweer niet dat er gesjoemeld is maar het is en blijft nodig dat je vragen stelt. Het is niet omdat jij het allemaal vertrouwt dat er niemand anders is die niet zoekt hoe hij/zij het systeem voor eigen doeleinden kan gebruiken. Het is niet omdat er pc's mee gemoeid zijn en dat het digitaal is dat het allemaal plots 100% ideaal is. Als je democratie wil moet je allert blijven en alles in vraag stellen. ALLES!

(*) sorry maar die stemurnes lijken nu eenmaal meer op de gekende kliko vuilbakken dan op een stembus.

Awel ik zou het ook niet weten, heb ook niet geprobeerd om die te scannen om te zien of het leesbaar is met een standaard app.
    Het zal ook wel gecodeerd zijn 9/10.
    Spijtig dat het nu te laat is, anders had ik er een foto van genomen om dat thuis eens te proberen.
    Oei ... mag dat wel?
    Nog zo iets, mag je foto’s nemen het het stemlokaal? Ik ‘vermoed’ van niet.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Leeft en LAAT LEVEN !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Nog zo iets, mag je foto’s nemen in het stemlokaal? Ik ‘vermoed’ van niet.

Leeft en LAAT LEVEN !

Nog zo iets, mag je foto’s nemen het het stemlokaal? Ik ‘vermoed’ van niet.

Eigenlijk raar dat men daar hier over bezig is.
    Een deel van de foto's op dit forum mocht wettelijk gezien niet genomen worden.

En een ander deel mocht hier niet gepubliceerd worden.

Wettelijk gezien is straatfotografie van mensen in Belgie bijna onmogelijk.

Wat het stemhokje betreft, ik heb nergens gelezen dat fotograferen niet mag. Maar de stemming is geheim, dus moet je opletten met welke foto je publiceert.

--
    mlap.
    T.T.

Standaard STEMPLICHT anno 2018

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
    Wat het stemhokje betreft, ik heb nergens gelezen dat fotograferen niet mag. Maar de stemming is geheim, dus moet je opletten met welke foto je publiceert.
    De stemming is geheim, de opkomst eigenlijk niet want iedereen “moet” komen.
    Men mag niet met twee in een hokje (uitgezonderd de uitzonderingen), dus in een hokje kan men al geen foto nemen van iemand anders zijn/haar stem.
    Buiten het hokje is op geen enkele manier zichtbaar welke keuze iemand gemaakt heeft.
    Men zou dan al een verborgen camera moeten plaatsen in een hokje om iemand zijn stem te kunnen fotograferen ... kans is zeer klein dat dit zou lukken.

Hetgeen ik erover kon vinden:
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geheime_stemming
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140131_00958253

Maar ik kan er zelf niets speciaal over vinden in dit:
    http://www.elections.fgov.be/fileadm...rs20140215.pdf

Het lijkt me dan ook de interpretatie van de voorzitter te zijn of je er al dan niet last mee berokkent ... al vraag ik af hoe ze kunnen zien dat je een selfie of foto van je stem maakt in het hokje zonder te komen kijken en zelf het stemgeheim te doorbreken.
    Veel onduidelijkheden dus.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Men mag niet met twee in een hokje (uitgezonderd de uitzonderingen), dus in een hokje kan men al geen foto nemen van iemand anders zijn/haar stem.
    Wij mochten per koppel, dus man en vrouw samen in het hokje. Was digitaal stemmen. Of het in alle kieslokalen zo was bij ons weet ik niet.
    Achter elke foto zit er een verhaal --- http://dvlknokke.smugmug.com/
    Nikon D850 - D750 - Nikkor 14-24 / 24-70 VR / 24-120 / 70-200 / 80-400 / 105 macro. Fuji XT2

Toch ook al ouders met kinderen zien gaan stemmen en ermee het hokje binnenstappen. Mensen die geen opvang hebben zijn daar misschien toe gedwongen. Je kan ook moeilijk een kinderopvang organiseren in een kieslokaal.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Ben zelf ooit bijzitter geweest, en ik kreeg de taak om de files in goede banen te leiden, en om te helpen indien nodig in het kieshokje.
    De strikte regel is inderdaad dat je alleen het hokje in gaat, maar als ouders vragen of hun kind mee mag, dan heb ik mijn gezond verstand gebruikt en dat toegestaan.
    Als iemand op leeftijd binnen komt en zelf vraagt of de zoon of dochter mee mag, dan sta je dat ook toe.

De moeilijkste waren mensen waarvan ik vermoedde dat ze niet konden lezen. Ze bleven dan langer dan normaal in het kieshokje, en dan vroeg ik of ze wat hulp nodig hadden. Sommigen “waren hun bril vergeten”, anderen waren naar eigen zeggen onhandig met computers, en dan help je ze wel even zonder dat je de indruk geeft dat je denkt dat ze niet kunnen lezen.
    Maar er waren er ook een paar die gewoon directt vroegen om hulp.

Toen ik een jaar of 6 was mocht ik van mijn papa ook de bolletjes kleuren. Zal wel van alle tijden zijn zeker.
    Tommie

Standaard STEMPLICHT anno 2018

Toch ook al ouders met kinderen zien gaan stemmen en ermee het hokje binnenstappen. Mensen die geen opvang hebben zijn daar misschien toe gedwongen. Je kan ook moeilijk een kinderopvang organiseren in een kieslokaal.
    Kinderen horen tot de uitzonderingen, net als begeleiders van mensen die zich niet volledig zelfstandig kunnen verplaatsen.
    Of dat ergens beschreven staat weet ik niet, maar zo ging het er bij ons toch aan toe.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Pagina 4 van 4 EersteEerste 1 2 3 4

Soortgelijke discussies

1. Privacy wet anno 25 mei 2018 ???
    Door Duffy-16 in forum Algemeen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 12 mei 2018, 19:09
  2. [Oordeel] Paris-Roubaix 1912 anno 2018
    Door josdevos in forum Actie
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 27 april 2018, 11:56
  3. 6/4/2018 tot 8/4/2018 - De Gevleugelde stad - Ieper
    Door Heembeek in forum Waarheen vandaag?
    Laatste bericht: 5 april 2018, 16:17
  4. Bodypainting Kampioenschap BIFFF 2018 op 8 april 2018 vanaf 14u, BOZAR Brussel
    Door Fantasy-Worldwide in forum Waarheen vandaag?
    Laatste bericht: 29 maart 2018, 13:55
  5. Anno......
    Door rdirky45 in forum Beginnershoek
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 6 mei 2012, 22:25

Regels voor berichten