Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spaar spots

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • spaar spots

    Zoals de halogeenlampen, maar dan met spaarlampen, ter grootte van een halogeenlamp.
    Iemand ervaring, mee, qua tevredenheid en aankoopprijs?
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: spaar spots

    heb er een stuk of 20 zitten!!! dik ok!
    kosten tegen de 7à10euro na 3maand zou je ze terugwinnen
    mijne zijn megaman ofzo!

    gevonden in dhz zaak





    mvg david
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: spaar spots

      Over een maand of vier terug heb ik de keuken onderhanden genomen en mijn vrouw had graag spotjes in de keuken. Nu was het zo dat daar altijd een buislamp van 36 watt heeft gehangen dus veel licht en weinig verbruik.
      Mijn vrouw had graag vier spotjes aan het plafond (in het midden) en twee boven het werkblad en twee boven de hoektafel. Door de tijd van besparingen was ik daar eigenlijk niet voor te vinden want spotjes geven niet zoveel licht dan een buislamp (tenzei je er meerdere plaatst) maar verstoken wel veel de meeste 35watt of 50watt per stuk dus als alles aan was 8 x 35 watt of 8 x 50 watt dus respectievelijk 280watt of 400watt dus hoog verbruik.
      Zodoende heb ik wel acht spots gehangen maar dan wel met spaarlampen van 9watt per stuk dus als alles aan is 9 x 8 is 72 watt.
      Nadelen
      Plaats genoeg spotjes.
      Bij het ontsteken duurt het een even voor ze maximaal branden.

      Voordelen
      Weinig stroomverbruik tegenover gewone spots.
      Ze geven bijna geen warmte af wat bij spots zeker in de zomer maanden echt hinderlijk kan zijn.
      Ze gaan zachtjes aan zodat uw ogen beter aan het licht wennen, na een paar minuutjes branden ze zeker zo hard als gewone spots en ze verblinden veel minder.
      Door het lage stroomverbruik laat ik s'avonds altijd twee spotjes branden voor de sfeer waar je bij gewone spots op het verbruik zult letten en ze uit zult doen.

      Mijn inziens zijn gewone spots omwille van het hoge verbruik uit de tijd.
      Ledspots daarentegen zou ik je ten sterkste afraden want je ziet er niks mee, geven een vreemd licht af en zijn zo kapot. Mijne maat had 3 ledlampjes gekocht en die hebben bijna niet gebrand omdat ze hinderlijk waren (je kijkt naar dat vreemde licht en word vervolgens verblind door dat het eigenlijk een hoop kleine lampjes bij elkaar is inplaats van een egaal licht.)
      Van de 3 lampjes werkt er nog een ze zijn zo kapot.
      Ik ben er zeer tevreden van en overweeg ook mijn livving met spaarspots te gaan verlichten wat ik wel aanraad is de natuurlijke kleur te nemen inplaats van die echt witte.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

      Comment


      • #4
        Re: spaar spots

        Je moet wel rekening houden dat je minder lux hebt. Standaard voor huisverlichting met GU10 spot is de bundelbreedte 36°. Bij de spaarlampen is dit rond de108°, de goedkoper 190°. Ook de kelvin waarde is niet altijd het zelfde bij de goedkopere.
        Voor je ze allemaal vervangt koop je er eentje en probeer je met enkele simpele truukjes hoe deze je bevallen bv door een boek onder de lamp te houden en vergelijk met een klassieke spot en dan een spaarlamp. Megaman zijn kwa prijs ook de beste momenteel op de markt.
        Philips heeft deze nu ook op de markt gebracht maar kosten een pak meer.

        In led verlichting kan je ook investeren maar dan moet je wel in powerled gaan en die kosten heel veel geld en moet je investeren in de schakelapparatuur. Koop geen ledlamp in GU10 voet want dan gaat je kat je zien lopen maar jij niet .
        Laat je niet overdonderen door de reklames van spaarlampen in doe het zelf zaken of handels maar ga naar een vakman van licht.
        Last edited by Fabbe; 27 oktober 2008, 19:25.

        Comment


        • #5
          Re: spaar spots

          Ik ga mijn plafonds veranderen, en mijn lusters ( met gewone spaarlampen) wegdoen, wellicht ingebouwde spots met spaarlampen installeren. Voor de keuken twijfel ik nog om plafondverlichting met een ronde TL te plaatsen.
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: spaar spots

            Hey juppekes

            Bij mij thuis had ik ook spots op 12V (7x35W)

            Nu heb ik deze vervangen door leds (7x3W)

            ik ben daar zeer tevreden mee

            Wel heb ik gekozen voor 6400K (wel een beetje wennen in het begin)

            Meestal branden die spots van 16u30 tot 21u00

            Dus bijna een verschil van 1KW/dag

            Wel heb ik voor die lampjes bijna €40/st betaald

            Binnenkort krijgen we op het werk diezelfde binnen op 220v (voor in mijn badkamer, daar zit nu 5x50W)
            Last edited by Mriya; 27 oktober 2008, 20:43.
            Bootjes

            Comment


            • #7
              Re: spaar spots

              Hey juppekes

              Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
              Je moet wel rekening houden dat je minder lux hebt. Standaard voor huisverlichting met GU10 spot is de bundelbreedte 36°. Bij de spaarlampen is dit rond de108°, de goedkoper 190°. Ook de kelvin waarde is niet altijd het zelfde bij de goedkopere.
              Voor je ze allemaal vervangt koop je er eentje en probeer je met enkele simpele truukjes hoe deze je bevallen bv door een boek onder de lamp te houden en vergelijk met een klassieke spot en dan een spaarlamp. Megaman zijn kwa prijs ook de beste momenteel op de markt.
              Philips heeft deze nu ook op de markt gebracht maar kosten een pak meer.

              In led verlichting kan je ook investeren maar dan moet je wel in powerled gaan en die kosten heel veel geld en moet je investeren in de schakelapparatuur. Koop geen ledlamp in GU10 voet want dan gaat je kat je zien lopen maar jij niet .
              Laat je niet overdonderen door de reklames van spaarlampen in doe het zelf zaken of handels maar ga naar een vakman van licht.

              Ik werk toevallig in een doe het zelfs zaak

              Het probleem is meestal dat de mensen liever goedkope (brol) kopen dan liever investeren in goede lampen
              Bootjes

              Comment


              • #8
                Re: spaar spots

                Hey juppekes

                Wel nog even vermelden dat die leds niet geschikt zijn voor electronische transfo's
                Bootjes

                Comment


                • #9
                  Re: spaar spots

                  Ik ga me nog verdiepen in deze materie, maar dit forum is al een begin

                  Is er een aangepast armatuur voor nodig, of kan je deze in een voor gewone spots bedoelde armatuur zetten?
                  Of is er helemaal geen transfo meer nodig ?
                  Ik ken er eigenlijk niks van omdat ik nog nooit spot verlichting heb gehad
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: spaar spots

                    Hey juppekes

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    Ik ga me nog verdiepen in deze materie, maar dit forum is al een begin

                    Is er een aangepast armatuur voor nodig, of kan je deze in een voor gewone spots bedoelde armatuur zetten?
                    Of is er helemaal geen transfo meer nodig ?
                    Ik ken er eigenlijk niks van omdat ik nog nooit spot verlichting heb gehad

                    Ik heb die leds in mijn originele (5 jaar oude) armatuur gestoken

                    Zoals ik daarnet al zei, die leds gaan niet samen met elektronische transfo's

                    Die nieuwe op 220v zullen ook passen in de bestaande armaturen
                    Bootjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: spaar spots

                      De spots die ik bezit zijn opbouwspots, twee met twee spts en een met vier spots.
                      De lampjes zelf zijn van het type GU10 en 220V.
                      Van de lampjes is alleen het frontje te zien doordat de spots bestaan uit cylindertjes waar de lampjes zelf in zitten. De lampjes zelf kan je ook in sommige oudere armaturen steken die beschikken over een GU10 voet, alhoewel ik die lampjes ook al gezien heb met een gewoon draaisoket. Ik vind dat ze goed lichten maar zoals ik al zei heb ik wel de warme kleur genomen inplaats van de koele witte lampjes.
                      Mijn garage heb ik drie witte inbouwspots van zo een twintig cm doorsnee waarin telkens twee spaarlampen van elk 9 watt zitten daar ben ik ook zeer tevreden over.
                      In den tijd van energiebesparing zou ik toch niet met gewone spots willen verlichten, mijn schoonzoon heeft zo een twintig plafondspots in zijn living en als je daar komt zitten ze in het donker, hij gaat ze ook vervangen door spaarspots.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: spaar spots

                        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        Ik ga me nog verdiepen in deze materie, maar dit forum is al een begin

                        Is er een aangepast armatuur voor nodig, of kan je deze in een voor gewone spots bedoelde armatuur zetten?
                        Of is er helemaal geen transfo meer nodig ?
                        Ik ken er eigenlijk niks van omdat ik nog nooit spot verlichting heb gehad
                        Als je wilt verdiepen in deze materie gaat het nog een tijdje duren want verlichting leer je niet op 1 dag. Ga naar een vakman en laat bv een studie maken van het gewenste licht / materiaal.

                        Halogeen Gu10 zijn de standaard 220volt inbouw spotten (rechtstreeks op het netspanning) die je overal vind in doe het zelf zaken. Je kan er ook steken op 12v (gu5.3t), dezehalogeenlampen geven wel meer licht dan een 220v . Deze hebben dan wel een transfo nodig.

                        Sylvania hebben ook 50watt GU10 spot op 220v die evenveel licht geven dan 12v halogeen en maar een verbruik garanderen van 35 watt.

                        Ik zie hier iemand spreken van 6400k ...zou ik liever niet zien zo'n koud licht in een woonplaats.
                        Meer weten over type's van lampen zoek maar eens op google met Verlichting..



                        Ik zit beroepsmatig in de verlichting/electriciteit maar dan wel in groothandel , mocht je na een studie vragen hebben stuur maar een pm.
                        Last edited by Fabbe; 27 oktober 2008, 20:48.

                        Comment


                        • #13
                          Re: spaar spots

                          ok, ik zal zien wat ik hiermee al kan aanvangen, en idd , nog verder bevragen
                          allemaal bedankt trouwens
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #14
                            Re: spaar spots

                            Hey juppekes

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht

                            Ik zie hier iemand spreken van 6400k ...zou ik liever niet zien zo'n koud licht in een woonplaats.
                            Meer weten over type's van lampen zoek maar eens op google met Verlichting..

                            Deze spots heb ik bewust gekozen om veel licht te hebben

                            Dit is zijn geen sfeerlichtjes voor mij.

                            Dient om de kids hun huiswerk te maken, boven de eettafel ....

                            En als er bezoek is zie ik graag tegen wie ik babbel

                            Voor bij de tv hebben we wel van die warme sfeerlichtjes
                            Bootjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: spaar spots

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                              Als je wilt verdiepen in deze materie gaat het nog een tijdje duren want verlichting leer je niet op 1 dag. Ga naar een vakman en laat bv een studie maken van het gewenste licht / materiaal.

                              Halogeen Gu10 zijn de standaard 220volt inbouw spotten (rechtstreeks op het netspanning) die je overal vind in doe het zelf zaken. Je kan er ook steken op 12v (gu5.3t), dezehalogeenlampen geven wel meer licht dan een 220v . Deze hebben dan wel een transfo nodig.

                              Sylvania hebben ook 50watt GU10 spot op 220v die evenveel licht geven dan 12v halogeen en maar een verbruik garanderen van 35 watt.
                              .
                              Een 230V/50W spot geeft volgens mij evenveel licht als een 12V/50W.
                              Het vermogen wordt omgezet in licht, en vooral warmte, maar 50W blijft 50W, op welke spanning de spot ook werkt.
                              Maar sommige merken hebben wel een wat groter rendement, en geven daardoor wat meer licht bij hetzelfde vermogen (of verbruiken minder voor dezelfde lichtsterkte).
                              Een lamp met een transfo zal altijd méér verbruiken, want de transfo wordt ook warm (de elektronische hebben daar niet zoveel last van).



                              Ik heb hier ook een paar "spaarspotjes", en die geven wel een witter licht dan de gewone spaarlampen van Osram. Ik weet niet wat het merk van die spotjes is, ze zaten in het armatuur toen ik het kocht. De spaarspotjes geven ook geen gericht licht zoals de gewone halogeen-spotjes.

                              Wat de leds betreft, daarover heb ik vorige week heel wat informatie gevonden (ik was op zoek naar een compacte zaklamp die heel veel licht geeft en daarbij toch nog vrij zuinig is met de batterijen, het is de "Fenix LD20" geworden).

                              Die led-technologie zal de volgende jaren wel heel belangrijk worden, en zal op termijn waarschijnlijk de spaarlampen en zelfs TL-lampen gaan vervangen.
                              Er zijn al proefprojecten voor straatverlichting, en voor in de wonig heb je al enkele lampen die je zo in een 230V-armatuur kan draaien. Maar ik heb ook een aantal probleemgevallen gevonden, bijvoorbeeld led-spotjes die na korte tijd uitbranden, het is dus uitkijken wat je koopt....
                              De kleur van de goedkoper led-spotjes is soms ook niet zo goed (te blauw, te groen...).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X