Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rookverbod

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rookverbod

    Zonder een heisa te willen maken rond al dan niet voorstander van rookverbod, toch even een vraag voor eventuele experten in the house.

    Onlangs gingen we nog eens uit eten, heerlijk zomerweer, dus we reserveerden buiten, aangezien met tent overdekt is en er van die 'gloeiwarmers' staan moest het te frisjes worden. Tot onze grote verbazing bleek Jan en Alleman daar te roken.
    Volgens mij mag het niet, maar we zijn niet zeker. Iemand die weet hoe dat zit. Ik vond het alvast heel storend. Was bijna van plan binnen te gaan zitten...
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: Rookverbod

    Als er van dat terras één kant volledig open is, dan mag daar gerookt worden: http://www.vandaag.be/binnenland/882...terrassen.html .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Rookverbod

      Zonder verder heisa te willen starten,
      Als rokers buiten niet meer mogen roken... waar dan wel nog?

      Het rookverbod heeft (in mijn ogen) de jacht op rokers echt geopend...
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #4
        Re: Rookverbod

        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Zonder verder heisa te willen starten,
        Als rokers buiten niet meer mogen roken... waar dan wel nog?
        Het gaat hem om de vraag of het mag op een overdekt terras en waar gegeten wordt. (die rook blijft daar wel hangen -> zie dus geen verschil met binnen). Of die overdekte tent/terras waar wij zaten aan 1 kant helemaal open was, is volgens mij voor discussie vatbaar. Ik dacht dat er niet gerookt mocht worden waar gegeten werd, binnen of buiten....
        De 'echte' regelgeving vind ik eigenlijk nergens terug.
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Rookverbod

          Ik ben zelf geen roker, maar dat rookverbod heeft al veel financiële miserie meegebracht voor tal van horeca uitbaters. Wie vóór de invoering van de wet beweerde dat de niet rokers dan meer zouden buiten komen en de plaats innemen van de rokers heeft blijkbaar totaal de bal mis geslagen. Ik herinner mij hier nog een topic waar sommigen dat als argument naar voor schoven.
          En als men dan nog niet mag roken op een terras, waar moet men dat dan nog doen. Waar is de democratie gebleven. Als zorgverstrekken kom ik dagelijks in contact met kettingrokers die dit dan nog doen in kleine ruimstes. Moet ik daarom nalaten van die mensen hun verzorging te geven?
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Rookverbod

            Jeezes christus, mensen, ik zei in mijn start dat ik GEEN discussie wil rond voor- of tegen. Ik kan best ook wel een boompje opsteken over roken en co, maar daar gaat het voor mij niet om. Ik wil gewoon eens de 'echte regelgeving' hierrond horen/lezen. Het is heel verwarrend soms wat wel of niet mag. Als het mocht, ja, kijk dan is dat zo en zal ik de volgende keer binnen reserveren. Ga er mijn nachtrust niet voor laten.

            Als er dan toch alleen maar geroep komt van 'waar moeten ze dan nog roken', ja, sorry, vergeet mijn vraag dan maar en sluit deze topic....
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Rookverbod

              Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
              Jeezes christus, mensen, ik zei in mijn start dat ik GEEN discussie wil rond voor- of tegen. Ik kan best ook wel een boompje opsteken over roken en co, maar daar gaat het voor mij niet om. Ik wil gewoon eens de 'echte regelgeving' hierrond horen/lezen. Het is heel verwarrend soms wat wel of niet mag. Als het mocht, ja, kijk dan is dat zo en zal ik de volgende keer binnen reserveren. Ga er mijn nachtrust niet voor laten.

              Als er dan toch alleen maar geroep komt van 'waar moeten ze dan nog roken', ja, sorry, vergeet mijn vraag dan maar en sluit deze topic....
              Amai, de teentjes zijn vrij kort vandag?


              Alleszins:


              het mocht dus, maakt dat het dan minder storend?
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #8
                Re: Rookverbod

                heel simpel,
                je mag niet roken in een eetruimte, je mag wel eten in een rookruimte.

                grts
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

                Comment


                • #9
                  Re: Rookverbod

                  Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                  heel simpel,
                  je mag niet roken in een eetruimte, je mag wel eten in een rookruimte.

                  grts

                  Heel simpel, maar fout...
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rookverbod

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Amai, de teentjes zijn vrij kort vandag?
                    het mocht dus, maakt dat het dan minder storend?
                    Korte teentjes, waar ik een simpele vraag stel, wordt er direct alweer met het vingertje gezwaaid:'en waar mogen die rokers daar dan wel roken'. Ja, dan word ik even kattig, sorry, omdat dit voor mij nu niet de kwestie of mijn vraag is.

                    In mijn specifieke geval is het toch twijfelachtig of het mag, als ik lees wat je daar 'linkt', maar soit. Het zou inderdaad storend blijven, maar om eerlijk te zijn, dan ga ik daar 1. of niet meer eten 2. volgende keer binnen zitten.
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rookverbod

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      Korte teentjes, waar ik een simpele vraag stel, wordt er direct alweer met het vingertje gezwaaid:'en waar mogen die rokers daar dan wel roken'. Ja, dan word ik even kattig, sorry, omdat dit voor mij nu niet de kwestie of mijn vraag is.

                      In mijn specifieke geval is het toch twijfelachtig of het mag, als ik lees wat je daar 'linkt', maar soit. Het zou inderdaad storend blijven, maar om eerlijk te zijn, dan ga ik daar 1. of niet meer eten 2. volgende keer binnen zitten.
                      Mag ik vragen waarom het twijfelachtig is?
                      omdat je buiten aan het eten bent? (niet arrogant/grof bedoeld)
                      of omdat het terras/tent toch meer afgesloten is als beschreven?
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rookverbod

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                        Mag ik vragen waarom het twijfelachtig is?
                        of omdat het terras/tent toch meer afgesloten is als beschreven?
                        Deze...
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rookverbod

                          @Koeno. Er staat dan ook nergens op de site die je aangeeft dat er niet mag gegeten worden.

                          "Het is toegelaten te roken op een open terras. Om als een open ruimte waar het toegelaten is te roken, beschouwd te worden moet een terras volledig open zijn aan ten minste één kant, ongeacht het weer.
                          De open kant mag niet gedeeltelijk gesloten zijn bvb door een wind- of zonnescherm. Enkel op een terras die aan deze voorwaarden voldoet mag er gerookt worden."

                          grts
                          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                          www.korandoke.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rookverbod

                            Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                            @Koeno. Er staat dan ook nergens op de site die je aangeeft dat er niet mag gegeten worden.

                            "Het is toegelaten te roken op een open terras. Om als een open ruimte waar het toegelaten is te roken, beschouwd te worden moet een terras volledig open zijn aan ten minste één kant, ongeacht het weer.
                            De open kant mag niet gedeeltelijk gesloten zijn bvb door een wind- of zonnescherm. Enkel op een terras die aan deze voorwaarden voldoet mag er gerookt worden."

                            grts
                            Omdat het naar mijn weten dan ook niet van toepassing is aangezien we praten over 'buiten'
                            (tenzij in dit geval, zoals nena aangeeft, dat de tent toch meer afgesloten was).
                            Dan doet het eten er niet toe...

                            Als ik op het voetpad sta te roken, en jij komt naast mij staan eten... dan zou ik plots niet meer mogen roken?
                            lijkt mij grappig
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rookverbod

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                              Ik wil gewoon eens de 'echte regelgeving' hierrond horen/lezen.
                              Op het internet? Dat is moeilijk. Je kan een abonnement nemen op het staatsblad, of op onze wetboeken, maar dat is niet goedkoop. Bovendien heb je dan nog altijd niet de jurispredentie van die dag.
                              Om toch iets weleenswaar algemeen en semi-oficieel te weten te komen, kan je bijvoorbeeld eens rondneuzen op de fod volksgezondheid.
                              PAS OP! DAT GAAT ALLEEN OVER BELGIË, en heeft dus weinig te maken met hoe dat over het algemeen is geregeld.
                              Alle documenten op die site, hebben zoals altijd enkel een gepopulariseerde informatieve waarde en zijn juridisch niet rechtsgeldig. Een en ander heeft te maken met de 'geconsolideerde vorm' waarin ze worden gepresenteerd. Ze doen geen andere rechten of verplichtingen ontstaan dan de wettelijk goedgekeurde, bekendgemaakte en herziene juridische teksten; enkel die laatsten zijn rechtsgeldig.

                              Comment

                              Working...
                              X