Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opel Signum koppeling vervangen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Opel Signum koppeling vervangen

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Wat dan als twee personen (met een verschillende rijstijl) met die wagen rijden !?!? Hopelijk kan dat toch uitgeschakeld worden (?).
    Heel goeie vraag... gelukkig rij ik er bijna uitsluitend zelf mee...De vrouw heeft gekozen voor een manuele...

    Comment


    • #32
      Re: Opel Signum koppeling vervangen

      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
      Goed om te weten... Thx.
      Toch wel wat opletten ... mogelijks niet bij alle merken werkt alles op dezelfde manier.
      Is zoals de handrem ... bij de ene auto wordt deze automatisch opgezet bij afzetten van contact, bij de andere niet.
      Zoiets zou gereglementeerd moeten zijn en bij alle wagens hetzelfde ... voorkomt veel ongevallen.


      Ja, zal wel gewoonte worden...
      Heb gisteren zelfs gelezen dat deze automaat zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder
      https://secure.bmw.com/com/en/insigh...ans_management
      Niet alleen bij BMW hé ... elke automaat dat ik de laatste jaren al gereden heb doet dit.
      Trouwens wordt bij veel manuele bakken het motormanagement ook geoptimaliseerd volgens rijstijl, dat is niets nieuw ... had ik 30 jaar geleden al op een van mijn eerste wagens.
      Bij een automaat heeft dat dan nog eens extra invloed op het schakelmoment.
      Dit kan afhankelijk van de wagen beïnvloed worden via de boordcomputer en/of de keuze tussen D en S of het benutten van kickdown.
      Last edited by VerSeg; 16 oktober 2017, 09:45.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #33
        Re: Opel Signum koppeling vervangen

        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
        Heel goeie vraag... gelukkig rij ik er bijna uitsluitend zelf mee...De vrouw heeft gekozen voor een manuele...
        Zoals er staat ... het past zich aan volgens de rijstijl ... verandert uw rijstijl tijdens de rit, dan past het zich aan tijdens de rit.

        Whether driving in city traffic or coming out of a curve at speed: Adaptive Transmission Management (ATM) recognises your individual driving style and automatically selects the right gear at the right moment, eliminating unnecessary shifts.
        ATM integrates data input from the accelerator pedal and the engine management system. By analysing the timing and manner that the driver applies the accelerator, ATM autonomously learns the driver's style - noting, for example, whether the engine brake is often used, or if a gear is downshifted to accelerate out of curves. This pattern is continuously monitored, so that ATM always adapts to the style of the current driver.
        In addition to the driver's individual style, ATM analyses the prevailing driving conditions: driving in winter or in mountainous areas, ATM shifts gears differently to driving in normal conditions. Stop-and-go traffic or winding roads are recognised. This results in fewer and more precise gear shifts, letting you fully focus on the dynamic performance of your BMW.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #34
          Re: Opel Signum koppeling vervangen

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Dedju toch, die deugnieten van Opel, ze zullen mij zeker een handgeschakelde verkocht hebben waarvan ze beweren dat het een automaat is .
          Kan ook een gerobotiseerde versnellingsbak zijn. Is [iets verschillend in werking dan een "automaat".

          Comment


          • #35
            Re: Opel Signum koppeling vervangen

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Toch wel wat opletten ... mogelijks niet bij alle merken werkt alles op dezelfde manier.
            Is zoals de handrem ... bij de ene auto wordt deze automatisch opgezet bij afzetten van contact, bij de andere niet.
            Zoiets zou gereglementeerd moeten zijn en bij alle wagens hetzelfde ... voorkomt veel ongevallen.
            Ja, goed punt....
            Ik vrees dat het bij mijn BMW zelfs nog erger is omdat de elektronische handrem wel automatisch wordt opgezet bij afzetten contact maar enkel als auto-hold aanstaat en anders niet ...
            Nu gebruik ik auto-hold wel altijd (zalig gemakkelijk)

            Comment


            • #36
              Re: Opel Signum koppeling vervangen

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              PS Aan de achterlichten zie je het zéker niet, tenzij bij jouw wagen de achterlichten aan gaan als je remt, maar dan moet je toch eens langs gaan bij je garage .
              Op dat gebied mag ik toch niet klagen over Opel, bij mij gaan tenminste de remlichten aan als ik rem.
              Misschien eerst een bril kopen, nog eens herlezen en dan belachelijke commentaar geven.
              Ik heb al eens geschreven dat als ge u laat uitbollen in N, en dan bijvoorbeeld de handrem op zet of stand P kiest, dan gaat er geen stoplicht branden niettegenstaande ge wel stil staat.

              Is inderdaad weer nietwaar... alleszins niet bij mijn Opel ��.
              Niet iedereen rijdt met een Opel Meriva hé ... hoe kan je trouwens bij elke wagen dat stil vooruit gaat weten dat het een automaat of manuele bak is?
              Dat staat er niet altijd op.

              Hier hebt ge het knopke, bij u stand P.

              Last edited by VerSeg; 16 oktober 2017, 10:16.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: Opel Signum koppeling vervangen

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Misschien eerst een bril kopen, nog eens herlezen en dan belachelijke commentaar geven.
                Ik heb al eens geschreven dat als ge u laat uitbollen in N, en dan bijvoorbeeld de handrem op zet of stand P kiest, dan gaat er geen stoplicht branden niettegenstaande ge wel stil staat.

                Niet iedereen rijdt met een Opel Meriva hé ... hoe kan je trouwens bij elke wagen dat stil vooruit gaat weten dat het een automaat of manuele bak is?
                Dat staat er niet altijd op.

                Hier hebt ge het knopke, bij u stand P.

                Nogmaals ik heb het hier nooit over uitbollen gehad, maar wel over in de file staan aan de rode lichten en auto's die langzaam blijven vooruit kruipen, helemaal iets anders dan zich laten uitbollen (ook dat heb ik hier reeds geschreven).
                A C schreef ook reeds zo iets. U schrijft identiek hetzelfde, U quote mijn reactie aan AC... zijn jullie misschien één en dezelfde ??
                Ik schrijf een reactie op een schrijven van Alfa Centauri en u repliceert met een quote dan nog, alsof ik het aan U gericht had !?!?

                A C heeft het over zijn ACHTERlichten die al dan niet aan gaan, bij mijn weten zijn dat nog altijd geen REMlichten.
                Die ACHTERlichten hebben, bij mijn Opel alleszins, niks te maken met het zien of iemand al dan niet remt.
                Wie moet er nu eigenlijk een bril kopen... ik heb er alleszins al ééntje, en een heel recente .

                IK had er tenminste onmiddellijk bijgeschreven dat ik het over een Opel Meriva had, alleen U had niet vermeld over welke wagen U het had, dus was het bij U alsof alle automaten op die manier waren uitgerust.

                Het hoeft niet op de wagen te staan of het al dan niet een automaat is, heb ik reeds uitvoering beschreven in een eerdere reactie.
                Als je een auto die stilstaat aan de lichten voortdurend een tiental centimeter ziet vooruit en achteruit kruipen zonder dat de remlichten oplichten, dan kan dit geen automaat zijn of hij zou zit om de twee seconden moeten zitten schakelen van R naar D of omgekeerd, en ik kan met niet voorstellen welke gek dit zou doen. Dan is het wel degelijk een handgeschakelde koppelingrijder of -rijdster achter het stuur.

                PS Nu moeten wij vertrekken, wij komen er aan, tot straks.
                Last edited by Guest17; 16 oktober 2017, 10:35.

                Comment


                • #38
                  Opel Signum koppeling vervangen

                  Bij elke automaat kan men in N laten uitbollen en de handrem opzetten zonder de remlichten te laten gaan.

                  Met elke automaat kan men stil vooruit bollen op stationair toerental, de ene wat sneller dan de andere en afhankelijk van vlak wegdek of helling scheelt de snelheid ook nog wat.

                  Dat P nu een stand van de pook of knop betreft, de functie is dezelfde, daarom maakt het merk of type ook niets uit.
                  Men kan ofwel logisch denken en weten dat dit hetzelfde is, of men kan alles misbruiken om er een overbodige discussie van te maken.

                  De wagen waar ik nu in zit heeft zelfs geen D maar een A ... wat als resultaat hetzelfde heeft dat men vooruit rijdt als de rem los is.

                  In bergop kan ik enkel met de gas deze wagen wat vooruit laten bollen, bij gas lossen gaat die in bergop zelfs iets achteruit ... niet al te krachtige motor blijkbaar.

                  Maar dat er velen met de koppeling spelen van een manuele bak klopt, nooit ontkend.
                  Last edited by VerSeg; 16 oktober 2017, 11:43.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Opel Signum koppeling vervangen

                    Wedden dat ze in de garage waar TS te rade gaat nooit zullen praten over P N R D of aanverwanten

                    Ik dacht dat er iets scheelde aan zijn (buté) druklager van zijn koppeling, of heb ik dat verkeerd.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Opel Signum koppeling vervangen

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Wedden dat ze in de garage waar TS te rade gaat nooit zullen praten over P N R D of aanverwanten

                      Ik dacht dat er iets scheelde aan zijn (buté) druklager van zijn koppeling, of heb ik dat verkeerd.
                      Dat dacht ik ook.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Opel Signum koppeling vervangen

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Wedden dat ze in de garage waar TS te rade gaat nooit zullen praten over P N R D of aanverwanten

                        Ik dacht dat er iets scheelde aan zijn (buté) druklager van zijn koppeling, of heb ik dat verkeerd.
                        Hmmm, ik heb je zelden de bal weten mis slagen Geert. Je kan maar voortdoen met de info die je krijgt en vanop afstand is dit niet vanzelfsprekend.
                        Maar deze wil ik nog even kwijt, ik was nog zojuist bij Vale Autoparts Brugge voor een nieuwe waterpomp voor op mijn Benz en het toeval wil dat ik een verkoper/technieker had (ze doen nog andere dingen dan met dozen schuiven daar) en ik zei : ik mag niet klagen als dat maar alle 27 jaar moet gebeuren en van het een kwam het ander. Ik vertelde hem van deze draad waarbij een koppeling het had zitten na 70.000 km en hij rolde nogal met zijn ogen.... De laatste koppeling die ik heb vervangen had er 450.000. Hij vertelde me over de actieve vliegwielen waarbij het slijtagerecord bij zijn weten op 30.000 km lag daar waar een klassiek vliegwiel gewoon onverslijtbaar is. Als ik dat hoor (ik moest denken aan een vriendin die in haar Freelander ook te maken had met zo'n "slim" vliegwiel, het heeft haar geld gekost) dan vraag ik me af waar bepaalde fabrikanten in godsnaam mee bezig zijn. Hij vertelde me verder dat ze nu toeleveranciers hadden die niet-originele maar wel klassieke vliegwielkits leveren.

                        Comment


                        • #42
                          Opel Signum koppeling vervangen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Ja, goed punt....
                          Ik vrees dat het bij mijn BMW zelfs nog erger is omdat de elektronische handrem wel automatisch wordt opgezet bij afzetten contact maar enkel als auto-hold aanstaat en anders niet [emoji782]...
                          Nu gebruik ik auto-hold wel altijd (zalig gemakkelijk)
                          Ook bij andere merken is dat niet altijd hetzelfde.
                          Bij Audi blijft Auto-hold actief na een herstart, bij Hyundai moet men die telkens terug opzetten.
                          Bij Audi gaat de handrem automatisch aan wanneer men op P drukt en in bergop staat, op plat wegdek niet.
                          Zet men het contact af tijdens de stand D, S of R dan gaat die automatisch over naar stand P en gaat de handrem altijd aan.

                          Eigenlijk een hele soep wat het niet altijd voor iedereen duidelijk maakt, zeker niet als men met verschillende wagens rijdt.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Opel Signum koppeling vervangen

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Hij vertelde me over de actieve vliegwielen waarbij het slijtagerecord bij zijn weten op 30.000 km lag daar waar een klassiek vliegwiel gewoon onverslijtbaar is. Als ik dat hoor (ik moest denken aan een vriendin die in haar Freelander ook te maken had met zo'n "slim" vliegwiel, het heeft haar geld gekost) dan vraag ik me af waar bepaalde fabrikanten in godsnaam mee bezig zijn. Hij vertelde me verder dat ze nu toeleveranciers hadden die niet-originele maar wel klassieke vliegwielkits leveren.
                            Tja, allemaal voor de ecologie hé. Dat weegt 100 g minder en dan verbruik je enkele cc minder en dat zijn dan weer zoveel gram CO2 gespaard. Dat je dan een hoop stukken vroeger moet vervangen en dat die stukken maken ook CO2 produceert zal de groene maffia worst wezen.

                            Bij bussen zijn de uitlaten tegenwoordig groter dan de motoren. En dat zijn geen knalpotten meer maar hele chemische reactorvaten met hun eigen processorsturing, sensoren (hopen ervan) en eigenlijk te complex om betrouwbaar te zijn. Maar ja, wettelijk moet het...

                            Comment


                            • #44
                              Opel Signum koppeling vervangen

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Wedden dat ze in de garage waar TS te rade gaat nooit zullen praten over P N R D of aanverwanten [emoji782]

                              Ik dacht dat er iets scheelde aan zijn (buté) druklager van zijn koppeling, of heb ik dat verkeerd. [emoji782]
                              Dat eerste klopt ... maar bij een gewoon gesprek komt men ook al eens van het een op het ander.

                              Dat tweede zal enkel de garagist dat de herstelling uitvoert kunnen bevestigen. [emoji1]

                              Zelf al eens een nieuwe wagen gehad waarbij van in het begin iets rammelde en waar men ook dacht dat het de buté was met een foutje, maar het was uiteindelijk het vliegwiel.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: Opel Signum koppeling vervangen

                                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                                De laatste koppeling die ik heb vervangen had er 450.000. Hij vertelde me over de actieve vliegwielen waarbij het slijtagerecord bij zijn weten op 30.000 km lag daar waar een klassiek vliegwiel gewoon onverslijtbaar is. Als ik dat hoor (ik moest denken aan een vriendin die in haar Freelander ook te maken had met zo'n "slim" vliegwiel, het heeft haar geld gekost) dan vraag ik me af waar bepaalde fabrikanten in godsnaam mee bezig zijn. Hij vertelde me verder dat ze nu toeleveranciers hadden die niet-originele maar wel klassieke vliegwielkits leveren.
                                Klopt Paul, die zogenaamde dubbelmassa vliegwielen zijn echt een ramp, bij Nissan en Renault bv. hadden ze daar serieuze problemen mee maar ook Mercedes
                                en Ford zaten in de prijzen, bedoeling was het veren systeem weg laten uit de koppelingsplaat en het vliegwiel voorzien van
                                een soort rubber kern die de schokken en trillingen wat moest opvangen ofwel met veren in het vliegwiel zelf,
                                waar ze echter niet aan gedacht hadden bij deze met rubber ophanging was dat bij wat zwaar starten dat ding zich ook wat uit het center gaat bewegen,
                                met als gevolg dat ook je starter tegen zijn botten kreeg, de tandkroon ging namelijk uit het center draaien en bij Mercedes ging ofwel de starter stuk,
                                of kwam die tandkroon los velen hebben dan een ander vliegwiel en drukgroep plus koppelingsplaat gekregen.
                                Bij Nissan hebben ze dat ook proper opgelost door onder garantie terug een vast vliegwiel te monteren
                                en ook terug een koppelingsplaat met een veergroep in.
                                Ik meen dat dat bijna allemaal Valeo koppelingen waren die ze dus bij Valeo inkochten.
                                En nu mag je twee keer raden wie zogenaamd met een oplossing kwam..... KLIK

                                Comment

                                Working...
                                X