Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 43

Standaard Payconiq en consoorten

We worden tegenwoordig bijna overal om de oren geslagen met reclame voor Payconiq, de betaalapp.
    Zijn er al veel lezers die het gebruiken, en zo ja, om welke reden ?

Ik ben zeker niet tegen vernieuwing als ik er ook iets aan heb, of als het de zaak eenvoudiger maakt. Zo doe ik bv. vrijwel alle bankoverschrijvingen via de smartphone (behalve voor bedragen die de limiet overschrijden) omdat dat véél eenvoudiger gaat dan via de PC banking.

Voor zover ik zie moet je bij één van de "pionier" banken klant zijn, zoniet moet je een domiciliëring bij payconiq nemen.

Als ik het goed begrijp moet je bij een aankoop je smartphone tevoorschijn halen, de app starten, het bedrag intikken, de pincode intikken en klaar is Kees.

Als ik nu, zonder Payconiq, op de kassa het bedrag zie verschijnen, dan stop ik mijn bankkaart in het toestel en tik mijn code in. Bovendien krijg ik een 5 cent in plus bij mijn Keytrade rekening of 1% cashback als ik met Mastercard betaal. Voor kleine bedragen kan het zelfs op meer en meer plaatsen door gewoon de kaart even in de buurt van de terminal te houden.

Waarom zou ik nu een ingewikkelder systeem gaan gebruiken ?

Doet me zo'n beetje denken aan de jongedame die onlangs in het nieuws kwam omdat ze bij De Lijn een betaal-SMS te laat had verstuurd en een boete kreeg die ze aanvocht. Tja, een véél goedkopere en eenvoudigere 10-rittenkaart gebruiken is waarschijnlijk niet flashy genoeg ?
    Laatst gewijzigd door nete; 7 januari 2018 om 13:21
    BD0473BE / www.nete.be
    1" Lumix FZ1000 + CP en ND filter
    MFT Lumix GM5 met 12-32 mm

Standaard Re: Payconiq en consoorten

Zelfs nog niet van gehoord. Zelf ga ik dat zeker niet gebruiken. Probleem is zoals je al aanhaalt dat het eigenlijk niet eenvoudiger of sneller is. Maar vooral, de bank verschuift hier weer iets naar de klant. Ipv dat ze een bankkaart moeten leveren moet je dat nu met je eigen telefoon doen. Dat betekent ook dat ze een deel verantwoordelijkheid afschuiven want de dag dat blijkt dat het systeem zo lek als een zeef is dan zal het niet zijn omdat de app rommel is maar omdat jij wel niet de een of andere update geïnstalleerd hebt. Die update is dan wel enkel voor 1-2 types smartfoon beschikbaar en aangekondigd met een nota 7 schermen diep op een of andere obscure website waarvan het certificaat al 3 jaar vervallen is.

En veiligheid van smartfoons en apps? Er is toch wel een verschil tussen wat er aan veiligheid in een bankkaart en een betaal terminal zit. (heb ooit een onderdeel voor zo'n terminal ontworpen) Daar is over nagedacht, niet zoals bij de meeste apps "het werkt, stuur maar buiten".

Trouwens, de batterij van mijn bankkaart is nog nooit leeg geweest. Dat alleen al is reden genoeg.

Het voordeel van Payconiq is dat de handelaar geen betaalterminal moet huren, er wordt enkel een klein bedrag (€ 0.06 dacht ik) afgenomen.
    Daarom is het zeer interessant voor kleinere handelaars en verenigingen zoals sportclubs ed.
    Niemand heeft tegenwoordig nog veel cash op zak.
    Ik kan u verzekeren dat het voor beide partijen probleemloos werkt.

U bent helemaal niet verplicht het te gebruiken, maar de eerste keer dat u naar een bankautomaat zal moeten rijden omdat er buiten cash enkel mobiel kan betaald worden zal u wel van gedacht veranderen.
    Dit is het eerste systeem (samen misschien met Google Pay) dat werkelijk aanslaat.

Betalen met een kaart is een gebruik van de oude westerse wereld, in jongere werelddelen wordt dat al veel minder gedaan.

PS: er wordt hier nogal wat gemopperd, mensen , het heeft geen zin de toekomst proberen tegen te houden.
    Laatst gewijzigd door palombian; 7 januari 2018 om 13:53

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Het voordeel van Payconiq is dat de handelaar geen betaalterminal moet huren, er wordt enkel een klein bedrag (€ 0.06 dacht ik) afgenomen.
    Daarom is het zeer interessant voor kleinere handelaars en verenigingen zoals sportclubs ed.
    Niemand heeft tegenwoordig nog veel cash op zak.
    Ik kan u verzekeren dat het voor beide partijen probleemloos werkt.

U bent helemaal niet verplicht het te gebruiken, maar de eerste keer dat u naar een bankautomaat zal moeten rijden omdat er buiten cash enkel mobiel kan betaald worden zal u wel van gedacht veranderen.
    Ik beweer zeker niet dat het slecht werkt, maar voor de doelgroep die u aanhaalt gebruik ik dan de Bancontact app. Die bestaat al langer.
    Maar 4 ipv 2 handelingen moeten doen om een habbekrats te betalen...

En als, zoals je denkt, alle betaalterminals op vrij korte termijn gaan verdwijnen, dan zal ik het wel moeten gaan gebruiken hé.
    BD0473BE / www.nete.be
    1" Lumix FZ1000 + CP en ND filter
    MFT Lumix GM5 met 12-32 mm

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Betalen met een kaart is een gebruik van de oude westerse wereld, in jongere werelddelen wordt dat al veel minder gedaan.
    Dat is misschien in die gevallen een voordeel. Enig probleem is, hoeveels van die apps moet je dan hebben om zeker te zijn dat je kan betalen? Ook blijft het de vraag hoelang die "gratis" blijft.

Als ik enkel mobiel kan betalen ga ik ergens anders. En nu?

Je kan moeilijk "jonge werelddelen" met europa vergelijken. Infrastructuur en economie is helemaal anders.

Kleine bedenking: enkele dagen geleden is opgedoken dat cpu's kwetsbaar zijn door hun hardware design en dat dit het mogelijk maakt om met javascript vanuit de browser paswoorden te lezen (dus ook pincodes). Alle smartfoons zijn hiervoor kwestbaar totdat er nieuwe processoren en dus nieuwe toestellen zijn. Gaat de bank je beschermen als er via de payconiq app je rekening leeggemaakt wordt? Het is jouw smartfoon en dus jouw verantwoordelijkheid. Payconiq zal ook wel ergens in het user agreement staan hebben dat ze niet verantwoordelijk zijn.

Kijk eens naar de "permissions" die deze app vraagt.

Version 3.4.2 can access:
    Identity

find accounts on the device

Contacts

find accounts on the device
    read your contacts

precise location (GPS and network-based)

Photos/Media/Files

read the contents of your USB storage
    modify or delete the contents of your USB storage

Storage

read the contents of your USB storage
    modify or delete the contents of your USB storage

Camera

take pictures and videos

Other

receive data from Internet
    view network connections
    full network access
    control vibration
    prevent device from sleeping
    Location? Contacts? Take videos?
    Ik ben er zeker van dat niet alles nodig is om te betalen, wel om profielen aan te maken en aan datamining te doen.
    bye, Maurice
    https://blog.on4bam.com/
    Nikon D90

Voor wat het hier waard is. Ik hou er nog steeds vaan wat cash bij te hebben. Dat opent zelf "van tijd tot tijd" een (voor)deur.
    Mar inderdaad, het verdwijnt meer en meer. We zullen ons moeten aanpassen. En wat met de senior die in sommige steden(Aalst bvb) zij wagen kwijt wil in sommige straten. Geen App, geen debet of creditcard, vergeet het maar. Ga ergens anders gaan zoeken en laat die plaatsen voor de jeugd die daar wel mee vertrouwd is... voor mij geen probleem hoor, maar ik stel maar vast.
    Volgens Peeters zou dat niet reglementair zijn, maar ze doen toch maar voort.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    En wat met de senior die in sommige steden(Aalst bvb) zij wagen kwijt wil in sommige straten. Geen App, geen debet of creditcard, vergeet het maar.
    Die zijn illegaal. Parkeerautomaten moeten cash aanvaarden. Laatst nog gelezen dat er nog van die illegale dingen geplaatst waren. Een oplossing werd evenwel niet gegeven.
    bye, Maurice
    Nikon D90

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Die zijn illegaal. Parkeerautomaten moeten cash aanvaarden. Laatst nog gelezen dat er nog van die illegale dingen geplaatst waren. Een oplossing werd evenwel niet gegeven.
    De burgemeester van Aalst zei zelfs ook dat hij niet zinnens is daar iets aan te veranderen.
    Leeft en LAAT LEVEN !

a) De gemeenten (parkeerbedrijven) zullen zich toch wel moeten aanpassen. Daarnaast is het betalen van je parkeerticket met sms of betaalapp voor mij wel interessant. Geen klein geld nodig, nooit meer betalen dan nodig en verlengen vanop afstand.
    Je moet bij dat verlengen wel opletten dat het je het tijdig doet, want in Genk was ik 2 minuutjes te laat, kreeg een halve dagticket aangesmeerd, maar aangezien ik dit niet wist bleef ik maar met de betaalapp betalen.
    b) Ik gebruik payconiq bij de handelaars die er publiciteit voor maken (bij wie ik kan zien dat ze payconiq aanvaarden). Anders betaal ik met een kredietkaart en dit kost de handelaar heel wat meer. Ik stel vast dat een aantal restaurants het toepassen.

De burgemeester van Aalst zei zelfs ook dat hij niet zinnens is daar iets aan te veranderen.
    Iemand geld en tijd om zijn parkeerschijf te leggen en het tot een proces te laten komen
    bye, Maurice
    Nikon D90

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Iemand geld en tijd om zijn parkeerschijf te leggen en het tot een proces te laten komen
    Daar zit het 'm wellicht.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Redelijk logisch want de stad heeft de rechten om parkeergeld te innen doorverkocht aan een bedrijf. Het is dat bedrijf dat iets moet veranderen. Alhoewel het stadsbestuur als opdrachtgever wel eens in de problemen zou kunnen komen, de opdrachtgever blijft de eindverantwoordelijkheid dragen dacht ik.

Op de tram zitten met je smartphone in aanslag om snel een ticket te scoren als er een controleur opstapt......
    Zo doen ze dat.... en dus 99% van de tijd zwartrijden.
    En als ze dan snel snel bij een controle toch betalen met hun smartphone vechten ze dat achteraf nog aan.... maar dat lukt niet meer hoor. Controleurs kennen de trukken van de foor.
    Mooie boel zal het worden als er zo weinig mensen nog betalen op het openbaar vervoer.
    Fuji X-T2 + 23 f2 + 50 f2 + Velbon Statief + Spyder 5 Elite + beetje strobist licht + 27"iMac met PS en LR
    Student Digitaal Atelier van Academia te Borsbeek

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Redelijk logisch want de stad heeft de rechten om parkeergeld te innen doorverkocht aan een bedrijf. Het is dat bedrijf dat iets moet veranderen. Alhoewel het stadsbestuur als opdrachtgever wel eens in de problemen zou kunnen komen, de opdrachtgever blijft de eindverantwoordelijkheid dragen dacht ik.
    Bovendien bepaalt de stad de automaten die moeten geplaatst worden en laat ze die ook plaatsen.

Zo lang het anders kan, voor mij cash of kaart.
    Waarom is het bedrag op de app van de smartphone beperkt?
    Veiligheid.
    En bij deffect of platte batterij van je gsm moet je altijd nog je bankkaart bij hebben als backup.

Dus voor mij echt geen meerwaarde.

--
    map.
    T.T.

In de zomer gaan eten aan de kust ... geen betaalautomaat en enkel cash.
    Was niet azngekondigd aan de deur en de bankkaart kon dus niet helpen.
    Gelukkig kon het dan wel met deze app ... tot nu toe nog maar 1 keer gebruikt om deze reden.
    Hij had evengoed de gratis Bancontact app kunnen voorstellen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    ...b) Ik gebruik payconiq bij de handelaars die er publiciteit voor maken (bij wie ik kan zien dat ze payconiq aanvaarden). Anders betaal ik met een kredietkaart en dit kost de handelaar heel wat meer. Ik stel vast dat een aantal restaurants het toepassen.
    Wanneer er andere betaalmogelijkheden zijn (buiten cash) betaal ik nooit met een kredietkaart.
    Eigenlijk niet zo netjes tegenover de handelaar, zeker niet als je dan zelf 1% opstrijkt zoals TS aanhaalt .
    Zo worden we tegen mekaar uitgespeeld.
    Ook die spaar en pluk en extra waarborgen mogen ze houden, je betaalt dat dubbel en dik terug door een guller uitgavenpatroon.
    Laatst gewijzigd door palombian; 7 januari 2018 om 21:08

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Hij had evengoed de gratis Bancontact app kunnen voorstellen.
    Maakt niet uit welke app,
    als ik geen cash geld op zak zou hebben, en bancontact is er niet,
    Dan moet ik verder gaan , ik kan niet betalen.
    Creditcard heb ik ook niet

Cash of bankkaart, anders niets en voorlopig blijft het daar bij.

--
    map.
    T.T.

Vergeet niet dat cash voor de handelaar ook niet zo interessant is. Hij kan zijn leveranciers er niet mee betalen en moet dus naar de bank om het op de rekening te storten.
    Er is het veiligheidsrisico.
    De klant moet bovendien niet naar zijn portefeuille te kijken om die extra aperitief, dessert of fles wijn te kopen.

Zelfs voor kleingeld moet hij betalen om het op zijn rekening te laten zetten.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    Vergeet niet dat cash voor de handelaar ook niet zo interessant is. Hij kan zijn leveranciers er niet mee betalen en moet dus naar de bank om het op de rekening te storten.
    U zou versteld staan hoeveel cash betaald wordt.
    Niet op papier wel te verstaan.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Tja... niet direct aan gedacht maar waarschijnlijk ook wel een punt

Vermoedelijk klopt dit, maar hier hou ik geen rekening mee. Als ze in het zwart werken is hun commissie voor de kredietkaart ook peanuts. Een betaling met kaart of electronisch beperkt op zich al het zwart werk (waarvoor de loontrekkende uiteindelijk altijd de prijs betaald).

Maar dit leidt ons te ver en dreigt in een maatschappelijke discussie te verzanden.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Mijn vrouw en ik waren deze middag op restaurant en daar wordt 'uiteraard' ook meer en meer met kaarten betaald. Wij doen het soms ook, maar meestal nog cash. Fooien geven kan je toch moeilijk met een kaart geven dacht ik. Enfin, als wij tevreden zijn doen wij dat nog steeds en een fooi cash geven is toch nog altijd iets anders.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Standaard Payconiq en consoorten

Ik betaal met kaart en laat desgevallend (enkel bij uitstekende service) de fooi in cash achter in het mapje waarin de factuur wordt geleverd.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Boeings en consoorten
    Door Runnerken in forum Transport
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 14 augustus 2012, 12:52
  2. deferm en consoorten @ huy
    Door spikkesenior in forum Actie
    Reacties: 23
    Laatste bericht: 14 november 2008, 22:51
  3. evilBay en consoorten