Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onkruid brander

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onkruid brander

    Ik heb me nu een onkruid(ver)brander aangeschaft, met als eerste idee, dan kan ik ook 's winters de onkruiden verdelgen, want voor de meeste chemische onkruidverdelgers heb je een temperatuur van minimum 15° nodig, en het is meteen ook milieuvriendelijker. Tot ik begon na te denken over het verbranden van het gas, dat in de gaspatronen zit.
    Nu vraag ik me af, aangezien ik nu gas verbrand, is dit niet even milieubelastend als chemische onkruidverdelgers ?
    Ben ik nu beter of slechter bezig ?????
    Groetjes

  • #2
    Re: Onkruid brander

    je zult alleszins bijdragen tot de nu reeds catastrofisch lage zuurtegraad van de wereldzeeen ...

    Comment


    • #3
      Re: Onkruid brander

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      je zult alleszins bijdragen tot de nu reeds catastrofisch lage zuurtegraad van de wereldzeeen ...
      Dat begrijp ik niet, maar dat zal wel aan mij liggen .
      Groetjes

      Comment


      • #4
        Re: Onkruid brander

        - Alle éénjarige onkruiden sterven vanzelf af in de winter.
        - Alle ondergrondse delen blijven verdergroeien in de winter.
        - Wanneer slecht toegepast, zullen hagen, ea. ook verkleuren.

        Comment


        • #5
          Re: Onkruid brander

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Dat begrijp ik niet, maar dat zal wel aan mij liggen .
          Groetjes
          OT
          Gas bestaat uit "koolwaterstoffen" die samen met zuurstof voor de verbranding, CO2 geven. Dat lost op in water en geeft een "verzuring".

          De laatste recente waarnemingen (onlangs in het nieuws) wijzen uit dat er het laatste jaar uitzonderlijk en nog nooit zoveel CO2 is geproduceerd. De daaraan verbonden "verzuring" van het zeewater geeft, bij trend, aan dat aan dit tempo tegen het jaar 2050, mogelijk 1/3 van de zeefauna zal verdwenen zijn, cq uitgestorven, ttz alles wat een "kalkskelet" of kalkschelp heeft gaat er aan omdat hun essentieele levensvorm(en) oplost ...

          Comment


          • #6
            Re: Onkruid brander

            is het een open vlam of een infraroodbrander..?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Onkruid brander

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              is het een open vlam of een infraroodbrander..?
              grt,bouk.
              TS verbrandt gas, dus ....
              Ik neem aan dat het propaan is, of butaan of een mengsel van de twee. De verbranding is zeer zuiver en levert enkel waterdamp en CO2. Omwille van die laatste de opmerking over verzurende oceanen.
              Het verkolende onkruid zal nog wel wat andere spullen opleveren maar niemand kan zeggen wat allemaal.

              Comment


              • #8
                Re: Onkruid brander

                Met een roofingbrander gaat dat veel sneller dan met de kleine onkruidbrandertjes die ze in een doe het zelf zaak verkopen (roofingbranders hebben ze daar gewoonlijk ook wel).
                Let er alleen maar op dat je geen andere zaken in brand steekt dan het onkruid...
                Hier in Sint-Jozef Rijkevorsel hebben ze een paar jaar geleden zo de haag rond het kerkhof in brand gestoken.

                In de winter kan je best propaan gebruiken, bij butaan zal de druk te laag zijn als het koud is.
                Een mengsel van de twee (LPG is ook een mengsel van propaan en butaan) zal wel voldoende druk blijven leveren.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Onkruid brander

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                  - Alle éénjarige onkruiden sterven vanzelf af in de winter.
                  - Alle ondergrondse delen blijven verdergroeien in de winter.
                  - Wanneer slecht toegepast, zullen hagen, ea. ook verkleuren.
                  Ik zou toch het woordje alle maar vervangen door de meeste of sommige.
                  Je moet bvb. maar eens het éénjarig onkruid 'vogelmuur' in de gaten houden 's winters .
                  En er zullen er wellicht nog zijn.
                  Groetjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onkruid brander

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    is het een open vlam of een infraroodbrander..?
                    grt,bouk.
                    Het is met open vlam

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    TS verbrandt gas, dus ....
                    Ik neem aan dat het propaan is, of butaan of een mengsel van de twee. De verbranding is zeer zuiver en levert enkel waterdamp en CO2. Omwille van die laatste de opmerking over verzurende oceanen.
                    Het verkolende onkruid zal nog wel wat andere spullen opleveren maar niemand kan zeggen wat allemaal.
                    Mengsel butaan/propaan (Campinggaz)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Met een roofingbrander gaat dat veel sneller dan met de kleine onkruidbrandertjes die ze in een doe het zelf zaak verkopen (roofingbranders hebben ze daar gewoonlijk ook wel).
                    Let er alleen maar op dat je geen andere zaken in brand steekt dan het onkruid...
                    Hier in Sint-Jozef Rijkevorsel hebben ze een paar jaar geleden zo de haag rond het kerkhof in brand gestoken.

                    In de winter kan je best propaan gebruiken, bij butaan zal de druk te laag zijn als het koud is.
                    Een mengsel van de twee (LPG is ook een mengsel van propaan en butaan) zal wel voldoende druk blijven leveren.
                    Ik had ook eerst aan zo'n roofingbrander gedacht, maar dat geeft een heel grote vlam zodat je niet zo precies kan werken, en je sleurt ook een grote gasfles mee, maar het zal wel even effectief zijn.

                    Groetjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onkruid brander

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      je zult alleszins bijdragen tot de nu reeds catastrofisch lage zuurtegraad van de wereldzeeen ...
                      Ik was ook niet mee, was dit een "lapsus" of gewoon ironisch bedoeld ?
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onkruid brander

                        Honorabele keuze van TS om het milieuvriendelijker te proberen.

                        Goede vraag ook want tegenwoordig is mijn zo gretig en inventief (?) om milieuvriendelijke alternatieven te promoten waar achteraf van blijkt dat ze op hun beurt niet afgetekend beter zijn dan het kwaad dat ze willen vervangen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onkruid brander

                          je zult alleszins bijdragen tot de nu reeds catastrofisch lage zuurtegraad van de wereldzeeen ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Ik was ook niet mee, was dit een "lapsus" of gewoon ironisch bedoeld ?
                          Ironie omdat de verzuring van de oceanen pas ter sprake is gekomen in de krant.
                          Lapsus omdat een hoge zuurtegraad overeen komt met een lage pH.

                          Voor wie het interesseert : de zuurte heeft te maken met de concentratie H+ in de oplossing, daarvoor staat die H in pH.
                          p is een wiskundige bewerking : -log. In mensentaal : we zetten deze H+ om in een macht van 10 en geven de macht weer terwijl we het teken omdraaien.
                          In zuiver water is H+ 10^-7 : dus pH = 7
                          In zuur is de H+ hoger : vb 10^-3 : dus pH = 3

                          10^-7 is dus één tienmiljoenste, 10^-3 één duizendste.
                          Veel hoger dan 10^1 of gewoon 10 kan H+ niet worden, de pH kan dus zakken naar ongeveer -1
                          Voor iedere daling van de pH met één eenheid wordt het dus 10x zuurder. pH 4 is dus 100 keer zuurder dan pH 6
                          Huishoudazijn heeft zowat dezelfde pH als cola (zo'n 2,7) maar bij cola wordt dat gemaskeerd door de vele suiker. Maagsap is nog 100x zuurder.

                          Voila sé, ik kon het weer niet laten

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onkruid brander

                            op zonderisgezonder.be wordt een onkruidbrander aangeraden als alternatief voor pesticides, je bent dus beter bezig, maar bestaat onkruid wel, is dat niet gewoon bio-diversiteit in je tuin... Zo zijn er een heleboel (solitaire) bijen die gek zijn op paardenbloemen, helaas wil niemand die dingen in zijn tuin waardoor de insecten het steeds moeilijker krijgen...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onkruid brander

                              Oorspronkelijk geplaatst door BeeDee Bekijk bericht
                              op zonderisgezonder.be wordt een onkruidbrander aangeraden als alternatief voor pesticides, je bent dus beter bezig, maar bestaat onkruid wel, is dat niet gewoon bio-diversiteit in je tuin... Zo zijn er een heleboel (solitaire) bijen die gek zijn op paardenbloemen, helaas wil niemand die dingen in zijn tuin waardoor de insecten het steeds moeilijker krijgen...
                              Ik wel hoor Als ze bij mij niet mogen groeien, waar moeten ze dan groeien ?
                              De paar honderden m^2 voor en achter mijn huis mogen ze hebben, meer nog : ik plantte er ooit verschillende wilde planten aan (daslook, wilde kaardebol, boshyacint, korenbloem, bernagie, gele dovenetel, hondsdraf, speenkruid, robertskruid, bosanemoon, stalkaars, koningskaars enz....) ze vechten het maar met elkaar uit en ik passeer 1 keer per jaar met de bosmaaier.
                              Er is ook "de vijand" : zevenblad, boterbloem, netels, kasteelkruid ...

                              Ik heb ooit nog gelei gemaakt van de vele paardenbloemen : lijkt fel op honing.

                              Over onkruid : een oude witloofboer en dorpsfilosoof vertelde me ooit : "moeder natuur zorgt eerst voor haar eigen kinderen en pas dan voor haar stiefkinderen".

                              Comment

                              Working...
                              X