Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NiCad Batterijpack

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • NiCad Batterijpack

    Heb al een hele tijd een draadloze boormachine afgedankt omdat de batterijpacks het al snel lieten afweten.
    Het gaat om twee packs NiCad 14.4 V.
    Ik vind het echter jammer om dat machientje bij het oud vuil te gooien omdat het nog perfect zou werken moet goede batterijen.
    Nu lees ik op het net dat er mensen zijn die de acht SC batterijen voor een prijsje vervangen door nieuwe. Ik heb de packs opengeschroefd en in één pack zijn er vier dode cellen (0.0 V) en in de andere één.
    Zou het zin hebben om bv van het slechtste pack één batterij te demonteren en ze in het andere pack te plaatsen om zodoende toch één werkend batterijpack te hebben.
    Ik vermoed evenwel van niet omdat het geheugeneffect zijn werk al gedaan zal hebben, ook bij de "goede" cellen.
    Andere mogelijkheid : NiMH batterijen kopen ? Wat dan met de lader ?
    Wat hebben jullie gedaan met die goede "versleten" NiCad apparaten.

    Gr
    Robert.

  • #2
    Re: NiCad Batterijpack

    Als je dan toch beide packs opendoet zou ik gewoon de inhoud vervangen door moderne Li-ion cellen.

    Comment


    • #3
      Re: NiCad Batterijpack

      Wat dan met de lader indien ik Li-ion er in steek ?

      Comment


      • #4
        Re: NiCad Batterijpack

        Nikkel-metaalhydride en nikkel-cadmium cellen kunnen geladen worden met dezelfde lader, de laadspanning is hetzelfde.
        Als je de oude ni-cd cellen vervangt door nimh, gebruik dan low selfdischarge cellen want die hebben een langere levensduur.

        Ombouwen naar lithium-ion is een heel andere zaak want die cellen hebben een veel hogere spanning, en er moet een beveiliging in het accupack zitten zodat elke cel beveiligd is tegen te diep ontladen, kortsluiting, te hoge temperaturen en overladen.
        Bovendien heb je dan ook nog een andere lader nodig.
        Je moet echt weten waar je mee bezig bent, anders bouw je best geen oude ni-cd of nimh accu's om naar lithium-ion, want dat wordt dan erg gevaarlijk (als je ze bijvoorbeeld gewoon in serie schakelt zonder beveiliging, dan zal dat accupack vroeg of laat wel in brand vliegen tijdens het laden, en als er geen kortluitbeveiliging op zit, dan kan de accu al in brand vliegen als de boormachine een paar keer na elkaar blokkeert tijdens het boren).

        Ik heb zelf alle nimh-apparaten vervangen door lithium-ion.
        Nimh was eigenlijk geen goede technologie voor een apparaat dat niet heel dikwijls wordt gebruikt (dat is hier het geval).
        Het probleem is de zelfontlading die zo groot is dat de accu elke keer leeg was als ik de boormachine nodig had, en als nimh cellen te diep ontladen worden, dan verliezen ze heel snel hun bruikbare capaciteit.
        Daardoor waren de accu's van mijn oplaadbare boormachine na een paar jaar alleen nog goed voor recyclage, lithium-ion accu's gaan veel langer mee als ze niet continu worden gebruikt.
        Als je de boormachine dagelijks gebruikt, dan is nimh niet echt een probleem omdat dan de zelfontlading geen grote rol speelt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: NiCad Batterijpack

          Bedankt Bart. Was toch al niet van plan naar Li-ion te gaan.
          Dacht wel dat de lader van Ni-Mh verschillend was van de Ni-Cd omdat die blijkbaar niet zou stoppen met laden als de batterijen vol zijn.
          Ben echter een leek in die dingen alhoewel het mij wel zal lukken om die nieuwe batterijen op dezelfde manier met elkaar te verbinden als het vorige pack.
          Heeft het zin om oudere nog werkende cellen over te bouwen om zodoende een pack te hebben met allemaal goede cellen ? Heb begrepen dat enkel spanning meten niet voldoende is.
          Klopt het dat het van belang zou zijn om de amperage te meten onder belasting ? (hetgeen ik sowieso niet zou kunnen)

          Comment


          • #6
            Re: NiCad Batterijpack

            De laders voor nimh en ni-cd boormachine-accu's stoppen het laadproces gewoonlijk niet alleen op de spanning, maar ook op de temperatuur van de cellen.
            Daarvoor zit er dan een of ander soort sensor tussen de cellen, die moet er ook opnieuw tussen als je andere cellen in het accupack steekt.
            Nimh en ni-cd cellen worden warm als ze geladen zijn, er kan vanaf een bepaalde spanning geen extra energie meer opgeslagen worden in de cellen, en dan wordt het laadvermogen dat er op dat ogenblik nog in wordt gestopt omgezet naar warmte.
            De meeste nimh accupacks worden daardoor elke keer heel warm op het einde van de laadcyclus.
            Volgens mij zorgt dat er ook voor dat die accu's geen lange levensduur hebben.

            Lithium-ion accu's mogen niet te warm worden, die kunnen daar nog veel minder goed tegen dan nimh en ni-cd.
            Maar omdat het laadrendement van lithium-ion cellen veel hoger is worden die minder opgewarmd, daar komt nog bij dat op het einde van de laadcyclus de laadstroom wordt verminderd (lithium-ion cellen kunnen er niet tegen om tot het einde van de laadcyclus de volle laadstroom te krijgen, daarom zijn de laders zo gemaakt dat de laadstroom aangepast wordt aan de spanning van de cellen).
            Als lithium-ion cellen erg snel geladen worden dan moeten er voorzorgen worden genomen om de accu te koelen tijdens het laden (en ook dan vermindert de laadstroom op het einde van de laadcyclus).
            Bij de lader van de snoerloze stofzuiger (Bosch) die ik heb is dat het geval, tijdens het laden wordt er met een ventilator lucht door de accu geblazen om die zo koel mogelijk te houden.
            Bij elektrische auto's is er ook altijd een of ander koelsysteem voorzien om de temperatuur tijdens het laden binnen bepaalde grenzen te houden.


            De capaciteit van herlaadbare accu's (of aparte cellen) meten is niet mogelijk door de spanning of de stroom te meten.
            De enige juiste methode is eerst de accu of cel volledig te laden, en dan te ontladen met een bepaalde stroomsterkte.
            Aan de hand van de ontlaadtijd wordt dan de werkelijke capaciteit berekend.
            Voor aparte cellen die niet in een standaard acculader voor bijvoorbeeld AAA, AA, C of D cellen passen kan je een "hobbycharger" gebruiken.
            Zo'n lader kan je instellen voor verschillende soorten cellen, maar niet iedereen heeft zo'n apparaat in huis.
            Het enige wat zo'n hobbycharger snel niet kan meten is de zelfontlading, dat kan alleen door de cellen na het laden een bepaalde tijd weg te leggen en ze dan pas te ontladen, en aan de hand van die resultaten kan dan de resterende capaciteit na bijvoorbeeld een maand worden bepaald (of een jaar, maar dat heeft weinig zin bij standaard nimh cellen, want dan zijn ze zo al terug leeg, zeker als ze wat ouder zijn).

            Tenzij je echt gehecht bent aan die boormachine zou ik toch eerder aanraden om een nieuwe te kopen met een lithium-ion accu...
            Als je die niet veel gebruikt, dan moet je ook niet de duurste kopen, maar kies er wel een waarvoor de vervang accu's niet extreem duur zijn.
            Last edited by Black B@ndit; 2 oktober 2018, 20:14.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: NiCad Batterijpack

              Kijk hier eens. Prijzen vallen best mee een geen geknoei met het vervangen van cellen.
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

              Comment


              • #8
                Re: NiCad Batterijpack

                Waarschijnlijk dat je bij Conrad ook aparte cellen kunt kopen.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: NiCad Batterijpack

                  In dat soort accu's zitten bijna altijd "sub-c" cellen: https://www.conrad.be/zoeken?price_m...chType=regular
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: NiCad Batterijpack

                    Als je spreekt van een degelijke uitleg !
                    Bedankt Bart.

                    Comment


                    • #11
                      Re: NiCad Batterijpack

                      Geen idee van waar je ergens bent, maar als Ninove niet te ver af is kan je eens bij Batterijland op de Graanmarkt langsgaan. Die doen zo'n vervangingen voor jou. Allé, toen ik er enkele jaren geleden langsging voor accu's deden ze dat toch nog. Misschien eens bellen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: NiCad Batterijpack

                        Je vindt die cellen echt heel goedkoop, rond de 15€ voor 12 stuks. Misschien toch de moeite waard om er eens wat tijd in te steken.
                        Bedankt allemaal.

                        Comment


                        • #13
                          Re: NiCad Batterijpack

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          In dat soort accu's zitten bijna altijd "sub-c" cellen: https://www.conrad.be/zoeken?price_m...chType=regular
                          Zijn dit dan 3de keus cellen?
                          En wat is daar verder mis mee?
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: NiCad Batterijpack

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Zijn dit dan 3de keus cellen?
                            En wat is daar verder mis mee?
                            Sub-C is een ander formaat dan "C" cellen, ze zijn korter, verder is er niets mis mee.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: NiCad Batterijpack

                              Aha, weer iets wijzer geworden nu.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X