Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 28
  1. #1

    Standaard Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Blijkbaar bestaan er verschillende versies/kwaliteiten van batterijladers voor een autobatterij.
    Anders moet je altijd iemand opschepen met startkabels, lijkt wel interessant (en met de koude dagen) moest de auto niet starten zoals bij mij vandaag

    Een garagist zei tegen een maat dat je één moet hebben met batterij, de andere zonder zouden brol zijn.
    Zou wel lang duren om een batterij op te laden, maar misschien kun je met "een schokje" hem al meteen doen starten zoals met startkabels.
    De status/gezondheid van de batterij kun je waarschijnlijk niet zien daarmee.
    Moest het nog goede prijs/kwaliteit zijn zou ik wel zo ééntje kopen.

    Ik kocht de startkabels in de Action, ja €7.95 maar is toch gelukt.
    Mijn buurman dacht dat het best was om een dieselwagen met een dieselwagen te laden.
    Hij dacht ook dat startkabels voor dieselwagens dikker zijn, maar stond in de handleiding dat deze voor beide zijn.
    Bij Midas zei een bediende wel meer gas geven met de auto met draaiende motor, geeft meer stroom door de startkabels.

    Het duurde wel even tegen dat het lukte, er zat nog weinig "jus" op van te proberen, zelfs mijn lichten / dashboard gingen niet meer aan.
    Maar het is toch gelukt

    Ooit kocht ik een zonnepaneeltje met ook een rode/zwarte klem op, ik zal dit weggooien, was gans de middag opgeladen met zonne-energie, maar ik kon er niets mee doen.
    Was zogezegd ook voor auto's...
    Laatst gewijzigd door CanonYouCan; 15 november 2017 om 00:07

  2. #2

    Standaard Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Als uw batterij snel plat is, dan is die aan vervanging toe of is er iets dat veel verbruikt.

    Is het dat je soms weken niet rijdt, dan is een druppellader misschien beter?

    Een lader met batterij in, dat is dus een startbatterij.
    Enkel nuttig als men dat vaak gebruikt want ook die moet dan altijd geladen zijn.

    Laat u vooral niets onnuttig aansmeren.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  3. #3
    Geregistreerd: 17 oktober 2002

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Beste druppelladers zijn van CTEK : http://www.ctek.com/products?categor...5-bb684196d572

    Heb die ooit gebruikt met mijn vorige wagen die omwille van de vele digitale bazaar na een drietal jaar soms het symbool van de batterij liet zien op de display van het dashboard. Wekelijks hing ik de wagen eens een nachtje aan de druppellader en het probleem, dat zich vooral tijdens de wintermaanden voordeed, was hiermee van de baan en kon ik de leeftijd van mijn batterij trekken. Naargelang het model kan je een kabeltje met de batterij verbinden met één enkele stekker voor gemak van aansluiten.
    Gezien wij momenteel een wagen hebben in Zuid-Frankrijk ben ik ook zinnens, als die minder wordt gebruikt tijdens de winter, er de CTEK aan te hangen.
    Je kan daar nu zelfs een accessoire bij verkrijgen dat je met de polen van de batterij verbind. Dit kastje kan je aan de batterij bevestigen. Dit communiceert met een APP op je iPhone en je kan, als je in de omgeving van je wagen komt, zien hoe het met de lading van je batterij zit.
    http://www.conrad.be/ce/nl/product/1...3701&WT.srch=1
    Laatst gewijzigd door enero; 15 november 2017 om 07:02
    Leeft en LAAT LEVEN !

  4. #4

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Betaalbaar voor maar 60 EUR!
    Wel 1.5j geleden heb ik nog maar een nieuwe batterij. Weet echter niet welke de garagist daar heeft ingestoken, misschien wel een 2e hands Het soms traag starten kan ook aan iets anders liggen zeker of niet? Alternator ofzo?
    Laatst gewijzigd door CanonYouCan; 17 november 2017 om 20:42

  5. #5

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    Ooit kocht ik een zonnepaneeltje met ook een rode/zwarte klem op, ik zal dit weggooien, was gans de middag opgeladen met zonne-energie, maar ik kon er niets mee doen.
    Was zogezegd ook voor auto's...
    Die zonnepaneeltjes laden maar met maximum 100mA in de volle zon. Je kan ze enkel gebruiken als druppellader.
    Met een laadstroom van 0,1 Ampére moet je niet verwachten dat je er op enkele uren een batterij kan mee opladen.
    Ik heb auto's die soms 4 tot 6 maanden stilstaan. Er hangt een druppellader aan van de Action (12€). Identiek dezelfde kosten 28€ bij bol.com. Zij laden op met 1 Ampère en schakelen automatisch uit als de batterij geladen is.

    https://www.bol.com/nl/p/all-ride-dr...uggestedsearch
    Laatst gewijzigd door notex; 15 november 2017 om 08:55

  6. #6

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Als uw batterij nog maar 1.5 jaar oud is, dan heb je garantie.
    Een goede batterij die op spanning gehouden wordt door regelmatig te rijden moet zeker 4-5 jaar mee gaan.

    Maar één keer echt diep ontladen en ze kan defect zijn.

    Als je een auto start met startkabels, neem dan je tijd.
    Zet de donorauto met draaiende motor naast de "platte".

    Verbind de kabels (eerst plus, dan massa, en de massa liefst ergens op een motorklem).

    Laat dat rustig 5 minuutjes draaien, dan krijgt de platte batterij al wat lading, en zullen de stromen in de kabels wat kleiner zijn. (kabels van de action blinken niet uit in dikte...)
    Start de auto, en als de motor draait, zet dan zeker de lichten aan, of een andere verbruiker in de "platte" auto.

    Laat ook nog een minuutje of 2 draaien met verbinding tussen de 2 auto's, en neem dan de kabels weg.
    Eerst de massa bij beide auto's, dan de plus.

    Rij dan minstens 30 minuten, en vermijd zetelverwarming, achterruitverwarming en andere grote electrische verbruikers.

    Als je daar bij koud weer dikwijls last van hebt, dan is je batterij versleten!
    Druppellader is zeker nuttig als je je auto gedurende enkele weken niet gebruikt.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

  7. #7

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Start de auto, en als de motor draait, zet dan zeker de lichten aan, of een andere verbruiker in de "platte" auto.
    Kan je mij eens verklaren wat het nut daarvan is ?
    De 10 ampère die je nodig hebt om de lichten te laten branden, zijn er weeral 10 minder om je batterij mee op te laden.

  8. #8

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Bij twijfel ... laat de batterij en dergelijke testen in de garage als je daar zelf niet het nodige voor hebt.
    Op vijf minuten weet je vaak wat er gaande is.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  9. #9

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Kan je mij eens verklaren wat het nut daarvan is ?
    De 10 ampère die je nodig hebt om de lichten te laten branden, zijn er weeral 10 minder om je batterij mee op te laden.
    Klopt, dat lijkt inderdaad zo, maar een alternator geeft makkelijk 30-40A.
    Een batterij die helemaal plat is, en vrijwel bevroren wil niet zo graag héél veel stroom opnemen, en dan kan het zijn dat er spanningspieken optreden die dan mogelijk electronica vernielen.

    Een batterij kan je vergelijken met een spons. Als die spons een maand poerdroog in de kast ligt, dan kan je die onder de kraan houden, het water parelt er over.
    Als die spons al wat vochtig is, dan neemt die direct water op.

    Daarom ook die eerste 5 minuten, dat is om de batterij terug 'wakker' te krijgen. Als er dan te veel stroom is, dan gaat die terug naar de donor auto na het starten.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

  10. #10

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Klopt, dat lijkt inderdaad zo, maar een alternator geeft makkelijk 30-40A.
    Een batterij die helemaal plat is, en vrijwel bevroren wil niet zo graag héél veel stroom opnemen, en dan kan het zijn dat er spanningspieken optreden die dan mogelijk electronica vernielen.

    Een batterij kan je vergelijken met een spons. Als die spons een maand poerdroog in de kast ligt, dan kan je die onder de kraan houden, het water parelt er over.
    Als die spons al wat vochtig is, dan neemt die direct water op.

    Daarom ook die eerste 5 minuten, dat is om de batterij terug 'wakker' te krijgen. Als er dan te veel stroom is, dan gaat die terug naar de donor auto na het starten.
    De laatste uitleg klopt volledig Tommie en is vooral van toepassing bij een zeer koude batterij,
    de batterij ontdooit wat en zal meer stroom leveren dan bij geen verbruiker aanleggen,
    maar is enkel van tel bij een zeer koude batterij.

    Het eerste deel (het verhaal van de spanningspiek) is gewoon onzin.
    Een alternator zal onbelast max 15 á 16 volt afgeven, en daar zijn alle componenten in een auto op berekent.

  11. #11

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    Betaalbaar voor maan 60 EUR!
    Wel 1.5j geleden heb ik nog maar een nieuwe batterij. Weet echter niet welke de garagist daar heeft ingestoken, misschien wel een 2e hands Het soms traag starten kan ook aan iets anders liggen zeker of niet? Alternator ofzo?
    Kan je gemakkelijk zelf uitmeten, als de motor draait moet je om en bij de 14 volt meten op je batterij,
    dan scheelt er niets aan de alternator.
    Op een nieuwe batterij is toch ook twee jaar garantie.
    Een deftige start booster kost al snel 200 á 300€ dus helemaal niet voor gewoon thuisgebruik, want ook die batterij gaat kapot, tenzij je er ene met condensatoren koopt, maar deze zijn al helemaal niet betaalbaar voor niet pro’s.

    Een tip, koop nooit een nieuwe batterij in een garage, maar ga bij een specialist in batterijen.

    Waar je tegenwoordig ook mee moet opletten is met een batterij in een auto met start-stop systeem,
    daar moet namelijk een speciale batterij in, sommige garages durven daar wel eens een gewone batterij
    in zetten, met een korte levensduur als resultaat.
    De batterijen in auto’s met een start stop systeem kosten ongeveer het dubbele van een gewone batterij,
    maar gaan ook een stuk langer mee, reken gerust op een gemiddelde levensduur van 8 jaar.

  12. #12

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Voor zover ik weet kan het afnemen van de klemmen spanningspieken veroorzaken die de electronica kunnen ontregelen. Wat Tommie zegt is dus nog niet zo gek. Ze hebben me bij IDE ooit aangeraden om, als de motor draait een paar grote verbruikers aan te zetten vooraleer je de klemmen afneemt.

  13. #13

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Voor zover ik weet kan het afnemen van de klemmen spanningspieken veroorzaken die de electronica kunnen ontregelen. Wat Tommie zegt is dus nog niet zo gek. Ze hebben me bij IDE ooit aangeraden om, als de motor draait een paar grote verbruikers aan te zetten vooraleer je de klemmen afneemt.
    De spanning kan toch nooit hoger zijn dan wat de batterij of alternator als maximum kan leveren?

    Waar sommige elektronica ook wel eens op durft flippen is een te lage spanning ... dan durft het dashboard zelfs al eens uitvallen en zal die pas terug werken na een reset van de (boord)computer door de garage.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  14. #14
    Geregistreerd: 10 oktober 2006

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Kan je gemakkelijk zelf uitmeten, als de motor draait moet je om en bij de 14 volt meten op je batterij,
    dan scheelt er niets aan de alternator.
    Op een nieuwe batterij is toch ook twee jaar garantie.
    Een deftige start booster kost al snel 200 á 300€ dus helemaal niet voor gewoon thuisgebruik, want ook die batterij gaat kapot, tenzij je er ene met condensatoren koopt, maar deze zijn al helemaal niet betaalbaar voor niet pro’s.

    Een tip, koop nooit een nieuwe batterij in een garage, maar ga bij een specialist in batterijen.

    Waar je tegenwoordig ook mee moet opletten is met een batterij in een auto met start-stop systeem,
    daar moet namelijk een speciale batterij in, sommige garages durven daar wel eens een gewone batterij
    in zetten, met een korte levensduur als resultaat.
    De batterijen in auto’s met een start stop systeem kosten ongeveer het dubbele van een gewone batterij,
    maar gaan ook een stuk langer mee, reken gerust op een gemiddelde levensduur van 8 jaar.
    Het zijn AGM (Absorbed Glass Mat) batterijen, het zuur zit in een soort spons. De mijne is nu bijna 7 jaar en uit het feit dat de auto minder snel in start-stop gaat leid ik af dat ze stilaan verzwakt.
    Maar de auto start nog van de eerste draai.
    Het was wel onmogelijk om met deze wagen een andere (met gewone batterij) te starten.
    Ik doe het ook liever niet met al die elektronica, heb het ook zelf al lang niet meer nodig gehad.
    Een loodaccu die teveel ontladen wordt is definitief kapot en moet sowieso vervangen worden, geld voor starthulpen lijkt me niet goed besteed.

    Druppelladers (met voldoende intelligentie om de stroom te verminderen wanneer vol) daarentegen zijn zeer goed om een batterij in goede conditie te houden.
    Laatst gewijzigd door palombian; 16 november 2017 om 10:27 Reden: zinswending

  15. #15

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Heb nu heel wat bijgeleerd.
    Zo weet ik nu sinds vandaag waar mijn batterij zit:nm. onder de laadvloer van de koffer.Niet handig ??? In de motorruimte zijn er twee contactpunten om kabels aan te koppelen.Maar dat wist ik al langer.Vandaar dat ik mij niet direct afvroeg waar de batterij wel zat.
    Vroege kwam ik bat's al tegen in de motorruimte,in de koffer boven de wielkap,onder de achterzetel etc.

  16. #16

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Een accu moet een stuk langer meegaan dan 1,5 jaar, tenzij de auto maar heel af en toe wordt gebruikt, en dat ze dan telkens bijna leeg is omdat er ergens nog wat stroomverbruik is (de elektronica wordt bij huidige auto's nooit helemaal uitgeschakeld, daardoor is er altijd wel een beetje stroomverbruik).
    Als de auto alleen maar op korte afstanden wordt gebruikt, en als er dan telkens zware stroomverbruikers ingeschakeld zijn (ontdooiing achterruit, koplampen, zetelverwarming,...), dan wordt de accu nooit volledig geladen, en dan gaat ze ook niet lang mee.
    Als een loodaccu nooit te diep ontladen wordt, dan gaat die gemakkelijk meer dan 8 jaar mee (met wat geluk zelfs nog heel wat langer).
    Het is natuurlijk ook mogelijk dat ze je een accu hebben aangesmeerd die al heel lang in voorraad heeft gestaan vooraleer die in je auto is gezet.

    Als de startmotor slecht rond gaat met een vrij recente accu, dan zou ik ook eens controleren of alle kabels nog goed contact geven.
    Een van mijn vroegere buren had de alternator van zijn auto laten reviseren omdat de accu nooit goed geladen werd, maar uiteindelijk heb ik gezien dat de massakabel aan het motorblok geen degelijke verbinding gaf.
    Nadat de alternator gereviseerd was bleef het probleem, en dan heb ik naar de fout gezocht, toen de massakabel op het motorblok terug goed aangesloten was waren de problemen opgelost...

    Druppelladers heb je eigenlijk alleen nodig als de auto (motorfiets...) lang niet gebruikt wordt.
    Bij een auto die wekelijks gebruikt wordt heb je die zeker niet nodig, als die een maand of langer stil staat, dan kan je de accu af en toe laden.
    Ik heb ooit ook een druppellader gehad voor de motor, maar die werd nooit continu aangesloten.
    Je kan die beter af en toe aansluiten en dan afkoppelen als die aangeeft dat de accu 100% geladen is.
    Daardoor wordt de spanning niet onnodig te hoog gehouden, want sommige van die druppelladers blijven de accu continu op 14V houden, en dat is ook weer niet goed voor een loodaccu.
    Ik ken er die daardoor na de winterstop toch nog een nieuwe accu in hun motorfiets moesten steken.

  17. #17

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    De spanning kan toch nooit hoger zijn dan wat de batterij of alternator als maximum kan leveren?

    Waar sommige elektronica ook wel eens op durft flippen is een te lage spanning ... dan durft het dashboard zelfs al eens uitvallen en zal die pas terug werken na een reset van de (boord)computer door de garage.
    Ah bon .... Nooit gehoord van zelfinductie ?

  18. #18

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Ah bon .... Nooit gehoord van zelfinductie ?
    En wanneer treedt dat volgens u dan op bij een wagen met het probleem dat TS aankaart?
    Bij het starten, bij het aan- of afkoppelen van de startkabels, ...
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  19. #19

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Druppelladers heb je eigenlijk alleen nodig als de auto (motorfiets...) lang niet gebruikt wordt.
    Bij een auto die wekelijks gebruikt wordt heb je die zeker niet nodig, als die een maand of langer stil staat, dan kan je de accu af en toe laden.
    Ik heb ooit ook een druppellader gehad voor de motor, maar die werd nooit continu aangesloten.
    Je kan die beter af en toe aansluiten en dan afkoppelen als die aangeeft dat de accu 100% geladen is.
    Daardoor wordt de spanning niet onnodig te hoog gehouden, want sommige van die druppelladers blijven de accu continu op 14V houden, en dat is ook weer niet goed voor een loodaccu.
    Ik ken er die daardoor na de winterstop toch nog een nieuwe accu in hun motorfiets moesten steken.
    Men kan ook een deftige druppellader kopen die met afwisselende stroomsterkte laadt en na elke laadcyclus ook een gedeeltelijke ontlading voorziet zodat de batterij niet lui wordt (afhankelijk van het type).

    Een auto met alarm, actief trackingsysteem en bijvoorbeeld elektrische marterbescherming zal vaak niet langer dan een dikke week of twee verder kunnen zonder dat de batterij moet geladen worden.
    Zonder te veel gadgets is dat een pak langer, hier zelfs eens na drie en vier maand nog kunnen starten (diesel in de zomer).

    Een motor kan afhankelijk van type alarm vaak ook maar een week of twee verder, nadien wordt het al wat moeilijker om vlot te starten.
    Zonder alarm of actieve elektronica bij zoals oudere motoren kan dat wat langer zijn.

    De laatste 25 jaar heb ik een druppellader voor de motor en die gaat er direct aan na elke rit, nooit vergeten en nooit een platte batterij wanneer je wil vertrekken ... wij reden nooit dagelijks uitgezonderd tijdens zonnige vakantieperiodes.

    Met een lader van 15 of 20€ moet men ook niet te veel verwachten aan specifieke laadprogramma's.
    De betere kosten echt geen stukken van mensen en men wint het snel terug.

    Wij gebruiken steeds deze van Optimate en deze bestaan zowel voor motoren, wagens, bestelwagens als vrachtwagens.
    Verschil ligt in de laadprogramma's.

    Verder hangt ook veel af van de batterij ... een lichte of zware heeft ook een invloed natuurlijk.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  20. #20

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Druppelladers (met voldoende intelligentie om de stroom te verminderen wanneer vol) daarentegen zijn zeer goed om een batterij in goede conditie te houden.
    Inderdaad.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  21. #21

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    En wanneer treedt dat volgens u dan op bij een wagen met het probleem dat TS aankaart?
    Bij het starten, bij het aan- of afkoppelen van de startkabels, ...
    Zoveel vragen. Als het gaat over zelfinductiespanningen en om alvast te antwoorden op je tweede vraag. Bij het afkoppelen natuurlijk. Er zat vroeger niet voor niks een condensator over de onderbrekerspunten in iedere delco.

  22. #22

    Standaard Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Zoveel vragen. Als het gaat over zelfinductiespanningen en om alvast te antwoorden op je tweede vraag. Bij het afkoppelen natuurlijk. Er zat vroeger niet voor niks een condensator over de onderbrekerspunten in iedere delco.
    Vroeger met spoelen, onderbreker, ...
    Nu moderne wagen, betere spanningsregelaars, ...
    Verder blijft ook de batterij van de wagen met panne op het circuit zitten bij loskoppelen van de startkabels alsook allerlei elektronica dat er vroeger niet was.

    Zelfinductie treedt vooral op in spoelen die plots zonder spanning worden gezet.
    Na starten met startkabels blijft er niet echt veel zonder spanning en veel delco's zullen we in moderne wagens ook niet meer tegenkomen denk ik.

    Langs de andere kant, alles wat aan staat kan ook stuk gaan mocht er toch eens iets fout lopen ... bijna alle verbruikers zijn heden elektronisch gestuurd.

    En de TS heeft vanaf de eerste post al aangegeven dat hij al succesvol gestart heeft met de kabels, dus eigenlijk allemaal wat vijgen na pasen want zo dikwijls moet men dat nu ook weer niet doen (hopelijk).
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 16 november 2017 om 01:52
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  23. #23

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Ja juist.
    In 99,99% van de gevallen lukt dat wel allemaal.
    Hetzelfde met de volgorde van het opsteken en afnemen van de klemmen.

    Ik had een collega wiens man de pech had dat de batterij is ontploft door de juiste volgorde niet te respecteren. Als ik eens (heel zelden) een batterijlader moet gebruiken dan steek ik altijd pas als laatste de stekker in en bij afkoppelen trek ik die als eerste uit. Onterechte vrees? Ik weet het niet.

  24. #24

    Standaard Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Ik had een collega wiens man de pech had dat de batterij is ontploft door de juiste volgorde niet te respecteren.
    Dat heeft dan meer te maken met iets verkeerd te raken en de batterij in kortsluiting te zetten.
    Als men eerst de plus aankoppelt, dan is er weinig kans tot dergelijke problemen tenzij die plots terug los schiet en/of men slecht geīsoleerde klemmen gebruikt.
    De min nadien aansluiten maakt minder kans tot problemen omdat men geen kortsluiting kan veroorzaken door ergens eens het chassis of zo te raken.
    Als men twee batterijen correct paralel aan elkaar zet, dan zal de volgorde weinig uitmaken.
    Veiliger is iets anders ...
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  25. #25

    Standaard Re: Nog mensen met een externe auto batterijlader ?

    Die pieken kunnen zeker optreden, zelfs met de electronica die er in zi, en met spanningsregelaars.

    Er zijn ook auto's waar in de handleiding staat dat je gewoon niet met startkabels mag werken. Als alles mooi op 14-16V blijft, waarom zou dat een risico zijn....

    Feit is, als het eens fout gaat, dan kan het véééél geld kosten.
    Dat vermijden door een lamp op te zetten en een kabel wat langer laten hangen lijkt me een kleine moeite....
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Mensen kijken mensen
    Door Paul4545 in forum Fotobeoordeling Mensen & Straatfotografie
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 30 maart 2010, 12:01
  2. Reacties: 18
    Laatste bericht: 31 juli 2007, 11:02
  3. Mensen zijn ook maar mensen
    Door Triker in forum Mensen
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 11 april 2005, 04:28
  4. Voor de Auto liefhebber, Auto Rai 2005.
    Door Omega in forum Evenementen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 20 februari 2005, 22:43
  5. TK: Canon CR-560 dubbele auto-batterijlader
    Door Lightyear in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 1 januari 2005, 15:39

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •