Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

STEMPLICHT anno 2018

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: STEMPLICHT anno 2018

    Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
    Mijn vrouw is nog nooit gaan stemmen, en nog nooit iets van gehoord.
    Niets om trots op te zijn
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #17
      Re: STEMPLICHT anno 2018

      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      Niets om trots op te zijn
      Waarom niet, niet gekozen is ook een keuze.
      En als je kiest komt er niets van.
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

      Comment


      • #18
        Re: STEMPLICHT anno 2018

        Ik maak gebruik van mijn democratisch recht en ben blij dat we dit recht hebben.
        Ben niet altijd tevreden met de uitslag, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #19
          Re: STEMPLICHT anno 2018

          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
          Ben niet altijd tevreden met de uitslag, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
          Minstens 50% van de kiezers zou in minder of meerdere mate moeten tevreden zijn met de uitslag want het hun keuze die aan de macht komt.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #20
            Re: STEMPLICHT anno 2018

            1) Een stemming zou over een programma moeten gaan en niet op één of andere persoon. Je stemt voor een ideolgie, voor een voor jouw goed idee. Wie dat uiteindelijk in uitvoering brengt is in feite niet belangrijk, wel de inhoud. Vandaar, één lijststem waar je een overzicht hebt van hun doelstellingen
            2) In feite zou na iedere legislatuur het document (programma) dat werd vooropgesteld afgeklopt met datgene er nu in werkelijkheid is van terecht gebracht. Zeker indien de budgetaire sleutel aan dit of dat programma (lijst) werd gegeven.
            3) Na een stemming geen burgemeester en/of schepenen ... Het kan niet dat na een democratische stemming, de gestelde democratische verdeling teniet wordt gedaan door onderhandeling. Je stemt op een programma en in dat programma staat wel niet dat men nadien akkoordjes ... maakt.

            Dit in het kort.
            Er is een opkomstplicht. Een goede zaak. Wie op die data niet kan komen wegens zogezegde overmacht zou een deel van zijn rechten moeten in leveren. Met zogezegde overmacht heb je mensen die toevallig dat weekend op reis zijn. De data van de verkiezingen liggen wel al iets langer vast dan het plannen van een reis op die data. Er zijn natuurlijk ook wel omstandigheden waardoor de persoon die werd opgeroepen om te gaan stemmen echt niet kan deel nemen. Of je dan een volmacht moet kunnen geven wil ik geen oordeel over maken. SOms is dat volkomen terecht en in andere gevallen zal dat dan weer niet zo zijn.

            Wetgever zou moeten verbieden dat er eindeloos reclame wordt uitgedeeld, getaleerd. Geen affiches met figuren op, geen reclame met figuren op. Wat wel moet kunnen is een eenmalige of tweemalige bezorging van een pamflet waar de standpunten, programmapunten worden uitgelegd en aangeboden. Indien er twee pamfletten mogen worden uitgestuurd zouden beiden dezelfde inhoud moeten hebben.
            Het uit sturen van de pamfletten gebeurt voor alle deelnemende groepen op dezelfde dag. Gedaan om in elkanders folders te snuisteren en replieken te sturen ...

            Bij de verkiezingsdag zelf geen rijen van schijnpolitiekers die er zijn omdat je op hen zou stemmen. Hetzelfde voor de deurbezoekers en de kermislopers of marktlopers. Stop die onozele handel.

            Hervorm eveneens de telling en verdeel de zetels op een duidelijke correcte manier waarbij er niet zoals nu, een voordeel komt voor die partijen die een grotere buit binnen rijven.
            Last but least. Indein toch geopteerd voor personen. Ofwel ben je politieker op de gemeente ofwel ben je politieker op hoger niveau. Wie zich nu op geeft voor de lokale politiek zou geen enkele aanstelling mogen ambiëren en/of heben op een hoger niveau. Wie nu minister is of volksvertegenwoordiger dient zijn job op te zeggen vanaf het ogenblik dat de lijsten officieel zijn binnen gebracht. En wie zijn job verliest, heeft pech gehad.
            Tommeleyn wil bv burgemeester van Oostende worden, maar niet voor mei 2019 ...
            Crevits wil burgemeester worden in Torhout (dat is ze al) maar ze heeft de job doorgeschoven omdat ze liever minister is...

            Mijnge8
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #21
              Re: STEMPLICHT anno 2018

              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
              Ik maak gebruik van mijn democratisch recht en ben blij dat we dit recht hebben.
              Ben niet altijd tevreden met de uitslag, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
              Zo is dat.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #22
                STEMPLICHT anno 2018

                Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                En het is idd opkomstplicht en geen stemplicht. Als je geweest bent hoef je zelfs het stemhokje niet binnen.
                Normaal wel want stemmen moet anoniem en als je dat hokje niet binnen gaat, dan weet iedereen je keuze ... een ongeldige, maar toch een stem voor de meerderheid. [emoji6]

                Maar ik denk dat velen van de ongeïnteresseerden dan ofwel blanco stemmen ofwel op eender wat klikken om er vanaf te zijn.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: STEMPLICHT anno 2018

                  Mijn inziens is het beter de stemplicht af te schaffen. Gewoon al het idee dat je MAG maar niet MOET.
                  Dat er minder opkomst zal zijn is al sowieso zeker. Maar of het resultaat echt anders zal zijn is twijfelachtig.
                  1 ding is zeker dat de politiekers meer moeite zouden moeten doen om zieltjes te winnen. Want je moet de kiezer 2 x overhalen. 1 keer voor je stem en 1 keer dat hij nog komt opdagen ook.
                  Anderzijds gaan ze dan wel meer beloven en na de verkiezing niet kunnen waar maken. Kijk maar naar de VS.
                  Het blijft kiezen tussen de cholera en de pest welk systeem je ook kiest.

                  Comment


                  • #24
                    Re: STEMPLICHT anno 2018

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Mijn inziens is het beter de stemplicht af te schaffen. Gewoon al het idee dat je MAG maar niet MOET.
                    Dat er minder opkomst zal zijn is al sowieso zeker. Maar of het resultaat echt anders zal zijn is twijfelachtig.
                    1 ding is zeker dat de politiekers meer moeite zouden moeten doen om zieltjes te winnen. Want je moet de kiezer 2 x overhalen. 1 keer voor je stem en 1 keer dat hij nog komt opdagen ook.
                    Anderzijds gaan ze dan wel meer beloven en na de verkiezing niet kunnen waar maken. Kijk maar naar de VS.
                    Het blijft kiezen tussen de cholera en de pest welk systeem je ook kiest.
                    Er is in België geen stemplicht.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #25
                      Re: STEMPLICHT anno 2018

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Er is in België geen stemplicht.
                      Tiens, op mijn oproepformulier lees ik toch duidelijk : de stemming is verplicht.

                      Comment


                      • #26
                        Re: STEMPLICHT anno 2018

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Tiens, op mijn oproepformulier lees ik toch duidelijk : de stemming is verplicht.
                        En toch is dit niet zo, er is wel een opkomstplicht.
                        In het hokje ben je niet verplicht om een stem uit te brengen.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #27
                          Re: STEMPLICHT anno 2018

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Tiens, op mijn oproepformulier lees ik toch duidelijk : de stemming is verplicht.
                          Laat het ons een zinspeling noemen.
                          1) Er is meldingsplicht bij stemming. Je hebt een oproepingsbrief gekregen en de meldingsplicht bestaat erin dat je je tijdens de periode van stemmen aan het stembureau aan meldt. Kan je dat niet doen, dan moet je de voorzitter van het stembureau op de hoogte brengen met bijgaand bewijsmateriaal. Dat kan opgestuurd worden (voor de stemming) naar de voorzitter, ...
                          Je kan natuurlijk ook een volmacht geven en dan treedt de volmachtkrijger op als persoon die zich aan meldt.
                          2) Stemmingsplicht ? Wat is stemmen ? Is dat het inkleuren van een keuze, of is het de geste dat je je stembrief hebt ontvangen in ruil voor je oproepingsbrief en je pas en dat je dat document in de stemurne hebt geworpen ?
                          Blanco stemmen, ongeldig stemmen zijn ook stemmingen. Stemplicht bepaalt immers niet of je stem correct, volledig, ... moet zijn. Stemplicht houdt enkel in dat het afgeleverde document daadwereklijk ook weer in de stemurne wordt gegooid. Vandaar de toezichthoudende personen.
                          Normaliter stem je annonym. DOe je dat niet, dan is daar in feite weinig op in te brengen. Bv. Je ontvangt het stemforumlier, knoeit ermee (bv tekening op zetten waar iedereen dat ziet) en je gooit dat document in de urne, dan heb je gestemd (wel een ongeldige stem) en is ze niet anonym. Men kan je NIET verplichten om opnieuw te stemmen gezien je stembrief in een gesloten urne zit.

                          Als je dit allemaal even op een rijtje zet kan je in feite ook wel spreken van stemplicht. Je krijgt een oproeping en er is een plicht je te melden aan het stembureau. Daar krijg je een stembrief die je verplicht bent na al dan niet behandelen in de stemurne dient te deponeren.

                          Ik vraag me af wat er gebeurt indien je je aanmeldt en GEEN stembrief wil ontvangen ... Dus je neemt de stembrief niet aan en je vraagt je pas terug en verlaat het stemmingslokaal. In feite is er dan 1 stembrief over en is dat niet in synchronisatie met het aantal binnengekomen stemgerechtigden.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #28
                            Re: STEMPLICHT anno 2018

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                            Laat het ons een zinspeling noemen.


                            Ik vraag me af wat er gebeurt indien je je aanmeldt en GEEN stembrief wil ontvangen ... Dus je neemt de stembrief niet aan en je vraagt je pas terug en verlaat het stemmingslokaal. In feite is er dan 1 stembrief over en is dat niet in synchronisatie met het aantal binnengekomen stemgerechtigden.
                            Dan wordt een PV opgemaakt als 'afwezige kiezer' en maak je goede kans op een boete.
                            Je stem wordt ongeldig verklaard.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #29
                              Re: STEMPLICHT anno 2018

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                              Dan wordt een PV opgemaakt als 'afwezige kiezer' en maak je goede kans op een boete.
                              Je stem wordt ongeldig verklaard.
                              EUh, afwezige kiezer ? Je hebt eer dat je de stembrief zou ontvangen, wel al een handtekening geplaatst, heb je wel al op de kiezerlijsten een doorhalen van je naam gekregen en dit door verschillende getuigen ..
                              Ik weet nu niet wat indien je de PV zou bevechten indien er in staat dat je een 'afwezige' kiezer bent.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #30
                                Re: STEMPLICHT anno 2018

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                                EUh, afwezige kiezer ? Je hebt eer dat je de stembrief zou ontvangen, wel al een handtekening geplaatst, heb je wel al op de kiezerlijsten een doorhalen van je naam gekregen en dit door verschillende getuigen ..
                                Ik weet nu niet wat indien je de PV zou bevechten indien er in staat dat je een 'afwezige' kiezer bent.
                                Je moet echt in het hokje gaan, voor mensen met functiebeperking kan dit met assistentie.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X