Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reserveband

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: reserveband

    Koop dus na vier jaar een nieuwe auto,en je komen je band wisselen.Als ze dus nog de juiste maat hebben.
    Wat als je zes jaar rijdt met die auto??
    Trek je plan.
    Wat die moeren betreft:in bandencentrales zullen ze wel niet kijken wat de juiste torque betreft.

    Comment


    • #17
      Re: reserveband

      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      Koop dus na vier jaar een nieuwe auto,en je komen je band wisselen.Als ze dus nog de juiste maat hebben.
      Band komen wisselen?
      Ik heb in het verleden al een paar keer beroep gedaan op dergelijke bijstand voor een lekke band (op snelweg) ... het enige dat die doen is ervoor zorgen dat uw reservewiel er op komt (als je er eentje hebt), is uw reservewiel reeds in gebruik (2 lekke banden) of je hebt er geen, dan slepen ze u indien nodig gewoon weg naar een garage (vaak dichtstbijzijnde) en daar kappen ze u af.
      Nooit geweten dat die banden meebrengen of zelf een plug gaan steken, hoogstens eens proberen oppompen om te zien of je zo wat verder geraakt
      En de juiste maat zal nog wel ergens te vinden zijn zeker.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: reserveband

        Dat zit toch in de gewone bijstand van Touring of VAB.
        En bij mij hebben die ooit op mijn oprit een tutteke er in gedraaid, met de melding er bij dat dat tijdelijk was, en dat ik dit definitief moet laten herstellen in een bandencentrale.

        Nu zit die service zelfs bij mijn creditcard.

        Comment


        • #19
          Re: reserveband

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          "Waar dan ook in Europa".... moet ik eens ferm mee lachen.

          Je hebt het clowntje aan het einde van mijn post toch ook gezien?

          Comment


          • #20
            Re: reserveband

            In een motorband heb ik twee keer een spuitbus gebruikt om een lek te dichten, en bij het vervangen van die banden heeft de bandenhandelaar niet geklaagd over "opkuiswerk" van de velg.
            Ik heb trouwens een keer meer dan 5.000km verder gereden met een band die op die manier gerepareerd was, en heb daar geen enkel probleem mee ondervonden.
            Die achterband heb ik dus gewoon verder opgebruikt, ik heb die wel heel dikwijls gecontroleerd tijdens de laatste 5.000km.

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Wat die moeren betreft:in bandencentrales zullen ze wel niet kijken wat de juiste torque betreft.
            Daar heb ik ze nog nooit een momentsleutel zien gebruiken, ze zetten de moeren vast met een persluchtslagmoersleutel (ik denk dat dat de juiste Nederlandse benaming is), waarbij ze dat ding lang genoeg laten draaien zodat de moer zeker niet vanzelf los komt (maar ze zitten dan dikwijls zo vast dat je ze met het gereedschap dat in de auto zit niet altijd meer los krijgt, en als ze dat een paar keer doen, dan is er kans op beschadiging van de schroefdraad).
            Bij het wisselen van de banden gebruik ik ook wel een persluchtslagmoersleutel, maar dan draai ik daarmee de moer (bij mijn auto zijn het bouten) tot tegen de velg, het vastzetten zelf gebeurt dan met de momentsleutel.
            Last edited by Black B@ndit; 22 september 2017, 15:13.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: reserveband

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik heb trouwens een keer meer dan 5.000km verder gereden met een band die op die manier gerepareerd was, en heb daar geen enkel probleem mee ondervonden.
              Die achterband heb ik dus gewoon verder opgebruikt, ik heb die wel heel dikwijls gecontroleerd tijdens de laatste 5.000km.
              Er is een verschil tussen kunnen, mogen, doen en wetgeving ... het is niet omdat iets "kan", dat het daarom ook aanbevolen of toegelaten is.
              Met een motorband is de situatie toch heel anders dan met een ander voertuig ... net als er ook een groot verschil is bij een voertuig dat maar 40km/u kan (mag) rijden en een sportwagen dat +200 km/u kan rijden (en mag op bepaalde plaatsen).

              Daar heb ik ze nog nooit een momentsleutel zien gebruiken, ze zetten de moeren vast met een persluchtslagmoersleutel (ik denk dat dat de juiste Nederlandse benaming is
              Dat is nu ongeveer 35 jaar dat ik zelf voertuigen heb (motorfietsen en/of wagens) en even lang dat ik weet dat ze op de wagen de moeren steeds vastzetten met een momentsleutel na die eerst met een op perslucht werkende sleutel half vast te zetten.
              Als kind zag ik dat inderdaad eens gebeuren, maar dan spreken we van meer dan 40 jaar geleden.
              Misschien toch eens van bandencentrale wisselen als ze dat bij u nooit doen?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: reserveband

                Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                Je hebt het clowntje aan het einde van mijn post toch ook gezien?
                Natuurlijk wel

                Comment


                • #23
                  Re: reserveband

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  In een motorband heb ik twee keer een spuitbus gebruikt om een lek te dichten, en bij het vervangen van die banden heeft de bandenhandelaar niet geklaagd over "opkuiswerk" van de velg.
                  Ik heb trouwens een keer meer dan 5.000km verder gereden met een band die op die manier gerepareerd was, en heb daar geen enkel probleem mee ondervonden.
                  Die achterband heb ik dus gewoon verder opgebruikt, ik heb die wel heel dikwijls gecontroleerd tijdens de laatste 5.000km.



                  Daar heb ik ze nog nooit een momentsleutel zien gebruiken, ze zetten de moeren vast met een persluchtslagmoersleutel (ik denk dat dat de juiste Nederlandse benaming is), waarbij ze dat ding lang genoeg laten draaien zodat de moer zeker niet vanzelf los komt (maar ze zitten dan dikwijls zo vast dat je ze met het gereedschap dat in de auto zit niet altijd meer los krijgt, en als ze dat een paar keer doen, dan is er kans op beschadiging van de schroefdraad).
                  Bij het wisselen van de banden gebruik ik ook wel een persluchtslagmoersleutel, maar dan draai ik daarmee de moer (bij mijn auto zijn het bouten) tot tegen de velg, het vastzetten zelf gebeurt dan met de momentsleutel.
                  Voorlaatste platte band was in een godverlaten Zweden. Ik prees me gelukkig dat een of andere bewaarengel in mijn oor had gefluisterd dat ik een stuk buis in de jeep moest gooien, anders stond ik daar nog vrees ik

                  Comment


                  • #24
                    Re: reserveband

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    "Waar dan ook in Europa".... moet ik eens ferm mee lachen.
                    Bij Nateus heel geografisch Europa, maar ik kan me goed voorstellen dat er niet zo veel vastelanders met hun eigen wagen in IJsland toeren.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #25
                      Re: reserveband

                      We hebben bij onze nieuwe Spacestar er meteen een reserveband bij genomen.
                      Band is speciaal voor de Spacestar.
                      Voel me dan toch een stuk gemakkelijker.
                      ook al bel ik wel de wegenwacht om hem te wisselen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #26
                        Re: reserveband

                        dag,

                        Het is gewoon onnozel vanwege de constructeurs: een reservewiel zou er altijd moeten zijn, al is het een thuiskomertje, dat is al meer dan voldoende. In mijn huidige auto (BMW 3) is er zelfs geen plaats meer, ook niet voor een thuiskomertje.
                        Lekke band komt altijd ongelegen; ze beloven wel snelle depannage, maar stel je maar eens voor: op weg naar 't vliegveld, op paasmaandag, om 04h00 's ochtends: je mist je vlucht, en ik denk niet dat BMW je dan gaat vergoeden.

                        groeten
                        Filip

                        Comment


                        • #27
                          Re: reserveband

                          Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                          Lekke band komt altijd ongelegen; ze beloven wel snelle depannage, maar stel je maar eens voor: op weg naar 't vliegveld, op paasmaandag, om 04h00 's ochtends: je mist je vlucht, en ik denk niet dat BMW je dan gaat vergoeden.
                          Stel je voor “op weg naar 't vliegveld, op paasmaandag, om 04h00 's ochtends” ... kletsende regen, pikkedonker, koffer vol bagage, propere kleren en je moet je thuiskomertje zetten op de linkerkant terwijl je ergens op een snelweg of expresweg staat.
                          Of het tijdig en veilig zal lukken om dat te doen is ook de vraag.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: reserveband

                            Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                            dag,

                            Het is gewoon onnozel vanwege de constructeurs: een reservewiel zou er altijd moeten zijn, al is het een thuiskomertje, dat is al meer dan voldoende. In mijn huidige auto (BMW 3) is er zelfs geen plaats meer, ook niet voor een thuiskomertje.
                            Lekke band komt altijd ongelegen; ze beloven wel snelle depannage, maar stel je maar eens voor: op weg naar 't vliegveld, op paasmaandag, om 04h00 's ochtends: je mist je vlucht, en ik denk niet dat BMW je dan gaat vergoeden.

                            groeten
                            Filip
                            Daarom dat ik een thuiskomertje ook meer dan genoeg vind. Je moet eens zien met welke bandenmaat ze tegenwoordig de auto's uitrusten .
                            Ons klein autoke is voorzien van 225/45R17 banden... je moet als constructeur zo'n wiel eens in een kofferruimte inpassen.

                            Wat voor een ruimte zou dat niet in beslag gaan nemen !
                            Je moet niet vragen hoeveel plaats het volle reservewiel van een grote auto dan niet in beslag zou nemen.

                            Dan liever een thuiskomertje dan zo'n échte joekel met als resultaat veel minder kofferruimte.

                            En, ik heb het reeds geschreven, bovendien dateert mijn laatste lekke band van 45 jaar geleden...

                            En mocht ik al eens een lekke band hebben op een "cruciaal" moment dan bel ik toch Europ Assistance.
                            En moet ik dan toevallig ergens dringend naar toe, dan bel ik wel één van de kinderen, of een vriend, of een buur, of een taxi, mogelijkheden zat .

                            En de autoconstructeurs zullen ook wel de kwaliteit van de huidige banden kennen, en weten dat een lekke band nauwelijks nog voorkomt, anders zouden ze het reservewiel niet weglaten toch, ze doen dit niet zomaar. Ik kan me niet voorstellen dat ik nu de enige ben die al tientallen jaren met de auto rij zonder een lekke band te hebben gekregen.

                            Maar ja, ik zie ook soms auto's met sierdoppen en/of alu velgen in een toestand die je niet voor mogelijk houdt. Dat die "borduurrijders" nu en dan eens een lekkere band hebben is natuurlijk niet te verwonderen.
                            Last edited by Guest17; 25 september 2017, 07:31.

                            Comment


                            • #29
                              Re: reserveband

                              @ Verseg: ik ben ervan overtuigd dat het mij sneller lukt dan wachten op een depannage !
                              @ Djivan: klopt dat een thuiskomertje volstaat, dat schreef ik reeds. Dat er minder lekke banden dan vroeger zijn is ook waar, maar recent was toch in het nieuws dat een kwart van de depannages door VAB en dergelijke net wel lekke banden zijn, en dat dit aantal stijgt, omdat er steeds meer auto's zijn zonder reservewiel.
                              Misschien zijn "run flat" banden wel een zinvolle tussenoplossing, daar moet ik me dan maar eens over bevragen.
                              Last edited by Filip1962; 25 september 2017, 07:00.

                              Comment


                              • #30
                                Re: reserveband

                                In de gewone auto een thuiskomertje (helaas geen plek voor volwaardig wiel). Op de 4x4 - toch een keer of twee per jaar "platte band" - een volwaardig reservewiel. Wiel wisselen duurt geen 10 min daarbij, al moet ik erbij zeggen dat ik wel de standaard krik vervangen heb door een hydraulische potkrik gecombineerd met een stevige bodemplaat.

                                Want: probeer een 4x4 van twee ton maar op te krikken als je op een zachte berm staat

                                Op gewone weg, met onze gezinswagen of (vroeger) leasewagens, toch al een keer of 4 een klapband gehad de afgelopen 10 jaar. Volgens bandencentrale meestal veroorzaakt door metaal op de weg, gevolg van slecht geladen aanhangwagens, stukken losgetrild van vrachtwagens, of puin van ongevallen...
                                Wiel wisselen op gezinswagen is geen probleem, maar vooral op snelweg wacht ik liever op pechverhelping dan het zelf te doen. Die mannen hebben namelijk een groot zwaailicht

                                Comment

                                Working...
                                X