Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Oplossing] Chrome release 42: Plugin not suported !!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oplossing] Chrome release 42: Plugin not suported !!!

    Per 14 april heeft Google haar nieuwe versie van Chrome (42) gereleased ...
    Ten gevolge hiervan zijn er ettelijke java-applets (plugins) die het plots niet meer doen waar Chrome de boodschap geeft dat de plugin niet meer wordt ondersteund, de plugin te oud is ...
    Een voorbeeld daarvan is yelotv.be dat plots niet meer werkt. Silverlight van Windows gebruikt een plugin en daar doet Chrome moeilijk over.

    Om het verhaal kort te houden.
    Een aantal plugins zijn ontwikkeld op een API die niet meer bij default ondersteund wordt.

    Maar er is een oplossing.

    Type in de URL (adresbalk) de volgende opdracht:

    chrome://flags/#enable-npapi

    Chrome opent een pagina waarbij het zich begeeft naar de plaats waar NPAPI is gedefinieerd.
    Die staat bij de nieuwe update op 'Disabled' of uitsluiten.
    Die plaats je "Enabled", actief.

    Onderaan verschijnt een knop met de boodschap om de Chrome opnieuw te starten. klik erop.

    Normaal werken je applets weer (plugin)
    Last edited by Wim.Vanmaele; 23 april 2015, 09:59.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: [Oplossing] Chrome release 42: Plugin not suported !!!

    Bedankt voor de info !
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: [Oplossing] Chrome release 42: Plugin not suported !!!

      Uiteraard ook interessant om even te verduidelijken waar het over gaat. NPAPI staat namelijk voor Netscape Plugin API en is een standaard voor browser-plugins die in 1995 is geïntroduceerd, dit is letterlijk een dinosaurus van een API.
      De afgelopen jaren is security een hot topic geworden en ook terecht, almaar vaker worden veiligheids risico's ontdekt, misbruikt en hersteld en je kan je wel voorstellen dat een API uit 1995 niet veilig meer is (of überhaupt ook maar iets rekening hield met veiligheid).

      Toegeven, het is een beetje bot om zomaar de stekker uit die API te trekken, maar als niemand het doet zitten we tegen 2045 nog altijd met die API te werken. Bovendien zijn plugins tegenwoordig steeds minder noodzakelijk. Websites die volledig in flash zijn gemaakt worden steeds zeldzamer en browsers kunnen tegenwoordig steeds beter zelfs uit de voeten met video's én 3D rendering (=flash games).
      Java applets zijn zelfs nog harder aan het uitsterven, de enige nuttige die ik mij nu kan voorstellen is die voor het uitlezen van een eID reader, maar daarbuiten zie ik niet echt een nut (bovendien zie ik niet in waarom een browser niet direct smartcards zou kunnen uitlezen).
      En Telenet ... tja ... Silverlight, wtf . Totaal verkeerde keuze in mijn ogen, DRM maakt meer kapot dan dat het ooit zal goedmaken.
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

      Comment


      • #4
        Re: [Oplossing] Chrome release 42: Plugin not suported !!!

        Euh, er is naast Silverlight nog heel wat meer dat plugins gebruikt.
        Ik kan je er hier direct een 15-tal opgeven ide belangrijker zijn dan Yelotv. Maar ik wou een vb geven.
        Als diabetes laad ik nagenoeg dagelijks pompresultaten en glucosewaarden op zodat de artsen dit kunnen volgen. En neen, geen amateur-ontwikkeling, maar gedegen medische wereld.
        Wel, al die communicatie is plots weg. Natuurlijk er zijn nog andere browsers om dat te doen wat we dan ook besloten hebben.
        Malafieden zijn er nu eenmaal steeds en overal en ook de nieuwe Api zal wel zijn gaten hebben.
        Maar, de koffiemolen van mijn bedovergrootmoeder werkt nog steeds, ook als zit daar meer lek op dan op de huidige toestellen, maar als je dat correct gebruikt en vooral het doel respecteerd, is er geen probleem.
        Het is niet omdat het oud is, dat het slecht is.


        Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
        Uiteraard ook interessant om even te verduidelijken waar het over gaat. NPAPI staat namelijk voor Netscape Plugin API en is een standaard voor browser-plugins die in 1995 is geïntroduceerd, dit is letterlijk een dinosaurus van een API.
        De afgelopen jaren is security een hot topic geworden en ook terecht, almaar vaker worden veiligheids risico's ontdekt, misbruikt en hersteld en je kan je wel voorstellen dat een API uit 1995 niet veilig meer is (of überhaupt ook maar iets rekening hield met veiligheid).

        Toegeven, het is een beetje bot om zomaar de stekker uit die API te trekken, maar als niemand het doet zitten we tegen 2045 nog altijd met die API te werken. Bovendien zijn plugins tegenwoordig steeds minder noodzakelijk. Websites die volledig in flash zijn gemaakt worden steeds zeldzamer en browsers kunnen tegenwoordig steeds beter zelfs uit de voeten met video's én 3D rendering (=flash games).
        Java applets zijn zelfs nog harder aan het uitsterven, de enige nuttige die ik mij nu kan voorstellen is die voor het uitlezen van een eID reader, maar daarbuiten zie ik niet echt een nut (bovendien zie ik niet in waarom een browser niet direct smartcards zou kunnen uitlezen).
        En Telenet ... tja ... Silverlight, wtf . Totaal verkeerde keuze in mijn ogen, DRM maakt meer kapot dan dat het ooit zal goedmaken.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: [Oplossing] Chrome release 42: Plugin not suported !!!

          Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
          Java applets zijn zelfs nog harder aan het uitsterven, de enige nuttige die ik mij nu kan voorstellen is die voor het uitlezen van een eID reader, maar daarbuiten zie ik niet echt een nut (bovendien zie ik niet in waarom een browser niet direct smartcards zou kunnen uitlezen).
          Een browser bevat zelf niet de nodige zaken om de beveiliging van een kaart te gebruiken.

          Wat Java betreft, het grotendeel van IP camera's is op Java gebaseerd.
          Geen Java, geen beeld.
          Toch niet via de browser dan.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: [Oplossing] Chrome release 42: Plugin not suported !!!

            (@ mods) Dit is raar.
            Dat was hier toch al gepost ?
            Ik heb als 2de ooit hier op gereageerd en mijn reply is verdwenen ?
            Er stond gewoon Thnx

            Comment

            Working...
            X