Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SEPA domiciliering

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Was dat maar waar, alles wordt overgeschakeld en DAARNA krijg je misschien een berichtje.

    Het is een behoorlijk STINKEND potje.
    Het is een bestaande domiciliering dat omgezet wordt naar de nieuwe vorm, dus eigenlijk heeft de klant al toelating tot domiciliering gegeven.
    Enige is dat men de klant eigenlijk zou mogen informeren.
    Ze hebben nooit zonder akkoord een domiciliering gestart waar er nog geen was.

    Verstuurd van mijn GT-N5100 met Tapatalk
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: SEPA domiciliering

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Je uitleg is dus behoorlijk fout : het is de leverancier die de domiciliëring opstart, het is de leverancier die ze terug stopzet (lees voor x aantal jaar blokkeert)... Met een SEPA domiciliëring geef je als klant de leverancier het recht om het bedrag te debitereen van de rekening van de klant. Het enige wat de bank nog doet is die betaling uitvoeren.
      Dan is uw uitleg ook volledig fout, tenzij mijn scherm iets anders weergeeft dan het uwe kom je hier nu net hetzelfde te schrijven als ik.

      Het grootste verschil met vroeger is dat de aanvraag tot openen van een domiciliering nu altijd via de leverancier naar de bank wordt gestuurd.
      Het zijn nog wel de banken die ze beheren (uitvoeren) en de regels opstellen maar nu volgens Europese norm (Sepa).
      Bij de klassieke domiciliëring gaf je je eigen bank het recht om de facturen van een leverancier te betalen. Het beheer zat dus bij de bank van de klant. Een behoorlijk verschil... De bank zelf beheert dus helemaal niets.
      Neem de tekst van Test-Aankoop er even bij ...
      U kunt best ook een kopie van deze brief aan uw bank bezorgen, want zij kan, op uw aanvraag, elke automatische betaling aan deze crediteur weigeren
      Uw bank beheert dus nog steeds de domiciliëring, anders zou uw bank u niet eens kunnen helpen.
      De leverancier beheert niet de domiciliëring, die beheert enkel de aanvraag van opening en stopzetting van een domiciliëring.
      Het blokkeren van een betaling via Sepa domiciliëring kan u trouwens meestal zelf via PC bankieren ... dus ook uzelf kan deels het beheer doen (niet de aanvraag tot starten of definitief stoppen).
      Beheer is een gevaarlijk begrip in deze discussie ... men heeft het beheer van de aanvragen, het beheer van de uitvoering en het beheer van de tijdelijke blokkering.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: SEPA domiciliering

        Het voordeel van die SEPA is niet dat ze het "aantal instellingen beperken die een domiciliëring kunnen openen", maar wel dat hiermee europese domiciliëringen mogelijk zijn. Dat is het enige voordeel. De vorige waren enkel nationaal bruikbaar.
        Daarnaast : de bank voert enkel nog de betaling uit : eigenlijk is zo'n SEPA domiciliëring voor de banken niets anders meer dan een SEPA overschrijving, maar eentje die maandelijks bv. terugkomt. Die banken zelf beheren dus juist niets meer. Alleen wordt die "overschrijving" niet door de klant uitgeschreven, maar door de leverancier : een nogal makkelijke manier om zeker aan je geld te geraken. Dat de klant achteraf makkelijker zijn geld kan terugkrijgen dan vroeger, is voor mij een redelijk magere troost...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Het is een bestaande domiciliering dat omgezet wordt naar de nieuwe vorm, dus eigenlijk heeft de klant al toelating tot domiciliering gegeven.
          Enige is dat men de klant eigenlijk zou mogen informeren.
          Ze hebben nooit zonder akkoord een domiciliering gestart waar er nog geen was.

          Verstuurd van mijn GT-N5100 met Tapatalk
          Bij omschakeling moet de betreffende firma OP VOORHAND de klant informeren dat ze gaan omschakelen. Dat wordt al flagrant met de voeten getreden.
          Lees eens hier http://www.sepabelgium.be/files/SDD-...Fev2013-nl.pdf pag. 27 eerste lijn onder "mandatenbeheer".
          Als men de simpelste eerste verplichting al niet volgt waarom zou ik dan moeten geloven dat illegale of verkeerde inningen wél gaan teruggestort worden ?

          Alhoewel, Electrabel was bij mij na lààààààààààààng discuteren uiteindelijk bereid de illegaal geïnde bedragen terug te storten.

          En dan beweer je dat ik overdrijf ? Ik zie op de diverse fora waar ik dit misbaksel aangekaart heb, niet te veel mensen die geen graten zien in die reglementering. Uitgenomen op het forum van Seniorennet, ik denk dat dat vol zit met (ex) bankmedewerkers.

          Herlees misschien ook eens #113 en #115.
          Last edited by nete; 25 juli 2013, 08:02.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: SEPA domiciliering

            SEPA is de nieuwere vorm die door de EU is opgelegd ter vervanging van de oude overschrijvingen. ZO worden er meer verplichte velden ingebracht.
            De verwerking ervan gebeurt door de banken en theoretisch dienen alle overschrijvingen, lees SEPA te worden gecontroleerd. Handtekening, dekking, ...
            Gezien het grote aantal doc, wordt de controle at random gedaan of indien een rekeningnummer een verificatie vereist (is door de eigenaar aangevraagd bij openen van rekeningnummer, bv VZW waar meerdere handtekeningen nodig zijn, ...). Ook het overschreiden van een bedrag kan een regel zijn die de bank intern op legt om een controle te doen.
            Tot daar SEPA.

            De sepa-domiciliëring is in feite de nieuwere vorm van de oudere DOM-opdrachten. Dit zijn die repetitief weerkerende betalingsopdrachten waarbij de schuldeiser een aantvraag tot uitbetaling doet. Deze uitbetalingen worden dus op vraag van de schuldeiser gedaan en NIET op vraag van de klant.
            Dit zijn dit type van betalingen die Telenet, Belgacom, watermaatschappij, gas, electriciteit veelal gebruiken. De klant heeft daar wel de toestemming voor gegeven (gehandtekend document). Zonder dit document kan een schuldeiser niet een SEPA-dom laten aanmaken. MAAR, de snoodaards stellen dat vaak als een eis-vorm in hun contract. Dat contract is dan wel ondertekent en dus kunnen zij hun ding doen.
            Bij Telenet inderdtijd stond in de klein regeltjes bij mij ook dat ik een DOM zou aanvaarden. Die regeltjes heb ik netjes doorstreept bij ondertekening van het doc. De verkoper was daar helemaal niet blij mee. Toen ik zei dat ik dan maar naar de concurent zou over stappen, heeft hij dan maar aanvaardt.
            De schuldeiser heeft wel de volledige controle op het bedrag dat hij wenst te innen. De rekeninghouder weet nooit wat er nu juist zal afgenomen worden. Hij komt dit enkel na de verwerking te weten. De rekeninghouder heeft dan ook geen enkele inspraak op het bedrag.

            Er bestaat nog een andere vorm van repetitieve uitbetaling. Zou heb ik een doorlopende betalingsopdracht (lees wel, OPDRACHT) om bepaalde schulden te vereffenen. Hypotheek was er eentje, abonnement op een tijdschrift ook. Bij deze heb ik zelf de aanvraag gedaan. Ook daar krijg je normaal een kontrakt van.
            Als rekeninghouder bepaal je zelf welk bedrag je repetitief wenst over te maken.

            Wat wel belangrijk is: De rekeninghouder kan en mag altijd en de SEPA-dom of de doorlopende opdracht op eigen verzoek stop zetten. Bij de SEPA-Dom wordt dan natuurlijk wel de schuldeiser op de hoogte gesteld maar die laatste daar nu gelukkig mee is of niet, hij kan het stop zetten van de betalingsopdracht niet tegen houden. Indien, nadat je een SEPA-dom hebt gestopt (je krijgt daar normaal een bewijs van) dan kan de schuldeiser geen uitbetaling meer aanvragen via SEPA-DOM. Doet hij dat wel, en laat de bank dit toe, dan is de bank in gebreke en komt dit eigenlijk neer op een diefstal van gelden. Je hoeft daar niet moeilijk over te doen. Gewoon een aangifte bij de politie (met natuurlijk je bewijsmateriaal dat je de SEPA-DOm hebt gestopt en het bewijs dat de bank die opdracht tot annulatie heeft ontvangen en uitgevoerd) van diefstal van gelden en ik vermoed dat de bank dit geen tweede maal zal doen.
            Je kan hetzelfde doen als je merkt dat een schuldeiser via een SEPA-DOM je gelden afhandig maakt. Je kan aangifte doen bij de politie voor diefstal. Maar wees dan ook zeker dat je nergens een handtekening staan hebt op de document waar ergens tussen de regels gesproken wordt over het vergunnen van een SEPA-dom-opdracht.
            Je kan natuurlijk ook een klacht indienen bij het controle-orgaan van de banken. Voor dergelijke klachten zijn die heel, heel gevoelig.

            Trouwens, bij PCbanking van mij bank staat heel duidelijk:
            Met PCbanking kan een meerderjarige natuurlijke persoon:
            •een DOM80-domiciliëring raadplegen en annuleren
            •een SEPA-domiciliëring raadplegen, annuleren of de terugbetaling ervan vragen :
            •een doorlopende opdracht creëren, wijzigen of annuleren
            Last edited by Wim.Vanmaele; 25 juli 2013, 07:31.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • Re: SEPA domiciliering

              Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
              De schuldeiser heeft wel de volledige controle op het bedrag dat hij wenst te innen. De rekeninghouder weet nooit wat er nu juist zal afgenomen worden. Hij komt dit enkel na de verwerking te weten. De rekeninghouder heeft dan ook geen enkele inspraak op het bedrag.
              Bedankt purlut voor de verhelderende uitleg.

              Maar bovenstaande quote bevestigt wat ik al méér dan een jaar aan het verstand wil brengen (en ik niet alleen): een SEPA mandaat is een vrijgeleide op je rekening geven aan een bedrijf. Zolang dat een bonafide bedrijf is zal er wel geen probleem zijn.....

              Wie daar gelukkig mee is die doet maar hé.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • Re: SEPA domiciliering

                @ purlut: heel overzichtelijke en duidelijke toelichting !

                Gr,

                Comment


                • Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Bedankt purlut voor de verhelderende uitleg.

                  Maar bovenstaande quote bevestigt wat ik al méér dan een jaar aan het verstand wil brengen (en ik niet alleen): een SEPA mandaat is een vrijgeleide op je rekening geven aan een bedrijf. Zolang dat een bonafide bedrijf is zal er wel geen probleem zijn.....

                  Wie daar gelukkig mee is die doet maar hé.
                  Nete
                  Dit is al altijd zo geweest met DOM-opdrachten. Daar bood de schuldeiser steeds een aanvraag tot ophalen van een bedrag van een rekening aan en deze werd altijd zonder het op de hoogte brengen van de rekeninghouder uitgevoerd.
                  De enige controle die er vroeger en nu nog steeds was, is, is het fiet of de (SEPA)-DOM-opdracht-machtiging nog lopende is.
                  In het verleden en nu nog was mijn houding er ene van, DOM's, neen, niet bij mij. Ik bepaal wel zelf of ik akkoord ga met het overschrijven van een bedrag, na controle.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • Re: SEPA domiciliering

                    Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                    Nete
                    Dit is al altijd zo geweest met DOM-opdrachten. Daar bood de schuldeiser steeds een aanvraag tot ophalen van een bedrag van een rekening aan en deze werd altijd zonder het op de hoogte brengen van de rekeninghouder uitgevoerd.
                    De enige controle die er vroeger en nu nog steeds was, is, is het fiet of de (SEPA)-DOM-opdracht-machtiging nog lopende is.
                    In het verleden en nu nog was mijn houding er ene van, DOM's, neen, niet bij mij. Ik bepaal wel zelf of ik akkoord ga met het overschrijven van een bedrag, na controle.
                    Nochtans heb ik na het ontdekken van de SEPA overschakeling van Electrabel DIRECT de enkele overblijvende Belgische domiciliëringen ZELF, in mijn PC-banking, geannuleerde en VERWIJDERD. Ik zie daar geen spoor meer van.
                    Dat kan dus niet met een SEPA mandaat. Dat moet maar liefst 3 jaar opgeschort staan wachten op mogelijke menselijke vergissingen waardoor het bv. terug actief wordt gezet.
                    Met je laatste twee zinnen ben ik wel akkoord. Ook voor mij is alles inzake domiciliëringen een afgesloten hoofdstuk.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Nochtans heb ik na het ontdekken van de SEPA overschakeling van Electrabel DIRECT de enkele overblijvende Belgische domiciliëringen ZELF, in mijn PC-banking, geannuleerde en VERWIJDERD. Ik zie daar geen spoor meer van.
                      Dat kan dus niet met een SEPA mandaat. Dat moet maar liefst 3 jaar opgeschort staan wachten op mogelijke menselijke vergissingen waardoor het bv. terug actief wordt gezet.
                      Met je laatste twee zinnen ben ik wel akkoord. Ook voor mij is alles inzake domiciliëringen een afgesloten hoofdstuk.
                      Nete,
                      NOOIT kan een schuldeiser een onbeperkte machtiging krijgen op een rekeningnummer vn een ander, tenzij hij mede-eigenaar wordt van dat rekeningnummer, maar dat bepaalt de eerste rekeninghouder zelf. Iedere SEPA-dom en iedere wat je ook moge verstaan onder SEPA-mandaat is steeds door de rekninghouder annuleerbaar. Dat je gedurende X-jaren een annulatie kan herroepen omdat je fout was, is nu op zich toch geen probleem ? Maar, de schuldeiser kan dat zelf niet. Enkel de rekeninghouder is gemachtigd om annulaties, creaties, ... te doen, enkele en alleen maar op zijn eigen rekening.
                      Man is er hier al gedurende maanden alle mogelijk non en sense verkocht, aan de neus gehangen.
                      Discussie gesloten. Laat iedereen het houden bij zijn eigen interpretatie, vermoeden en eigen dunken. Ik gebruik hier liefst datgene wat door mij ondertekent is, wat veder in de SEPA-regelgeving staat.

                      Voor diegene die het nu nog (niet willen) snappen:

                      http://www.sepabelgium.be/nl/node/152
                      Last edited by Wim.Vanmaele; 26 juli 2013, 06:07. Reden: URL toegevoegd met info
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • Re: SEPA domiciliering

                        Hoe is het mogelijk van het te blijven goedpraten.....

                        Ik ben (nog) eens gaan piepen in de SEPA bijbel en wat lees ik ?

                        Indien u uw huidig domiciliëringsmandaat wenst stop te zetten voor de overdracht, kan u daarvoor contact opnemen met uw bank.

                        Ik heb NOOIT VOORAF een bericht gekregen dat Electrabel ging overschakelen. Ik ben vrijwel zeker dat ik NOOIT een bericht heb gekregen. Ik heb het gewoon ontdekt in mijn PC-banking.

                        Ik lees:

                        Indien u na de overdracht uw Europees domiciliëringsmandaat wenst stop te zetten, zult u daarvoor contact moeten nemen met uw schuldeiser/leverancier. Hij is immers degene die na de overstap naar de Europese domiciliëring, de domiciliëringsmandaten beheert in plaats van uw bank.

                        Wat denk je dat de bank zal doen als morgen Electrabel een berichtje zou sturen naar hun bank: nete wil terug betalen via zijn bestaand opgeschort SEPA mandaat ? Zelfs al ben ik daar geen klant meer ?

                        Kortom: als ALLE partijen de regelgeving volgen en niet misbruiken is het (misschien) een goed systeem, maar de regels worden al met de voeten getreden vanaf het prille begin. (eerste punt hier).

                        En waarom kan het reglement voor B2B (bedrijven) wél logisch zijn ? Ik lees:

                        Wat moet u doen? Bijna niets!
                        In tegenstelling tot de Europese domiciliëring voor
                        particulieren (het standaardsysteem), kan een
                        Belgische domiciliëring niet overgezet worden naar
                        een Europese domiciliëring voor professionele.
                        Indien de schuldeiser gebruik wil maken van B2B
                        domiciliëringen, dient een nieuw mandaat te worden
                        ondertekend - een specifiek B2B mandaat.
                        U hoeft als schuldenaar bijna niets te doen. De
                        schuldeiser neemt het initiatief. Hij zorgt vanaf nu
                        voor het beheer van uw domiciliëring.
                        Uw schuldeiser zal u verzoeken een mandaat voor
                        een Europese domiciliëring B2B te ondertekenen,
                        als hij van die dienst gebruik wenst te maken.
                        Uw schuldeiser zal u vragen om dat mandaat aan
                        uw bank te bevestigen. Zonder die bevestiging
                        kan er geen inning plaatshebben.
                        U dient dan ook duidelijk uw bevestiging mee te
                        delen, net zoals de specifieke mandaatreferte die
                        uw schuldeiser aan uw mandaat heeft gegeven.
                        Indien u schuldeiser bent, zal uw bank u helpen en
                        u alle nodige inlichtingen verstrekken voor de ingebruikneming van uw nieuwe Europese domiciliëring.


                        De particulier wordt door Europa zowaar behandeld als een stuk onbenul.

                        Dus ik wil WEL snappen dat het systeem niet deugt en nog veel meer dan kredietkaarten uitnodigt tot fraude.
                        Last edited by nete; 26 juli 2013, 07:52.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Hoe is het mogelijk van het te blijven goedpraten.....
                          Leer aub lezen. Ik heb SEPA-dom en mandaten nog nergens goed gepraat, alleen heb ik geduid wat je als particulier kan verwachten en vooral dat je als rekeninghouder (of je nu een bedrijf of particulier bent maakt niets uit) en plichten en rechten hebt. Niet meer niet min. En niet zeveren. ALs je een bestaande DOM of SEPA-mandaat wenst op te zeggen als rekeninghouder, kan niemand dat beletten. Vroeger moest je daarvoor naar je bank, nu moet je gewoon een aangetkeende zending doen naar de schuldenaar waarin je hem verwijst dat je het mandaat af neemt.
                          Je duidt op het feit dat Europa de particulier behandeld als een soort onbenul. Kan best zijn, maar dat neemt niet weg dat je beheerder en eigenaar blijft van je eigen rekening. Of je iemand onbeperkte toegang geeft daarop bepaal je zelf en wanneer je die toegang wenst te stoppen bepaal je ook zelf. Of je nu onbenul bent of niet.
                          Als jouw bank de regels niet volgt dan is dat een probleem tussen jou en jouw bank en dient dat niet in andermans schoenen geschoven.
                          Als je merkt dat je bank niet correct werkt, verbreek dan gewoon je contract met die bank en stop je rekeningnummer. Klaag je bank aan dat ze het overzetten hebben uitgevoerd zonder dat je op de hoogte was. SEPA-regelgeving zegt toch duidelijk dat het moet (particulier evenals ondernemer).
                          Als iemand door het rode licht rijdt, ga je toch ook niet klagen over die regelgeving.
                          Jongens toch
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • Re: SEPA domiciliering

                            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                            Kan best zijn, maar dat neemt niet weg dat je beheerder en eigenaar blijft van je eigen rekening.
                            Ah ja ? Waarom staat er dan nog een "opgeschort" mandaat in mijn PC-banking, dat de bank daar niet kan verwijderen omdat het er van Europa 36 maanden MOET blijven staan ? Zoveel macht heb ik over mijn rekening. En elders gaan levert niks op, ze controleren blijkbaar toch vrijwel niets.
                            En uit principe wens ik geen kosten te gaan maken om iets te laten annuleren wat ik nooit gevraagd heb.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Ah ja ? Waarom staat er dan nog een "opgeschort" mandaat in mijn PC-banking, dat de bank daar niet kan verwijderen omdat het er van Europa 36 maanden MOET blijven staan ? Zoveel macht heb ik over mijn rekening. En elders gaan levert niks op, ze controleren blijkbaar toch vrijwel niets.
                              En uit principe wens ik geen kosten te gaan maken om iets te laten annuleren wat ik nooit gevraagd heb.
                              Precies omwille van dit soort discussies Nete antwoordde ik op je vraag van Base om te blijven waar je bent want er is altijd wel iets om over te klagen en zagen . Iedereen heeft zwaar ongelijk bij jou als deze niet hetzelfde standpunt inneemt als jij. Er zijn altijd complottheorieën en medestanders van deze complottheorieën heb je op elk forum maar het is altijd gevaarlijk te denken steeds de wijsheid in pacht te hebben.

                              En dat schrijf ik niet uit kwaadwilligheid hoor.

                              Comment


                              • Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Ah ja ? Waarom staat er dan nog een "opgeschort" mandaat in mijn PC-banking, dat de bank daar niet kan verwijderen omdat het er van Europa 36 maanden MOET blijven staan?
                                Dit is ook niet correct wat je aanhaalt.
                                Vogens de Europese normen moet een domiciliëring drie jaar traceerbaar zijn, de norm verplicht niet dat die ook drie jaar in uw internetbankieren blijft staan.
                                Dat die wel zichtbaar is, dat is een keuze van je eigen bank (al doen ze bij mijn weten ver allemaal hetzelfde).
                                Verder geeft het uzelf wel ook een overzicht ... al kan dat inderdaad soms voor onduidelijkheden zorgen maar ook voor zekerheden ... als ik een domiciliëring zie staan als "geblokkeerd", dan weet ik ook meteen de status ervan.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X