Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oprit leggen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oprit leggen.

    Bij ons gaan ze klinkers leggen maar die man beweerd dat je daar 14 dagen niet over mag met je wagen, ik kan dat eigenlijk niet geloven omdat ze op de site van den Brico ook al het volgende schrijven.

    INVOEGEN:
    Tenslotte moet het witte zand nog tussen de klinkers geveegd worden, met een stijve borstel. Eventueel kunt u daarna nog eens met de trilplaat over de oprit gaan, dat helpt het zand op zich tussen de klinkers te wringen. Nu nog een dagje wachten voor u de wagen binnenrijdt.

    Stabilize word dat niet op 1 dag hard?

    Wel een rare vraag voor op een fotgrafie forum maar ik waag het er maar op.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

  • #2
    Re: Oprit leggen.

    Stabilize wordt eigenlijk nooit volledig hard, belangrijk is dat die goed vastgetrik-ld wordt alvorens de klinkers te plaatsen.
    Het voegen van de klinkers met zand is vooral belangrijk om de klinkers niet te doen verschuiven als ge er op trekt met uw wielen (vooral in bergop dan) want anders schuiven uw klinkers een beetje op.
    Niet dat het veel is maar op den duur merk je toch een beetje het kromliggen als je het niet goed gedaan hebt.
    Hier werden de klinkers gelegd en werd aangeraden twee dagen te wachten maar ik zie ook plaatsen genoeg waar ze er direct op rijden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Oprit leggen.

      Stabilize word hard naar gelang de vochtigheid van het gebruikte zand er in en het vocht in de onderlaag en eventueele besproeiing ervan.
      Maar zowiezo is het volledig uitgehard (of chemisch uitgewerkt zeg maar) na 30 dagen pas als er voldoende vocht bij kan.
      In de praktijk kan zeer lichte belasting al na pakweg 2 dagen.
      Lichte belasting na 3 a 4 dagen zo.
      En volle belasting na 30 dagen +-.

      Zelfde voor wie met beton gaat werken in steunbalken en zo. Cement heeft zijn tijd nodig.

      Mijn bewering zijn op basis van eigen ervaring en niet exacte wetenschap hoor. Mss kan iemand uit de bouw dat hier beter bevestigen.

      Comment


      • #4
        Re: Oprit leggen.

        ik leg klinkers, en wij zeggen toch altijd blijf er zeker 5 dagen af.
        met een gewone wagen, lichte vwachtwagen tot 10 dagen. het volledige verhardingsproces duurt om en bij de 28 dagen is mij altijd verteld.
        en met die 5 dagen wachten zien toch geen verzakkingen verschijnen.

        jeff
        11-300mm
        jeff heylen

        Comment


        • #5
          Re: Oprit leggen.

          wat is zo tegenwoordig de richtprijs per m2 ?

          Comment


          • #6
            Re: Oprit leggen.

            Standaard cement bereikt zijn maximale hardheid na 28 dagen, maar al meer dan 50% na 1-2 dagen.
            Als een gewone auto al over die 50% zou gaan, dan is er iets mis.
            Veel belangrijker is dat het zand er tussen zit om bewegingen te vermijden.

            Trouwens, voor beton en mortel geldt: hoe minder water je gebruikt tijdens het mengen, hoe sterker het eindresultaat. Maar.... tijdens die eerste 28 dagen mag mortel eigenlijk niet helemaal uitdrogen, omdat het water verder nodig is tijdens het hardingsproces.

            Comment


            • #7
              Re: Oprit leggen.

              Van het wetenschapsforum..

              Normale Portland Cement heeft na 4 weken zijn grootste hardheid benaderd,na een jaar zijn definitieve.
              Als ze bv. de Hooverdam in één stuk hadden gegoten, dan had het 125 jaar geduurd vooraleer het beton volledig was uitgehard.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: Oprit leggen.

                Nu men hier toch bezig is over opritten.
                Op onze oprit en parking liggen kasseien. SDie liggen op een betonplaat van ongeveer 15cm dik en zijn nadien dus opgevoegd. Na 15 jaar en vooral na de laatste winters komen de voegen los en krijgen wij dus vrij diepe gleuven tussen die kasseien. Wij hebben al wat reparaties laten uitvoeren, maar dat lijkt een immens werk te zijn en bovendien vinden wij niet zo gemakkelijk iemand die dit wil doen. Tot nog toe werden de te diepe voegen dus eerst uitgezaagd en nadien terug opgevuld. Is dit de goeie techniek, of weet iemand een andere methode om na de winter niet steeds meer emmers vol losgekomen cement te moeten opruimen.

                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Oprit leggen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                  Nu men hier toch bezig is over opritten.
                  Op onze oprit en parking liggen kasseien. SDie liggen op een betonplaat van ongeveer 15cm dik en zijn nadien dus opgevoegd. Na 15 jaar en vooral na de laatste winters komen de voegen los en krijgen wij dus vrij diepe gleuven tussen die kasseien. Wij hebben al wat reparaties laten uitvoeren, maar dat lijkt een immens werk te zijn en bovendien vinden wij niet zo gemakkelijk iemand die dit wil doen. Tot nog toe werden de te diepe voegen dus eerst uitgezaagd en nadien terug opgevuld. Is dit de goeie techniek, of weet iemand een andere methode om na de winter niet steeds meer emmers vol losgekomen cement te moeten opruimen.

                  Ferm huis en auto's !!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oprit leggen.

                    Sjieke dingens inderdaad.
                    Hier in het dorp aan de kerk ligt een grote parking met kasseien die hebben ze eerst blijkbaar getrild om ze wat vlakker te leggen dan hebben ze met perslucht de voegen (zand) er uit geblazen en vervolgens hebben ze die ingeschuurd met mortel (denk ik).
                    Ze zijn er nog aan bezig maar wat er nog te doen is lijkt me niet duidelijk.
                    Als ik hier de reacties lees over de stabilize kan ik dus met het gewicht van 1750kg best zeker 5 dagen er af blijven en liefst 10 dagen.
                    Bedankt in ieder geval voor de reacties.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oprit leggen.

                      Hoi,

                      Op BD zijn er gelukkig mensen van elke stiel aanwezig Ik werk 19 jaar in de tuinaanleg inclusief opritten en dit is mijn gedacht. Zet jullie maar schrap. Laat ik de klinkers bespreken en dan de kasseien van Pol. Ik ben geen man van al dat theoretisch gedoe maar wel van de ervaring. De hardtijden hangt van duizend en één factoren af. Cement. (de ene cement is de andere niet). Vochtigheid, vertager al dan niet aanwezig, hoeveelheid vertrager.

                      Wij gaan stabilisé gaan halen in verschillende centrales en geloof me op m'n woord er zijn geen twee die hetzelfde zijn. De ene trekt harder aan dan de andere, de ene wordt sneller zanderiger. Ik heb het dan nog niet over de weersomstandigheden, zon , wind, regen.

                      To the point:

                      De klinkers:

                      Wij adviseren de mensen om er een weekje af te blijven met de wagen. In de koudere periodes doen we daar soms wel wat dagen bij. Zolang het wit zand niet volledig in de klinkers zit is het ook wat opletten met afdraaien met de wagen om de klinkers niet verschuiven.

                      Dat advies van de Brico, amai. Met een trilplaat over een oprit rijden die er een dag ligt hoe durven ze het adviseren. Sommige opritleggers doen dat ook heb ik al gezien maar dat is echt behoorlijk krankzinnig. 3 redenen:

                      -1 De toplaag is al uitgehard. Als je er dan met een trilplaat over walst breek je die toplaag en die komt nooit van ze leven meer hard forget it. Na jaren gaat die toplaag verpulveren, zand spoelt weg en je krijgt verzakkingen en putten.

                      -2 Als je je klinkers na een dag aantrilt is de ondergrond al hard. Je trilplaat zal behoorlijk op en neer springen, veel moed om ze vast te houden maar wat denk je dat er gebeurt met je klinkers die op een harde ondergrond gestampt worden? Yep die gaan zich beginnen verzetten en verschuiven met als gevolg dat de klinkers niet netjes meer op rijen gaan liggen. Overal waar je met de trilplaat zal draaien zullen de klinkers ook wegdraaien. Er is echt niks lelijker aan een klinkeroprit waarvan de klinlers niet mooi in rechte lijnen liggen. Nog erger is het wanneer er je er eerst wit zand in doet want dat ga je er in stampen en de klinkers gaan zich nog meer verzetten. Echt stupide.

                      -3 breken en stuk springen van klinkers. Het gebeurt soms dan klinkers van het fabriek niet echt 100% zijn uitgehard, time is money. Wedden dat je brokken hebt? en als je echt 100% geharde klinkers hebt dan loop je het risico dat er de stukken afspringen van klinkers die tegen elkaar geduwd worden want de ondergrond is immers hard.

                      Wij trillen altijd dezelfde dag en als het warm weer is dan wachten we zelfs niet tot de avond. We moeten dan zelfs al wat rijen rechtrekken en klinkers eruit halen die kapot zijn. Ik mag er niet aan denken wat het effect is na een dag met de trilplaat erover. That's not done. Punt.

                      Nog een off topic tip. Spuit nooit je klinkers af met een hogedruk spuit tenzij je graag groene klinkers hebt.

                      De kasseien van Pol:

                      Sorry dat ik het moet zeggen maar er is een ernstig probleem hier. Als de oprit er nog niet lang ligt dan zul je best de (((((vak))))man die dat gedaan heeft in gebreke stellen. Er is gewoon geen oplossing hiervoor. Niemand zal dat willen doen ook omdat men weet dat dit niet op te lossen is.

                      Beton laat immers geen water door. Voegen worden vochtig, het vriest en de voegen vriezen op. Heel simpel. Het water kan niet weg. Gebruik nooit maar dan ook nooit beton onder een oprit of terras. Terrastegels vriezen na een aantal jaar gewoon los. Logisch toch. Het water kan niet weg en als het vriest heb je troubles.

                      Stabilisé laat wel water door. Wij leggen nooit een terras op een onderlaag beton en als de beton er al ligt (overschotje beton van bij de bouw) dan adviseren we altijd om het uit te breken en weg te halen. Op zijn minst al kapot te breken. De meeste kasseien worden zelfs niet in de stablisé gelegd maar in een soort van grijs fijn spul dat ook hard wordt. Kasseien is een vak apart en wij doen dat amper. Ik heb ook geen idee wat dat fijn grijs spul eigenlijk is. Het is een soort grijs grind, (ik vermoed dat het een soort kalksteenslag is) maar volgens mij is dit de enige oplossing voor uw probleem. Haal die voegen eruit en gebruik dit materiaal om tussen de kasseien te doen. Er bestaan tegenwoordig ook chemische voegsels maar die zijn peperduur en ik weet ook niet of die kunnen opvriezen.

                      Je zult nogal verschieten Pol als je dit allemaal leest want het ziet er een aardige oprit uit maar ja, je mag 100 keer je voegen opnieuw doen. Als het wat niet wegkan zal het telkens opnieuw opvriezen.
                      Last edited by Ief; 27 april 2011, 20:00.
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oprit leggen.

                        Hartelijk dank voor de zeer professionele uitleg. Nu weet ik tenminste wat ons te wachten staat.
                        Last edited by enero; 28 april 2011, 06:27.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oprit leggen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                          Spuit nooit je klinkers af met een hogedruk spuit tenzij je graag groene klinkers hebt.
                          En wat doe je dan als ze al groen zijn?
                          Meestal na een lange vochtige en donkere periode is dat zo op plaatsen waar niet veel zon komt.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oprit leggen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            En wat doe je dan als ze al groen zijn?
                            Meestal na een lange vochtige en donkere periode is dat zo op plaatsen waar niet veel zon komt.
                            Bleekwater opgieten.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oprit leggen.

                              En de actuele prijzen per m2 voor klinkers voor circa 100m2?

                              Iemand een idee?

                              Comment

                              Working...
                              X