Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    OK, maar stel dat je binnen een jaar door omstandigheden toch terug een C(E) nodig zou hebben, heb je dan genoeg aan een medische keuring ? Of moet je eenmaal omgeruild terug lessen gaan volgen ?
    Kijk even naar #9
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door nabi
      Goede vraag eigenlijk. Ik vermoed lessen volgen.
      Enkel medische keuring en nieuw rijbewijs, geen examen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Enkel medische keuring en nieuw rijbewijs, geen examen.
        Dus met enkel een medische keuring kan je indien nodig terug naar je C(E), staat dat dan op een of andere manier vermeld op je nieuwe rijbewijs ? Ik bedoel dat je ex houder bent van een C-E of D rijbewijs.

        Comment


        • #19
          Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

          Vroeger had je een apart pasje met je medische schifting, ter grootte van je rijbewijs.
          Nu staat het OP je rijbewijs, voor de categorieën waarvoor je rijbewijs geldig is (ergens rond 2000 was die omschakeling) .
          Voor de rest geldt idd. "Enkel medische keuring en nieuw rijbewijs, geen examen".
          Kost: 11 euro's (tenzij eerste maal, dan is het iets duurder) + pasfoto's .
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #20
            Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Dus met enkel een medische keuring kan je indien nodig terug naar je C(E), staat dat dan op een of andere manier vermeld op je nieuwe rijbewijs ? Ik bedoel dat je ex houder bent van een C-E of D rijbewijs.
            Uw CE heeft een vervaldatum (maximum 5 jaar vanaf medische test).
            Na die 5 jaar zijn er mogelijkheden genoeg ...
            1) Je haalt een nieuw medisch attest en een nieuw rijbewijs, je kan weer 5 jaar verder bollen.
            2) Je haalt nooit meer een medisch attest, je mag dan nooit meer rijden met een voertuig waarvoor je een C nodig hebt na de vervaldag dat op uw rijbewijs staat bij de categorie C.
            3) Je haalt tijdelijk geen nieuw medisch attest maar na twee jaar beslis je dat wel te doen, gedurende die twee jaar wachten heb je wel een slapend rijbewijs C maar je mag niet rijden ermee ... eens het nieuwe medische attest bekomen en een nieuw rijbewijs ben je terug voor 5 jaar vertrokken.

            Uw rijbewijs vervalt dus nooit volledig, je mag enkel niet rijden voor de periodes dat je geen medisch attest plus bijhorend nieuw rijbewijs binnen de vervaldatum hebt.
            Ook al ga je een nieuw rijbewijs halen zonder medisch attest, dan behoudt je de C maar ongeldig ... later dus terug actief te maken na voorleggen van een medisch attest.
            Het enige verschil met vroeger is de vervaldatum i.p.v. permanent.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

              Euh, ik denk dat je dan niet - zoals ik - je rijbewijs mag omwisselen. Ik heb dus nu een B. Waar staat nog dat ik ooit CE had? Niet op mijn rijbewijs (denk ik)

              Comment


              • #22
                Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

                Ik moest mijn rijbewijs na 30jaar inleveren, omwille van dat medisch attest, er stond op dat nieuw gewoon C (+E) op hoor, zoals voorheen (van militair rijbewijs destijds). Terwijl ik geen beroep uitoefen waarbij een C (CE) vereist is . Rijbewijs is wel permanent geldig voor A tot B (+E) .
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #23
                  Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

                  Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                  Euh, ik denk dat je dan niet - zoals ik - je rijbewijs mag omwisselen. Ik heb dus nu een B. Waar staat nog dat ik ooit CE had? Niet op mijn rijbewijs (denk ik)
                  Categorieën van groep 2 die niet opnieuw zijn geldig verklaard door een medisch onderzoek van
                  groep 2:
                  De vervaldatum is de datum vermeld op het laatste medische attest van groep 2 of medische schifting.


                  Als u een nieuw rijbewijs haalt zonder medisch attest, dan wordt de laatst gekende vervaldatum van het laatste attest er op gezet als u er ooit een had. Een datum dat dus al vervallen is.

                  Indien u ervoor een oude C had maar nooit opnieuw geldig laten maken hebt door een medisch attest, dan zou als vervaldatum 31/03/2004 moeten staan.

                  Categorieën van groep 2 afgegeven vóór 01/01/1989:
                  Indien deze categorieën niet zijn hernieuwd door een medisch attest van groep 2, zijn ze geldig tot 31
                  maart 2004.


                  Als ze bij u de C er afgelaten hebben, dan is er toch ergens iets foutgelopen denk ik.
                  Logischerwijze zouden ze toch overal hetzelfde moeten doen?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    Ik moest mijn rijbewijs na 30jaar inleveren, omwille van dat medisch attest, er stond op dat nieuw gewoon C (+E) op hoor, zoals voorheen (van militair rijbewijs destijds). Terwijl ik geen beroep uitoefen waarbij een C (CE) vereist is . Rijbewijs is wel permanent geldig voor A tot B (+E) .
                    Ik hoop dat ze er G ook bijgezet hebben.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      [I]

                      Indien u ervoor een oude C had maar nooit opnieuw geldig laten maken hebt door een medisch attest, dan zou als vervaldatum 31/03/2004 moeten staan.

                      Categorieën van groep 2 afgegeven vóór 01/01/1989:
                      Indien deze categorieën niet zijn hernieuwd door een medisch attest van groep 2, zijn ze geldig tot 31
                      maart 2004.


                      Als ze bij u de C er afgelaten hebben, dan is er toch ergens iets foutgelopen denk ik.
                      Logischerwijze zouden ze toch overal hetzelfde moeten doen?
                      Inderdaad, mijn fout. Er staat geldig tot 31 maart 2004.

                      Comment


                      • #26
                        Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

                        Ik lees hier niks over het feit dat er binnenkort ook een attest van vakbekwaamheid bijkomt: samen met je medische keuring moet je dan ook attesten afgeven van de verschillende opleidingen: krijgt per opleiding een aantal punten en als je keuring vervalt moet je dus kunnen voorleggen dat je genoeg opleidingen hebt gevolgd. Welke opleidingen je volgt in die periode is vrij: (oa Ladingzekering, tachograaf, ADR, EHBO, enz).
                        Binnen enkele jaren is dit ook verplicht, geloof wel dat er uitzonderingen zijn voor recreatief gebruik (bvb Mobilhome, Paarden, enz.)

                        Heb al een eerste cursus gevolgd en is stevige kost, naar het schijnt zijn er ook veel controles door de overheid of de opleidingen wel gevolgd worden en de volledige duur.
                        Sony A550 + glas

                        Comment


                        • #27
                          Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

                          Oorspronkelijk geplaatst door fly-stefan Bekijk bericht
                          Ik lees hier niks over het feit dat er binnenkort ook een attest van vakbekwaamheid bijkomt: samen met je medische keuring moet je dan ook attesten afgeven van de verschillende opleidingen: krijgt per opleiding een aantal punten en als je keuring vervalt moet je dus kunnen voorleggen dat je genoeg opleidingen hebt gevolgd. Welke opleidingen je volgt in die periode is vrij: (oa Ladingzekering, tachograaf, ADR, EHBO, enz).
                          Binnen enkele jaren is dit ook verplicht, geloof wel dat er uitzonderingen zijn voor recreatief gebruik (bvb Mobilhome, Paarden, enz.)

                          Heb al een eerste cursus gevolgd en is stevige kost, naar het schijnt zijn er ook veel controles door de overheid of de opleidingen wel gevolgd worden en de volledige duur.
                          Die vakbekwaamheid bestaat toch al een tijd?
                          Hebben ze toch net afgeschaft voor mensen die werkmateriaal van en naar hun werf brengen en voor privé-gebruik is het ook niet nodig.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

                            Heb opleiding vakbekwaamheid cat D. ook net achter de rug, 5 dagen van 7 uur.
                            Indien je bij het verlopen van je rijbewijs niet kan aantonen dmv de toegestuurde attesten dat je 35 uren opleiding gevolgd hebt, weigeren ze je rijbewijs te verlengen.
                            Er zou inderdaad een vrijstelling zijn voor niet proffesionele sporadische chauffeurs.

                            Opleiding is inderdaad geen kattepis, er kwam bij ons ook heel wat aan bod, zoals
                            Ehbo
                            Rij-rusttijden
                            Omgaan met (lastige) reizigers
                            Communicatie (algemeen)
                            Techniek
                            Als jij nie deel is van die probleem nie, wees deel van die oplossing. Nikon D70 18-70/ 70-300,Tamron 28-300, Lowepro tas

                            Comment


                            • #29
                              Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

                              Heb net mijn nieuwe rijbewijzen afgehaald.
                              Op mijn nationaal rijbewijs is de C en E ingevuld, maar slechts geldig tot /04 (tweeduizend en vier)
                              Verwarrend, want Internationaal mag ik tot 04... apr 2014 rijden, maar is de C niet ingevuld. Wel de E.
                              Last edited by Poza; 23 april 2011, 16:33. Reden: typo

                              Comment


                              • #30
                                Re: rijbewijs CE zonder medische keuring, hoe zit dat nu eigenlijk.

                                Oorspronkelijk geplaatst door buzzydriver Bekijk bericht
                                Indien je bij het verlopen van je rijbewijs niet kan aantonen dmv de toegestuurde attesten dat je 35 uren opleiding gevolgd hebt, weigeren ze je rijbewijs te verlengen.
                                In welke wet staat dit?

                                Vakbekwaamheid

                                . Voor wie?
                                De vakbekwaamheid is van toepassing op alle professionele bestuurders van voertuigen bestemd voor goederen- of personenvervoer.

                                Voor volgende voertuigen dient de bestuurder geen vakbekwaamheid te hebben en volstaat dus het gewone rijbewijs:

                                voertuigen van max. 45km/uur
                                voertuigen strijdkrachten, burgerbescherming, brandweer, handhaving van de openbare orde
                                testvoertuigen, onderhoud, herstellingen, ...
                                voertuigen gebruikt bij noodtoestanden of reddingsoperaties
                                voertuigen gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privédoeleinden
                                voertuigen (of combinaties van voertuigen) die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op de voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.
                                = wijziging KB 25 jan 2011, in werking vanaf 7 feb 2011.

                                Bestuurders van voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 7.5 ton die gebruikt worden voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en waarbij dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is, zijn voortaan vrijgesteld van de vakbekwaamheidsvereisten.
                                Last edited by VerSeg; 23 april 2011, 23:11.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X