Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 45 van 45

Standaard Remblokjes of schijven op de fiets

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
    Die discussie over verwondingen is onzin; als er iets van klopte zouden alle renners wel met een tandwiel bescherming rondrijden.
    Inderdaad onzin ... om dat te ontkennen.

https://m.hln.be/de-krant/-schijfrem...vaar~a4cee049/

https://m.hln.be/nieuws/rennersveren...mmen~aaf34b9e/

https://www.rtlnieuws.nl/sport/dowse...men-gevaarlijk

http://www.lc.nl/sport/Discussie-ove...-21267644.html

.../...

Maar voor privé gebruik zal het wel niet zo erg zijn want men rijdt niet op dezelfde manier.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Standaard Re: Remblokjes of schijven op de fiets

Weet ook dat de remblokken van schijfremmen erg sletig zijn, en dat deze slijtage moeilijk te detecteren is, en dat de blokjes moeilijk zelf te vervangen zijn. Gelukkig heb ik een goede fietsenmaker waar ik om de 500 km langs ga om eens naar mijn remblokken te laten kijken.
    Vervangen is veel duurder dan klassieke remblokjes en moet zo ongeveer elke 2000 km. Laatst moesten ook mijn schijven vervangen (na 16000 km op 2 jaar): 250€, asjeblieft!

Ik vind op gewone fietsen V-brakes ook een hel om af te stellen en blokjes te vervangen, maar de Magura HS33 hydraulische velgremmen die ik vroeger op mijn mountainbike had (en nog steeds een setje op mijn Koga tourfiets) zijn de beste velgremmen die ik ooit al gehad heb. En super gemakkelijk in onderhoud, goedkoper dan die schijfremmen dingen. En qua performance net hetzelfde als schijfremmen naar mijn aanvoelen.
    Ik ken veel mensen die een HS33 verkiezen boven een schijfremmenset. Zeker bij modderige parcours of bij veel hoogteverschillen (wat worden die schijven heet!)

V

Even terug to the point.
    Ik ben ook een gepassioneerd wielertoerist en rij zowel met een racefiets als met een mountainbike. De racefiets heeft de traditionele velgrem en de mountainbike heeft remschijven omdat ik die meer gebruik in de winter en dus op meer natte en vuile tracks rij en daar heb ik het voordeel dat de remschijf beter werkt in dergelijke omstandigheden. Bij de aanschaf van mijn racefiets had ik de keuze tussen de traditionele velgrem en de schijfrem maar ik wou de meerprijs niet geven voor de schijfrem. Een schijfrem op een racefiets is interessant voor mensen die veel in de regen of veel in de bergen rijden want tijdens de afdalingen kunnen met een traditionele rem de velgen warm lopen en kan de binnenband kapot springen door de wrijvingswarmte met de gekende gevolgen. Er bestaan ook remblokjes van het merk BBB voor de traditionele velgrem die betere grip hebben in de regen.
    BTW, ik en m'n fiets samen wegen niet te veel. Eén van de twee is te zwaar, maar wie is het?
    Nikon.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Weet ook dat de remblokken van schijfremmen erg sletig zijn, en dat deze slijtage moeilijk te detecteren is, en dat de blokjes moeilijk zelf te vervangen zijn. Gelukkig heb ik een goede fietsenmaker waar ik om de 500 km langs ga om eens naar mijn remblokken te laten kijken.
    Vervangen is veel duurder dan klassieke remblokjes en moet zo ongeveer elke 2000 km. Laatst moesten ook mijn schijven vervangen (na 16000 km op 2 jaar): 250€, asjeblieft!
    Ik heb geen ervaring met vervangen van remblokken van fietsschijfremmen, maar als ik dit filmpje bekijk https://www.youtube.com/watch?v=zoiBeLJRH7U , dan is het eigenlijk een heel stuk gemakkelijker dan remblokjes van V-brakes vervangen, want dan ben je heel wat meer tijd kwijt vooraleer ze in de juiste positie zitten, en dat ze de velg net niet raken.
    Het vervangen van remblokjes bij fietsschijfremmen is ongeveer hetzelfde als bij een motorfiets (dat heb ik dikwijls genoeg gedaan), alleen is alles veel kleiner en lichter bij de fiets.
    250 Euro voor een setje mini remschijfjes lijkt mij toch ook wel een flink bedrag, als ik even zoek dan zie ik dat de remschijven van mijn Dacia Logan MCV II véél goedkoper zijn (vanaf zo'n 20 euro per stuk zelfs, originele zijn er voor 75 Euro te vinden)...
    Maar het is gewoonlijk zo dat de prijs omhoog gaat als iets minder mag wegen, dat zie je bij fietsonderdelen heel duidelijk als je de prijsverschillen van de onderdelengroepen bekijkt, hoe lichter, hoe hoger de prijs (en dat loopt flink op voor de lichtst mogelijke groep).

Ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat ik ooit minder dan 250 Euro heb betaald voor de twee remschijven (vooraan, dat zijn de grootste) van mijn Bandit 1200 (dat waren de originele schijven, maar niet via de motorhandel besteld, want daar waren ze veel duurder).
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 26 april 2018 om 16:18

Vergeten: er was ook nog een ketting en een sprocket cassette bij , vandaar de 250€...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Inderdaad onzin ... om dat te ontkennen.

https://m.hln.be/de-krant/-schijfrem...vaar~a4cee049/

https://m.hln.be/nieuws/rennersveren...mmen~aaf34b9e/

https://www.rtlnieuws.nl/sport/dowse...men-gevaarlijk

http://www.lc.nl/sport/Discussie-ove...-21267644.html

.../...

Maar voor privé gebruik zal het wel niet zo erg zijn want men rijdt niet op dezelfde manier.
    en al die beweringen zijn allemaal van tafel geveegd
    dit is nooit effectief bewezen geweest dat die verwondingen effectief door de schijven gekomen zijn
    aan een racefiets zijn er meer scherpe onderdelen die zo'n verwondingen kunnen veroorzaken
    de platte spaken
    de tandwielen
    ...
    bij een val ga je die al veel sneller eerst raken dan de schijven die een pak verder naar achter zitten

schijven kosten los €30 het stuk max
    remblokken kosten rond de €25 per rem
    deze vervang je zelf binnen de 10 minuten
    wel deftig inremmen voordat je ermee in slechte omstandigheden mee gaat fietsen (regen,modder...)
    dan gaan deze een pak langer mee dan 2000km

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
    en al die beweringen zijn allemaal van tafel geveegd
    dit is nooit effectief bewezen geweest dat die verwondingen effectief door de schijven gekomen zijn
    aan een racefiets zijn er meer scherpe onderdelen die zo'n verwondingen kunnen veroorzaken
    de platte spaken
    de tandwielen
    ...
    bij een val ga je die al veel sneller eerst raken dan de schijven die een pak verder naar achter zitten
    Het heeft weinig of niets te maken met vallen en jezelf bezeren, maar met in peloton bij een valpartij met de schijf op andere renners inrijden en dus anderen verwonden.

Natuurlijk zijn er nog zaken die kunnen zorgen voor verwondingen.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 30 april 2018 om 11:25 Reden: Typfout: zagen = zaken
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Het heeft weinig of niets te maken met vallen en jezelf bezeren, maar met in peloton bij een valpartij met de schijf op andere renners inrijden en dus anderen verwonden.

Natuurlijk zijn er nog zagen die kunnen zorgen voor verwondingen.
    en jij bent zelf een prof renner zeker dat je dit allemaal weet?

en jij bent zelf een prof renner zeker dat je dit allemaal weet?
    En jij bent de hele wereld?
    Want blijkbaar wat voor u geldt, dat geldt voor heel de mensheid.

Ik ben geen profrenner, maar heb wel leren lezen op school en logisch redeneren lukt tot op heden ook nog.
    Er zijn al veel artikels verschenen van renners die zware letsels opgelopen hebben en men moet daar niet ver over nadenken om dat te begrijpen.
    Een schijfrem is als een mes en steekt uit, veel meer dan eender welk ander onderdeel.
    Ja, tandwielen steken ook uit ... zover ken ik ook nog iets van een fiets.

Maar als een groep renners ten val komt of men rijdt er op in, dan is dat zo goed als altijd met het voorwiel eerst en ook heel vaak tegen het been van de voorganger.
    Als op dat voorwiel dan een schijf staat, dan fungeert dit als een mes op die zijn been.

En zonder profrenner te zijn, zie ik ook wel de valpartijen waar ze met verschillende renners op elkaar knallen ... hier hebben ze de TV al uitgevonden.

En met profrenner bedoel ik deze dat professioneel wedstrijden rijden, niet de zondagsterroristen die denken dat van café naar café rijden een koers is en welke hun banden allergisch zijn voor fietspaden.
    Trouwens hebben die geen remmen nodig, die stoppen zelfs niet voor rood of een stop ... vermoedelijk wordt anders hun pint warm.

In elk geval wens ik u nog veel veilige overwinningen als profrenner.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

ik heb jaren aan topcompetie gedaan
    zowel bij het mountainbiken als bij het wielrennen,paar jaar semi prof geweest bij het mountainbiken, tijdens de zomer wat meegedraaid in het gewone wielrennen bij wedstrijden om snelheid te kweken
    dus ja ik weet waarover ik praat
    maar jij totaal niet
    en zoals gewoonlijk is uw mening de waarheid
    en kan je niet tegen kritiek en ik ben niet de enige die dit opmerkt

dubbele post

en zoals gewoonlijk is uw mening de waarheid
    en kan je niet tegen kritiek en ik ben niet de enige die dit opmerkt
    En jij dan?
    Alleen uw mening is dan waarheid?

Lees nog eens goed mijn eerdere reacties ... ik verwijs naar reacties van profrenners ... zij beweren dat, niet alleen ikzelf.

Maar ge hebt gelijk, al de profrenners die schijfremmen wel gevaarlijk vinden zijn niet zo slim als u want ze verkondigen onzin.

Zoals op elk forum zijn reacties normaal gezien persoonlijke meningen, geen kritiek op anderen.
    Allen moeten sommigen zoals jij altijd persoonlijk reageren en laten blijken dat anderen er niets van kennen.
    Kleinzielig gedrag noem ik dat.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

schijven kosten los €30 het stuk max
    remblokken kosten rond de €25 per rem
    deze vervang je zelf binnen de 10 minuten
    wel deftig inremmen voordat je ermee in slechte omstandigheden mee gaat fietsen (regen,modder...)
    dan gaan deze een pak langer mee dan 2000km
    #31 niet gelezen?

#31 niet gelezen?
    ik zet erbij wat het normaal gezien wat kost
    zonder ketting en cassette
    en zoveel werk is daar niet aan tov van v-brake remmen
    ik heb wat met alles gereden kwestie remmen op een fiets
    na magura hs remmen zijn schijfremmen het makkelijkste om remblokken te vervangen

Ik heb vandaag deze besteld, Merida Speeder 500. Dat is eigenlijk een koersfiets maar met een recht stuur. En ik wou ook schijfremmen en dan kwam ik uit op deze Merida.

Gewicht is 9.21kg en heeft een Shimano Ultegra groepset. Ik heb 150€ korting gekregen en heb dus 1000€ betaald.

Mijn huidige mountainbike weegt 16kg dus dat zou ik toch moeten voelen. Volgende week krijg ik hem.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony RX100IV
    Mijn bird foto's en urbex foto's, mijn youtube kanaal

Dit is hem dan. Ik heb 500km gereden en niemand die mij heeft ingehaald. Ik heb al enkele 'wielrenners' ingehaald en zelfs een groepje van 5.
    Mijn snelheid op het vlakke is van 27 naar 31km/u gegaan. Die 6kg minder en de smallere 28mm banden maken een heel verschil.

Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony RX100IV
    Mijn bird foto's en urbex foto's, mijn youtube kanaal

Hele mooie fiets voor 1000€.
    De stadsfiets van mijn zoon kost ook zoiets.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Inderdaad een heel mooie fiets.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Soortgelijke discussies

1. Harde schijven?
    Door Neildewe in forum Algemeen
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 29 januari 2013, 13:35
  2. fiets fiets fietsen
    Door kvrebos in forum Test Forum