Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pelletkachel en Pellets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pelletkachel en Pellets

    Heeft er iemand op het forum ervaring ( kennis ) van pelletkachels en de te gebruiken pellets ?

    Vriendelijke groetjes
    Maurits

  • #2
    Re: Pelletkachel en Pellets

    Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
    Heeft er iemand op het forum ervaring ( kennis ) van pelletkachels en de te gebruiken pellets ?

    Vriendelijke groetjes
    Maurits
    Persoonlijk hebben wij geen pelletkachel, maar wel twee in de familie.
    Waar ze vrij tevreden over zijn, wel niet ideaal in het tussenseizoen om veel te starten en te stoppen,
    teveel schommelingen in temperatuur.
    En niet vergeten dat je bij pellets ook afhankelijk bent van een leverancier die prijs en kwaliteit
    in handen heeft.

    Comment


    • #3
      Re: Pelletkachel en Pellets

      Momenteel zijn pellets duurder voor dezelfde verbrandingswaarde als bv stookolie.
      Een pelletkachel kost ook heelwat geld.
      Voor een bijgebouw, kleine woning, buitenhuis enz kan het een goede oplossing zijn zeker als er geen aardgas is.
      Maar het vervuilt zeker meer dan een recente centrale verwarming.

      Comment


      • #4
        Re: Pelletkachel en Pellets

        Wat wil je doen?

        In je living af en toe wat bijstoken voor de gezelligheid?
        Of wil je je CV vervangen door een pelletsysteem?

        Pellets zijn nog altijd goedkoper per kWh dan gas of stookolie.
        Denk aan het werk dat er bij hoort als je die continu gebruikt. Er is asse en af en toe moet er gereinigd worden. En bijna dagelijks vullen als je elke dag laat branden.

        Grootste nadeel voor mij voor een kachel in de living is het lawaai.

        Comment


        • #5
          Re: Pelletkachel en Pellets

          Ik zou niet meer beginnen met pellets, kachels of open haarden. Niet proper en niet gezond voor jezelf en ook niet voor de buren.
          Om een beetje bij te verwarmen zou je kunnen overwegen zonnepanelen te leggen een elektrisch bij te verwarmen.

          Comment


          • #6
            Re: Pelletkachel en Pellets

            Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
            Ik zou niet meer beginnen met pellets, kachels of open haarden. Niet proper en niet gezond voor jezelf en ook niet voor de buren.
            Om een beetje bij te verwarmen zou je kunnen overwegen zonnepanelen te leggen een elektrisch bij te verwarmen.
            Iets waarbij je de vlammen ziet, is nog altijd gezelliger dan een elektrisch vuurtje, ook al is de warmte-afgifte misschien identiek of beter .

            PS Ik ken er eentje in onze familie die ook altijd zeurt over buren die hout stoken in haard, of cassette of... maar zelf rijdt hij met een diesel van 18 jaar oud .
            Sommigen zouden toch beter eerst de hand in eigen boezem steken hé.

            Comment


            • #7
              Re: Pelletkachel en Pellets

              Bedankt, Djivan, voor het compliment in je PS. Ik wist niet dat ik aan het zeuren was.

              Comment


              • #8
                Re: Pelletkachel en Pellets

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Persoonlijk hebben wij geen pelletkachel, maar wel twee in de familie.
                Waar ze vrij tevreden over zijn, wel niet ideaal in het tussenseizoen om veel te starten en te stoppen,
                teveel schommelingen in temperatuur.
                En niet vergeten dat je bij pellets ook afhankelijk bent van een leverancier die prijs en kwaliteit
                in handen heeft.

                https://www.wervel.be/downloads/pres...20Stroomop.pdf
                Wij hebben er nu een jaar eentje in de living en die warmt de keuken mee op.

                Ik denk dat de kachel van uw familieleden misschien wel te krachtig zijn dan...Wij hebben bewust een genomen die max. 8kw kan leveren en min. 1,6kw...
                Hij kan echt heel lang blijven branden om de temp. op peil te houden...en bij ons ideaal in de tussenseizoenen...

                Het zou wel niet de hele CV kunnen vervangen maar dat was ook niet de bedoeling...

                Comment


                • #9
                  Re: Pelletkachel en Pellets

                  Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                  Bedankt, Djivan, voor het compliment in je PS. Ik wist niet dat ik aan het zeuren was.
                  Beschouw dit maar niet als een verontschuldiging hoor, maar had ik op U gedoeld, dan zou er gestaan hebben "eentje in onze familie die net als U ook altijd....".
                  Dat stond er niet, dus doelde ik niet op U, maar gewoon dat ik ook iemand ken, net zoals er vele mensen zijn die zo iemand kennen.
                  Maar dat je een kort lontje hebt en/of lange tenen, daar kan ik spijtig genoeg niks aan doen .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pelletkachel en Pellets

                    Tja ...
                    Zand erover.
                    Met vriendelijke groet, Jan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pelletkachel en Pellets

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Iets waarbij je de vlammen ziet, is nog altijd gezelliger dan een elektrisch vuurtje, ook al is de warmte-afgifte misschien identiek of beter .

                      PS Ik ken er eentje in onze familie die ook altijd zeurt over buren die hout stoken in haard, of cassette of... maar zelf rijdt hij met een diesel van 18 jaar oud .
                      Sommigen zouden toch beter eerst de hand in eigen boezem steken hé.
                      Heel belangrijke vraag hier : welke diesel en hoeveel km per jaar ?
                      En er zijn kachels uit de Aldi voor 500 € maar er zijn ook hoogrendementskachels die 10 maal zoveel kosten

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pelletkachel en Pellets

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Heel belangrijke vraag hier : welke diesel en hoeveel km per jaar ?
                        En er zijn kachels uit de Aldi voor 500 € maar er zijn ook hoogrendementskachels die 10 maal zoveel kosten
                        Het is een Mercedes, welk type weet ik niet. Ik zou moeten vragen hoeveel km per jaar, maar ik denk zowat als wij, dus max 15.000km/jaar.
                        Wat ik wel weet dat wanneer hij hier bij ons vertrekt, we bij het starten een momentje het achterste van de auto niet zien, en ook dat als wij samen op stap gaan wij NOOIT achter hem willen rijden, of we moeten de buitenlucht afsluiten, en dan werkt de airco niet zo goed.
                        Wij hebben geen hoogrendement houtkachel, maar een gewone 'cassette' zoals ze dat noemen, wij blazen er elk jaar zo'n 6 m³ droge es en beuk door, de uitlaat onze schouw is zeker 9 à 10 meter hoog, en van de zes dichtste buren zijn er zes die hout stoken 's winters, waarvan een drietal zoals wij, beetje bijverwarming en voor de gezelligheid .

                        Wij hebben veel meer last van stinkende barbecue's van de buren tijdens de zomer als wij op ons terras zitten, want die dingen staan te roken en te stinken op bijna grondnivo, maar daar zeuren wij niet over.
                        Als het te erg wordt gaan we gewoon binnen zitten, of doen we een terrasje elders .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pelletkachel en Pellets

                          Om even terug naar pelletkachels te gaan Ik heb eens een lang gesprek hierover gehad met een (intussen ex-)collega die zo'n kachel geïnstalleerd had als hoofdverwarming ter vervanging van een mazoutkachel en er ondertussen al een jaar mee geleefd had. Mijn reden was om zo'n kachel als 2-de warmtebron te hebben in het tussenseizoen en als de centrale verwarming zou uitvallen.

                          Zijn mening was dat het best meeviel maar dat er toch meer bij kwam kijken dan verwacht. Eenmaal het potje stofzuigen per dag, eenmaal per week grondiger reinigen, ook stofzuigen achter de panelen die demontabel zijn. Anders komt het stof toch behoorlijk dik te liggen en daalt het rendement (yep, was een ingenieur). De plaats nodig om een voorraad pellets op te slagen om een tijd voort te kunnen is niet te onderschatten. Zo 1 zak was ongeveer een dag stoken. De kachel gaf in het begin teveel warmte en moest elektronisch bijgeregeld worden om een lagere warmte afgifte mogelijk te maken. En je sleurt dagelijks toch wel met verschillende kilo's pellets door het huis tenzij je een pneumatisch systeem gebruikt.

                          Voor mij was vooral de afhankelijkheid van elektriciteit, het volume en gewicht dat dagelijks nodig zijn en de dagelijkse reiniging die er teveel aan waren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pelletkachel en Pellets

                            Hier staat een houtkachel die een paar keer per jaar brandt voor de gezelligheid.
                            Ik heb er ook al pellets in gebrand. Gewoon een bergske maken, en daar dan een aanmaakblokje in.

                            Ik heb die voor de gezelligheid, maar ook een beetje als back-up. Als de stroom uit gaat, of de ketel in pnne, dan heb ik het nog warm.

                            Wat voor mij tegen een pelletkachel spreekt is het lawaai, en het feit dat je stroom nodig hebt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pelletkachel en Pellets

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              <... 2-de warmtebron te hebben in het tussenseizoen en als de centrale verwarming zou uitvallen...
                              Tussenseizoen ? We zijn 10 oktober en de verwarming is nog bijna niet aangeslagen. Vandaag binnen 21 graden, installatie blijft koud. Een uur geleden was het buiten 15 graden.

                              Centrale verwarming zal voornamelijk uitvallen door gebrek aan elektriciteit, dan helpt alleen een echte houtkachel (die van ons in de stad is al 30 jaar weg, nooit nodig gehad, maar op de buiten is het wel onze hoofdverwarming).

                              Tijdens het wachten op de chauffagist kan je wel ergens een elektrische vuurtje lenen.
                              Last edited by palombian; 10 oktober 2017, 22:11.

                              Comment

                              Working...
                              X