Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Payconiq en consoorten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Payconiq en consoorten

    We worden tegenwoordig bijna overal om de oren geslagen met reclame voor Payconiq, de betaalapp.
    Zijn er al veel lezers die het gebruiken, en zo ja, om welke reden ?

    Ik ben zeker niet tegen vernieuwing als ik er ook iets aan heb, of als het de zaak eenvoudiger maakt. Zo doe ik bv. vrijwel alle bankoverschrijvingen via de smartphone (behalve voor bedragen die de limiet overschrijden) omdat dat véél eenvoudiger gaat dan via de PC banking.

    Voor zover ik zie moet je bij één van de "pionier" banken klant zijn, zoniet moet je een domiciliëring bij payconiq nemen.

    Als ik het goed begrijp moet je bij een aankoop je smartphone tevoorschijn halen, de app starten, het bedrag intikken, de pincode intikken en klaar is Kees.

    Als ik nu, zonder Payconiq, op de kassa het bedrag zie verschijnen, dan stop ik mijn bankkaart in het toestel en tik mijn code in. Bovendien krijg ik een 5 cent in plus bij mijn Keytrade rekening of 1% cashback als ik met Mastercard betaal. Voor kleine bedragen kan het zelfs op meer en meer plaatsen door gewoon de kaart even in de buurt van de terminal te houden.

    Waarom zou ik nu een ingewikkelder systeem gaan gebruiken ?

    Doet me zo'n beetje denken aan de jongedame die onlangs in het nieuws kwam omdat ze bij De Lijn een betaal-SMS te laat had verstuurd en een boete kreeg die ze aanvocht. Tja, een véél goedkopere en eenvoudigere 10-rittenkaart gebruiken is waarschijnlijk niet flashy genoeg ?
    Last edited by nete; 7 januari 2018, 12:21.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Payconiq en consoorten

    Zelfs nog niet van gehoord. Zelf ga ik dat zeker niet gebruiken. Probleem is zoals je al aanhaalt dat het eigenlijk niet eenvoudiger of sneller is. Maar vooral, de bank verschuift hier weer iets naar de klant. Ipv dat ze een bankkaart moeten leveren moet je dat nu met je eigen telefoon doen. Dat betekent ook dat ze een deel verantwoordelijkheid afschuiven want de dag dat blijkt dat het systeem zo lek als een zeef is dan zal het niet zijn omdat de app rommel is maar omdat jij wel niet de een of andere update geïnstalleerd hebt. Die update is dan wel enkel voor 1-2 types smartfoon beschikbaar en aangekondigd met een nota 7 schermen diep op een of andere obscure website waarvan het certificaat al 3 jaar vervallen is.

    En veiligheid van smartfoons en apps? Er is toch wel een verschil tussen wat er aan veiligheid in een bankkaart en een betaal terminal zit. (heb ooit een onderdeel voor zo'n terminal ontworpen) Daar is over nagedacht, niet zoals bij de meeste apps "het werkt, stuur maar buiten".

    Trouwens, de batterij van mijn bankkaart is nog nooit leeg geweest. Dat alleen al is reden genoeg.

    Comment


    • #3
      Re: Payconiq en consoorten

      Het voordeel van Payconiq is dat de handelaar geen betaalterminal moet huren, er wordt enkel een klein bedrag (€ 0.06 dacht ik) afgenomen.
      Daarom is het zeer interessant voor kleinere handelaars en verenigingen zoals sportclubs ed.
      Niemand heeft tegenwoordig nog veel cash op zak.
      Ik kan u verzekeren dat het voor beide partijen probleemloos werkt.

      U bent helemaal niet verplicht het te gebruiken, maar de eerste keer dat u naar een bankautomaat zal moeten rijden omdat er buiten cash enkel mobiel kan betaald worden zal u wel van gedacht veranderen.
      Dit is het eerste systeem (samen misschien met Google Pay) dat werkelijk aanslaat.

      Betalen met een kaart is een gebruik van de oude westerse wereld, in jongere werelddelen wordt dat al veel minder gedaan.

      PS: er wordt hier nogal wat gemopperd, mensen , het heeft geen zin de toekomst proberen tegen te houden.
      Last edited by palombian; 7 januari 2018, 12:53.

      Comment


      • #4
        Re: Payconiq en consoorten

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Het voordeel van Payconiq is dat de handelaar geen betaalterminal moet huren, er wordt enkel een klein bedrag (€ 0.06 dacht ik) afgenomen.
        Daarom is het zeer interessant voor kleinere handelaars en verenigingen zoals sportclubs ed.
        Niemand heeft tegenwoordig nog veel cash op zak.
        Ik kan u verzekeren dat het voor beide partijen probleemloos werkt.

        U bent helemaal niet verplicht het te gebruiken, maar de eerste keer dat u naar een bankautomaat zal moeten rijden omdat er buiten cash enkel mobiel kan betaald worden zal u wel van gedacht veranderen.
        Ik beweer zeker niet dat het slecht werkt, maar voor de doelgroep die u aanhaalt gebruik ik dan de Bancontact app. Die bestaat al langer.
        Maar 4 ipv 2 handelingen moeten doen om een habbekrats te betalen...

        En als, zoals je denkt, alle betaalterminals op vrij korte termijn gaan verdwijnen, dan zal ik het wel moeten gaan gebruiken hé.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Payconiq en consoorten

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Het voordeel van Payconiq is dat de handelaar geen betaalterminal moet huren, er wordt enkel een klein bedrag (€ 0.06 dacht ik) afgenomen.
          Daarom is het zeer interessant voor kleinere handelaars en verenigingen zoals sportclubs ed.

          U bent helemaal niet verplicht het te gebruiken, maar de eerste keer dat u naar een bankautomaat zal moeten rijden omdat er buiten cash enkel mobiel kan betaald worden zal u wel van gedacht veranderen.

          Betalen met een kaart is een gebruik van de oude westerse wereld, in jongere werelddelen wordt dat al veel minder gedaan.
          Dat is misschien in die gevallen een voordeel. Enig probleem is, hoeveels van die apps moet je dan hebben om zeker te zijn dat je kan betalen? Ook blijft het de vraag hoelang die "gratis" blijft.

          Als ik enkel mobiel kan betalen ga ik ergens anders. En nu?

          Je kan moeilijk "jonge werelddelen" met europa vergelijken. Infrastructuur en economie is helemaal anders.

          Kleine bedenking: enkele dagen geleden is opgedoken dat cpu's kwetsbaar zijn door hun hardware design en dat dit het mogelijk maakt om met javascript vanuit de browser paswoorden te lezen (dus ook pincodes). Alle smartfoons zijn hiervoor kwestbaar totdat er nieuwe processoren en dus nieuwe toestellen zijn. Gaat de bank je beschermen als er via de payconiq app je rekening leeggemaakt wordt? Het is jouw smartfoon en dus jouw verantwoordelijkheid. Payconiq zal ook wel ergens in het user agreement staan hebben dat ze niet verantwoordelijk zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Payconiq en consoorten

            Kijk eens naar de "permissions" die deze app vraagt.

            Version 3.4.2 can access:
            Identity

            find accounts on the device

            Contacts

            find accounts on the device
            read your contacts

            Location

            precise location (GPS and network-based)

            Photos/Media/Files

            read the contents of your USB storage
            modify or delete the contents of your USB storage

            Storage

            read the contents of your USB storage
            modify or delete the contents of your USB storage

            Camera

            take pictures and videos

            Other

            receive data from Internet
            view network connections
            full network access
            control vibration
            prevent device from sleeping
            Location? Contacts? Take videos?
            Ik ben er zeker van dat niet alles nodig is om te betalen, wel om profielen aan te maken en aan datamining te doen.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Payconiq en consoorten

              Voor wat het hier waard is. Ik hou er nog steeds vaan wat cash bij te hebben. Dat opent zelf "van tijd tot tijd" een (voor)deur.
              Mar inderdaad, het verdwijnt meer en meer. We zullen ons moeten aanpassen. En wat met de senior die in sommige steden(Aalst bvb) zij wagen kwijt wil in sommige straten. Geen App, geen debet of creditcard, vergeet het maar. Ga ergens anders gaan zoeken en laat die plaatsen voor de jeugd die daar wel mee vertrouwd is... voor mij geen probleem hoor, maar ik stel maar vast.
              Volgens Peeters zou dat niet reglementair zijn, maar ze doen toch maar voort.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Payconiq en consoorten

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                En wat met de senior die in sommige steden(Aalst bvb) zij wagen kwijt wil in sommige straten. Geen App, geen debet of creditcard, vergeet het maar.
                Die zijn illegaal. Parkeerautomaten moeten cash aanvaarden. Laatst nog gelezen dat er nog van die illegale dingen geplaatst waren. Een oplossing werd evenwel niet gegeven.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Payconiq en consoorten

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Die zijn illegaal. Parkeerautomaten moeten cash aanvaarden. Laatst nog gelezen dat er nog van die illegale dingen geplaatst waren. Een oplossing werd evenwel niet gegeven.
                  De burgemeester van Aalst zei zelfs ook dat hij niet zinnens is daar iets aan te veranderen.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Payconiq en consoorten

                    a) De gemeenten (parkeerbedrijven) zullen zich toch wel moeten aanpassen. Daarnaast is het betalen van je parkeerticket met sms of betaalapp voor mij wel interessant. Geen klein geld nodig, nooit meer betalen dan nodig en verlengen vanop afstand.
                    Je moet bij dat verlengen wel opletten dat het je het tijdig doet, want in Genk was ik 2 minuutjes te laat, kreeg een halve dagticket aangesmeerd, maar aangezien ik dit niet wist bleef ik maar met de betaalapp betalen.
                    b) Ik gebruik payconiq bij de handelaars die er publiciteit voor maken (bij wie ik kan zien dat ze payconiq aanvaarden). Anders betaal ik met een kredietkaart en dit kost de handelaar heel wat meer. Ik stel vast dat een aantal restaurants het toepassen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Payconiq en consoorten

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      De burgemeester van Aalst zei zelfs ook dat hij niet zinnens is daar iets aan te veranderen.
                      Iemand geld en tijd om zijn parkeerschijf te leggen en het tot een proces te laten komen
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Payconiq en consoorten

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Iemand geld en tijd om zijn parkeerschijf te leggen en het tot een proces te laten komen
                        Daar zit het 'm wellicht.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Payconiq en consoorten

                          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          De burgemeester van Aalst zei zelfs ook dat hij niet zinnens is daar iets aan te veranderen.
                          Redelijk logisch want de stad heeft de rechten om parkeergeld te innen doorverkocht aan een bedrijf. Het is dat bedrijf dat iets moet veranderen. Alhoewel het stadsbestuur als opdrachtgever wel eens in de problemen zou kunnen komen, de opdrachtgever blijft de eindverantwoordelijkheid dragen dacht ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Payconiq en consoorten

                            Op de tram zitten met je smartphone in aanslag om snel een ticket te scoren als er een controleur opstapt......
                            Zo doen ze dat.... en dus 99% van de tijd zwartrijden.
                            En als ze dan snel snel bij een controle toch betalen met hun smartphone vechten ze dat achteraf nog aan.... maar dat lukt niet meer hoor. Controleurs kennen de trukken van de foor.
                            Mooie boel zal het worden als er zo weinig mensen nog betalen op het openbaar vervoer.
                            Straatfotograaf in Antwerpen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Payconiq en consoorten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Redelijk logisch want de stad heeft de rechten om parkeergeld te innen doorverkocht aan een bedrijf. Het is dat bedrijf dat iets moet veranderen. Alhoewel het stadsbestuur als opdrachtgever wel eens in de problemen zou kunnen komen, de opdrachtgever blijft de eindverantwoordelijkheid dragen dacht ik.
                              Bovendien bepaalt de stad de automaten die moeten geplaatst worden en laat ze die ook plaatsen.

                              Comment

                              Working...
                              X