Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 8 van 13 EersteEerste ... 456789101112 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 176 t/m 200 van 314

Discussie: SEPA domiciliering

Standaard Re: SEPA domiciliering

Trouwens, wat is er intussen dan wel positief gewijzigd aan het SEPA reglement ? Ik leer graag iets bij.
    Het enige dat (gelukkig maar !) ietwat normaal lijkt te werken is het terugvorderen van een betaling.
    Voor de rest lijkt het me nog altijd onkunde, onwil of nonchalance van bedrijven en banken....

En een draak van een reglement dat zo'n zaken bijna aanmoedigt.
    Laatst gewijzigd door nete; 21 augustus 2013 om 00:13
    BD0473BE / www.nete.be / Portfolio op BD
    Pentax K20D / Panasonic FZ200
    Pentax 18-250mm Limited | Metz 48 AF-1

Even updaten:
    PIDPA in Antwerpen (watermaatschappij) heeft zijn klanten schriftelijk op de hoogte gebracht dat ze in december gaan overstappen op SEPA domiciliëringen.
    Er bestaat dus alvast één witte raaf.
    Mobistar (zie recent topic Verseg), Electrabel, TV Vlaanderen doen of deden gewoon waar ze zin in hebben. En de banken zijn zo oneindig blij dat ze van dat DOM80 gedoe vanaf zijn dat ze niks controleren of verwittigen.

Om op vorige teksten van u in te spelen ...
    Stel nu dat ze alle klanten omschakelen naar Sepa zonder verwittigen en dat ge daarna beroep zou doen op de regel dat ge tot 18 maand uw betaling kunt terugvragen.
    Om zeker te zijn wacht je geen 18 maar 17 maand en ge vraagt dan alle bedragen terug van de laatste 17 facturen dat via Sepa dom van uw rekening gingen (ook al moet ge ze nadien toch betalen).
    Stel dat 1 miljoen klanten dit zouden doen om binnen 17 maand 17 facturen terug te vragen, ze zijn voor de helft failliet in één slag.
    Mits je de diensten kreeg zal je nadien wel via gewone overschrijving moeten betalen, maar ik denk dat ze daar toch een paar weken of maanden met een groot gat zouden zitten.
    Niet dat ik me daar nu mee ga amuseren, maar stel.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Om op vorige teksten van u in te spelen ...
    Stel nu dat ze alle klanten omschakelen naar Sepa zonder verwittigen en dat ge daarna beroep zou doen op de regel dat ge tot 18 maand uw betaling kunt terugvragen.
    Om zeker te zijn wacht je geen 18 maar 17 maand en ge vraagt dan alle bedragen terug van de laatste 17 facturen dat via Sepa dom van uw rekening gingen (ook al moet ge ze nadien toch betalen).
    Stel dat 1 miljoen klanten dit zouden doen om binnen 17 maand 17 facturen terug te vragen, ze zijn voor de helft failliet in één slag.
    Mits je de diensten kreeg zal je nadien wel via gewone overschrijving moeten betalen, maar ik denk dat ze daar toch een paar weken of maanden met een groot gat zouden zitten.
    Niet dat ik me daar nu mee ga amuseren, maar stel.
    Je zal het al na 12 maanden moeten doen (terugbetaling zonder geldig mandaat (dus zonder uw handtekening) tot 13 maanden dacht ik toch.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    Oh, dan is dat niet de fout van de SEPA-DOm en/of het SEPA-mandaat, maar dan is dat een inbreuk tegen de regelgeving door de schuldeiser en de bank waar je je rekening lopende hebt. t' is tegen die dat je moet zagen, klagen en hier kan je eventueel namen noemen.

Zie mijn bovenstaande zinnen. Ook hier weer is het niet het SEPA-mandaat dat fout is, wel je bank en de schuldeiser.
    Dat je nog een paar maand je DOM's kan zien. Wat is daar nu in hemelsnaam fout aan. Als hier iemand weg gaat, bliijft de historiek toch ook staan. Ik ben ervan overtuigd dat je zolder (als je er een hebt) of beter dat er massa's gegevens in één of andere kast zitten bij je thuis waar je ook al lang de zaak hebt afgesloten ...
    Dat ze reactiveerd wordt zonder enige handtekening van U. Kom niet zeveren. Zolang er geen toestemming van de rekeninghouder werd gegeven om te reactiveren kan dat niet. Indien wel, ga dan een klacht indienen bij het bankcontrole-orgaan en klaag de bank aan, niet de regelgeving van het SEPA-mandaat, want dit laat zoiets nergens toe.
    Purlut, als dat allemaal wél kan en ook gebeurt (zie het geval TVV), dan schort er beslist ook één en ander aan het SEPA reglement. Maar wat wil je, zelfs uit Febelfin is er geen zinnig woord te halen, en de banken en bedrijven begrijpen er blijkbaar geen jota van. Of toch: terugbetalingseisen lijken te lukken.

Maar eigenlijk goed idee van Verseg: we zouden allemaal na 12 maanden al het onterecht geïnde geld eens moeten terugvragen.

Gevolggevende op deze discussie heb ik al mijn SEPA mandaten buitengegooid, het is een schande dat wij als consument er zo ingeluisd worden.
    Krijg nu maandelijks mooi mijn facturen zoals vroeger ... is wat meer werk maar dat neem ik er graag bij.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Je zal het al na 12 maanden moeten doen (terugbetaling zonder geldig mandaat (dus zonder uw handtekening) tot 13 maanden dacht ik toch.
    Klopt, ik heb ergens een 3 als 8 gelezen, vandaar het misverstand.
    Nadeel is dat een bestaande DOM80 dat gemigreerd wordt naar een SEPA NOOIT een ongeldig mandaat kan zijn. (Nu net de officiële definitieve tekst gevonden)

Dus een niet ontvangen kennisgeving geeft u geen enkel recht om niet te betalen.
    Men kan het wel toepassen voor een nieuw gestarte SEPA domiciliëring zonder geldig mandaat.
    Ze moeten klanten wel informeren, maar het niet leveren van de info is geen reden tot betwisting.

Procedure voor de migratie van de Belgische domiciliëring (DOM’80)
    http://www.sepabelgium.be/files/SDD-...Fev2013-nl.pdf

De laatste versie van dit document bevat op pagina 23 wel een zeer duidelijke tekst welke al onze gissingen van tafel veegt.

de schuldeiser heeft de juridische zekerheid dat de domiciliëringsberichten die dateren van vóór de overstap naar SEPA, geldig blijven;
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 21 augustus 2013 om 19:33
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Ze moeten klanten wel informeren, maar het niet leveren van de info is geen reden tot betwisting.

Waar staat dat juist ?
    Want op blz 27 staat dan weer dit:

Verantwoordelijkheden van de schuldeiser
    • Mandatenbeheer
    o de schuldeiser deelt aan de schuldenaar mee dat hij gebruik wenst te maken van de Europese domiciliëring;
    o het ter ondertekening aanbieden van het mandaat aan de schuldenaar;

Heel dat reglement en de toepassing ervan is een zodanig wespennest dat er eigenlijk maar één logische conclusie is: alle dom's buiten !

Waar staat dat juist ?
    Want op blz 27 staat dan weer dit:

Verantwoordelijkheden van de schuldeiser
    • Mandatenbeheer
    o de schuldeiser deelt aan de schuldenaar mee dat hij gebruik wenst te maken van de Europese domiciliëring;
    o het ter ondertekening aanbieden van het mandaat aan de schuldenaar;

Heel dat reglement en de toepassing ervan is een zodanig wespennest dat er eigenlijk maar één logische conclusie is: alle dom's buiten !
    Ik heb ondertussen heel wat documenten zitten opzoeken op dezelfde site en andere en overal staat dat er enkel bij een nieuwe SEPA of een aanpassing van de SEPA een nieuwe handtekening nodig is op een nieuw mandaat.
    Een migratie wordt niet aanzien als een aanpassing.

Komt er op neer dat zoals ik vroeger al eens aanhaalde de bestaande akkoorden van DOM80 geldig blijven bij een migratie.
    Het is de leveranciers, zoals je kan lezen, juridisch gegarandeerd dat huidige DOM80 geldig blijven bij een migratie naar SEPA.

En eerlijk gezegd vind ik dat min of meer ook normaal of men zou 30 miljoen domiciliëringen opnieuw moeten laten aanmaken.
    Hoe het beheer van SEPA gedaan wordt blijf ik nog steeds niet goed vinden, ik wil die zelf kunnen stoppen zoals vroeger maar daar kunnen we naar fluiten vrees ik.
    Blokkeren kan wel maar verwijderen niet.

Pagina 27 is algemeen voor SEPA domiciliëringen (nieuwe of aanpassingen) maar de migratieovereenkomsten staan daar buiten in een andere rubriek apart vermeld.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 21 augustus 2013 om 21:11
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Ik heb hier bijna geen domiciliëringen, en die SEPA zal er echt niet voor zorgen dat er zullen bijkomen... Ik heb er een 4-tal, maar als SEPA er door komt vanaf midden februari 2014, zullen het er waarschijnlijk 0 worden...
    Toch nog even dit meegeven: als je na het lezen van dit topic niet al te gelukkig bent met de "SEPA-soep" dan is het misschien NU het moment om alle resterende DOM80 domiciliëringen buiten te gooien en NIET te wachten tot in februari 2014, want dan is het onherroepelijk te laat, dan zijn ze verplicht allemaal overgezet naar SEPA.

'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.
    marctphotography.smugmug.com

Nete, dit is iets dat iedereen ten goede zal komen denk ik :

Bij de overstap van de nationale naar de Europese domiciliëringen blijven al uw rechten gelden. Vanaf 1 februari 2014, zal u zelfs nog meer bescherming genieten: zo heeft u bijvoorbeeld de mogelijkheid om zelf een maximumbedrag en een maximale periodiciteit (maandelijks, trimestrieel,...) voor uw domiciliëringen te bepalen. U kunt ook vanaf dan zelf beslissen welke leveranciers domiciliëringen op uw rekening mogen opstarten.

Maar ook een iets minder naar uw goesting denk ik :

Alle lopende mandaten (domiciliëringsberichten) blijven geldig. Op verzoek van de schuldeiser kan uw bestaand mandaat worden overgedragen naar het nieuwe Europese domiciliëringssysteem zonder dat u enige administratieve formaliteiten hoeft te vervullen. Als er ingrijpende wijzigingen zijn, zal uw schuldeiser/leverancier u informeren en indien nodig vragen een nieuw mandaat te ondertekenen.

Dit is de laatste info dat op de site te vinden is.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Als er ingrijpende wijzigingen zijn, zal uw schuldeiser/leverancier u informeren en indien nodig vragen een nieuw mandaat te ondertekenen.
    Daar zit het probleem. De regelgeving is wel OK maar de uitvoering niet.
    Mijn moeder heeft een dom van Electrabel die zonder boe of ba omgezet is naar SEPA (dus zonder verwittiging). Fout van Electrabel EN volhens mij ook van de bank want je moet verwittigd worden.
    bye, Maurice
    http://www.on4bam.com en http://blog.on4bam.com/blog/
    Nikon D90 + AF-S 18-105 + Nikon AF-S 70-300 kitlenzen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Daar zit het probleem. De regelgeving is wel OK maar de uitvoering niet.
    Mijn moeder heeft een dom van Electrabel die zonder boe of ba omgezet is naar SEPA (dus zonder verwittiging). Fout van Electrabel EN volhens mij ook van de bank want je moet verwittigd worden.
    Het blijft een mysterie wat de juiste regelgeving is maar volgens de bank hebben ze geen fouten gemaakt.
    Elke DOM moet overgezet worden naar een SEPA en dit kan een leverancier doen zonder de klant vooraf om toelating te vragen.
    Enkel als dit samengaat met ingrijpende veranderingen (extra kosten doordat tegelijk ook een abo aangepast werd) moet de schuldeiser opnieuw een akkoord van de klant krijgen.
    Ik weet het ... op de site stond eerder duidelijk dat men wel moet verwittigen.

Ook zou een leverancier met SEPA twee weken vooraf de klant moeten verwittigen dat ze een betaling gaan aanbieden ... Mobistar volgt dit alvast niet want het geld is 6 dagen na ontvangen van factuur al van de rekening gegaan.
    Bizar dat op de site waar SEPA mooi uitgelegd wordt net alle dergelijke documenten plots verdwenen zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Het blijft een mysterie wat de juiste regelgeving is maar volgens de bank hebben ze geen fouten gemaakt.
    Elke DOM moet overgezet worden naar een SEPA en dit kan een leverancier doen zonder de klant vooraf om toelating te vragen.
    Enkel als dit samengaat met ingrijpende veranderingen (extra kosten doordat tegelijk ook een abo aangepast werd) moet de schuldeiser opnieuw een akkoord van de klant krijgen.
    Ik weet het ... op de site stond eerder duidelijk dat men wel moet verwittigen.

Ook zou een leverancier met SEPA twee weken vooraf de klant moeten verwittigen dat ze een betaling gaan aanbieden ... Mobistar volgt dit alvast niet want het geld is 6 dagen na ontvangen van factuur al van de rekening gegaan.
    Bizar dat op de site waar SEPA mooi uitgelegd wordt net alle dergelijke documenten plots verdwenen zijn.
    Allez bedankt om nog wat meer argumenten contra aan te brengen.

Betreft dat verwittigen: vermits quasi iedereen er tegen zondigt is de oplossing eenvoudig: ze halen het gewoon uit het reglement. Zo "bizar" is dat dus niet hé.
    Trouwens, indien ze wel zouden verwittigen MET een link naar het "reglement", vermoed ik een zondvloed van opzeggingen van de klanten.
    Ze weten dus pertinent zeker wel waarom ze dat reglement continu zitten "verkrachten".
    Als er een beetje te veel terugbetalingen geëist worden volgens hun zin, kan je al raden wat er zal gebeuren...
    Laatst gewijzigd door nete; 15 september 2013 om 19:02

U kunt ook vanaf dan zelf beslissen welke leveranciers domiciliëringen op uw rekening mogen opstarten.
    Wat voor zever is dat nu weer. Allemaal mooi in theorie, maar als de uitvoerders (banken, leveranciers) er vierkant hun voeten aan vegen dan werkt het ook.

Vermits IK en IK alleen een SEPA kan laten opstarten (via een door mij gehandtekende aanvraag, of is dat ook al uit het "reglement" verdwenen ?), hoe kan een leverancier er dan eventueel zomaar één opstarten als ik hem niet geblokkeerd heb ?

Die SEPA klucht wordt hoe langer hoe gekker.
    Laatst gewijzigd door nete; 15 september 2013 om 22:21

Als er een beetje te veel terugbetalingen geëist worden volgens hun zin, kan je al raden wat er zal gebeuren...
    Gelezen op forum Spaargids: voor bedrijven is het blijkbaar al zover:

voor B2B is het nog anders

http://www.europeanpaymentscouncil.e...ebit_(b2b_sdd)

In the SDD B2B Scheme the payer (a business) is not entitled to obtain a refund of an authorised transaction.
    Laatst gewijzigd door nete; 20 september 2013 om 16:29

404 error
    bye, Maurice

404 error
    Klein beetje moeite doen hé.

http://www.europeanpaymentscouncil.e...ebit_(b2b_sdd)
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Gelezen op forum Spaargids: voor bedrijven is het blijkbaar al zover:

voor B2B is het nog anders

http://www.europeanpaymentscouncil.eu/c ... t_(b2b_sdd)

In the SDD B2B Scheme the payer (a business) is not entitled to obtain a refund of an authorised transaction.
    En hoe staat het voor het oude systeem vermeld?
    Kwestie van te vergelijken met werkelijke teksten.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Klein beetje moeite doen hé.
    Vond ik ook, wie post er nu een kapotte link
    Ik had niet direct zin om te gaan zoeken.
    bye, Maurice

Vond ik ook, wie post er nu een kapotte link
    Ik had niet direct zin om te gaan zoeken.
    Sorry, had er over gekeken. (Link in #192 aangepast)
    Laatst gewijzigd door nete; 20 september 2013 om 16:34

En hoe staat het voor het oude systeem vermeld?
    Kwestie van te vergelijken met werkelijke teksten.
    Ik denk dat het altijd zo voorzien was voor B2B (even gegoogled). Dus nóg gekker voor bedrijven....

Maar ze hebben wel zin voor (galgen)humor: lees de eerste zin onder de titel "Domiciliëring", vooral de laatste woorden op de tweede lijn:
    http://www.sepabelgium.be/nl/domicili%C3%ABring
    Laatst gewijzigd door nete; 21 september 2013 om 08:30

'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.
    marctphotography.smugmug.com

Er zou anders wel een heel simpele oplossing zijn ... ook al beheert de leverancier het aanmaken van de DOM.
    Gewoon in uw onlinebankieren een functie voorzien dat je als klant elke nieuwe DOM eerst moet goedkeuren.
    Zo moet de bank nog niets doen maar behoudt de klant het beslissingsrecht of een DOM gestart kan worden.

Deze week een bericht gekregen van de bank dat tegen 01/02/2014 alle leveranciers moeten overschakelen naar Sepa en dat ze dit automatisch voor u in orde brengen na u verwittigd te hebben.
    Verder stond er ook te lezen dat er niets verandert in uw Online bankieren en dat je dezelfde rechten en mogelijkheden hebt als vroeger.

Ik heb maar direct een bericht teruggestuurd naar de bank met volgende bemerkingen :
    • Mobistar is overgeschakeld zonder verwittigen.
    • Mobistar haalt geld af 6 dagen na versturen van factuur, normaal moeten er 2 weken zijn tussen kennisgave en effectieve debitering.
    • Online bankieren laat me niet dezelfde zaken regelen zoals vroeger, ik kan geen DOM stoppen en ik kan geen maximum bedrag aanpassen.

Ik heb er maar bijgezet dat ik geen vertrouwen meer heb in de dienst dat ze aanbieden want dat de werkelijkheid niet strookt met wat ze aankondigen en dat niemand reglementen respecteert.
    Eens benieuwd wat ze gaan antwoorden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Pagina 8 van 13 EersteEerste ... 456789101112 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten