Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 45

Standaard Remblokjes of schijven op de fiets

Ik zit nu te kijken voor een nieuwe koersfiets. Ik heb deze op het oog. Als je kijkt naar de remmen dan zijn dat gewone remblokjes. Ik heb in 2012 een mountainbike gekocht voor 600€ en die heeft hydraulische remschijven. Zie ik iets over het hoofd of is dat de gewoonte voor een koersfiets? Zelfs een duurdere carbon variant van 2500€ heeft ook gewoon remblokjes. Ik begrijp het niet goed.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony RX100IV
    Mijn bird foto's en urbex foto's, mijn youtube kanaal

Standaard Re: Remblokjes of schijven op de fiets

Misschien is het omdat er op koersfietsen duurdere componentengroepen (tandwielenset, derailleur, remmen...) worden geplaatst, en dat die groepen gecombineerd met schijfremmen nog een flink stuk duurder worden?
    Op die mountainbike van 600 euro zit geen derailleur uit de duurdere reeksen, want de onderdelen voor de versnelling alleen al kunnen dan duurder zijn dan die hele mountainbike.

Ik heb zelf nog geen ervaring met schijfremmen, naar het schijnt zouden die wel beter remmen dan velgremmen.
    Maar hoe het zit met de levensduur van de remblokjes, dat weet ik niet, ik weet wel dat remblokjes van velgremmen erg snel slijten (daarvan heb ik altijd een aantal setjes in voorraad).
    Met de juiste remblokjes remmen velgremmen ook zeker niet slecht.

Bij een racefiets is het lage gewicht heel belangrijk.
    Remschijven voor schijfremmen brengen extra gewicht. Niet alleen de schijf maar ook de stevige bevestiging van de componenten.
    Bij velgremmen : de velg is er al. Dus is er bijna geen extra gewicht.
    It's all about the money, stupid

Inderdaad het gewicht. Telkens iemand mij voorbijsteekt is het een koersfiets. Ik met mijn mountainbike(15kg) heb toch een serieus nadeel. Ik rij een redelijk tempo en fiets al een tijdje maar die mannen kan ik niet bijbenen. Die nieuwe fiets weegt 8.9kg en hopelijk kan ik mijn tempo zo verhogen.

Ik had wel een vermoeden dat gewicht een rol speelt. Hopelijk remt dat ook degelijk. Ik dacht dat remblokjes verleden tijd was.

Ik heb zelf nog geen ervaring met schijfremmen, naar het schijnt zouden die wel beter remmen dan velgremmen.
    Dat remt zalig. Heel krachtig en geleidelijk. Ik heb die fiets nu 6 jaar en nog niks aan moeten doen aan de remmen.

Ik weet niet of alleen het verschil in gewicht voldoende is om die snellere koersfietsen bij te kunnen houden met hetzelfde "trapvermogen".
    Er zal wel een verschil zijn, met alleen maar een fietswissel van mountainbike naar koersfiets zal je al wel wat snelheid kunnen winnen, maar ik denk dat de conditie (training) ook een heel grote rol speelt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ik weet niet of alleen het verschil in gewicht voldoende is om die snellere koersfietsen bij te kunnen houden met hetzelfde "trapvermogen".
    Er zal wel een verschil zijn, met alleen maar een fietswissel van mountainbike naar koersfiets zal je al wel wat snelheid kunnen winnen, maar ik denk dat de conditie (training) ook een heel grote rol speelt.
    Het verschil in gewicht is er. Dat is inderdaad niet veel, maar bij racen telt elk grammetje, dacht ik.
    Een schijfrem is alleszins veiliger en duurzamer. En met de mogelijkheid om gedoseerder en harder te remmen kan er tijdswinst zijn bij sommigen (bochtige) ritten.
    Persoonlijk zou ik voor een schijfrem kiezen.
    ( En als compensatie voor het gewicht de avond voor het fietsen één Guinness laten en water drinken )

Ik heb op mijn nieuw e-bike ook schijfremmen, maar het gewicht speelt bij mij geen rol, gelet op het te vervoeren gewicht. (118 kg).

Peter

Het grootste voordeel van een racefiets ten opzichte van een mountain bike zit in de banden.
    Brede bande vreten energie, en dan is er het gewicht natuurlijk.
    Die racebandjes zijn natuurlijk wel wat gevoeliger, en ze moeten echt keihard staan (>6 Bar).
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Je moet rekenen dat je met een nagenoeg identieke conditie 5km/u minder snel zal rijden met een mountain bike als met een racefiets.
    Heb een tijd lang veel mountain bike gereden, maar dan met slick banden. Ik kon mij achteraan heel goed aan een groepje race fietsers hangen, maar eens wat kop trekken was al wat anders, dat kon ik niet zolang volhouden.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Je moet rekenen dat je met een nagenoeg identieke conditie 5km/u minder snel zal rijden met een mountain bike als met een racefiets
    Dat zou geweldig zijn. Ik rij nu op het vlakke ongeveer 27à28km/u en dat hou ik vol voor 40km. Dat zou betekenen dat ik rond de 32km/u zou kunnen halen oftewel 1 versnelling hoger. Dan is mijn doel bereikt.

Conditie is belangrijk. Ik fiets alleen als het mooi weer is, vanaf 20°C ongeveer. Ik fiets niet graag als het koud is. Afgelopen week heb ik 4 dagen achter elkaar 40km/dag gedaan. Ik weet niet hoeveel km de gevorderde fietser rijdt en hoe vaak, ik denk 2x in de week of zo?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Het verschil in gewicht is er. Dat is inderdaad niet veel, maar bij racen telt elk grammetje, dacht ik.
    Wanneer ik op zondagochtend van de fietspaden gereden word door een peloton schreeuwende dikbuikige toerfietsers van meer dan 100 kilo die denken dat ze Eddy Merks zijn dan maakt die paar gram meer aan schijfremmen niets meer uit.

OK! Maar die racen dan ook niet. Die categorie denkt dat ze aan het racen zijn.
    Waarschijnlijk hebben die, om te compenseren, allemaal hydraulische schijfremmen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
    Dat zou geweldig zijn. Ik rij nu op het vlakke ongeveer 27à28km/u en dat hou ik vol voor 40km. Dat zou betekenen dat ik rond de 32km/u zou kunnen halen oftewel 1 versnelling hoger. Dan is mijn doel bereikt.
    Als je 27km/h kan halen op een mountain bike, dan is 32km/h geen groot probleem op een fiets met racebandjes.
    Welke banden heb je op die mountainbike liggen? Dat zullen toch geen dikke noppenbanden zijn denk ik.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Niet van die hele dikke maar ook niet van die superdunne gelijk op een koersfiets. Het zit er ergens tussenin.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
    Zeker weten, kan zelfs meer zijn als je nu al 27/28 gemiddeld haalt. Dit was ook mijn gemiddelde met de mountainbike.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Tijdens een echte race telt inderdaad elke gram mee voor het eindresultaat, maar voor zover ik hier begrijp gaat het niet over een afgetrainde wielrenner die mee aan de kop van het peloton wil kunnen blijven tijdens een grote wedstrijd.
    Hier gaat het wel om wat snelheidswinst door een koersfiets te gebruiken in plaats van een mountainbike.

Een redelijk lichte koersfiets is doorgaans nog betaalbaar, het wordt pas echt duur als je er de laatste overtollige grammetjes af wil halen, want dan kost elk onderdeeltje een veelvoud van de onderdelen van de meer betaalbare koersfiets.
    Die duurdere onderdelen gaan ook helemaal niet langer mee, in tegendeel, want als ze lichter (dunner) zijn, dan slijten ze meestal ook sneller.
    Zo merk ik zelf dat de goedkope Shimano Tourney ketting en tandwielen op de Norta NT1 nu al langer meegaan bij dagelijks gebruik in alle weersomstandigheden dan dat dat ooit het geval was op de Norta LRC S30 met een Deore groep.
    Ondertussen heb ik voor de Tourney wel een setje ketting + 7-speed cassette in bestelling en dat kost maar 22 euro, heel wat minder dan een ketting + cassette voor de Deore.
    En als je naar de duurste groepen gaat, dan is het mogelijk dat sommige onderdelen tot 10x zo duur worden...

Het hangt er dus vanaf wat je wil, aan een koersfiets wordt dikwijls heel veel geld gespendeerd, en er zijn er altijd die na een paar ritten ergens achter in de garage of berghok belanden.
    Het zijn die fietsen die je tweedehands zou moeten kunnen vinden.

De kleding van de gemiddelde wielertoerist zit gewoonlijk ook wat strakker (bij sommigen zelfs heel strak) dan die van de mountainbiker, daardoor is er ook al snelheidswinst te boeken door de lagere luchtweerstand.
    De opbouw van een koersfiets is ook anders om de luchtweerstand lager te houden, dat scheelt ook ten opzichte van andere fietsen.

Gewoon een koersfiets met remblokjes kopen, niet al te duur en nog steeds heel goed. Ben je geen pro of een gearfreak? Geen schijfremmen nodig man. Net hetzelfde voor elektronische transmissie.

Ik heb zelf een carbon Carrera met een volledige Ultegra groep met normale remmetjes en versnellingen met bekabeling (in de kader, da's wel mooi)... Basic maar qua onderdelen wel goed.

Geef extra geld uit aan een goede fiets gps à la Garmin Edge 1000-1030 met cadans- en hartslagsensoren als je toch met extra geld wil gooien. Of aan betere wieltjes, te beginnen met Fulcrums of zo.

Bovendien zou ik echt wel minimum voor een volledige 105-groep gaan. Ook als recreatieveling. En Oh ja, laat je geen 3x10 of 2x10 aanpraten, is verouderd. Ga voor een 2x11-groep.

Ik ben qua sportspullen (kledij nog wel) geen Decathlon-fanaat, maar qua prijs-kwaliteit heeft deze fiets toch nauwelijks concurrentie:
    https://www.decathlon.be/nl/p/racefi...377261&c=GRIJS
    Hoe ze 't met die groep doen voor 't geld, begrijp ik bijna niet. Een collega heeft deze fiets en die is echt goed hoor.

En wil je toch naar de veel te dure prijs van die matige Trek Emonda met die oude 2x10: Vraag of ze die instap Mavic velgen bijhouden en in de plaats tegen meerprijs betere wieltjes monteren.

V
    Laatst gewijzigd door Valvert; 23 april 2018 om 19:10

Voor de wieler(terror)toeristen is 1000€ te weinig, daar kunnen ze geen eer bij halen...

Als ik ze voorbij zie rijden zijn er toch heel veel die met een carbon fietsje rijden, dan gaat er nog tot 2kg af van die 8,9kg.

Maar dit is echt wel een scherpe prijs!
    Tommie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Valvert Bekijk bericht
    En wil je toch naar de veel te dure prijs van die matige Trek Emonda met die oude 2x10: Vraag of ze die instap Mavic velgen bijhouden en in de plaats tegen meerprijs betere wieltjes monteren.

V
    Dus deze vind je wel goed alleen de prijs is veel te hoog? Heeft een Shimano 105 groep en weegt 8.47 ipv 8.9kg. Het moet een Trek zijn want ik koop die vd fietsenhandel bij mij in de buurt en die heeft alleen maar Trek. Wat hebben die betere wielen dan, minder gewicht of stevigheid?

Die fiets vind ik wel OK, maar te duur. Goed dat je de lokale fietsenboer steunt. Ik vind deze Trek-reeks niet zo goed qua prijs/kwaliteit. De 105-groep is op dat vlak dan wel weer een topper. Ik ben zelf de prijzen gewoon bij de Hollandse grote winkels, dat kan er ook mee te maken hebben...

Ik ken die Bontrager wielen niet, zal wel OK zijn om mee te starten, ga ik niet over oordelen... Betere/ duurdere wielen reageren doorgaans qua stijfheid veel beter op hoe je rijdt bv gewoon temporijden, beuken, klimmen, rijden op verschillende vormen van bestrating, ergens voor moeten uitwijken. Goedkopere wielen van staal zijn naast zwaarder doorgaans veel te stijf en reageren erg slecht op al die dingen. Probeer met een goedkoop stalen wiel maar eens een licht kasseistrookje te doen, je dendert alle kanten uit.

Maar... Koop gewoon als starter los van goede raad en tips een fiets waar je je ok bij voelt.

V
    Laatst gewijzigd door Valvert; 23 april 2018 om 21:05

Ik rijd sinds vorig jaar op een Specialized Sirrus met carbon frame en schijfremmen. Is wel geen koersfiets, maar ik wil in elk geval niks anders dan schijfremmen meer. Veel beter te moduleren dan velgremmen, veel beter in de regen, en minder afstelling/onderhoud.

ik dacht dat op koersfietsen minder schijfremmen werden gebruikt omwille van het extra gevaar op zware snijwonden bij masale valpartijën. Ik dacht ook dat ze bij uci momenteel zelfs niet zijn toegelaten bij wedstrijden. Let op: telkens "ik dacht" ik heb het hier maar over horen zeggen. :-)
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

In de echte koers gaat het om grammen, en dan zijn schijfremmen te zwaar.

Maar kan dus ook aan het risico op verwondingen liggen.
    Ik denk dat je dan ook moeilijk zomaar een wiel kan wisselen, dat zal ook wel meespelen.
    Tommie

Die discussie over verwondingen is onzin; als er iets van klopte zouden alle renners wel met een tandwiel bescherming rondrijden.

Ooit het "grote" blad van een mountainbike in mijn kuit gekregen bij een valpartij. Als ik moest kiezen, dan toch liever een zuivere snede van een remschijf dan een gekartelde vol smeer van het kettingblad.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Harde schijven?
    Door Neildewe in forum Algemeen
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 29 januari 2013, 13:35
  2. fiets fiets fietsen
    Door kvrebos in forum Test Forum
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 5 november 2009, 13:04
  3. Mobiele schijven
    Door James71 in forum Accessoires