Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Remblokjes of schijven op de fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Remblokjes of schijven op de fiets

    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
    Dat zou geweldig zijn. Ik rij nu op het vlakke ongeveer 27à28km/u en dat hou ik vol voor 40km. Dat zou betekenen dat ik rond de 32km/u zou kunnen halen oftewel 1 versnelling hoger. Dan is mijn doel bereikt.
    Zeker weten, kan zelfs meer zijn als je nu al 27/28 gemiddeld haalt. Dit was ook mijn gemiddelde met de mountainbike.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #17
      Re: Remblokjes of schijven op de fiets

      Tijdens een echte race telt inderdaad elke gram mee voor het eindresultaat, maar voor zover ik hier begrijp gaat het niet over een afgetrainde wielrenner die mee aan de kop van het peloton wil kunnen blijven tijdens een grote wedstrijd.
      Hier gaat het wel om wat snelheidswinst door een koersfiets te gebruiken in plaats van een mountainbike.

      Een redelijk lichte koersfiets is doorgaans nog betaalbaar, het wordt pas echt duur als je er de laatste overtollige grammetjes af wil halen, want dan kost elk onderdeeltje een veelvoud van de onderdelen van de meer betaalbare koersfiets.
      Die duurdere onderdelen gaan ook helemaal niet langer mee, in tegendeel, want als ze lichter (dunner) zijn, dan slijten ze meestal ook sneller.
      Zo merk ik zelf dat de goedkope Shimano Tourney ketting en tandwielen op de Norta NT1 nu al langer meegaan bij dagelijks gebruik in alle weersomstandigheden dan dat dat ooit het geval was op de Norta LRC S30 met een Deore groep.
      Ondertussen heb ik voor de Tourney wel een setje ketting + 7-speed cassette in bestelling en dat kost maar 22 euro, heel wat minder dan een ketting + cassette voor de Deore.
      En als je naar de duurste groepen gaat, dan is het mogelijk dat sommige onderdelen tot 10x zo duur worden...

      Het hangt er dus vanaf wat je wil, aan een koersfiets wordt dikwijls heel veel geld gespendeerd, en er zijn er altijd die na een paar ritten ergens achter in de garage of berghok belanden.
      Het zijn die fietsen die je tweedehands zou moeten kunnen vinden.

      De kleding van de gemiddelde wielertoerist zit gewoonlijk ook wat strakker (bij sommigen zelfs heel strak) dan die van de mountainbiker, daardoor is er ook al snelheidswinst te boeken door de lagere luchtweerstand.
      De opbouw van een koersfiets is ook anders om de luchtweerstand lager te houden, dat scheelt ook ten opzichte van andere fietsen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Remblokjes of schijven op de fiets

        Gewoon een koersfiets met remblokjes kopen, niet al te duur en nog steeds heel goed. Ben je geen pro of een gearfreak? Geen schijfremmen nodig man. Net hetzelfde voor elektronische transmissie.

        Ik heb zelf een carbon Carrera met een volledige Ultegra groep met normale remmetjes en versnellingen met bekabeling (in de kader, da's wel mooi)... Basic maar qua onderdelen wel goed.

        Geef extra geld uit aan een goede fiets gps à la Garmin Edge 1000-1030 met cadans- en hartslagsensoren als je toch met extra geld wil gooien. Of aan betere wieltjes, te beginnen met Fulcrums of zo.

        Bovendien zou ik echt wel minimum voor een volledige 105-groep gaan. Ook als recreatieveling. En Oh ja, laat je geen 3x10 of 2x10 aanpraten, is verouderd. Ga voor een 2x11-groep.

        Ik ben qua sportspullen (kledij nog wel) geen Decathlon-fanaat, maar qua prijs-kwaliteit heeft deze fiets toch nauwelijks concurrentie:
        https://www.decathlon.be/nl/p/racefi...377261&c=GRIJS
        Hoe ze 't met die groep doen voor 't geld, begrijp ik bijna niet. Een collega heeft deze fiets en die is echt goed hoor.

        En wil je toch naar de veel te dure prijs van die matige Trek Emonda met die oude 2x10: Vraag of ze die instap Mavic velgen bijhouden en in de plaats tegen meerprijs betere wieltjes monteren.

        V
        Last edited by Valvert; 23 april 2018, 19:10.

        Comment


        • #19
          Re: Remblokjes of schijven op de fiets

          Voor de wieler(terror)toeristen is 1000€ te weinig, daar kunnen ze geen eer bij halen...

          Als ik ze voorbij zie rijden zijn er toch heel veel die met een carbon fietsje rijden, dan gaat er nog tot 2kg af van die 8,9kg.

          Maar dit is echt wel een scherpe prijs!

          Comment


          • #20
            Re: Remblokjes of schijven op de fiets

            Oorspronkelijk geplaatst door Valvert Bekijk bericht
            En wil je toch naar de veel te dure prijs van die matige Trek Emonda met die oude 2x10: Vraag of ze die instap Mavic velgen bijhouden en in de plaats tegen meerprijs betere wieltjes monteren.

            V
            Dus deze vind je wel goed alleen de prijs is veel te hoog? Heeft een Shimano 105 groep en weegt 8.47 ipv 8.9kg. Het moet een Trek zijn want ik koop die vd fietsenhandel bij mij in de buurt en die heeft alleen maar Trek. Wat hebben die betere wielen dan, minder gewicht of stevigheid?
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #21
              Re: Remblokjes of schijven op de fiets

              Die fiets vind ik wel OK, maar te duur. Goed dat je de lokale fietsenboer steunt. Ik vind deze Trek-reeks niet zo goed qua prijs/kwaliteit. De 105-groep is op dat vlak dan wel weer een topper. Ik ben zelf de prijzen gewoon bij de Hollandse grote winkels, dat kan er ook mee te maken hebben...

              Ik ken die Bontrager wielen niet, zal wel OK zijn om mee te starten, ga ik niet over oordelen... Betere/ duurdere wielen reageren doorgaans qua stijfheid veel beter op hoe je rijdt bv gewoon temporijden, beuken, klimmen, rijden op verschillende vormen van bestrating, ergens voor moeten uitwijken. Goedkopere wielen van staal zijn naast zwaarder doorgaans veel te stijf en reageren erg slecht op al die dingen. Probeer met een goedkoop stalen wiel maar eens een licht kasseistrookje te doen, je dendert alle kanten uit.

              Maar... Koop gewoon als starter los van goede raad en tips een fiets waar je je ok bij voelt.

              V
              Last edited by Valvert; 23 april 2018, 21:05.

              Comment


              • #22
                Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                Ik rijd sinds vorig jaar op een Specialized Sirrus met carbon frame en schijfremmen. Is wel geen koersfiets, maar ik wil in elk geval niks anders dan schijfremmen meer. Veel beter te moduleren dan velgremmen, veel beter in de regen, en minder afstelling/onderhoud.

                Comment


                • #23
                  Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                  ik dacht dat op koersfietsen minder schijfremmen werden gebruikt omwille van het extra gevaar op zware snijwonden bij masale valpartijën. Ik dacht ook dat ze bij uci momenteel zelfs niet zijn toegelaten bij wedstrijden. Let op: telkens "ik dacht" ik heb het hier maar over horen zeggen. :-)
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                    In de echte koers gaat het om grammen, en dan zijn schijfremmen te zwaar.

                    Maar kan dus ook aan het risico op verwondingen liggen.
                    Ik denk dat je dan ook moeilijk zomaar een wiel kan wisselen, dat zal ook wel meespelen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                      Die discussie over verwondingen is onzin; als er iets van klopte zouden alle renners wel met een tandwiel bescherming rondrijden.

                      Ooit het "grote" blad van een mountainbike in mijn kuit gekregen bij een valpartij. Als ik moest kiezen, dan toch liever een zuivere snede van een remschijf dan een gekartelde vol smeer van het kettingblad.

                      Comment


                      • #26
                        Remblokjes of schijven op de fiets

                        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Die discussie over verwondingen is onzin; als er iets van klopte zouden alle renners wel met een tandwiel bescherming rondrijden.
                        Inderdaad onzin ... om dat te ontkennen. [emoji53]







                        Dankzij een vervelende blessure van wielrenner Francisco Ventoso is de discussie over schijfremmen opnieuw opgelaaid. De Spanjaard viel zondag tijdens Parijs-Roubaix en sneed zich lelijk aan zo'n dunne, metalen schijf op de fiets van een andere renner. Volgens zijn ploeg Movistar moet hij terug naar Spanje na een operatie aan de wond aan zijn linkerbeen.


                        .../...

                        Maar voor privé gebruik zal het wel niet zo erg zijn want men rijdt niet op dezelfde manier.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                          Weet ook dat de remblokken van schijfremmen erg sletig zijn, en dat deze slijtage moeilijk te detecteren is, en dat de blokjes moeilijk zelf te vervangen zijn. Gelukkig heb ik een goede fietsenmaker waar ik om de 500 km langs ga om eens naar mijn remblokken te laten kijken.
                          Vervangen is veel duurder dan klassieke remblokjes en moet zo ongeveer elke 2000 km. Laatst moesten ook mijn schijven vervangen (na 16000 km op 2 jaar): 250€, asjeblieft!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                            Ik vind op gewone fietsen V-brakes ook een hel om af te stellen en blokjes te vervangen, maar de Magura HS33 hydraulische velgremmen die ik vroeger op mijn mountainbike had (en nog steeds een setje op mijn Koga tourfiets) zijn de beste velgremmen die ik ooit al gehad heb. En super gemakkelijk in onderhoud, goedkoper dan die schijfremmen dingen. En qua performance net hetzelfde als schijfremmen naar mijn aanvoelen.
                            Ik ken veel mensen die een HS33 verkiezen boven een schijfremmenset. Zeker bij modderige parcours of bij veel hoogteverschillen (wat worden die schijven heet!)


                            V

                            Comment


                            • #29
                              Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                              Even terug to the point.
                              Ik ben ook een gepassioneerd wielertoerist en rij zowel met een racefiets als met een mountainbike. De racefiets heeft de traditionele velgrem en de mountainbike heeft remschijven omdat ik die meer gebruik in de winter en dus op meer natte en vuile tracks rij en daar heb ik het voordeel dat de remschijf beter werkt in dergelijke omstandigheden. Bij de aanschaf van mijn racefiets had ik de keuze tussen de traditionele velgrem en de schijfrem maar ik wou de meerprijs niet geven voor de schijfrem. Een schijfrem op een racefiets is interessant voor mensen die veel in de regen of veel in de bergen rijden want tijdens de afdalingen kunnen met een traditionele rem de velgen warm lopen en kan de binnenband kapot springen door de wrijvingswarmte met de gekende gevolgen. Er bestaan ook remblokjes van het merk BBB voor de traditionele velgrem die betere grip hebben in de regen.
                              BTW, ik en m'n fiets samen wegen niet te veel. Eén van de twee is te zwaar, maar wie is het?
                              Nikon.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Remblokjes of schijven op de fiets

                                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                                Weet ook dat de remblokken van schijfremmen erg sletig zijn, en dat deze slijtage moeilijk te detecteren is, en dat de blokjes moeilijk zelf te vervangen zijn. Gelukkig heb ik een goede fietsenmaker waar ik om de 500 km langs ga om eens naar mijn remblokken te laten kijken.
                                Vervangen is veel duurder dan klassieke remblokjes en moet zo ongeveer elke 2000 km. Laatst moesten ook mijn schijven vervangen (na 16000 km op 2 jaar): 250€, asjeblieft!
                                Ik heb geen ervaring met vervangen van remblokken van fietsschijfremmen, maar als ik dit filmpje bekijk https://www.youtube.com/watch?v=zoiBeLJRH7U , dan is het eigenlijk een heel stuk gemakkelijker dan remblokjes van V-brakes vervangen, want dan ben je heel wat meer tijd kwijt vooraleer ze in de juiste positie zitten, en dat ze de velg net niet raken.
                                Het vervangen van remblokjes bij fietsschijfremmen is ongeveer hetzelfde als bij een motorfiets (dat heb ik dikwijls genoeg gedaan), alleen is alles veel kleiner en lichter bij de fiets.
                                250 Euro voor een setje mini remschijfjes lijkt mij toch ook wel een flink bedrag, als ik even zoek dan zie ik dat de remschijven van mijn Dacia Logan MCV II véél goedkoper zijn (vanaf zo'n 20 euro per stuk zelfs, originele zijn er voor 75 Euro te vinden)...
                                Maar het is gewoonlijk zo dat de prijs omhoog gaat als iets minder mag wegen, dat zie je bij fietsonderdelen heel duidelijk als je de prijsverschillen van de onderdelengroepen bekijkt, hoe lichter, hoe hoger de prijs (en dat loopt flink op voor de lichtst mogelijke groep).

                                Ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat ik ooit minder dan 250 Euro heb betaald voor de twee remschijven (vooraan, dat zijn de grootste) van mijn Bandit 1200 (dat waren de originele schijven, maar niet via de motorhandel besteld, want daar waren ze veel duurder).
                                Last edited by Black B@ndit; 26 april 2018, 16:18.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X